Verkopen of houden van diesel auto

@ rw gaspedaal is de grootste binnen Nederland, maar dat wist jij kennelijk nog nirt.

@ tyn is niet te zien dat alle Mégane's en alle andere eco diesels naar het buitenland gaan ,staan in het buitenland niet echt te wachten om maar enigzins te betalen voor de eco diesels, er is zelfs een tijd geweest dat ze zelfs daar al die eco diesels niet wilde hebben.
 
Auto encyclopedie zei:
TYN zei:
Autoscout24, en er gaat een weeeereld voor je open. :)

Valt tegen, daar staat maar 1 x-type diesel automaat te koop om maar bij het onderwerp te blijven.
Ff Nederland weg vinken en er staan er 45.

Die Jaguar is geen ruk meer waard, lekker door blijven rijden. En een Teringjos heel gauw vergeten. Dat rijd als een bos hout.
 
Ik denk dat de inruil voor een Jaguar lastig, het is een diesel en dat ligt nu niet echt meer in de markt. Vanwege alle onduidelijkheid. Plus dat bij veel mensen Jaguar altijd nog "onbetrouwbaar" vinden, de naam hebben ze niet echt mee. Eens met Epica trouwens dat het nu misschien iets meer oplevert als straks.

Dat de Jaguar helemaal niets meer waard is, nouja dat wil ik niet meteen zeggen. Ik denk dat je hem een beetje kan vergelijken met bijvoorbeeld een Rover of SAAB. Je hebt bij "de gewone bedrijven" veel staan die niet eens slecht zijn, maar die je aan de straatstenen niet kan slijten. Soms ook voor weinig geld. Echter soms bij specialisten staan er wagens waar heel veel wordt gevraagd, en ze gaan vaak ook nog voor een beste prijs weg. En ook niet altijd met heel weinig kilometers op de teller.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik wel bang ben dat een Diesel niet echt mee helpt, maar ja je hoeft maar één liefhebber te vinden, en Jaguar is natuurlijk wel een liefhebbersmerk.
Maar het zal toch wat makkelijker gaan met een merk als bijvoorbeeld Mercedes. (Die raak je ook aan niet-liefhebbers makkelijker kwijt, denk ik)

Persoonlijk zou ik de Jaguar gewoon houden, een trekauto op benzine zal waarschijnlijk in mijn ogen niet echt veel goedkoper zijn.
 
De liefhebbers weten dat deze x-type op onderstel staat van een Ford, dus lekker op de weg ligt. De vergelijking met Saab kan ik mij in vinden, maar rover vind ik te ver gaan, hoewel de rovers met mg logo wel populairder zijn
 
Lastig vraagstuk, om even terug te komen op de eerste post uit dit topic.
Eigenlijk heb je nu een dikke bak voor de deur staan omdat je er twee keer per jaar op uit wil met de caravan? Hoeveel waarde hecht je daar aan, hoeveel mag je dat kosten? Als je deze autokosten bij de caravankosten optelt, dan zijn het best dure vakanties. En zoals je zelf zegt heb je in de winter waarschijnlijk wel een auto nodig.
Ik zou zeker voor iets goedkopers gaan, tenminste: goedkoper in de vaste lasten. Verbruik maakt met zo weinig kilometers minder uit. En moet ie trekgewicht hebben? Ik kan er niet over oordelen. Feit is dat je snel aan een wat duurdere auto zit (qua vaste lasten), en dan moet je je afvragen of dat het je waard is. In jouw situatie zou ik bijvoorbeeld een net exemplaar van het eerste type V70 voor de deur zetten. Ook niet gratis om te hebben, maar je moet iets met zo'n eis van trekgewicht. Iets als een Kia Venga kan bijvoorbeeld wel, maar dan zou ik een oudere V70 de kleine meerprijs wel waard vinden.

Voorbeeldje van een Venga: <https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/ee3109c0-4fd7-4134-a979-3c1b5364d8dd/>
Voorbeeldje van een V70: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1435441462-volvo-v70-2-4-comfort-moondust-metallic.html>
 
Een X-type, met alle respect, is geen liefhebbersauto, en zeker geen diesel. Het heeft ook helemaal niks met een Jaguar te maken. En prijzen op een autosite zeggen niks. Je weet nooit wat de auto opbrengt, en daarbij een handelaar bouwt marge in voor reparatie/garantie.
 
Wat ik in de hele situatie niet zo begrijp is het 'alles of niets' aspect. Ik bedoel, zijn de afgelopen jaren die 30 duizend kilometers dan alleen opgereden aan woon-werk verkeer én de caravan vakanties? Zijn er geen privé ritten in de weekenden gemaakt? Ritten die de komende tijd ook gewoon gemaakt kunnen worden?

Kijk, de vaste lasten zijn stevig voor zo'n auto.. maar op zich al wel 'gewend' qua uitgavenpatroon. Indien het financieel uit kan.. zou je die kosten gewoon door kunnen zetten.. Alleen, dát merk je wel elke periode als er betaald moet worden... én het verlies op een verkoop én kosten voor aanschaf van iets anders is natuurlijk maar éénmalig ' oef'.. ;)

Wat je zou kunnen doen is de auto gewoon netjes verkoopklaar te maken qua uiterlijk. Redelijk goede foto's maken en een pakkende verkooptekst in meerdere talen maken.
Dan op een Autoscout24 of Mobile.de site in de verkoop zetten, op zoek naar de buitenlandse koper.
Check vooraf hoeveel rest BPM je nog hebt op de auto welke terug te vorderen is bij de belastingdienst. Dit bedrag plus een x- bedrag wat de koper jou wilt bieden is dan feitelijk je netto opbrengst.

Je kan ook zo'n inkooporganisatie raadplegen (reclames zijn op de radio weer te horen) wat hun willen bieden.. Kan je er snel vanaf zijn.. tegen weinig opbrengsten ( zij zullen dan wel de rest BPM terugvragen.. dus dat is wel het minimale bedrag dat je van hen moet krijgen..).

Qua milieuzone zal het echt zo'n vaart niet lopen en dan alleen in de échte binnensteden waar de strengste normering geldt. Nou, daar wil je eigenlijk toch al niet zijn met de auto, toch?

Als je de dieselolie voordelig in de buurlanden kan kopen.. heb je alleen nog de hogere houderschapsbelasting én eventuele verzekering. Ik zou ermee blijven rijden als het financieel lukt en de techniek van de auto je niet in de steek laat.
 
BostonWheeler zei:
Een X-type, met alle respect, is geen liefhebbersauto, en zeker geen diesel. Het heeft ook helemaal niks met een Jaguar te maken. En prijzen op een autosite zeggen niks. Je weet nooit wat de auto opbrengt, en daarbij een handelaar bouwt marge in voor reparatie/garantie.

Misschien eens ja, maar het is wel een Jaguar en dat is wel degelijk een liefhebbersmerk. En die rijders zullen eerder een X-type nemen, dan een Mondeo. Maakt dit een X-type tot liefhebbers auto, nee dat niet, dat ben ik met je eens. En zeker een Diesel ligt zeker lastiger in de markt..

Als ik kijk naar merken als Lancia en Rover, (losjes vergelijkbaar met een X-type, qua status etc) staan die bij gewone bedrijven lang, soms willen ze niet eens hebben. Mooie auto's voor lagere prijzen, en nog raken ze ze niet kwijt. Heb je sommige specialisten , dan staan daar wagens met een prijskaartje van het dubbele, en soms niet eens mooier of met minder kilometers en die worden gewoon voor de hoofdprijs verkocht. En dan heb ik het niet over de bijvoorbeeld een Rover 75 of een Lancia Thesis, die toch meer liefhebber modellen zijn. Nee dit geld ook voor Rover 25/45's en bijvoorbeeld een Lancia Ypsilon of zelfs een gedrocht als de Lancia Musa of zelfs een Thema (de Chrysler kloon).

Maakt dat die auto's een liefhebbersauto, nee zeker niet maar er is zeker een groep die voor zulke auto's gaat. Er hoeft maar een iemand te zijn die meer kilometers gaat rijden en een X-type op diesel de ideale auto vind. En die zal meer neerleggen, dan de 'gewone" handel/bedrijven, voor hun is een X-type inderdaad niets waard, dat ben ik met je eens!:D
 
^^ als je de tijd hebt om zo'n iemand te vinden.. en dat het ook lukt dat zo'n persoon weet heeft van het te koop staan van dé X-type die hij of zij aan het zoeken is.... :p
 
TYN zei:
Beste meneer de autoencyclopedie, het is u wellicht ontgaan maar Nederland ligt niet op een eiland, en er bestaat een grote Europese markt naast onze deur. :D

Auto's die hier niet gewild zijn worden geexporteerd naar landen waar deze wel populair zijn. In Polen of Litouwen vinden oude dikke diesels bijvoorbeeld gretig aftrek. Dit soort auto's verdwijnen dus uit Nederland, en jij legt dat vervolgens uit als zijnde 'zeldzaam' (en naar algemene opvatting vertaald zich dat in een hogere waarde), ik noem dat 'ongewild'. Zoals een oude X-type diesel.

En vwb de Exeo, in het buitenland staan er genoeg te koop, dus waarom je daar drie jaar naar moet zoeken is me een raadsel.

In Polen en Litouwen zitten ze ook niet te wachten op Jaguars: te klein, geen dealer in de buurt, geen onderdelen (carosserie) op de sloop. Een goedkope oude auto met veel km's trekt volk dat ruimte zoekt, en een auto zoekt die bekend is. Dus wil men dan een Passat/A6/Mondeo combi. Bovendien: een auto met meer dan 2000cc levert je in Polen bv al 18,6% extra importbelasting op ("accijns") daar waar tot 2000cc dat iets meer dan 3% is.
Ja, er zit nog iets van € 1000 rest=BPM op maar wel pas als ie daar definitief op kenteken gezet wordt (en dan ook nog binnen korte tijd na export). Dus heb je een particulier nodig en geen handelaar, en particulieren zullen niet snel naar NL komen om een Jaguar te kopen.
Plus dat in bv Duitsland je nu diesels kunt kopen tegen absolute bodemprijzen.
Ga er dus maar van uit dat deze auto handelswaarde oplevert; officieel is dat zo rond de € 3.000 maar reken maar op een lager bedrag. Dat ie in goede staat is is leuk meegenomen maar levert je (helaas) geen euro meer op, zal er hoogstens voor zorgen dat er toch nog iemand hem wil kopen (de meeste hanelaren zouden 'm anders al helemaal niet willen hebben)..

Wat is wijsheid? Als je 'm alleen voor vakantie nodig hebt dan betaal je je blauw aan kosten, of schorst 'm maar 10 maanden stilstand zal 'm geen goed doen. Dan zou ik zeggen: verkoop 'm (en neem je verlies) en verkoop meteen die caravan. Koop een goedkoop klein zuinig Japje als je een auto wilt hebben en huur een ingerichte tent of stacaravan voor de vakantie. Of hou de caravan en zoek een familielid met auto/trekhaak voor een deal: zij mogen gratis jouw caravan gebruiken als jij hun auto mag lenen voor vakantie :)
 
Waarop zijn de km op gebaseerd? 7500 km per jaar incl. 2 caravan vakanties is niet veel. Als je toch wat meer km maakt wordt de km kostprijs voor je huidige auto goedkoper tov een andere benzine. Sowieso is je 40 euro in de maand verzekering niet veel, voor een jong gebruikte Duster betaal je (casco) meer vermoed ik.

Voor je 35.000-50.000 km per jaar was je destijds met een C segment spaardiesel veel goedkoper uitgeweest dan je Jaguar, toch heb je gekozen voor de Jaguar. Waarom nu dan een enorme stap terug in rijkwaliteit?

En met een Duster een 1.300 kg caravan trekken gaat, maar niet zo soepel als met je Jaguar. hou ook rekening met een behoorlijk oplopend verbruik. Een dikke diesel blijft redelijk zuinig met een caravan.
 
Terug
Bovenaan