Felixvdb
Net ingestapt
Beste forumleden,
Sinds afgelopen juni rijd ik een Volkswagen Polo 9n 1.4 16v uit 2004. Deze auto had toen 88.000 kilometers en heeft nu 95.000 kilometers.
De auto rijdt prima, heeft recentelijk een nieuwe distributieriem en accu gekregen. Maar, de auto gebruikt best wel veel olie, minder dan 1000 kilometers op 1 liter olie (de gekke grens die Volkswagen hanteert voor deze auto). Het oranje motor lampje brandt af en toe, te veel uitstoot o.i.d.. Er lekt geen olie weg onder de auto. Samen suggereert dat dat de olie verbrandt wordt. Deze motoren gebruiken wel vaker olie, maar zoveel als deze doet is niet ok.
De auto heeft erg lang stilgestaan. Toen ik hem kocht had het 88.000 kilometer gelopen in 18 jaar. Het zou zomaar kunnen dat de klepseals uitgedroogd zijn, maar dat heb ik niet laten nakijken.
Ik rijd nu met een additief om het gebruik enigszins in de perken te houden, maar dat is geen structurele oplossing.
Olie: 5w30 en additief: Liqui Moly Cera Tec 300ml. Ik zou nog op dikkere olie kunnen gaan rijden om te kijken of dat iets uithaalt.
De motor later reviseren is denk ik niet verstandig, omdat de kosten hiervoor hoger liggen dan de dagwaarde voor deze auto.
Mijn vragen:
Is het in deze situatie verstandig om de auto te verkopen en het verlies dan maar te incasseren? Wat kun je voor een dergelijke auto nog krijgen, niet veel neem ik aan?
Of is het wellicht een optie om wat geld opzij te leggen voor olie, en dan maar accepteren dat je op een mengsel van benzine en olie rijdt?
Of is het wellicht toch een optie om de motor (gedeeltelijk) te laten reviseren? (vind het zo zonde van de auto, gezien de kilometerstand).
Alvast bedankt!
Groet,
Felix
Sinds afgelopen juni rijd ik een Volkswagen Polo 9n 1.4 16v uit 2004. Deze auto had toen 88.000 kilometers en heeft nu 95.000 kilometers.
De auto rijdt prima, heeft recentelijk een nieuwe distributieriem en accu gekregen. Maar, de auto gebruikt best wel veel olie, minder dan 1000 kilometers op 1 liter olie (de gekke grens die Volkswagen hanteert voor deze auto). Het oranje motor lampje brandt af en toe, te veel uitstoot o.i.d.. Er lekt geen olie weg onder de auto. Samen suggereert dat dat de olie verbrandt wordt. Deze motoren gebruiken wel vaker olie, maar zoveel als deze doet is niet ok.
De auto heeft erg lang stilgestaan. Toen ik hem kocht had het 88.000 kilometer gelopen in 18 jaar. Het zou zomaar kunnen dat de klepseals uitgedroogd zijn, maar dat heb ik niet laten nakijken.
Ik rijd nu met een additief om het gebruik enigszins in de perken te houden, maar dat is geen structurele oplossing.
Olie: 5w30 en additief: Liqui Moly Cera Tec 300ml. Ik zou nog op dikkere olie kunnen gaan rijden om te kijken of dat iets uithaalt.
De motor later reviseren is denk ik niet verstandig, omdat de kosten hiervoor hoger liggen dan de dagwaarde voor deze auto.
Mijn vragen:
Is het in deze situatie verstandig om de auto te verkopen en het verlies dan maar te incasseren? Wat kun je voor een dergelijke auto nog krijgen, niet veel neem ik aan?
Of is het wellicht een optie om wat geld opzij te leggen voor olie, en dan maar accepteren dat je op een mengsel van benzine en olie rijdt?
Of is het wellicht toch een optie om de motor (gedeeltelijk) te laten reviseren? (vind het zo zonde van de auto, gezien de kilometerstand).
Alvast bedankt!
Groet,
Felix