Verkeerde distrubitiekettingset gemonteerd?

A

Anoniem

Guest
Update: We hebben de auto donderdagavond naar de garage gebracht. Vrijdag is de boel gedemonteerd en blijkt dat de kettingspanner niet z'n werk heeft gedaan. De ketting zat er slap op. De garage kon zo niet zeggen als het om een montagefout ging of dat de kettingspanner een fabrieksfout heeft. Morgen gaan ze verder aan de slag.

Hallo!

Wij hebben een Opel Corsa uit het jaar 2009. Bij aanschaf hebben we de disturbitiekettingset laten vervangen, omdat de ketting ratelde. We hadden afgesproken dat wij de kettingset zouden regelen en de dealer/garagehouder het montage. Toen we de set hadden geleverd gingen ze bezig met het monteren. Later de dag kregen we een belletje dat de bijgeleverde oliepomppakking niet klopte. Wij zijn toen langs gegaan en de pakking meegenomen naar de onderdelenboer (noem geen namen, neem het ze niet kwalijk) met de mededeling dat de pakking die bij de kettingset is geleverd niet overeenkwam met de pakking die ze eraf hebben gehaald. Wij hebben overigens nog gevraagd aan de monteur als de rest van de kettingset wel klopte en dit klopte verder volgens hem.

Goed, we hadden de juiste pakking geleverd en een dag later konden we de auto weer ophalen. Eerste instantie leek het allemaal oke te zijn. Motor was weer stil, geen ratel aanwezig. Nu twee - drie weken later ontstaat er weer een ratel en die klinkt als volgt: Met starten een korte ratel van 1 á 2 seconden. Wanneer de motor warm is gedraaid klinkt er een constante ratel (vergelijkbaar met een diesel) en wanneer de auto rond de 2000 toeren komt klinkt de ratel iets heftiger.

Zou dit komen dat de kettingset niet juist is? Ketting iets te lang? Niet goed gemonteerd? Ik ben een beetje gaan rondneuzen op het net en kwam uit op een Opel onderdelen site. Tot me verbazing kwam ik deze twee setjes tegen:

https://www.fsrs-trading.nl/distributiekettingset-opel-adam-astra-j-cascada-c.html
https://www.fsrs-trading.nl/distributiekettingset-opel-agila-astra-corsa-meri.html

Het eerste linkje wanneer je naar beneden scroll zie ik dat het dezelfde pakking is die niet bij onze auto hoort. Deze zat ook bij de set die we hadden gekocht en niet overeen kwam met de oude pakking. Ook staat de Motorcode: Z12XEP er niet tussen. Wel andere Corsa D motorcodes.
Het tweede linkje is de pakking die op onze auto zit (die we eerste instantie moesten ruilen) en daar staat onze motorcode er wel tussen.

Ik ben dus echt gaan denken dat er een verkeerde kettingset opzit. Dat de ketting net iets te lang is waardoor hij bij 2000 toeren iets meer ratelt. Of is dit uberhaupt niet mogelijk? Graag jullie mening/advies gewenst!

Dank!

Waarom koop je zelf de kettingset als je hem er niet zelf op gaat zetten?
Dat is als leek toch vragen om problemen?

Onderdelenzaak zal wel geleverd hebben op basis van kenteken, dus mits er geen ruilmotor in is gekomen in een bepaald deel van zijn leven is dat per definitie het juiste onderdeel.

Ik heb de set opgehaald, omdat ik er iemand ken die er werkt. Origineel motor zit er in (als je dat met ruilmotor bedoeld) Het is gewoon vreemd dat de pakking niet overeen kwam en volgens de monteur de rest wel. Is het dan mogelijk dat er een ketting is gemonteerd die net iets te lang is? Verkeerd geleverd? Moet de monteur dit hebben gezien?

Door zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor de aanschaf van de onderdelen, wordt het een stuk ingewikkelder om de garage, die het montagewerk heeft gedaan, de zaak op hun kosten te laten herstellen.
Normaliter worden de juiste onderdelen besteld op basis van het het VIN of kenteken, zoals Nico GTR al aangaf.
Eigenlijk kan dat niet verkeerd gaan, zeker niet als het originele Opel onderdelen zijn, maar vaak worden ook universele of parallelmarkt onderdelen verkocht. Daar wordt het risico al iets groter, alhoewel die vaak op dezelfde wijze werken.

Of en Wat er misschien verkeerd is gegaan, is nu niet meer in 1 hand, maar je kan de garage vragen de zaak weer te demonteren.
Je zult vermoedelijk wel de kosten zelf moeten betalen.
Mocht er een verkeerde ketting zijn geleverd, dan kan je terug naar de leverancier. Deze zal een nieuwe en juiste moeten leveren.
Mocht de ketting niet goed zijn gemonteerd ( bijv. niet op de juiste timing ) , dan is de garage de oorzaak.
Het ligt voor de hand dat 1 van die twee de oorzaak is.
Door de ingewikkelde situatie, is het nu niet eenduidig wie het probleem moet oplossen en betalen, want het risico van naar elkaar wijzen, ligt op de loer.

Want laten we eerlijk zijn : na zo een korte periode van 3 weken de ratel terug , is zeker niet goed.

Elke automaterialenzaak (of "onderdelenboer" zoals jij dat noemt) kan élk specifiek aftermarket-onderdeel omnummeren naar een OEM-nummer, oftewel het originele fabrieksonderdeel-nummer. Wanneer dit klopt (uitgaande van de originele motor), zal daar het probleem hem niet in zitten.
Ik denk eerder aan een kettingspanner of -geleider, gezien het "klapperen". Een te lange ketting zal het waarschijnlijk niet zijn en een uitgerekte ketting is welhaast onmogelijk, gezien het feit dat de nieuwe er pas een aantal weken opzit.
Wat zegt de dealer er eigenlijk van?

De dealer zegt gewoon dat de ketting juist is gemonteerd. Tja, dat wordt het uiteindelijk een welles nietes spelletje... Mijn gevoel zegt gewoon dat er met de set iets niet klopt. Bij de automaterialenzaak is er enkel gevraagd naar de motorcode. Mijn eigen (universele) garagehouder heeft er ook naar geluisterd en die vermoed ook dat of de set net niet klopt of niet juist gemonteerd.

Ik ga vandaag even achterhalen wat voor set er nou exact was geleverd. Volgens mij waren die nokkenastandwielen ook niet meegeleverd. Enkel de ketting, kettingspanner, geleiders, (verkeerde) pakking en een krukastandwiel, als ik me niet vergis.

Wat vinden jullie van de bovenstaande linkjes? Ik vind het ook opvallend wanneer je bij de tweede linkje naar beneden scroll dat er ook oliepomp keerring word geadviseerd. Dit werd mij ook niet geadviseerd. Die pakking overigens ook niet, want die was gewoon bijgeleverd met de kettingset

Nico GTR zei:
Waarom koop je zelf de kettingset als je hem er niet zelf op gaat zetten?
Dat is als leek toch vragen om problemen?

Onderdelenzaak zal wel geleverd hebben op basis van kenteken, dus mits er geen ruilmotor in is gekomen in een bepaald deel van zijn leven is dat per definitie het juiste onderdeel.

Opmerking een: geheel mee eens. Je geeft een monteur een setje onderdelen. Wat als er niet geleverde onderdelen (bijvoorbeeld het spanmechanisme) ook aan vervanging toe zijn?

Opmerking twee: De bedrijven waar ik mijn spullen koop, leveren weleens verkeerde onderdelen. Als ik bijvoorbeeld mijn kenteken van de Peugeot 106 intik en ik zoek een distributiesnaar, zie ik meerdere setjes. Op basis van het motornummer kan de dealer terug zoeken welke set er precies in moet, op de sites staat altijd wel de informatie om te kiezen tussen de setjes. Het laatste stuk van jouw openingspost doet mij vermoeden dat je de verkeerde set gekocht hebt, het terugkeren van het klapperen na drie weken doet mij vermoeden dat je niet de juiste onderdelen hebt laten vervangen/monteren.

Het garantie verhaal lijkt mij duidelijk: De opdracht was om de geleverde set te monteren en NIET om het ratelen te verhelpen. Als de geleverde set gemonteerd is, heeft de garage haar werk correct gedaan...

Als de nokkenas tandwielen etc. niet vervangen zijn, kan het ook best zijn dat die nu geluid maken.
De tandwielen slijten mee met het uitrekken van de ketting, mogelijk zit er nu teveel ruimte op de tandwielen waardoor de ketting ten opzichte van het tandwiel iets kan bewegen, wellicht hoor je dat.

Waarom zou je uberhaupt de ketting zelf aanleveren, die paar tientjes winst staan toch niet in verhouding met de enorme risico's die je neemt.
Maar goed dat is achteraf gelul waar je nu niets meer aan hebt.

Theoretisch gezien heeft RKE wel gelijk, de aangeleverde ketting is gemonteerd en klaar, maar dat is wel heel erg kort door de bocht.
Als bedrijf zelf wil je toch ook tevreden klanten die weer terugkomen, dus zou absoluut naar een passende oplossing zoeken, elk de helft van de kosten bijvoorbeeld.

Maar de motor moet absoluut weer los om vast te stellen wat er nu aan de hand is.
Zo door rijden lijkt me geen optie.

Bofkont zei:
Waarom zou je uberhaupt de ketting zelf aanleveren, die paar tientjes winst staan toch niet in verhouding met de enorme risico's die je neemt.
Maar goed dat is achteraf gelul waar je nu niets meer aan hebt.

Theoretisch gezien heeft RKE wel gelijk, de aangeleverde ketting is gemonteerd en klaar, maar dat is wel heel erg kort door de bocht.
Als bedrijf zelf wil je toch ook tevreden klanten die weer terugkomen, dus zou absoluut naar een passende oplossing zoeken, elk de helft van de kosten bijvoorbeeld.

Maar de motor moet absoluut weer los om vast te stellen wat er nu aan de hand is.
Zo door rijden lijkt me geen optie.

Ik geef toe, dit is wel kort door de bocht.

Maar hoeveel mensen komen naar de garage van "alleen APK" en dan achteraf klagen dat er geen nieuwe olie in het blok gedaan is.
Het is in principe erg simpel: je brengt het blikje naar de vakman, je zegt: "voer het onderhoud uit" en je betaalt de vakman. Wijk je van dat patroon af (en dat doe ik ook), dan is het een feestje op eigen risico.

Nu zal de garage in kwestie hopelijk wel mee willen werken aan een werkbare oplossing maar besef wel dat dit goodwill is van de betreffende garage.

Kenteken is niet altijd bindend. Motorcode echter wel in combi met het bouwjaar en vergelijken met het oude onderdeel.
Want ik ken dus ook motorcodes waar 2 verschillende (in dit geval riemen) voor gebruikt waren. Het was daar enkel te zien aan de tanden zelf.

Dus er kan idd een fout gemaakt zijn met het onderdeel ja. Echter lijkt me dat direct zichtbaar te moeten zijn met montage. Je vergelijkt normalite de oude met de nieuwe ketting op het aantal schakels en of de eventuele markeringsschakels overeen komen. Dit doe je ook met de kettingeleiders en dergelijke. Hiervoor hoef je ze alleen op of naast elkaar te leggen.

Nadeel van dit soort werk: het kan zowel aan het onderdeel als aan de montage liggen. Dat is ook 1 van de redenen dat een bedrijf meestal niet met door klanten ingekochte onderdelen willen werken.

Pobresh geeft het ook al aan. Zijn heel weinig bedrijven die aan de gang willen gaan met door de klant zelf geregelde onderdelen. Reden lijkt me overduidelijk.

In dit geval gewoon terug naar de garage die het onderdeel gemonteerd heeft en kijken wat ze zeggen.

Ik denk dat de argumenten best wel sterk zijn dat de set niet klopt: Als op de verpakking je motorcode niet voorkomt en onderdelen wijken af van wat er af komt zou ik die set er zo snel mogelijk vanaf willen hebben en de correcte set erop. Zelfs als het toch een montagefout is dan heb je dat hierbij toch verholpen. Gewoon doen dus.

We kunnen hier nu gaan reageren met wie gaat dat betalen maar daar vraagt ts niet om. Die snapt zelf ook wel dat de dealer weinig te verwijten valt. Wel mogelijk de onderdelen leverancier.

Even los van of het wel of niet de juiste set is. Zolang ze in basis voor hetzelfde blok zijn, lijkt mij het zeer onwaarschijnlijk dat de ketting heel anders is. De krukas en nokkenas en eventueel een balansas etc. veranderen niet zomaar van plek, ook de aandrijving ervan (tandwielen), zal niet zomaar wijzigen.
Meestal zitten de wijzigingen in de randzaken.

Pobresh zei:
Kenteken is niet altijd bindend. Motorcode echter wel in combi met het bouwjaar en vergelijken met het oude onderdeel.
Want ik ken dus ook motorcodes waar 2 verschillende (in dit geval riemen) voor gebruikt waren. Het was daar enkel te zien aan de tanden zelf.

Dus er kan idd een fout gemaakt zijn met het onderdeel ja. Echter lijkt me dat direct zichtbaar te moeten zijn met montage. Je vergelijkt normalite de oude met de nieuwe ketting op het aantal schakels en of de eventuele markeringsschakels overeen komen. Dit doe je ook met de kettingeleiders en dergelijke. Hiervoor hoef je ze alleen op of naast elkaar te leggen.

Nadeel van dit soort werk: het kan zowel aan het onderdeel als aan de montage liggen. Dat is ook 1 van de redenen dat een bedrijf meestal niet met door klanten ingekochte onderdelen willen werken.

riemen heb je idd. in 2 soorten met ronde tanden en hoekige vertanding (weet fff niet hoe ik het anders zeggen moet). en zijn makkelijk door elkaar te gebruiken met de juiste riemwielen, omdat er buiten de vertanding mechanisch niets veranderd.

Kettingen zijn echter gewoon standaard maten en je kunt een ander type ketting niet zomaar monteren, zonder grote aanpassingen.
Je kan niet zomaar een grotere schakel gebruiken, of overstappen naar een duplex ketting bv.

marcel21674 zei:
riemen heb je idd. in 2 soorten met ronde tanden en hoekige vertanding (weet fff niet hoe ik het anders zeggen moet). en zijn makkelijk door elkaar te gebruiken met de juiste riemwielen, omdat er buiten de vertanding mechanisch niets veranderd.
Rond, puntig, vierkant.
En je kunt ze niet door elkaar gebruiken. Of je moet idd alle riemwielen vervangen en het verder hetzelfde blok betreft. Doe je dat niet heb je een probleem.

Kettingen zijn echter gewoon standaard maten en je kunt een ander type ketting niet zomaar monteren, zonder grote aanpassingen.
Je kan niet zomaar een grotere schakel gebruiken, of overstappen naar een duplex ketting bv.

Ketting hoeft maar 1 schakel meer te hebben, dat valt niet direct op als je de oude niet met de nieuwe vergelijkt (en de rek in acht neemt)
Toch kan dat flinke problemen geven, zonder dat het een montageprobleem geeft.
Al zou je verwachten dat het probleem dan na een paar rondjes wel heel erg moet opvallen aangezien de boel elke ronde een tand verder verkeerd komt te staan.

Pobresh zei:
Al zou je verwachten dat het probleem dan na een paar rondjes wel heel erg moet opvallen aangezien de boel elke ronde een tand verder verkeerd komt te staan.

Waarom zou door een schakel meer, je distributie verlopen? Een schakel vangt de spanner nog wel op. Uiteraart moet je dat gewoon gewoon niet willen, maar al zet je er een 3 meter lange ketting op, zo lang je zorgt dat deze overlengte aan een zijde van de distributie op spanning gehouden wordt, veranderd er niks aan je timing. Veranderd een van de tandwielen in een exemplaar met een tand meer, dan gaat dat niet lang goed nee.

Update: We hebben de auto donderdagavond naar de garage gebracht. Vrijdag is de boel gedemonteerd en blijkt dat de kettingspanner niet z'n werk heeft gedaan. De ketting zat er slap op. De garage kon zo niet zeggen als het om een montagefout ging of dat de kettingspanner een fabrieksfout heeft. Morgen gaan ze verder aan de slag.

Sisca zei:

De garage werkt dus wel mee.

(y)

Terug
Bovenaan