Verkeerde remklauw

Lorenz f1355546

Net ingestapt
Hallo, ik zoek raad/input :)

Ik rijd met een hyundai i30, 1.6 GDI van 2013. Kilometerstand 175.000km.
In november/december 2024 opgemerkt dat er een verhoogd gebruik was aan de auto. Heb hem daarom in januari binnengebracht id garage met de vraag voor groot onderhoud en nakijken of er iets een verhoogd gebruik kon verklaren. Ze hebben toen niets gevonden.

Verhoogd gebruik bleef echter, dus heb de auto een maand later opnieuw binngebracht bij hen, waarop ze een slepende voorrem vaststelden (die ze niet gezien hadden op een groot onderhoud; kan dat?). Er is toen een nieuwe remschijf, remklauw, etc geplaatst en heel het remsysteem is verlucht geweest (kostprijs; een kleine 1100 euro). Na een dag ben ik echter al terug moeten gaan omdat het alarmsignaal van de rem oplichtte; bleek dat ze niet genoeg remvloeistof hadden toegevoegd. Dat hebben ze kosteloos opgelost.

Enkele weken later echter, hoorde ik een licht/vaag kloppend geluid linksvoor. Dat werd harder en harder, en was vooral hoorbaar als de gas gelost werd (minder tot niet hoorbaar bij gas geven of remmen). Diezelfde garage verklaarde toen dat de cardanas vermoedelijk kapot was, tengevolgde van de slepende voorrem. Kostprijs zou opnieuw een 1000-tal euro zijn. Gezien de waarde van de auto heb ik dat niet laten uitvoeren en heb de auto bij een Van Mossel-garage Hyundai binnengebracht voor een tweede opinie (vooraleer de auto af te schrijven). Zij vertelden me dat het linkervoorwiel niet goed was aangedraaid en dus los zat (kloppend geluid) én dat de linkervoorrem een rechtervoorrem is die dus verkeerd gemonteerd was. Bovendien maakte de remleiding contact met de cardanas, waardoor die volgens hun op verloop van tijd kapot zou gaan en een falende rem zou veroorzaken (zie foto's).

Op dit moment herstelt Van Mossel de auto, maw een nieuwe remklauw voor linksvoor. De vorige garage bood aan van de remklauw na te kijken en kosteloos te vervangen indien dit effectief een verkeerde was. De remklauw terugnemen en kosten terugbetalen was niet mogelijk. Ik ben hier niet op ingegaan gezien de historiek van herstellingen bij die garage en daarom de auto te laten herstellen bij VM.

Mijn vraag nu, op basis van het verhaal hierboven en de bijgevoegde foto's; is de remklauw effectief verkeerd/verkeerd gemonteerd, en lijkt de eerste garage voor jullie effectief fouten gemaakt te hebben? Ik weet het niet meer, ken niet voldoende van autotechniek, en voel me nogal bedrogen.

Graag jullie mening, alvast bedankt!

aCO2Wvb.jpeg

LDGmzxF.jpeg

7xcL5hA.jpeg

Laatst bewerkt:
Het blijft lastig zeggen van een foto, maar..
1) De remleiding/slang maakt een erg sterke bocht en dat zie je eigenlijk nooit
2) De ontluchtingsnippel van de remklauw zit aan de onderzijde.. dat hoort toch echt bovenin te zitten want lucht stijgt op

Lijkt er dus wel op dat de remklauw ondersteboven zit en dat heb je inderdaad als je een klauw van de andere zijde gemonteerd hebt.

Je zou toch zeggen dat een vakbekwame monteur geen remklauw ondersteboven op je auto prutst. En dat ze, als je hem voor dat geluid terugbrengt bij onderzoek toch simpel constateren dat het wiel los zit.

Een klant op pad sturen met een niet vastgezet is toch wel de grootste doodzonde die een garage kan doen.

Normaal ben ik er voorstander van om een garage de kans te geven zijn fout te herstellen, maar hier zou ik ook geen vertrouwen meer in hebben. Als je rechtbijstand hebt zou ik eens vragen of die wat kunnen.

Dit kan prima. Alleen niet vergeten om even de auto op het dak te leggen voor het ontluchten...
Wat een prutsers. Dat zie je toch als prof?
En begrijp ik nou goed uit je verhaal dat ze aan één kant remklauw, schijf en blokken hebben vervangen?

Je zal het maar meemaken, jammer van de kosten maar goed dat je alert was of er hadden nog meer vervolgkosten of erger kunnen zijn…
Hoe dat kan? Onervaren mechanieker? Stageloper? OK die mensen moeten het vak ook leren uiteraard, maar laat het dan toch even nakijken door de chef werkplaats om te zien of het goed gedaan is.

Jah.....onhandig. Duur ook trouwens 1100 euro voor dat werk. Hoeveel is een nieuwe remklauw bij Hyundai?

Verhaal halen bij de beun die de leerling monteur niet begeleid heeft . Persoonlijk zou ik dreigen met aangifte doen.

Jezelf bedrogen voelen met een omgedraaide klauw en loszittende wielbouten is zwak uitgedrukt.

Terug
Bovenaan