stop zei:
Vanaf welk toeren tal is de oliedruk in jouw auto al voldoende?
Ligt eraan welke van m'n auto's je bedoelt, hoe ze belast worden bij een toerental en de op dat moment heersende olietemperatuur.... een zinnig antwoord op je vraag is aardig afhankelijk van meerdere factoren.
De oliepomp wordt aangedreven door de motor, het debiet van de pomp wordt dus bepaald door het toerental waarop de motor draait en uiteindelijk begrensd door een drukregelaar die de maximale oliedruk bepaald.
Het volume wat de oliepomp verplaatst is tevens afhankelijk van zowel de temperatuur als de viscositeit van de olie... koude dikke olie geeft wel snel oliedruk maar dat wil nog niet zeggen dat alles dan ook al optimaal gesmeerd wordt, dikke olie verplaatst namelijk moeilijker als dunne olie (vergelijk het maar met uitgieten van een fles water of dezelfde fles hopjesvla, het water stroomt wat gemakkelijker door de fleshals als hopjesvla)
En zo zijn er nog wel wat factoren die meespelen zoals motortype (lange slag/korte slag), gebruikte lagermaterialen, brandstofsoort enz., maar daar mag je van uit gaan dat dit allemaal netjes fabrieksmatig op elkaar is afgestemd. (maar is soms ook een ijdele hoop

)
Als vuistregel voor normale auto's kun je dit wel ongeveer aanhouden:
Koud onbelast ongeveer 1200 rpm, belast vanaf ca. 2000 rpm maar trap niet door boven de 3000 rpm
Warm onbelast ongeveer 800 rpm (reken stationair toerental), belast vanaf ca. 2000 rpm
Zwaar belasten doe je pas als de olie op bedrijfstemperatuur is gekomen (is wat anders als de koelwatertemperatuur die je op je dash afleest), dan mag de toerenteller verantwoord in de buurt van de rode cijfers komen.
stop zei:
En heb jij al wel eens een professionele scholing gehad in je eigen auto?
Een praktische opleiding, heb zo'n 30 jaar ervaring met motortechniek, revisie en restauratie.
De verder benodigde gegevens over spelingen en aanhaalmomenten van een specifieke auto zijn prima te vinden in de werkplaatshandboeken, al zal voor de meerderheid van de autobezitters deze gegevens totaal niet nodig zijn.
En als je zo'n cursus autobeheersing/slipschool bedoelt: ja, heb ik eens gekregen, de instructeur is er wijzer van geworden en weet nu ook hoe diverse soorten 4x4 voertuigen ingezet moeten worden.
