Verlichting linkerkant auto brandt feller dan rechterkant

Ik heb een heel apart "probleem". Alle verlichting (dimlicht, achterlicht, zelfs de kentekenverlichting(!!)) brandt aan de linkerkant van mijn Abarth 500 feller dan aan de rechter kant. Aan de linkerkant is het onmogelijk om in het gloeidraad te kijken zonder jezelf te verblinden, rechts is dit wel mogelijk. In het donker valt het dan ook best wel een beetje op.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?? Zelfs de kentekenverlichting, links en rechts, verschillen van elkaar.

PS ik zie in het instructieboekje enkel de dimlichten links en rechts los vernoemd op het zekeringscircuit. Betekent dat de rest van de verlichting ook verdeeld is op die zekeringen?

Dimlicht links is F11
Dimlicht rechts is F12

Kan ik er dan ook vanuit gaan dat de achterlichten en kentekenverlichting rechts ook F12 is? Want anders probeer ik eerst een nieuwe zekering...(y)

Dat kan je sowieso even proberen. Heb je andere lampjes in gebruik dan de standaardlichtjes?

Controleer de massa verbindingen eens. Slechte massa verbindingen zorgen voor lichtsterkte verlies.

Normaliter hebben dimlichten een eigen zekering, waar de parkeerverlichting niet op aangesloten is. Maar dit kan per auto verschillen. Gebruikelijk is dat stadslicht achterlicht en kentekenlicht Links een eigen zekering heeft, en het zelfde geldt voor de rechterkant.

Maar nogmaals, controleer éérst of alle lichtarmaturen een goed massa hebben.

Excellentie zei:
Controleer de massa verbindingen eens. Slechte massa verbindingen zorgen voor lichtsterkte verlies.

Normaliter hebben dimlichten een eigen zekering, waar de parkeerverlichting niet op aangesloten is. Maar dit kan per auto verschillen. Gebruikelijk is dat stadslicht achterlicht en kentekenlicht Links een eigen zekering heeft, en het zelfde geldt voor de rechterkant.

Maar nogmaals, controleer éérst of alle lichtarmaturen een goed massa hebben.

Sorry voor de onwetendheid: maar waar kan ik de massaverbindingen vinden?

Meestal een zwarte draad, als je een achterlichtunit eruit kunt halen zit er meestal 1 massaverbinding voor de hele unit, die verdeelt als het ware de massa naar alle lampjes. Alleen bij jou brandt één kant van de kentekenverlichting ook minder, kan zijn dat die de massadraad deelt met het desbetreffende achterlichtunit , zaak is dan te zoeken waar die massadraad heen leidt..

Misschien dat je met een multimeter weerstand kan meten, dat zoekt wat makkelijker

Hier een afbeelding waar naderhand een massadraad opgeknutseld is.
2qly0li.jpg

Of F12 het achterlicht en kentekenlicht ook bedient zie je snel genoeg als je F12 er even uit haalt.;)

Aangezien het probleem zowel aan de voorkant en aan de achterkant speelt lijkt mij de massa niet het probleem.
Ik vermoed eerder dat er ergens een lekstroom zit in het rechterdeel van het lichtcirquit, en dat kan in een lampje zitten, in de bedrading, in de lichtunits, in de stekkerverbindingen, in he relais.... kan dus een leuk zoekplaatje worden.

Het gemakkelijkste is eerst even de verbruikers als veroorzaker uitsluiten:
Begin dan met de stekker van de koplamp los te maken en kijk aan de achterkant of het dan beter licht geeft. (idem voor stadslicht mocht dit een aparte stekker zijn)
Indien geen verschil de stekker van de achterlichtunit los maken en voor kijken of er verbetering is. (idem nummerplaatlamp)

Ik neem tenminste aan dat er geen andere niet originele verbruikers bij zijn geknutseld? (denk ook even aan b.v. stekkerdoos trekhaak)

En remlicht of richtingaanwijzers?

die zekering kan je zo even wisselen. Ik gok het relais dat alles schakelt, die heeft misschien dubbele polen en 1 setje daarvan is wat zwak.

Terug
Bovenaan