Verplichte kentekenregistratie in NL

Gijs 6934863

Net ingestapt
Beste,

Ik heb een auto in Duitsland gezien en ik wil deze kopen en in Nederland gaan gebruiken. Ik woon en werk verder gewoon in Nederland.

Nu lees ik een aantal tegenstrijdige berichten over de verplichtingen die hierbij om de hoek komen kijken.

1. Via de belastingtelefoon en de website van de Belastingdienst, verneem ik dat een auto niet per se een NL kenteken hoeft te hebben wanneer ik gewoon de BPM hebt betaald en tevens MRB betaal. Ook in de wet inzake de BPM kan ik deze verplichting niet terugvinden. Ze gaan gewoon heffen wanneer de auto niet in NL is geregistreerd.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/auto_met_buitenlands_kenteken
2. Op de site van de RDW lees ik dat een inwoner van Nederland verplicht is om een auto op Nederlands kenteken te laten zetten. https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/bedrijfsauto/invoeren/verhuizen-naar-nederland-en-uw-voertuig-meenemen

Zodoende heb ik de volgende vragen:

1. Als ik gewoon alle belastingen keurig betaal, ben ik dan alsnog verplicht om als inwoner van Nederland een Nederlands kenteken aan te vragen? Het zou mij namelijk de hele afhandeling bij de RDW kunnen besparen verder.
2. Mocht een NL kenteken verplicht zijn, hoe lang mag ik dan nog met het Duitse kenteken rijden als ik wel gelijk bij invoer BPM en MRB heb betaald?
3. Graag verneem ik de wetsartikelen waaruit dit zou blijken? Ik heb met zowel de RDW als met de Belastingdienst hierover gebeld. De RDW verwijst steevast naar de Belastingdienst en de Belastingdienst zegt dat ze tevreden zijn als ze het geld hebben en de kleur van het kenteken verder niet uitmaakt. Ik betwijfel zodoende of het wel echt verplicht is om een NL kenteken aan te vragen.

Met vriendelijke groet,

Gijs

hoe denk je als Nederlands ingezetene een duits kenteken te blijven rijden? Heb je een duits adres?

en verder 3 sec googlen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/mag-ik-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben

Mag ik een auto met een buitenlands kenteken hebben?

U mag een auto met buitenlands kenteken hebben als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

Dank voor je reactie,

Op de gelinkte site staat volgens mij dat iemand die in Nederland woont juist een auto met buitenlands kenteken mag hebben, zolang je maar wel de belastingen betaalt. Wel moet je hem in Nederland registreren. Is dit hetzelfde als op NL-kenteken zetten? Want dan mag je in NL de facto weer niet een auto met buitenlands kenteken hebben (zoals er wel staat).

Ik heb zelf geen Duits adres, maar mijn vriendin wel.

Het mag blijkbaar wel, maar waarom zou je dat doen?
Als je toch al naar de RDW gaat voor een BPM aangifte kun je net zo makkelijk t ding op Nederlands kenteken zetten.

De reden is er in gelegen dat ik misschien over een jaar naar Duitsland wil verhuizen en ik op deze manier wellicht wat administratieve handelingen kan bespraken (eerst op NL kenteken zetten en dan weer op Duits). De BPM ben ik verplicht te betalen dus dat moet dan maar.

Maar ik verneem het graag als ik alsnog verplicht ben om een NL kenteken aan te vragen. Maar dan wel graag op basis van een wet of echte verplichting.
Heb nu zelf een beetje het idee dat de RDW iedereen hier wel toe wil verplichten of bewegen zonder een wettelijke grondslag (zelf kunnen ze ook niet vertellen waarom het moet)

Gijs 6934863 zei:
De reden is er in gelegen dat ik misschien over een jaar naar Duitsland wil verhuizen en ik op deze manier wellicht wat administratieve handelingen kan bespraken (eerst op NL kenteken zetten en dan weer op Duits). De BPM ben ik verplicht te betalen dus dat moet dan maar.

Maar ik verneem het graag als ik alsnog verplicht ben om een NL kenteken aan te vragen. Maar dan wel graag op basis van een wet of echte verplichting.
Heb nu zelf een beetje het idee dat de RDW iedereen hier wel toe wil verplichten of bewegen zonder een wettelijke grondslag (zelf kunnen ze ook niet vertellen waarom het moet)

Je weet dat als je volgend jaar dan weer uitvoert je de rest-BPM gewoon terug krijgt? Weet niet hoe dat zit als je hem op Duits kenteken rijd maar wel BPM hebt betaald want dan is die nooit ingevoerd immers.....

Overigens als je het slim doet kun je er ook wat mee verdienen he. Maar dan moet je ff goed berekenen hoe en wat. Ik zou me de moeite besparen door allerlei constructies aan te gaan want in Duitsland heb jij echt een adres nodig voor je een kenteken krijgt. Als je dat niet hebt wat ga je dan doen?
365 op een Zollkennzeichen rijden? Dan heb je ook iemand nodig die daarvoor "garant" wil staan. Of gewoon net als wat ik heb gedaan voor de auto van mijn vriendin. Dat Zollkennzeichen voor 14 dagen (dan kun je bij de belastingdienst voor die periode ontheffing aanvragen voor de BPM en MRB, in de tussentijd heb jij tijd om alles rond te maken met de RDW, krijg je het pasje thuisgestuurd en voila.

Nico GTR zei:
Je weet dat als je volgend jaar dan weer uitvoert je de rest-BPM gewoon terug krijgt? Weet niet hoe dat zit als je hem op Duits kenteken rijd maar wel BPM hebt betaald want dan is die nooit ingevoerd immers.....

Dit is geregeld in art. 14a lid 2 Wet BPM. Hierin staat:

Teruggaaf van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, op aanvraag verleend voor in een andere lidstaat van de Europese Unie of een staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte geregistreerde personenauto’s, motorrijwielen en bestelauto’s waarvoor de belasting is geheven ter zake van de aanvang van het gebruik in Nederland met dat motorrijtuig van de weg door een in Nederland wonende natuurlijke persoon of gevestigd lichaam, indien het motorrijtuig niet langer feitelijk ter beschikking staat van de in Nederland wonende natuurlijke persoon of het in Nederland gevestigde lichaam en het motorrijtuig weer buiten Nederland is gebracht. De teruggaaf wordt verleend aan degene van wie de belasting ingevolge artikel 5, tweede lid, is geheven.

Dit zou dus goed moeten gaan. Ook zou ik gewoon het adres in Duitsland van mijn vriendin denk ik kunnen gebruiken. Wellicht is dit te vergelijken met een vakantiehuisje? Volgens mij mag je bij bijvoorbeeld een vakantiehuisje in Frankrijk ook gewoon een auto met Frans kenteken registreren/hebben staan.

Je kan de auto om naam van je vriendin laten zetten en vervolgens een leenovereenkomst met je vriendin afsluiten. Deze heeft een vaste looptijd (bijvoorbeeld 3 jaar), bij de belastingdienst betaal je dan voor 3 jaar wegenbelasting.
Verder moet je BPM betalen over de jaren dat je de auto leent, dat berekend door de BPM zoals die aan het eind van de looptijd is, van BPM van de zoals die is op de ingangs datum af te trekken. Dat moet je dan betalen. Dus je leent nu de auto, BPM is 10000, over 3 jaar is de BPM 7000 volgens de afschrijvingstabel, dan mag je nu 3000 euro aftikken.

Ik heb het op deze manier gedaan. De douane stond me een keer op te wachten met de vraag waarom ik met een Duits kenteken reed. De papieren had ik allemaal paraat en heeft geen problemen opgeleverd.

Als inwoner van Nederland moet jouw auto uiteraard gewoon op NL kenteken geregistreerd worden. Óók als je een vakantiehuis in het buitenland hebt (wat je niet hebt).

Natuurlijk zijn er constructies denkbaar zoals hierboven beschreven. Maar als je de auto hoofdzakelijk in NL gebruikt zul je officieel toch hier belastingen moeten betalen. Tel uit je winst.

In mijn gedachten is het meer moeite om dit allemaal te regelen dan ff de RDW de auto te laten zien, de papieren en ze de tellerstand en het chassisnummer te laten controleren.

Meer dan dat is het ook niet namelijk.

Dakloos zei:
Als inwoner van Nederland moet jouw auto uiteraard gewoon op NL kenteken geregistreerd worden. Óók als je een vakantiehuis in het buitenland hebt (wat je niet hebt).

Natuurlijk zijn er constructies denkbaar zoals hierboven beschreven. Maar als je de auto hoofdzakelijk in NL gebruikt zul je officieel toch hier belastingen moeten betalen. Tel uit je winst.

Weet je toevallig ook waar ik dit terug kan vinden dat het verplicht is? Want dat lijkt dan weer in te gaan tegen het bericht op bovenstaand genoemde site dat je wel een auto met buitenlands kenteken mag hebben in NL.

Dakloos zei:

Nee, dat hoeft niet zoals ik al aangegeven hebt. Het is een kwestie van wat papierwerk maar dan kan en mag je gewoon met een Duits kenteken rijden. Als je maar belasting betaald hebt.

Nico GTR zei:
In mijn gedachten is het meer moeite om dit allemaal te regelen dan ff de RDW de auto te laten zien, de papieren en ze de tellerstand en het chassisnummer te laten controleren.

Nadeel is dan wel dat je dan twee keer een importauto hebt. Ik weet niet hoe Duitsers daar in staan als de auto uiteindelijk gaat verkocht worden. Overigens valt het regelen allemaal wel mee, alle formulieren zijn online te vinden, en het bepalen van de BPM moet je toch doen. Enige wat anders is, is dat je niet automatisch een berekening krijgt voor de wegenbelasting, daar moet je een formulier voor invullen.

EVV zei:
Dakloos zei:

Nee, dat hoeft niet zoals ik al aangegeven hebt. Het is een kwestie van wat papierwerk maar dan kan en mag je gewoon met een Duits kenteken rijden. Als je maar belasting betaald hebt.
Heb je het tweede deel van mijn post ook gelezen? :confused:

Gewoon op NL kenteken is gewoon het. Makkelijkst en wellicht het goedkoopst. Invoeren kost je misschien 10-30 min bij de RDW, en na een jaar kun je de auto misschien nog met winst verkopen.

Invoeren stelt echt niets voor, en zal echt niet meer tijd in beslag nemen dan de door jou bedachte route

EVV zei:
Nico GTR zei:

Nadeel is dan wel dat je dan twee keer een importauto hebt. Ik weet niet hoe Duitsers daar in staan als de auto uiteindelijk gaat verkocht worden. Overigens valt het regelen allemaal wel mee, alle formulieren zijn online te vinden, en het bepalen van de BPM moet je toch doen. Enige wat anders is, is dat je niet automatisch een berekening krijgt voor de wegenbelasting, daar moet je een formulier voor invullen.

Wat voor nadelen zijn er dan aan een import? Een goede auto is een goede auto toch? Een Europa.

Gullwing zei:
Gewoon op NL kenteken is gewoon het. Makkelijkst en wellicht het goedkoopst. Invoeren kost je misschien 10-30 min bij de RDW, en na een jaar kun je de auto misschien nog met winst verkopen.

Invoeren stelt echt niets voor, en zal echt niet meer tijd in beslag nemen dan de door jou bedachte route
Alleen de route andersom, een auto invoeren in Duitsland, hoe gaat dat? Het zou een beetje jammer zijn als TS heel makkelijk de auto in Nederland in voert, om vervolgens bij het weer in Duitsland moeten invoeren ineens een boel werk heeft. Duitsland heeft het nu eenmaal allemaal niet zo mooi voor elkaar als in Nederland.
Waar je in Nederland bijvoorbeeld bij ieder postkantoor een auto op je naam kan zetten, je met een belletje je auto verzekerd hebt, moet je in Duitsland speciaal naar het kantoor van het Landkreiz om (persoonlijk) een auto op je naam te zetten bij een ambtenaar. En als je niet vooraf een verzekering hebt geregeld sta je na 2 minuten al weer buiten om dat alsnog te doen. En dat is met een auto die al in Duitsland geregistreerd is...

EVV zei:
Alleen de route andersom, een auto invoeren in Duitsland, hoe gaat dat? Het zou een beetje jammer zijn als TS heel makkelijk de auto in Nederland in voert, om vervolgens bij het weer in Duitsland moeten invoeren ineens een boel werk heeft. Duitsland heeft het nu eenmaal allemaal niet zo mooi voor elkaar als in Nederland.

Stelt ook niets voor, in Nederland bij de RDW aanmelden voor export, in Duitsland importkeuring en kentekenplaat laten maken op je Duitse woonadres, verzekering regelen... de auto blijft in dit geval gewoon op dezelfde naam staan.
Met de Nederlandse en Duitse papierhap kun je in Nederland de rest BPM weer terug vragen, dat wordt meestal verrekend met je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.

Probleem is de verzekering: verzekeraars willen alleen auto's verzekeren welke geregistreerd staat in het land waar de berijder woont en waar die verzekerara zich bevindy....

EVV zei:
...
Alleen de route andersom, een auto invoeren in Duitsland, hoe gaat dat? Het zou een beetje jammer zijn als TS heel makkelijk de auto in Nederland in voert, om vervolgens bij het weer in Duitsland moeten invoeren ineens een boel werk heeft. Duitsland heeft het nu eenmaal allemaal niet zo mooi voor elkaar als in Nederland...

Waarom zou TS dat doen? Gewoon na een jaar in NL verkopen lijkt mij het voordeligst, wellicht zelfs met een winst. En dan gewoon een nieuwe/andere kopen in Dland.

Goede morgen, ik heb een vraag, ben getrouwd met een lieve Duitse mevrouw, ik ben woonachtig in Nederland minn vrouw in Duitsland, als wij in haar auto naar Nederland toe gaan, mag ik dan, als zij meerijd de auto besturen? En mag ik dat ook alleen, om het eea weg te brengen te halen, voor haar zaak? De auto staat niet op de winkel ingeschreven, maar is van haar persoonlijk. Dank jullie wel voor het lezen van deze vraag.

Nee, dat mag niet tenzij je Nederlandse wegenbelasting + BPM betaald over de auto.

Terug
Bovenaan