Verdere onderhoud auto

Thijs

Net ingestapt
Hallo,
Even wat achtergrond informatie:
laatst is mijn a3 flink van achter geraakt en total loss verklaard. Hierdoor heb ik 2065 euro vergoeding mogen ontvangen. Ik heb het
laten repareren voor 900 euro. Ik heb nog een goede 1100 euro over die ik eventueel wil investeren in de auto.

Verdere problemen van de auto: De laatste 30000 km( sinds mijn bezit van de auto) bokt de auto bij het wegrijden. dit gebeurt bij de 1e en 2e versnelling, Ook bijvoorbeeld bij het terug schakelen naar zijn 3 (wanneer ik met redelijk hoge snelheid de rotonde oprij). Minder last bij 4e en 5e versnelling
Wanneer ik goed geconcentreerd de koppeling rustig laat opkomen (1e versnelling) gaat het beter (minder bokken) .
Ik hoor tevens geen ratel bij het starten, en de auto schud niet bij het starten.
Het bokken is wel storend, alle andere auto's die ik gereden heb is de koppeling veel soepeler.

Met hoge toeren het gas loslaten en gas geven geeft geen bonk. Bij het schakelen met erg hoge toerentallen wel. (verdenk de motorsteunen niet echt maar het kan natuurlijk).

Tevens heb ik bij de olie wissel onderaan het blok ook best olie gezien, dit komt van de kleppendeksel pakking, (deze ooit strakker aangedraaid maar niet alle bij alle schroeven kunnen komen)
Misschien deze ook laten vervangen? olie komt niet bij de distributieriem in de buurt, dus die is mooi droog.

Wat raden jullie mij aan? Het bokken stoort mij het meest

Groet Thijs

Auto: Audi a3 8p 102pk 1.6L motorcode BGU Km stand 217000

1 rammelen bij stationair
2 schudden bij stationair
3 bij het uitzetten van de motor een kort ratelend geluid
4 schokken bij het optrekken.
5 de veer wil wel eens door het vliegwiel heen schuren en naar buiten komen......, dit hoor je wel!
als de veren het vrijwel begeven hebben, wordt het ratelende geluid steeds luider

Alleen punt 4 helaas vandaar de twijfel

We hebben ook de A3 8p gehad (2.0 TDI). Dat rammelen bij stationair, dat is vrijwel zeker het vliegwiel. Je merkt overigens ook trillingen in het koppelingspedaal. Wacht daar niet mee, want dit kan ook gevolgen hebben voor de versnellingsbak: door dat vliegwiel ga je speling krijgen op de as in de bak. Overigens denk ik dat het een combinatie is van het vliegwiel en versleten koppeling.

Ah oke, ik heb geen trilling in het koppelings pedaal wanneer ik de koppeling laat opkomen. Als ik hem onder het rijden mm voet heel eventjes laat rusten op het pedaal voel ik wel trillingen.

Ja klopt, dat is inderdaad door het vliegwiel. Je voelt de trillingen als je lichtjes je voet op het koppelingspedaal rust.

Thijs zei:
Ah oke, ik heb geen trilling in het koppelings pedaal wanneer ik de koppeling laat opkomen. Als ik hem onder het rijden mm voet heel eventjes laat rusten op het pedaal voel ik wel trillingen.

Terug
Bovenaan