Verbruiksmonitor

Remco 9459760

Net ingestapt
Ik ben begonnen met het bijhouden van de verbruiksmonitor, maar mij vallen een aantal dingen op die ik niet helemaal begrijp.

De afstand bij een tankbeurt: is dat dan de afstand die je met die tankbeurt gereden hebt (wat je dus pas bij een volgende tankbeurt weet) of de afstand die je TOT die tankbeurt gereden hebt? Ik neem even aan dat het laatste het geval is, gezien ik een volle tankbeurt invoer en dan meteen de afstand moet invoeren.
In dat geval snap ik het nut en de rekenmethode achter de verbruiksmonitor niet helemaal. Hoe wilt hij het verbruik goed kunnen berekenen als hij niet weet hoe veel ik met een tank rij EN niet weet hoe veel benzine er nog in de tank zit op het moment dat ik ga tanken?

Volgens mij was wiskunde niet je favoriete vak op school. ;)

Jij denkt aan de toekomst, maar je kan pas nadat je hebt gereden het verbruik bepalen. De gereden afstand is dus inderdaad tot die tankbeurt. En dat combineer je met de tankbeurt van brandstof die je nog moet gaan gebruiken. Dat klinkt raar maar is heel logisch: Met je getankte liters vul je namelijk de ruimte die de verbruikte brandstof over de afstand tót die tankbeurt heeft opengelaten. Dus zo weet je hoeveel liters er over de afgelopen gereden afstand zijn verbruikt. Dan heb je liters en afstand over hetzelfde afgelopen stuk en daarmee berekent hij het verbruik.

Het is dus wel van belang dat je helemaal vol tankt, anders kan je geen afstanden aan liters koppelen. Ook kan het per tankstation verschillen wanneer de pomp afslaat, dus soms tank je iets voller dan andere keren. De meting kan dan minder nauwkeurig zijn per tank, maar als je het langer bijhoudt middelt dat zich uit en wordt het gemiddelde nauwkeuriger.

Overigens zitten er wel wat filters in de verbruiksmonitor lijkt het. Ik zat net naar deze te kijken, waar de gebruiker kennelijk af en toe eens een tankbeurt invult (en er dus regelmatig een overslaat). Dan krijg je van die 'bliksemschicht / uitroepteken'-gevallen in het rood erbij, en het lijkt erop dat die tankbeurten dan genegeerd worden. Ik tel immers 14 tankbeurten, maar slechts 3 daarvan lijken te worden gebruikt voor het berekenen van het gemiddelde verbruik.

Terug
Bovenaan