Verschil nieuwe auto BPM vs. BTW

Ivo 1429636

Net ingestapt
De belastingdienst ziet een motorvoertuig als nieuw voor de BTW als die jonger is dan 6000km OF 6 maanden. Buiten dat het belachelijk is dat dus een auto met 1500km op de teller en 10 jaar oud dus nog altijd als nieuw wordt gezien, strookt het ook iets met de BPM regels.

Die zijn naar aanleiding van deze uitspraak (https://www.vastgoedactueel.nl/geen-overdrachtsbelasting-starters-meer-vanaf-1-januari/) gesteld op 3000km of 3 maanden. Daarvoor wordt een auto dus als nieuw gezien en daarna niet meer.

Bovenstaande twee kloppen niet met elkaar. Nu wil ik graag een motorvoertuig importeren van een jaar oud met 5000km. Dan zou die volgens de ene regel wel nieuw zijn en de andere niet en moet ik dus ook BTW betalen.

Heeft iemand hier al eens een mee te maken gehad en eventueel een bezwaar tegen een naheffing (BTW) gewonnen op basis van de 3 maanden of 3000km grens bij BPM?

Anders zit er niks anders op dan zelf maar 1000km op de teller te zetten...

Ik kan niet uit jouw post afleiden wat jouw situatie is. Ben je van plan de auto particulier of zakelijk aan te schaffen? Is het een 'btw-auto' of is het al een 'marge-auto'?
Mijn betrouwbare hulplijn voor deze vraagstukken (bij inmiddels 3 importauto's voor de deur) is Chris Scuric: www.voertuigimporteren.nl . Bel hem eens, is mijn tip!

Ivo 1429636 zei:
De belastingdienst ziet een motorvoertuig als nieuw voor de BTW als die jonger is dan 6000km OF 6 maanden. Buiten dat het belachelijk is dat dus een auto met 1500km op de teller en 10 jaar oud dus nog altijd als nieuw wordt gezien, strookt het ook iets met de BPM regels.

Zo belachelijk is dat niet. Als je ergens een TV van 10 jaar oud koopt, die nog nieuw in de doos zit is het ook geen tweedehands. Aangezien de norm voor auto's op 6000km ligt is een auto met 1500km en 10 jaar oud nieuw. Waar zou jij de norm leggen voor een nieuwe auto? 5 km, 10km? 1000km?

Terug
Bovenaan