Verschillende formaat banden voor / achter

A

Anoniem

Guest
Hi,

Mijn vriendin moest 2 nieuwe banden bestellen voor haar C1, nu zijn die geleverd en zijn ze 165/65/14, terwijl de nieuwe banden achter die we laatst kochten 155/65/14 zijn. Kan/mag dit überhaupt gemonteerd worden zo? Of zitten we nu met 2 banden opgescheept waar we niks mee kunnen..

Dat mag, zolang links en rechts maar hetzelfde is op dezelfde as. Al ben ik er wel voorstander van om voor en achter dezelfde maat te hebben. Zijn ze niet in te ruilen voor de juiste maat?

MatthijsL zei:
Dat mag, zolang links en rechts maar hetzelfde is op dezelfde as. Al ben ik er wel voorstander van om voor en achter dezelfde maat te hebben. Zijn ze niet in te ruilen voor de juiste maat?

Banden-pneus.nl staat er niet bepaald positief voor als het komt op retourbestellingen, + 20 per band +6 euro bovenop voor iets van administratie, terugsturen is dan duurder dan nieuwe bestellen pff

Je kunt ze gewoon monteren, verschil ga je echt amper iets van merken. Volgende keer wanneer de voorbanden vervangen moeten worden neem je daar ook 165 en zijn ze alle 4 weer gelijk. Voor de wet ook absoluut geen probleem.

MatthijsL zei:

Mijn SLK heeft standaard achter bredere banden dan voor.

Je kunt deze banden gewoon monteren.

MrVerdi zei:
Banden-pneus.nl staat er niet bepaald positief voor als het komt op retourbestellingen, + 20 per band +6 euro bovenop voor iets van administratie, terugsturen is dan duurder dan nieuwe bestellen pff

Als de fout bij Banden-pneus.nl ligt doen ze absoluut niet moeilijk weet ik uit ervaring: een enkel mailtje met foto was al voldoende om het retourproces en de levering van de juiste maat alsnog kosteloos en heel vlot te regelen.
Maar goed, als het probleem niet bij hun ligt en er gewoon verkeerd besteld is dan kan ik me die bovengenoemde extra kosten wel voorstellen.... in dat geval gewoon accepteren of de grootste maat op de achteras leggen.
Voor de apk maakt het maatverschil in ieder geval niet uit mits de banden maar nergens tegenaan kunnen lopen of te ver uitsteken.

Verkeerde maat ontvangen: pneus mailen en laten oplossen, gaat overigens prima
Verkeerde maat besteld: niet zeuren over dat anderen moeilijk doen maar kosten nemen of monteren.

MatthijsL zei:
En waarom dan? Argumenten? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar. Hier onder de CL ook voor en achter verschillen (265/245)

michel1975 zei:
MatthijsL zei:
En waarom dan? Argumenten? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar. Hier onder de CL ook voor en achter verschillen (265/245)

Waarschijnlijk is de hoogte ratio van die banden (2de getal van de bandenmaat) dan anders om toch dezelfde omloopmaat te krijgen

Het hoogteverschil tussen voor en achter gaat pas problemen geven bij sommige permanente 4WD's.... en de tussenbakken met een langsdif erin hebben er dan nog niet eens gek veel last mee, maar met name de met visco-koppelingen uitgeruste aandrijflijnen vinden het niet fijn.
Bij een 2WD zal het echt geen technische problemen gaan geven, de ruimte in de wielkas + veerweg is dan alleen de beperkende factor.... er zijn vele auto's standaard afgeleverd met verschillende bandenmaten (zowel breedte als hoogte) voor en achter.

Mijn voorkeur heeft te maken met de auto van TS: een Citroën C1. Een kleine voorwiel aangedreven auto. Daarbij vind ik het voor het zicht (ik weet, zie je haast niet met 1cm verschil) en de stabiliteit wel zo prettig. Al is dat laatste ook niet altijd merkbaar bij normaal gebruik. Bij genoemde auto's (CL, SLK) gaat het om achterwielaandrijving icm (meestal) meer vermogen. Dan zijn betere achterbanden een logische keus. In zeldzame gevallen zie je achter zelfs een grotere maat velgen.

Het is slechts 1 maatje groter, en niet eens op de aangedreven as....
Ik heb het al vaak genoeg gedaan bij voorwielaandrijvers, maar nog nooit een verschil gemerkt met het rijden ondanks m'n vrij zware rechtervoet.
Die halve centimeter wat de auto daarmee aan de achterkant hoger komt zet echt geen zoden aan de dijk, niet qua prestaties/stabiliteit en niet qua uiterlijk.... en het maakt ook niet uit of het dan een C1, een Astra of een Oldsmobile Toronado betreft.

Terug
Bovenaan