Verlies accuspanning VW T-Roc

Ed 3817811

Net ingestapt
Mijn VW T-Roc uit 2019 heeft al sinds de aflevering een probleem met het verlies van accuspanning. Al na enkele weken werkte het stop/start systeem niet meer vanwege diverse meldingen zoals ”energiebehoefte te hoog “ of “draaiende motor noodzakelijk “. Nu ik niet meer werkzaam ben vanwege pensioen, en dus minder gebruik maak van de auto, wordt het wel spannend omdat soms de binnenverlichting niet meer brand bij ontgrendelen of zelf de radio wordt uitgeschakeld vanwege een te lage accuspanning. De accu is eens vervangen door een zwaardere, de dealer kan niets vinden bij verschillende beurten en vraagt nu extra geld voor onderzoekskosten. Sinds enkele maanden heb ik nu de ANWB dongle in de auto, die me waarschuwt bij een te lage spanning. Opladen door een langere ri5 helpt voor een enkele dag maar daarna daalt het niveau weer rap. Iemand dezelfde ervaring of een richting waarin ik een oplossing kan zoeken?

Hoe vaak gebruik je de auto en voor wat soort ritten is dat? Heeft de auto een alarm? Is de zwaardere accu ook in geleerd in de computer? Heb je al problemen ondervonden met starten?

Hoe vaak gebruik je de auto en voor wat soort ritten is dat? Heeft de auto een alarm? Is de zwaardere accu ook in geleerd in de computer? Heb je al problemen ondervonden met starten?
Hallo Nico, het zijn nu maar korte stadsritten. Maar als ik op en neer naar Frankrijk of Oostenrijk rijd, is het ook niet anders. Soms schrik ik als het stop/startsysteem dan ineens wel werkt. Maar na enkele dagen is dat weer over. Ik heb geen alarm. De nieuwe accu is er destijds door de dealer ingezet dus ga ik er van uit dat hij dat aan de aut9 verteld heeft. Startproblemen heb ik wel eens gehad maar daarna een druppellader aangeschaft en sinds kort de ANWB dongel die me nu op tijd waarschuwt.

Druppellader is ook niet perse goed voor een accu.

Het kan goed zijn dat er ergens een verbruiker nog aanwezig is die blijft scannen en actief blijft en daarmee de accu langzaam ontlaad.
Maar dat kan zelfs al in een slechte massaverbinding zitten. Lijkt me niet logisch bij een dergelijke jonge auto maar het kan natuurlijk altijd.
Dat zijn zaken waar je zelf achteraan kunt gaan en in kunt duiken, meten is weten.

Korte stadsritten vind ik het niet vreemd dat er een melding omhoog komt dat het start stop niet werkt. Zolang je geen startproblemen hebt zou ik me er ook niet al teveel druk om maken.

Is al eens gecontroleerd of, en zo ja, hoeveel stroom er wordt gebruikt als de auto niet in gebruik is? Er zijn altijd systemen in de auto die permanent een beetje stroom nodig hebben. en als de auto voor langere tijd stil staat, kan dat (te) veel worden voor de accu.

Maar zoals NIco GTR al opmerkte : als de auto gewoon start, zou ik er niet teveel aandacht aan schenken. De accu is dan nog in goede conditie. Mogelijk zijn dan wat elektronica parameters wat te gevoelig ingesteld.

Die OBD dongle van de ANWB kan ook de oorzaak zijn. Die willen nog weleens voorkomen dat de auto in "slaap" toestand komt waardoor er hoger verbruik is. Ook heeft zo'n dongle zelf ook stroom nodig en verhoogt zo het verbruik.

Gebruik de 'binaire' of halveringsmethode:

Stel je hebt 60 zekeringen.
Stap 1 : trek 1-30 los, nog steeds verlies? Ga naar Stap 2, anders Stap3
Stap 2 : trek 31-60 los
Stap 3 : trek 1-15 los, nog steeds verlies, ga naar Stap 4, anders 5
Stap 4: trek 16-23 los
Stap 5: trek 1-8 los
Enzo verder... Veel zekeringen kun uitsluiten maar doe dat pas bij de latere stappen, zo pak je zeker weten alles mee.
De oplettende lezer ziet dat je Stap 2 al preciezer kan maken door alleen 31-45 los te trekken. Maar stel dat je de test telkens een lang weekend laat duren dan is het fijn dat je na 2 weekenden wel zeker weet dat bepaalde zekeringen lostrekken helpt.

In plaats van zekeringen kan je ook bepaalde functies zo uittesten. Bijvoorbeeld:

1. Niet vergrendelen
2. Radio uitzetten voordat de auto uitgaat.
3. Verlichting uit
4. Binnenverlichting uit
5. Klimaatsysteem uit
6. Stoelverwarmingen uit
7. ESP/DSP uit
8. Regensensor uit
9. Parkeerrem uitlaten

Nu lijkt punten misschien overbodig omdat je nooit je lampen ziet branden of ruitenwissers ziet wissen terwijl de auto geparkeerd staat, maar mogelijk zit er toch ergens een module die aktief blijft, die moeten we zien te vinden.

@Vorq, juist geen zekeringen trekken.
Hiermee gooi je netwerken en modules in de war van moderne auto's en kan je niet gericht zoeken.

Beter is de zekeringen door te meten. Laat de wagen in rusttoestand vallen, manipuleer de portier- en motorkapschakelaar zodat de wagen denkt dat ze dicht zijn. Meet vervolgens de spanning over elke zekering. Daar waar je een spanning meet, zit een sluipverbruiker.

Terug
Bovenaan