Verbruik banden in relatie tot prijs

gast 1613362

Wegverkenner
Op zoek naar nieuwe banden zie ik dat label bij verbruik A of B over het algemeen ook een dure band is. Tot wel 3 maal duurder dan een goedkope met label D. Met 4 banden is dat al snel honderden euros. Haal je die meerprijs eruit tijdens de levensduur van de banden?
30000/jr en lpg. Uitgaande van all season banden.
Misschien beter letten op label bij regen of geluid?

Ik denk bij dit soort zaken altijd: als leasemaatschappijen het toelaten bij contracten waar brandstof in de prijs zit, dan heeft het zin. Als ze het niet toestaan, dan wegen de extra kosten niet op tegen eventuele besparingen. En veel van deze dingen (denk ook aan brandstof met zogenaamd toevoegingen die voor een lager verbruik zouden zorgen) worden niet betaald door leasemaatschappijen. En zij baseren de beslissing op harde cijfers.

Nee, het resultaat is niet zo groot dat je een verschil van honderden euro's gaat terugverdienen, want het verschil tussen de klassen is steeds zo'n 0,1 l/100 km. Met het regelmatig op spanning brengen van je banden haal je veel meer resultaat.

Je kunt dus inderdaad beter kijken naar de andere eigenschappen. Maar kies alsjeblieft geen écht goedkope band en ga voor 'n veilige van een A- of hooguit B-merk.

Overigens:
R. Wolters

als leasemaatschappijen het toelaten bij contracten waar brandstof in de prijs zit, dan heeft het zin.
Deze contracten bestaan niet als zodanig. De gebruiker, of zijn werkgever, betaalt altijd voor de verbruikte brandstof.

Laatst bewerkt:
Die banden is leuk voor de theorie maar in de praktijk ga je echt dat geld niet terug zien in vebruik.

Waar je A merken wel sneller in terug gaat zien is dat ze vaak wat minder snel slijten, minder snel uitdrogen, dus puur financieel gezien zou ik daar eerder de 'winst' zien.

Als je daar bovenop nog het beter afrolgeluid + betere rij eigenschappen en meer veiligheid dan zou ik die goedkope banden echt laten staan. En het hoeft echt niet per se dure michelins of bridgestones te zijn, er zijn ook goede merken die iets goedkoper zijn, maar die echt goedkope meuk laten staan.

Deze contracten bestaan niet als zodanig. De gebruiker, of zijn werkgever, betaalt altijd voor de verbruikte brandstof.
Fout.
Die contracten bestaan wel degelijk en komen zelfs zeer vaak voor.

ot: je vergeet 1 ding in je denkwijze: de levensduur van een band.
Ik heb jarenlang Michelin Energy (en later Energy Saver) banden gehad, voorbanden (zware dieselmotor, stuurbekrachtiging, koerierswerk, trommels achter en schijven voor = er kwam heel veel op de voorbanden terecht) deed ik 100.000 km mee, achterbanden zelfs tot 265.000 km. En het verbruik (ouwerwetse indirecte diesel, veel fileverkeer en haastwerk) was niet 1 op 17,5 (onrealistisch positieve NEDC-fabrieksopgave) maar over 333.000 km gemiddeld 1 op 22.
Dan is die dure band opeens per km toch een hele goedkope band....
Kijk dus niet alleen naar verbruik van een band maar ook naar de verwachte levensduur....

FW Ta 183 Huckebein I
Fout.
Die contracten bestaan wel degelijk en komen zelfs zeer vaak voor.
Fout. Het brandstofcomponent in deze contracten betreft een voorschot op basis van verwachting. Het verschil tussen verwachting en realiteit wordt gewoon verrekend.

Neem all seasonbanden die goed uit de testen komen.

Heel belangrijk zijn de rijeigenschappen, geluid en slijtage.
Het verbruik wordt sterker bepaald door de bestuurder en de juiste spanning. Daar ga je het prijsverschil niet mee terug verdienen.

In recente testen kwamen vaak banden van Michelin, Goodyear, Continental, Pirelli, Vredestein en Bridgestone er goed uit.

Fijn hé. Heb je ook argumenten, testen, reviews ofzo?

Landsail is budget troep. Voor een chinees merk wel redelijk en voor het geld ook redelijke kwaliteit, want goedkoop...

Er zijn echt wel goede B-merken met een goede prijs/kwaliteit/prestatie. Maar landsail is dat zeker niet, en onder aan de streep gewoon een dure band ook nog. Zoek de eerste test maar eens op waar ze redelijk/goed uit komen, die zijn er niet.

Als je niet gelijk dure michelins wil zoek gewoon iets van Hankook of zo, net iets goedkoper maar ook goed. Persoonlijk heb ik ook hele goede ervaringen met Nokian (fins merk), maar laat die landsail gewoon voor wat het is, tenzij je van plan bent de auto binnenkort toch van de hand te doen, dan is zoiets nog te overwegen.

Als je voordelige en goede Vierseizoenenbanden zoekt, kijk dan bijvoorbeeld naar de Kleber Quadraxer 3.
Michelin is eigenaar van Kleber.
Of kijk anders bij Vredestein, dit merk biedt ook een hele goede prijs kwaliteits verhouding.

Onder onze eigen auto's liggen de Goodyear Vector 4seasons generatie 3, en Pirelli Cinturato fourseasons SF2, dit zijn goede en fijne banden, met veel grip, die ook erg goed uit de testen komen

Landsail is voor een budgetband niet slecht, als je alleen kijkt naar de prijs.

Kies gewoon banden die goed of uitstekend uit de testen komen.
eigenlijk zijn banden te belangrijk om op te besparen.

Met het merk Nokian heb ik alleen ervaring met winterbanden, en was zeer te spreken over de winterbanden van dit merk.

Laatst bewerkt:
@AsconaGT "Zoek de eerste test maar eens op waar ze redelijk/goed uit komen, die zijn er niet."
Oudje weliswaar maar is er dus wel. Wat heb ik nu gewonnen?
Maar kijk ook de link van gebruikers die ik eerder postte, meeste gebruikers zijn positief.
Edit, nog een pos gebruikerstest: https://www.banden-pneus-online.be/autoband/sentury-landsail/seasonsdragon/#test-seasonsdragon

Advies van garage waar ik al minstens 7 auto's lang klant ben en me nooit heeft teleurgesteld.
Merk heet trouwens Sentury.

Laatst bewerkt:
Oudje weliswaar maar is er dus wel. Wat heb ik nu gewonnen?

zoals je zegt, oud... en nee je hebt niks gewonnen,misschien je ego wat gestreeld.

je komt hier met adviesvraag, mensen geven advies , en vervolgen jaar je daar fors tegenin. Ik kan vervolgens ook genoeg negative testen / ervaringen opzoeken van landsail, maar dat wil je toch niet horen. en vervolgens ga je er vol tegenin en schaar je je je achter de garage die je nog nooit heeft teleurgesteld. Waarom stel je hier de vraag dan nog, ik zou zeggen, volg het advies van de garage en ga lekker rijden op landsails. zoals gezegd, het zijn voor chinese banden best redelijk maar voor het geld zijn er gewoon echt wel betere banden te koop met een betere prijs/kwaliteit.

Hier hadden we ze onder de twingo die we kochten, na 3,5 jaar begonnen ze iets te cuppen aan de achterzijde en droogtescheurtjes rondom, ondanks heel weing kilometers en nog veel profiel. (heb dat overigens ook een keer met vredesteins gehad na enkele jaren al) Maar zulke zaken zie je in testen niet terug als ze nieuw zijn, maar zo is een goedkope band onder aan de streep toch ineens best duur omdat je ze vroegtijdig moet vervangen.

maar zoals gezegd, koop gewoon die landsails. je zit niet op advies te wachten van hier. Maar ik denk dat je voor je geld gewoon een betere prijs/kwaliteit kunt krijgen dan die chinese bandjes.

Laatst bewerkt:
Landsail is zeker niet het ergste van het ergste, maar in mijn ogen wel erg genoeg. Het kan best zijn dat 't merk op termijn, net als bijvoorbeeld Hankook, een flinke sprong maakt, maar op dit moment is daar nog geen sprake van. Lekker omheen lopen dus, er is genoeg beter spul te koop waarvoor hierboven al erg goede argumenten worden aangedragen.

Aan gebruikersreviews hecht ik bij banden weinig waarde, rijders hebben doorgaans een beperkt referentiekader en zelfs als ze dat wel hebben halen maar weinig consumenten het maximale uit hun band. Tot net die ene keer dat het erop of eronder is... Vaak is de inhoud van deze reviews dan ook weinig meer dan 'lekker goedkoop, veel grip, echt super en had ik al gezegd dat ze lekker goedkoop zijn?'

Hier ook de ervaring dat de Landsails (zaten er net nieuw op bij aankoop - op de achterwielen) korter meegingen dan de al wat oudere en meer versleten Vredesteins (zelfde auto op de voorwielen; voorwielaangedreven auto). Ik was erg verbaasd dat de achterbanden eerder aan vervanging waren. Droogtescheurtjes maar ook sneller door het profiel heen gegaan.

Goedkoop voor de korte termijn dus. Niet verschrikkelijk slecht qua rijden overigens; maar ook niet goed.

Landsail is budget troep. Voor een chinees merk wel redelijk en voor het geld ook redelijke kwaliteit, want goedkoop...

Er zijn echt wel goede B-merken met een goede prijs/kwaliteit/prestatie. Maar landsail is dat zeker niet, en onder aan de streep gewoon een dure band ook nog. Zoek de eerste test maar eens op waar ze redelijk/goed uit komen, die zijn er niet.

Als je niet gelijk dure michelins wil zoek gewoon iets van Hankook of zo, net iets goedkoper maar ook goed. Persoonlijk heb ik ook hele goede ervaringen met Nokian (fins merk), maar laat die landsail gewoon voor wat het is, tenzij je van plan bent de auto binnenkort toch van de hand te doen, dan is zoiets nog te overwegen.
Bij deze de test waar ze redelijk tot goed uitkomen; qua resultaten vlak achter Michelin en Pirelli.

Terug
Bovenaan