Verbuikt iedere (injectie) motor geen brandstof als je geen gas geeft?

jor177

Net ingestapt
Naar aanleiding van het zoveelste filmpje op YouTube over het uitrollen in-of-uit de versnelling stel ik de vraag hier nogmaals:

Verbruikt iedere (injectie) motor geen brandstof als je wel in de versnelling staat terwijl je geen gas geeft?

Als voorbeeld mijn Saxo 1.4i uit '97.

En dit is trouwens het filmpje waarin duidelijk wordt verteld dat je 99.9 MPG kan rijden als je geen gas geeft: https://www.youtube.com/watch?v=_bZlb62VVlw

Bedankt!
 
Niet altijd. Als de motor koud is kan die toch minimaal brandstof inspuiten om niet te hard op de motor af te remmen.
Maar over algemeen, met warme motor, verbruiken ze inderdaad niets bij gas los in de versnelling.
Dat wil overigens niet zeggen dat het altijd efficiënter is om in de versnelling uit te rollen dan in de vrij. Dit omdat je veel eerder stil staat en daardoor weer gas bij moet geven.
 
Had de BMW E30 316 met carburateur in 1985 ook... als het vacuüm hoog genoeg was (afremmen op de motor, gas los, in versnelling) werd de brandstoftoevoer afgesloten. Ook de huidige injectie systemen werken veelal zo.
 
Bij een motor die niet meer in de koud start modus zit. Verbruikt idd geen brandstof bij gas los en in de versnelling.

Pas als de toeren laag komen gaat de ecu weer de inspuiting regelen. Ook als je een heuvel of iets dergelijks afdaalt en dus lang het gas los houd, gaat de ecu ook weer wat brandstof in laten spuiten.

Overigens merk ik bij mijn auto dat als ik gas los laat op hoge snelheid (120 en hoger) er nog wel ingespoten wordt. Waarschijnlijk om geleidelijker af te remmen. Druk ik de cc uit dan stopt de Inspuiting wel direct.
 
Bij een dieselmotor is er ook altijd nog wat verbruik, 1 liter per 50km zo’n beetje. Zonder een klein beetje inspuiting sta je zo stil.

Maar bij een benzine injectie wordt het idd afgesloten.
 
Oude motoren willen nog wel eens in blijven spuiten bij gas los. Maar dit heeft voornamelijk betrekking op mechanische systemen en de echt vroege injectiesystemen. En ook die hebben een gaskleppositiemotor om de inspuiting op stationair niveau te zetten.

Maar je kunt bij de meeste auto's er van uit gaan dat als je het gas loslaat dat de motor eigenlijk geen benzine verbruikt.

enne 99,9mpg met gas los tja. eigenlijk zou het miljoenen mijl zijn als je gas los hebt. Maar zo lang kun je niet bergaf of afremmen op de motor.
En het is auto afhankelijk wat je precies kan halen qua verbruik. En je moet op het totale verbruik letten.
Reken dat een 1.4 saxo zo tussen de 1 op 15/16 gemiddeld kan doen. Ga je er moeite in steken zal er een interessanter getal uit komen maar stel je er niet teveel bij voor. Een enorm verschil krijg je wel als je volgens oude methodes rijdt. Dus 80 in de 4, veel en vaak remmen zonder gebruik te maken van afremmen op de motor e.d. Als je dan ineens wel op een zuinige manier gaat rijden, merk je het verschil wel.
 
Wordt tijd dat naast de vrachtauto, taxi en buschauffeurs ook de B rijbewijs automobilisten verplicht op bijscholing moeten.
Gezien de inhoud van menig topic hier is er veel onkunde en onwetendheid aanwezig o.a. over energie zuinig rijden.
Zonde, want je kunt er veel voordeel mee bereiken.

Aan de andere kant staat er over hoe je energie zuinig kunt rijden ook een hoofdstuk in het instructie boekje van de auto.
Of de auto heeft dit zelfs al verwerkt zitten in de boordcomputer zoals think blue van volkswagen.
 
stop zei:
Aan de andere kant staat er over hoe je energie zuinig kunt rijden ook een hoofdstuk in het instructie boekje van de auto.

Hebben auto's instructie boekjes??

Wat Pobresh zegt werkt wel voor mij; 80km/u in z'n 4 (alleen rem ik wel vaak af op de motor)
 
Lycan Capri zei:
Wat Pobresh zegt werkt wel voor mij; 80km/u in z'n 4 (alleen rem ik wel vaak af op de motor)

Ik rij met mijn Trabant zelfs 120(+) in de 4. Maarja zonder 5e versnelling wordt het ook lastig om wat anders te gebruiken :)
Ombouw naar 5 bak zal een flinke verbetering geven in het verbruik. :cool:
 
Ja ik rij met de Capri 130+ in z'n 4 ;) (binnenkort 5-bak eronder)

In m'n Sierra's met 5-bak is 80km/u in z'n 4 zuinger dan 80km/u in z'n 5
 
stop zei:
Wordt tijd dat naast de vrachtauto, taxi en buschauffeurs ook de B rijbewijs automobilisten verplicht op bijscholing moeten.
Gezien de inhoud van menig topic hier is er veel onkunde en onwetendheid aanwezig o.a. over energie zuinig rijden.
Zonde, want je kunt er veel voordeel mee bereiken.

Aan de andere kant staat er over hoe je energie zuinig kunt rijden ook een hoofdstuk in het instructie boekje van de auto.
Of de auto heeft dit zelfs al verwerkt zitten in de boordcomputer zoals think blue van volkswagen.

Energiezuinig rijden en techniek besparend rijden zijn 2 totaal verschillende dingen, met het in de boekjes en op scholingen gepromote "moderne rijden" zijn al vele motoren vroegtijdig naar de eeuwige jachtvelden gestuurd dankzij forse lagerschade's door gebrek aan voldoende oliedruk.
En dat is ook zonde, want het bereikte brandstofvoordeel lever je hiermee dubbel en dwars weer in aan dure reparatie- en vervangingskosten.

De gulden middenweg hierin vinden is trouwens ook niet zo moeilijk, bekijk de koppelcurve van de motor even en je weet bij welke toerentallen je het meeste rendement uit de motor haalt... en dat is meestal niet onder de 1500 rpm maar eerder ergens tussen de 2000 en 3000 rpm.
 
Lycan Capri zei:
Ja ik rij met de Capri 130+ in z'n 4 ;) (binnenkort 5-bak eronder)

In m'n Sierra's met 5-bak is 80km/u in z'n 4 zuinger dan 80km/u in z'n 5

Tsja, m'n Jeep Wagoneer staat bij 40 km/h in z'n 3 en bij 120 km/h nog steeds in z'n 3, meer standen zijn er nu eenmaal niet in die 3-traps automaat.
En het verbruik reken ik maar liever in gallon/miles, bijna 1:10 klinkt dan best wel zuinig voor een 5,7L V8.:)
 
Muddy Bandit zei:
stop zei:
Wordt tijd dat naast de vrachtauto, taxi en buschauffeurs ook de B rijbewijs automobilisten verplicht op bijscholing moeten.
Gezien de inhoud van menig topic hier is er veel onkunde en onwetendheid aanwezig o.a. over energie zuinig rijden.
Zonde, want je kunt er veel voordeel mee bereiken.

Aan de andere kant staat er over hoe je energie zuinig kunt rijden ook een hoofdstuk in het instructie boekje van de auto.
Of de auto heeft dit zelfs al verwerkt zitten in de boordcomputer zoals think blue van volkswagen.

Energiezuinig rijden en techniek besparend rijden zijn 2 totaal verschillende dingen, met het in de boekjes en op scholingen gepromote "moderne rijden" zijn al vele motoren vroegtijdig naar de eeuwige jachtvelden gestuurd dankzij forse lagerschade's door gebrek aan voldoende oliedruk.
En dat is ook zonde, want het bereikte brandstofvoordeel lever je hiermee dubbel en dwars weer in aan dure reparatie- en vervangingskosten.

De gulden middenweg hierin vinden is trouwens ook niet zo moeilijk, bekijk de koppelcurve van de motor even en je weet bij welke toerentallen je het meeste rendement uit de motor haalt... en dat is meestal niet onder de 1500 rpm maar eerder ergens tussen de 2000 en 3000 rpm.

Vanaf welk toeren tal is de oliedruk in jouw auto al voldoende?
En heb jij al wel eens een professionele scholing gehad in je eigen auto?
 
stop zei:
Vanaf welk toeren tal is de oliedruk in jouw auto al voldoende?

Ligt eraan welke van m'n auto's je bedoelt, hoe ze belast worden bij een toerental en de op dat moment heersende olietemperatuur.... een zinnig antwoord op je vraag is aardig afhankelijk van meerdere factoren.

De oliepomp wordt aangedreven door de motor, het debiet van de pomp wordt dus bepaald door het toerental waarop de motor draait en uiteindelijk begrensd door een drukregelaar die de maximale oliedruk bepaald.
Het volume wat de oliepomp verplaatst is tevens afhankelijk van zowel de temperatuur als de viscositeit van de olie... koude dikke olie geeft wel snel oliedruk maar dat wil nog niet zeggen dat alles dan ook al optimaal gesmeerd wordt, dikke olie verplaatst namelijk moeilijker als dunne olie (vergelijk het maar met uitgieten van een fles water of dezelfde fles hopjesvla, het water stroomt wat gemakkelijker door de fleshals als hopjesvla)
En zo zijn er nog wel wat factoren die meespelen zoals motortype (lange slag/korte slag), gebruikte lagermaterialen, brandstofsoort enz., maar daar mag je van uit gaan dat dit allemaal netjes fabrieksmatig op elkaar is afgestemd. (maar is soms ook een ijdele hoop:()

Als vuistregel voor normale auto's kun je dit wel ongeveer aanhouden:
Koud onbelast ongeveer 1200 rpm, belast vanaf ca. 2000 rpm maar trap niet door boven de 3000 rpm
Warm onbelast ongeveer 800 rpm (reken stationair toerental), belast vanaf ca. 2000 rpm
Zwaar belasten doe je pas als de olie op bedrijfstemperatuur is gekomen (is wat anders als de koelwatertemperatuur die je op je dash afleest), dan mag de toerenteller verantwoord in de buurt van de rode cijfers komen.

stop zei:
En heb jij al wel eens een professionele scholing gehad in je eigen auto?

Een praktische opleiding, heb zo'n 30 jaar ervaring met motortechniek, revisie en restauratie.
De verder benodigde gegevens over spelingen en aanhaalmomenten van een specifieke auto zijn prima te vinden in de werkplaatshandboeken, al zal voor de meerderheid van de autobezitters deze gegevens totaal niet nodig zijn.
En als je zo'n cursus autobeheersing/slipschool bedoelt: ja, heb ik eens gekregen, de instructeur is er wijzer van geworden en weet nu ook hoe diverse soorten 4x4 voertuigen ingezet moeten worden.:)
 
Dan ga je er vanuit dat een oliepomp een vaste opbrengst heeft. Er worden tegenwoordig steeds vaker oliepompen met een variabele opbrengst gebruikt die er dus voor zorgen dat er bij lagere toerentallen ook voldoende oliedruk is.
 
Een oliepomp levert geen druk, maar een hoeveelheid olie. Die is vrijwel altijd variabel met het toerental van de auto. Omdat deze aangedreven wordt via de krukas (meestal dmv een ketting)
De oliedruk wordt gecreëerd omdat alle oliekanaaltjes en lagerschalen zorgen voor weerstand ivm de ruimt die er is voor de olie. Daarom kun je ook aan de oliedruk een deel van de staat van de motor aflezen.
Tenzij de oliedruk te hoogt wordt (meer dan de pomp aan kan) kun je er van uit gaan dat de pomp een vaste hoeveelheid olie per minuut oplevert, afhankelijk van het toerental.

Er bestaan ook elektrische versies die inderdaad op lage toeren wat meer opbrengst hebben.
Echter zou de standaard krukas-aangedreven oliepomp ook bij lage toerentallen voldoende opbrengst moeten hebben. Daar is het immers wel voor berekend normaal gezien.

@Lycan Capri, is die 5bak dan zo qua verhoudingen dat de 5 een te laag toerental geeft met 80km/u?
 
Wat is laag?
Het is lang geleden dat ik 80km/u @5 heb gereden met die auto
Ik geloof dat i dan net onder de 2000RPM zit

De wagen rijdt met 80km/u veel fijner in z'n 4 dan in z'n 5
(En heeft dan ongeveer 0.10B meer vacuum en mij is altijd geleerd dat meer vacuum minder brandstofverbruik is)
 
Onder de 2000 toeren is wat laag ja. Gemiddeld zit je op 2500 toeren in de 4 met 70km/h al. Dus je hebt gewoon een erg lange bak. Erg handig want dan rij je dus ook zuiniger op de snelweg in de 5 ;)

Wat betreft vacuum vs brandstofverbruik: daar heb ik geen kaas van gegeten :confused:
Enige wat ik weet is dat een choke juist zorgt voor meer brandstofverbruik omdat het vacuum sterker werkt met de choke klep fysiek "dicht" (al is het volgens mij open, in normale gebruikstermen) Dus dan zou meer vacuum toch meer brandstofverbruik geven?

We dwalen hier trouwens wel wat af.
 
Pobresh zei:
Tenzij de oliedruk te hoogt wordt (meer dan de pomp aan kan) kun je er van uit gaan dat de pomp een vaste hoeveelheid olie per minuut oplevert, afhankelijk van het toerental.

Er bestaan ook elektrische versies die inderdaad op lage toeren wat meer opbrengst hebben.
Echter zou de standaard krukas-aangedreven oliepomp ook bij lage toerentallen voldoende opbrengst moeten hebben. Daar is het immers wel voor berekend normaal gezien.

Een elektrisch aangedreven pomp kan beter worden afgestemd op de hoeveelheid olie die een motor nodig heeft en
maakt de motor daardoor zuiniger. De uiteindelijke drukopbouw voor het smeren vindt plaats in het inwendige van de lagers via hydrodynamische smering

Quote hieruit:
Hydrodynamische smering

Bij hydrodynamische of natte smering zijn de twee oppervlakken volledig van elkaar gescheiden door een smeerfilm, waarbij het ene oppervlak het andere draagt. De hiervoor benodigde druk wordt opgebracht door de relatieve beweging van de oppervlaktes. Dit lukt alleen als er een groot genoeg snelheidsverschil is en de oppervlaktes niet te ver uit elkaar liggen. Verder speelt de viscositeit van het smeermiddel een rol.

Het snelheidsverschil kun je bij een automotor vertalen in een voldoende hoog toerental.
De druk van de oliepomp heeft hier weinig mee te maken, de pomp zorgt alleen voor de aanvoer van voldoende olie naar de lagers.
 
Blackadder the 5th zei:
Pobresh zei:
Tenzij de oliedruk te hoogt wordt (meer dan de pomp aan kan) kun je er van uit gaan dat de pomp een vaste hoeveelheid olie per minuut oplevert, afhankelijk van het toerental.

Er bestaan ook elektrische versies die inderdaad op lage toeren wat meer opbrengst hebben.
Echter zou de standaard krukas-aangedreven oliepomp ook bij lage toerentallen voldoende opbrengst moeten hebben. Daar is het immers wel voor berekend normaal gezien.

Een elektrisch aangedreven pomp kan beter worden afgestemd op de hoeveelheid olie die een motor nodig heeft en
maakt de motor daardoor zuiniger. De uiteindelijke drukopbouw voor het smeren vindt plaats in het inwendige van de lagers via hydrodynamische smering

Quote hieruit:
Hydrodynamische smering

Bij hydrodynamische of natte smering zijn de twee oppervlakken volledig van elkaar gescheiden door een smeerfilm, waarbij het ene oppervlak het andere draagt. De hiervoor benodigde druk wordt opgebracht door de relatieve beweging van de oppervlaktes. Dit lukt alleen als er een groot genoeg snelheidsverschil is en de oppervlaktes niet te ver uit elkaar liggen. Verder speelt de viscositeit van het smeermiddel een rol.

Het snelheidsverschil kun je bij een automotor vertalen in een voldoende hoog toerental.
De druk van de oliepomp heeft hier weinig mee te maken, de pomp zorgt alleen voor de aanvoer van voldoende olie naar de lagers.

Allemaal leuk en aardig, maar dat is toch precies wat ik zei? :) :rolleyes:
 
nqzhgh.jpg


Drijfstanglagers na bijna 60.000 km het nieuwe rijden en het braaf opvolgen van de schakelsignalen op het dash... afgelopen zomer uit een Renault dieselblokje gehaald en vervangen omdat er bij een oliewissel wel verdacht veel glittertjes aangetroffen werden in de olie en het filter, de aanwezige lichte tik in het blok was hiermee ook gelijk opgelost.

Prestaties vragen op lage toerentallen maakt meer kapot dan je lief is.
 
Muddy Bandit zei:
nqzhgh.jpg


Drijfstanglagers na bijna 60.000 km het nieuwe rijden en het braaf opvolgen van de schakelsignalen op het dash... afgelopen zomer uit een Renault dieselblokje gehaald en vervangen omdat er bij een oliewissel wel verdacht veel glittertjes aangetroffen werden in de olie en het filter, de aanwezige lichte tik in het blok was hiermee ook gelijk opgelost.

Prestaties vragen op lage toerentallen maakt meer kapot dan je lief is.

ai.....

Ja, rustig toeren opbouwen maakt niks stuk als de motor koud is, toeren ook niet. Maar dat lage toeren geneuzel.....
 
Pobresh zei:

Allemaal leuk en aardig, maar dat is toch precies wat ik zei? :) :rolleyes:

Ik zie het meer als een toevoeging met betrekking tot de drukopbouw in de lagers
tijdens het te draaien van de motor ... ;)

De getoonde schade is typisch het gevolg van te zware belasting bij een laag toerental.
Vergelijk het maar met fietsen tegen een helling op langzaam trappend in een hoge versnelling.
Daar heb je hele sterke benen, en nog sterkere ketting voor nodig ... ;)

Sneller trappend in een lagere versnelling is beter voor jezelf en voor het mechaniek.

Oh ja, en als je de helling af gaat hoef je niet te trappen ... :cool:
Ik had een auto met verbruiksmeter, en het momentele verbruik viel bij mij terug naar 0L/100 km bij het afremmen
op de motor (Opel Astra bouwjaar 1992)
 
Mijn Fiesta ecoboost geeft aan te moeten schakelen bij 50 naar 4. Ook bij 80 naar 5! In 4 is nog onder 1500 toeren en de motor bromt dan ook. In 4 is er vrijwel geen motorgeluid. De schakelindicator geeft ook bij de steile hellingen van de Zwitserse alpen aan, om maar snel op te schakelen, alsof het een vlakke weg is! Ik doe dat natuurlijk niet en zie in dit topic genoeg, om het nieuwe rijden , zeker niet te praktiseren in de bergen.
Ik denk dat de meeste berijders wel begrijpen, dat je voldoende toeren moet maken, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn , die klakkeloos de indicator volgen.
Overigens heb ik een vraag over olie verversen. Voor het eerst heb ik de jaarlijkse beurt niet laten uitvoeren waaronder ook het olie verversen valt. het is nu 19.000 km geleden en in tijd 22 maanden voor het laatst ververst. Moderne olie zou langer meekunnen heb ik gehoord (5 w 20). Auto heeft tot dusver 64.000 probleemloos gelopen. Binnenkort ben ik aan de 20.000 beurt toe. Wie heeft expertise op het olievlak?
 
Pobresh zei:
Onder de 2000 toeren is wat laag ja. Gemiddeld zit je op 2500 toeren in de 4 met 70km/h al. Dus je hebt gewoon een erg lange bak. Erg handig want dan rij je dus ook zuiniger op de snelweg in de 5 ;)

Ik heb net nog even gekeken:
80GPS-KM/U @5de verzet geeft onderkant streepje 2000RPM
Zelfde snelheid @4de verzet is net iets meer dan 2500RPM
 
What is in a name zei:
Overigens heb ik een vraag over olie verversen. Voor het eerst heb ik de jaarlijkse beurt niet laten uitvoeren waaronder ook het olie verversen valt. het is nu 19.000 km geleden en in tijd 22 maanden voor het laatst ververst. Moderne olie zou langer meekunnen heb ik gehoord (5 w 20). Auto heeft tot dusver 64.000 probleemloos gelopen. Binnenkort ben ik aan de 20.000 beurt toe. Wie heeft expertise op het olievlak?

Olie doet 3 dingen: smeren, koelen en reinigen.

Er wordt niet voor niets een kilometerstand en een tijdvlak aangegeven, de bedoeling is verversen op het moment wat het eerste is bereikt.
Olie veranderd door gebruik, in een jaar tijd warmt de olie vaak op en koelt weer af met als gevolg condens wat zich mengt in de olie.
Daarnaast worden slijtagedeeltjes en verbrandingsdeeltjes door de olie opgenomen, de grovere deeltjes worden gefilterd bij de zeef en in het oliefilter maar de fijnste deeltjes blijven in de olie circuleren. (daar kleurt de olie ook zwart door)
Je kunt dus wel nagaan dat de werking van olie steeds minder wordt, de smering blijft wel maar de reiniging stopt als de olie verzadigd is met als gevolg inwendige vervuiling (en daarmee extra slijtage) van het blok.

En ja, er zijn verhalen genoeg over auto's die niet verversen en nog steeds rijden... maar trek het kleppendeksel van zo'n blok er maar eens af en huiver bij wat je ziet, ververs de olie in zo'n blok eens en verbaas je over het plotselinge opgetreden olieverbruik/lekkage na een paar 100 kilometer.
Beetje het verhaal van operatie gelukt, maar patiënt overleden...

Wil je langdurig op 1 oliewissel rijden dan ben je nog het beste af met kilometervreten op lpg, deze brandstof vervuilt de motor namelijk het minste van de normaal verkrijgbare brandstoffen.
 
Terug
Bovenaan