Verlichting typen en verschillen

Guest
Ik rijd veel in de avond en nacht in een oud auto'tje met daarin H4 halogeen koplampen. Deze geven heel weinig licht. Zo weinig dat de lichtbundels van een achterligger vaak mijn wegbeeld beter verlichten dan mijn eigen koplampen.
Momenteel ben ik aan het oriënteren voor een andere auto en die moet aanzienlijk beter zijn op het gebied van verlichting.

Er zijn drie categorieën autoverlichting momenteel. Halogeen, Xenon en LED. De twee laatstgenoemde zitten eigenlijk alleen op de nieuwere en of duurdere auto's. Halogeen is het meest gangbaar en heb je in verschillende typen, zoals H4, H7 enz.

Zit er veel verschil tussen deze technieken qua lichtopbrengst? (wat is het fijnst om mee te rijden)
Maakt het type halogeen lamp nog uit? Ik zag dat zowel de H2, H4, H7 enz. allemaal 55w zijn. Zijn ze dan dus ook allemaal even goed? De ene is wel een stuk groter dan de andere.

Ik denk niet dat mijn volgende auto van LED of Xenon is voorzien. Toch wil ik wel goed zicht hebben. Is dat mogelijk met H4 of kan ik beter een ander type kiezen? Mijn huidige H4 in de Peugeot 205 is niet zo best. Mijn vorige auto met H4 deed het niet veel beter.

De lichtopbrengst is vooral een zaak van goede parabolische reflector en glas. Als de reflector en/of glas is aangetast of verweerd, dan heb je met geen enkele lamp goed licht.   

Het type lamp maakt voor de lichtopbrengst niets uit. Een 55/60 watt H4 lamp geeft ( bij dimlicht) evenveel licht als een H7,H3 of H1 lamp, van 55 watt.
Er zijn conversiekits in de handel waarbij je de halogeenlamp kunt vervangen door Xenon lampen. Deze geven meer een witter lichtndan gloeilampen. Vraag wel even na, of dat helemaal legaal is.

Goed glas en een slim ontworpen reflector zijn bepalend voor de lichtopbrengst dus. Waarom zijn er dan nog zoveel verschillende halogeen typen als die allemaal evenveel licht geven? Sommige zijn groter dan de 'standaard' H4 en andere juist kleiner? Nieuwere auto's of luxere merken hebben vaak een ander type dan H4. Heeft dat misschien nog een andere reden?

Conversiekits bestaan maar ik zie ook dat veel auto's met after-market-kits verblindend zijn voor tegenliggers en dat wil ik niet.
Volgens mij is er voor mijn auto ook geen echte ombouw kit beschikbaar. Het zijn H4 units die niet geschikt zijn voor andere typen licht. De spiegel en het glas zijn daar niet op ontworpen.

Een H4-lampje heeft groot- en dimlicht in 1 bolletje. Er zijn dan 2 gloeidraadjes en 3 aansluitpolen. H7 is inderdaad iets wat je bij grotere luxe auto's ziet waar dimlicht en grootlicht elk hun eigen reflector hebben.   

Je zou kunnen zeggen dat je bij H4 een compromis maakt omdat er door een kapje in het bolletje een stukje licht wordt verloren en je alleen de een bepaald gedeelte van de reflector kan gebruiken voor het dimlicht.

Je zou eens kunnen kijken of je (het glas van) je koplampen kan vernieuwen of polijsten op youtube kan je daar wel filmpjes over vinden. Die hele matte ruitjes van vroeger zijn funest voor een goeie lichtkegel. Natuurlijk moet je je koplampen ook goed schoonhouden en probeer eens een paar goeie Philips High Power lampjes. De ene 55 Watt is de andere niet.

Als je grootlicht tekort schiet kan je natuurlijk verstralers monteren.

Waarom zijn alle aliassen al in gebruik? zei:
Goed glas en een slim ontworpen reflector zijn bepalend voor de lichtopbrengst dus. Waarom zijn er dan nog zoveel verschillende halogeen typen als die allemaal evenveel licht geven? Sommige zijn groter dan de 'standaard' H4 en andere juist kleiner? Nieuwere auto's of luxere merken hebben vaak een ander type dan H4. Heeft dat misschien nog een andere reden?

Conversiekits bestaan maar ik zie ook dat veel auto's met after-market-kits verblindend zijn voor tegenliggers en dat wil ik niet.
Volgens mij is er voor mijn auto ook geen echte ombouw kit beschikbaar. Het zijn H4 units die niet geschikt zijn voor andere typen licht. De spiegel en het glas zijn daar niet op ontworpen.

De H4 duplolamp loopt op z'n einde. Slechts de nieuwste A-segment auto's hebben als enige nog een enkele reflector met H4 lamp, waarschijnlijk vanwege de lagere kosten. Maar als één gloeidraadje doorbrand kun je een half werkende lamp weggooien. Daarom worden er steeds meer H1, H3 en H7 lampen gebruikt, die maar één gloeidraadje hebben. Maar dan zijn dus afzonderlijke reflectoren nodig voor groot en dimlicht.

De "single-lampen" zijn allemaal 55 watt, en dus hebben ze in beginsel dan ook dezelfde lichtopbrengst. Er zijn inderdaad "high power"" halogeen lampen te krijgen, die iets feller licht geven, maar dat gaat ten koste van de levensduur! ( vooral bij veelvuldig gebruik.) Als je veel met licht rijdt, en geen "expert" bent in het lampen vervangen, dan raad ik gewone H4 lampen aan.

V0RQ zei:
Een H4-lampje heeft groot- en dimlicht in 1 bolletje. Er zijn dan 2 gloeidraadjes en 3 aansluitpolen. H7 is inderdaad iets wat je bij grotere luxe auto's ziet waar dimlicht en grootlicht elk hun eigen reflector hebben.   

Je zou kunnen zeggen dat je bij H4 een compromis maakt omdat er door een kapje in het bolletje een stukje licht wordt verloren en je alleen de een bepaald gedeelte van de reflector kan gebruiken voor het dimlicht.
Goede uitleg. Ik begrijp nu het verschil. De lampjes zelf zijn vergelijkbaar in lichtopbrengst alleen kan het efficiënter worden benut door elk een eigen spiegel en glas te geven.

V0RQ zei:
Als je grootlicht tekort schiet kan je natuurlijk verstralers monteren.
Verstralers mag je alleen met grootlicht voeren toch? Op de snelweg kan niet met grootlicht rijden omdat er bijna altijd wel medeautomobilisten zijn die daar last van zullen hebben. Achteropkomend bij een voorganger danwel een tegenligger die in tegengestelde richting op de andere baan tegemoet komt.

Voegen verstralers overigens wel echt iets toe t.o.v. grootlicht? Ik heb daar geen ervaring mee.
Mijn klacht is ook vooral van toepassing bij dimlicht. Daar heb ik bar weinig licht van en dat gebruik je 99% van de tijd.

Excellentie zei:
De H4 duplolamp loopt op z'n einde. Slechts de nieuwste A-segment auto's hebben als enige nog een enkele reflector met H4 lamp, waarschijnlijk vanwege de lagere kosten. Maar als één gloeidraadje doorbrand kun je een half werkende lamp weggooien. Daarom worden er steeds meer H1, H3 en H7 lampen gebruikt, die maar één gloeidraadje hebben. Maar dan zijn dus afzonderlijke reflectoren nodig voor groot en dimlicht.

De "single-lampen" zijn allemaal 55 watt, en dus hebben ze in beginsel dan ook dezelfde lichtopbrengst. Er zijn inderdaad "high power"" halogeen lampen te krijgen, die iets feller licht geven, maar dat gaat ten koste van de levensduur! ( vooral bij veelvuldig gebruik.) Als je veel met licht rijdt, en geen "expert" bent in het lampen vervangen, dan raad ik gewone H4 lampen aan.
Een lampje vervangen lukt me wel hoor. Ik weet dat het bij moderne auto's lastiger is omdat de lichtunits steeds lastiger te bereiken zijn. Bij mijn 205 moet ik echter ook al eventjes sleutelen om een koplamp te vervangen. Dat is slechts een kleine moeite en hooguit 5 minuten werk (linksvoor) of in 1 minuut gepiept (rechtsvoor).
Ik noem me zelf geen expert maar een lamp vervangen moet wel lukken toch? Tenzij het motorblok gedemonteerd moet worden en de halve voorbumper verwijderd moet worden. (dat heb ik eens van een wegenwacht monteur gehoord ik weet alleen niet meer welke auto dat was)

Voor goed licht is Xenon met projectielampen wel erg fijn. Voor heel veel auto's is een conversieset beschikbaar, bijvoorbeeld https://www.retrofitlab.com/auto/bmw-3-e46-bi-xenon-mh1.html of een universele die je zelf pas maakt in de nieuw aan te schaffen auto. Het maakt dan niet meer uit welk lamptype je auto origineel had, gezien je een complete projector module plaatst op de plaats waar eerst het lampje alleen zat.
De hoeveelheid licht hieruit is vele malen groter dan halogeen, en door de projector (lens) ook goed gebundeld op de plaats waar je het het beste gebruiken kan: in de verte, vlak onder de cut-off.

De APK in NL is vrij eenvoudig: als je licht goed afgesteld staat en je niemand verblind, zit je goed (in ieder geval voor de auto's tot 2007).

Soms is het mogelijk om Xenon projectors in het koplamphuis te plaatsen.
Je krijgt dan een echte D2S lamp in een projector die er voor gemaakt is.
Vooral voor Audi's en BMW is veel te krijgen:

https://www.retrofitlab.com/nl/auto

Terug
Bovenaan