Verkopen, repareren of doorrijden?

Felixvdb

Net ingestapt
Beste forumleden,

Sinds afgelopen juni rijd ik een Volkswagen Polo 9n 1.4 16v uit 2004. Deze auto had toen 88.000 kilometers en heeft nu 95.000 kilometers.

De auto rijdt prima, heeft recentelijk een nieuwe distributieriem en accu gekregen. Maar, de auto gebruikt best wel veel olie, minder dan 1000 kilometers op 1 liter olie (de gekke grens die Volkswagen hanteert voor deze auto). Het oranje motor lampje brandt af en toe, te veel uitstoot o.i.d.. Er lekt geen olie weg onder de auto. Samen suggereert dat dat de olie verbrandt wordt. Deze motoren gebruiken wel vaker olie, maar zoveel als deze doet is niet ok.

De auto heeft erg lang stilgestaan. Toen ik hem kocht had het 88.000 kilometer gelopen in 18 jaar. Het zou zomaar kunnen dat de klepseals uitgedroogd zijn, maar dat heb ik niet laten nakijken.

Ik rijd nu met een additief om het gebruik enigszins in de perken te houden, maar dat is geen structurele oplossing.
Olie: 5w30 en additief: Liqui Moly Cera Tec 300ml. Ik zou nog op dikkere olie kunnen gaan rijden om te kijken of dat iets uithaalt.

De motor later reviseren is denk ik niet verstandig, omdat de kosten hiervoor hoger liggen dan de dagwaarde voor deze auto.

Mijn vragen:
Is het in deze situatie verstandig om de auto te verkopen en het verlies dan maar te incasseren? Wat kun je voor een dergelijke auto nog krijgen, niet veel neem ik aan?
Of is het wellicht een optie om wat geld opzij te leggen voor olie, en dan maar accepteren dat je op een mengsel van benzine en olie rijdt?
Of is het wellicht toch een optie om de motor (gedeeltelijk) te laten reviseren? (vind het zo zonde van de auto, gezien de kilometerstand).

Alvast bedankt!
Groet,
Felix

Wat een dilemma, ik zeggen: olie inslaan bij de action of op marktplaats zetten.
Prima wagen voor een ZZPer, youngtimer regeling. Die kan de auto repareren op kosten van de zaak en btw verrekenen.

spoiler alert zei:
Wat een dilemma, ik zeggen: olie inslaan bij de action of op marktplaats zetten.
Prima wagen voor een ZZPer, youngtimer regeling. Die kan de auto repareren op kosten van de zaak en btw verrekenen.
Dank voor je reactie!
Bedoel je met de youngtimer regeling dat je de auto in huidige staat aan iemand verkoopt die het vervolgens laat repareren door zijn/haar zaak?
Is dat niet wat een dure reparatie voor een auto die je dan net hebt aangeschaft? Als je even uit gaat van een motorrevisie?

Frits79 zei:
Wat zou je kunnen uitgeven aan een andere auto?
Dank voor je reactie! Goeie vraag.

Ik kan maximaal 3000 euro uitgeven aan een nieuwe auto. Dat wil niet zeggen dat ik dat op dit moment graag doe, aangezien ik de huidige auto nog niet zo lang heb. Ook heeft deze Polo een relatief lage kilometerstand. Dat is ook precies het dilemma denk ik: als ik de huidige auto kan laten repareren of het probleem kan verminderen, doe ik dat liever. Je weet bij een nieuwe tweedehands auto immers ook niet wat ermee is?

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Even gratis aanmelden en dan deel 1 en 2 kijken.

deel 1

deel 2

Dank voor de reactie!

Dit is wat mij betreft het uitproberen waard!
Wellicht weet jij het ook niet: moet ik deze video zien als een soort pilot, of kun je met je auto naar deze garage gaan om hetzelfde uit te laten voeren? :)
Ah, ze zitten in IJsselstein.

Auto encyclopedie zei:
Ik ben geen ondernemer, maar lijkt dat er betere alternatieven zijn van 15 jaar of ouder in het b-segment.
Ja, dat zou ik ook denken. Zeker zijn er ook betere alternatieven van 15 jaar of ouder zonder een olieverbruik probleem.

Auto's met lage km stand zegt eigelijk nu ook het tegen over gestelde, namelijk lang stil staan is ook slijtage.
daarnaast zijn er meer mensen die vissen in dezelfde vijver van auto's die niet meer dan een ton hebben gereden en loont het om juist te zoeken naar een auto die (iets) meer dan een ton heeft gereden.

Je weet idd niet wat er mis is met een andere 2e hands auto, maar bij de polo weet je wel dat je aan de een middelmatige auto in huis hebt gehaald.

Voor €3.000 is er wel een betere vergeten koreaan/ Japanner te koop en met vergeten bedoel ik niet de yaris, Swift of de i20 want daar vragen ze nog beste prijzen voor.

Ik zou gewoon doorrijden met dikkere olie.

Een defect meteen oplossen door inruilen of reparatie is direct keihard betalen.

Voorlopig af en toe wat olie erbij is goed te overzien en misschien wordt hij wel door een ander total loss gereden of win je de loterij.

Gewoon de dikste olie erin die mag, zonder additieven. En wel voorsorteren op grotere en andere problemen, maar misschien tuf je wel 5 jaar door zonder andere reparaties.

Vorq zei:
Ik zou gewoon doorrijden met dikkere olie.

Een defect meteen oplossen door inruilen of reparatie is direct keihard betalen.

Voorlopig af en toe wat olie erbij is goed te overzien en misschien wordt hij wel door een ander total loss gereden of win je de loterij.

Gewoon de dikste olie erin die mag, zonder additieven. En wel voorsorteren op grotere en andere problemen, maar misschien tuf je wel 5 jaar door zonder andere reparaties.
Dank voor je reactie!

Ja, dat is inderdaad ook nog een optie. Ik zat aan 5W40 te denken. Maar dat zal ik ook even checken bij de garage.

Auto encyclopedie zei:
Auto's met lage km stand zegt eigelijk nu ook het tegen over gestelde, namelijk lang stil staan is ook slijtage.
daarnaast zijn er meer mensen die vissen in dezelfde vijver van auto's die niet meer dan een ton hebben gereden en loont het om juist te zoeken naar een auto die (iets) meer dan een ton heeft gereden.

Je weet idd niet wat er mis is met een andere 2e hands auto, maar bij de polo weet je wel dat je aan de een middelmatige auto in huis hebt gehaald.

Voor €3.000 is er wel een betere vergeten koreaan/ Japanner te koop en met vergeten bedoel ik niet de yaris, Swift of de i20 want daar vragen ze nog beste prijzen voor.
Dank voor je reactie!

Je bedoelt dan auto's zoals de Suzuki Alto/Nisan Pixo, VW Fox, Suzuki WagonR+/Opel Agila? Gewoon net die auto's die mensen minder snel kiezen maar minstens net zo betrouwbaar zijn?

Bedoel meer de hyundai accent https://www.gaspedaal.nl/hyundai/accent?bmin=2006&pmax=3000&drn=58&srt=bj-d

Of de smart forfour die techniek en onderstel deelt met de mitsubichi colt

De colt zelf is ook goed betaalbaar

Chevrolet aveo

De alto is ook populair, dan is de pixo idd minder gewild

Een agila of Wagon r zijn denk ik niks voor jouw.

Bij de VW Polo met 1.4 16 V motor komt een hoog olieverbruik regelmatig voor, er kunnen diverse oorzaken zijn. Het kan naast de al genoemde oorzaak ook liggen aan vervuiling, of aan kantelende zuigers.
Een "dikkere" olie kan zorgen voor een lager olieverbruik, let op ga niet dikker dan voorgeschreven door de fabrikant, anders kan de motor te weinig olie krijgen en stuk gaan. Het is wel wat om te proberen, snel inruilen kost ook geld.

In de prijsklasse tot € 3000 is erg belangrijk de staat van onderhoud en hoe er mee om is gegaan
Andere goede opties zijn bijvoorbeeld de Renault Twingo 2 vanaf 2007, Kia Rio, Fiat Panda, en Chevrolet Spark.
De kilometerstand zegt vaak erg weinig over de staat van de auto.

Dank voor je reactie!

Precies wat jij zegt.

Voor toekomstige lezers met hoog olieverbruik bij een Volkswagen Polo 9n 1.4 16v:
De testen die je kunt doen:
- olie vullen tot maximaal, dagteller op 0 zetten en rijden (wel regelmatig peilen, pas bijvullen bij minimaal niveau op de pijlstok) dan de kilometerstand noteren waarna je 1L olie hebt verbruikt.
- auto warm rijden, 5-10 min stationair laten lopen en dan een enorme dot gas geven (in 1x vol gas, los laten bij c.a. 4-5000 toeren). braakt de auto dan een rookpluim uit? -> klepseals kapot.
- bij koude start van de motor kijken of er rook uit komt (sochtends goed moment) -> motor verbruikt de olie ipv weg lekken.
- compressietest laten doen -> geeft wat informatie over je zuigerveren en of deze versleten zijn ja of nee.
- VW geeft aan 1L per 1000km olie verbruik wat natuurlijk al gek is. Maar geeft wel aan dat auto's altijd olie zullen gebruiken.
Bekende problemen met Polo 9n 1.4 16V:
- kantelende zuigers (teveel speling t.o.v. cilinderwand, kan een extra olieverbruik veroorzaken)
- carterontluchtingsproblemen (motor zuigt olie uit het carter en verbrand dit of het ontluchtingssysteem is lek en de auto lekt de olie weg).
(mijn lokale garage stelt dat de motoren wel oud kunnen worden met het probleem. Hij zegt zoiets als: tja, gewoon af en toe wat olie erbij).

Terug naar 7 december 2022:
Nu stond ik op het punt om naar de garage te gaan om de olie te vervangen voor een dikkere olie. En om ook even naar de klepseals te laten kijken.

Echter, nu rijdt ik alweer 1500 kilometer met bijna geen olieverbruik. Ook is het motorlampje wat gaat over te veel uitstoot (wat samen gaat met interne verbranding olie) staat af en toe aan en dan weer dagen achtereen uit. Onlangs ben ik wel gestopt met het gebruik van de additief Liqui Moly Cera Tec 300ml. Dat is de enige verandering. Maar, dat additief was ik juist gaan gebruiken i.v.m. een hoog olieverbruik.

Vraag: hoe kan het dat ik na 11.000 kilometer rijden met deze auto ineens een periode heb waarbij ik nauwelijks olie verbruik (geen meetverschil bij 1500 kilometer), terwijl ik daarvoor nog geen 1000 kilometer kon rijden voordat de auto begon te piepen en dat er daadwerkelijk ook geen olie meer in de auto zat?

Felixvdb zei:
Vraag: hoe kan het dat ik na 11.000 kilometer rijden met deze auto ineens een periode heb waarbij ik nauwelijks olie verbruik (geen meetverschil bij 1500 kilometer), terwijl ik daarvoor nog geen 1000 kilometer kon rijden voordat de auto begon te piepen en dat er daadwerkelijk ook geen olie meer in de auto zat?

Wellicht geef je zelf al het antwoord?
Felixvdb zei:
De auto heeft erg lang stilgestaan.
Lange stilstand is niet goed, misschien heeft gebruik verbetering gebracht?

Of andere olie? Of de vorige keer te snel gepeild na het uitzetten van de motor? Of de auto stond niet vlak?

Ik zou voorlopig met regelmaat blijven peilen...

De auto heeft lang stil gestaan. Misschien zat er veel vervuiling in? Bij sommige auto's is het ook goed om af en toe flink te gaan blazen (wel pas als de motor goed warm is) om de boel van binnen schoon te maken. Zelf eens met mijn Alfa Romeo gedaan destijds en daarna maandelijks herhaald. Geen problemen meer, geen dikke wolken meer achter de auto. Was echter een diesel.

Kantelende zuigers is ook het eerste waar ik aan dacht. Dat los je niet 1-2-3 op. De kilometerstand is nog laag, dus een revisie zou kunnen als je er nog een paar jaar mee verder rijdt. Met dit issue is ie nu weinig waard, dus je hebt het al snel over een investering die hoger is dan de dagwaarde maar dat hoeft niet erg te zijn. Dat geld ben je ook kwijt als je wat anders koopt en dan weet je ook niet wat je hebt.

Bedankt voor de reacties mensen!

Ik ben nu 3500 kilometer verder zonder olie bij te vullen. Ik controleer regelmatig en het niveau daalt heel licht, wat normaal schijnt te zijn bij deze auto's. Het lijkt erop dat het olieverbruik steeds minder wordt. Het oranje motorlampje gaat soms branden, maar is meestal uit.

Voor nu lijkt het erop dat deze blije Polo rijder geluk heeft *klop op hout*.

Fijne dagen.

spoiler alert zei:

Het kost altijd veel geld. Ook voor een ZZP.

Als er geen andere zaken zijn dan het olie verbruik en het ligt aan de klepseals. En buiten de klepseals kan hij nog jaren mee.

Dan zou ik hem repareren. Een andere auto heeft ook achterstallig onderhoud. Je bent heus niet de eerste die zijn problemen op Marktplaats verkoopt.

Zeker in je huidige budget is het altijd een kunst om een goede auto te vinden.

Ik zou nog zeker 1000 a 1500 euro uitgeven om deze auto op de weg te houden. Zeker als de rest nog erg goed is.

Indien iemand in Nederland geïnteresseerd is, hier is een update: De Lambdasonde van de auto bleek uiteindelijk een foutcode te hebben - deze sensor bevindt zich bij de uitlaat en regelt ook de brandstof. De garage adviseerde om de sonde te vervangen om te voorkomen dat de EGR-klep defect raakt als er te veel brandstof wordt verbruikt. Waarschijnlijk is er door de vele korte ritten van de vorige eigenaar veel vuil in de Lambdasonde terechtgekomen, wat resulteerde in een slechte werking. Aangezien dit een vrij kostbare reparatie is, heb ik besloten om het risico te nemen en er niets aan te doen.

Nu, enkele maanden later, heb ik 111.000 kilometer gereden en geef ik af en toe flink gas (mits de auto goed opgewarmd is). Sinds februari brandt het motorlampje niet meer en is het olieverbruik aanzienlijk afgenomen. Het heeft echter wel lang geduurd voordat al het vuil uit (van?) de Lambdasonde was verdwenen. Soms heb je geluk.

Terug
Bovenaan