Verhelpen kleine cosmetische problemen BMW E39

Robin 6154563

Startmotor
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie advies voor het oplossen van een paar cosmetische probleempjes met mijn BMW 520i (E39) uit '97.

1. Allereerst is een stukje van de chromen deurlijst (bestuurderszijde) een beetje omgebogen (linkje naar foto's: https://imgur.com/a/HfpAbRX), en ik vroeg me af of ik dit zelf zou kunnen rechtbuigen? Ik dacht er zelf aan om voorzichtig, met een doek ertussen, te proberen met een verstelbare steeksleutel of tang het terug te buigen. Of komt dat er dan erg lelijk uit te zien of dreigt het snel te breken zo?

2. Dan de plastic kap rondom het stuurhuis; deze hangt een beetje open waardoor je de bedrading deels kunt zien, en schuin (foto: https://imgur.com/a/vPb6fG0). Ik krijg het niet echt dichtgeklikt, noch kan ik hem recht krijgen door simpelweg er tegenaan te duwen. Doe ik het gewoon fout, of moet ik hiervoor toch echt het stuur loshalen of iets dergelijks?

3. Tot slot, roest. Helaas zitten er wat roestplekken op de achterklep, aan de rand en rondom het slot. (foto: https://imgur.com/a/ggGyhd5) Nu heb ik online verschillende middelen gezien zoals roestomvormer van noverox, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kun je het hier mooi mee wegewerken? De juiste lak heb ik zelf nog wel.

Alvast heel erg bedankt, ben benieuwd!

Noverox heb ik geen goede ervaring mee, eigenlijk heb ik met geen enkele roest omvormer goede ervaring. Roest wat je afdekt komt altijd terug. Als je een andere achter klep kan krijgen zonder roest zou dat mijn voorkeur zijn.

Bedankt voor je advies Erwin 1402253! Het mooiste zou inderdaad zijn om de achterklep te vervangen, maar er zitten toch ook wel wat kleinere plekjes roest op andere plekken. Ik dacht dat zo'n middeltje wellicht de uitkomst zou zijn, maar dus alleen puur voor de look van de auto, niet om de roest tegen te gaan. Jammer!

Roest komt meestal van binnenuit en wat je ziet is vaak het puntje van de ijsberg.

De enige juiste oplossing om van roest af te komen is de aangetaste delen eruit halen en er nieuw plaatmateriaal in te lassen.

1: Het chromen lijstje, moet je gewoon vervangen. Je kunt het rechtbuigen, maar netjes krijg je het nooit meer. Je gaat dat blijven zien waar het gebogen is geweest.

2: Ik kan het niet goed zien op de foto, erg klein, maar wellicht mist er ergens een bevestigingsschroef.
Kan ook zijn dat er wat afgebroken is en dan is vervangen de enige langdurige oplossing.

3: Ik heb zelf erg goede ervaringen met FERTAN. Belangrijk is wel, dat je de gebruiksaanwijzingen goed opvolgt.
Novorox heb ik slechte ervaringen mee. Werkt niet goed en laat een dikke laag achter, waarmee ik het niet echt geschikt vind, om te gebruiken bij zichtwerk.

Fertan is waterdun en vormt een nauwelijks voelbare laag als je goed voorbereid.

Maar zoals eerder gezegd, veelal komt dit soort ellende van binnenuit. Op zoek naar een goede vervangende klep zal sneller en uiteindelijk een stuk goedkoper zijn.

Terug
Bovenaan