Versleten achterasrubber

Guest
Mijn auto (Ford Focus mk1.5 uit 2004) is vorige week voor de apk geweest, 1 van de conclusies was dat het/de achterasrubber(s) versleten is, maar dat is (voor nu) geen apk-afkeur. Dit kan volgend jaar wel een probleem zijn.

Nu vraag ik me af;
- Hoe kan ik merken dat ze echt vervangen moeten worden? Wat voor klachten zijn er?
- Wat zijn de risico's van te lang doorrijden met versleten rubbers?
- Wat kost het vervangen?

Ik denk dat het rubbers zijn die tussen de draagarm en de auto zitten. Stel dat de rubbers er volledig tussen uit zouden vallen, dan gaat het waarschijnlijk verschrikkelijk rammelen.

Grootste probleem is dat er te veel speling komt op een dynamisch geheel als een wielophanging. Het wiel blijft tijdens remmen, optrekken en sturen niet meer op een vaste afstand tussen de wielkasten. Dat levert onvoorspelbaarder weggedrag en vreemde bandenslijtage. Een beetje speling op de rubbers, geeft al behoorlijk wat speling op het uiteinde van een draagarm. Nou gaat het hier om niet aangedreven wielen, maar bij de Cordoba van mijn broer was het wel heel extreem. Daar hadden de beruchte voorste draagarmrubbers het begeven met als gevolg dat de voorwielen 10 cm (!) heen en weer konden rijden in de wielkasten. Je kunt je voorstellen dat sturen, remmen (ABS) en gasgeven dan nogal dramatisch gaan worden. Bij auto's is het soms goed te zien als ze wegrijden voor een verkeerslicht en jij er naast mee rijdt. Dan zie je de wielen eerst naar voren trekken in de wielkasten voor de auto er pas achteraan gaat.

Terug
Bovenaan