Verschillende banden gemonteerd

jrheuwing

Net ingestapt
Mijn Toyota C-HR heeft vandaag zijn apk gehad en in het rapport is mij opgevallen dat er bijna 2 mm verschil in de profieldiepte van de banden links voor en rechts voor zit. (LV 4.2 en RV 6.1). Tevens zijn dit ook verschillende typen banden. Vredestein Wintrac xtreme S en Vredestein TL Wintrac Pro.

Kan ik zonder problemen de banden 'op' rijden?

De beide achterbanden zijn Vredestein wintrac xtreme S en profieldiepte is LA 5.8 en RA 5.4.
Voor alle banden geldt de volgende waardes 215/60R17 H 96.
Het is mij niet eerder opgevallen dat er 2 types gemonteerd zijn en ik ga ervan uit dat dit gebeurt is bij de reparatie na een aanrijding.

Jawel hoor. Als de aanrijdingsschade op rechts zat, is het aannemelijk dat die band het meeste rest profiel heeft want dat is de meest verse band van allemaal. Het gaat erom dat je op dezelfde as dezelfde maat banden hebt zitten en dat is het geval.

Waarom zou dat aanrijdingsschade zijn? Kan ook gewoon een kapotgereden band geweest zijn. Of heb je echt reden om aan te nemen dat de auto schade heeft gehad?

@Durashift Bedankt voor de reactie. Dit is een geruststelling om te horen.
@Olds 76 De schade heb ik zelf veroorzaakt. :cry:Daarbij is ook de velg gerepareerd. Ik wist niet dat daarbij de band is vervangen.

Voor de APK geldt dat alleen een combinatie van radiaal en diagonaal banden niet is toegestaan. Echter zijn vrijwel alle banden tegenwoordig radiaal banden. De APK eisen zijn zeer minimaal. Er wordt alleen gekeken naar profieldiepte, beschadigingen en of er geen canvas zichtbaar is. En of er dus geen combinatie van radiaal- en diagonaalbanden aanwezig is. That's it.

Een combi van zomer- en winterbanden mag maar zou ik absoluut afraden. Bij jou zijn het allemaal winterbanden, dus dat is goed. Je zou bij een volgende onderhoudsbeurt nog RV en RA om kunnen laten wisselen. Of LV en LA. Dan worden de verschillen op de assen qua profieldiepte wat kleiner. Verder lekker rijden, je hoeft je geen zorgen te maken hierover.

Terug
Bovenaan