Verbruik 2.0TDi

PassatCC2011

Startmotor
Goedenavond iedereen,

Ik heb een Volkswagen Passat CC met een 2.0TDi motor +-200.000km's, maar ik heb iets vreemd gemerkt over het verbruik.
Voor ik de distributieriem en waterpomp liet vervangen zat het verbruik rond de 4,5L/100km op snelwegen en zelfs met sportief rijgedrag in het stad 5,5L/100km.
En dit echt wel een jaar lang, heb er 30.000 km's zo gereden met normaal verbruik.

Na het vervangen van de distributieriem zit het verbruik nu op 6,5L/100km op snelwegen en met sportief rijgedrag op 7,5-8L/100km.
Volgens mij is dat niet normaal, het is natuurlijk niet heel hoog verbruik, maar ik zou graag terug op 5L/100km willen zitten.
Ik doe dan ook alleen maar snelwegen meestal, dus het kan niet zijn dat hij de hele tijd de roetfilter aan het regenereren is en daardoor meer verbruikt.
Ook heb ik met mijn uitleesapparaat de roetfilter op stationair draaiende motor laten regenereren om zeker te zijn (was +-40minuten bezig).

Soms zijn er wel momenten dat hij plots aan 5,5L/100km zit bij normaal rijden, maar als ik de auto uitzet en dan weer start verbruikt die weer meer.
Dat vind ik gek omdat ik vroeger dat probleem niet had.

Ik denk niet dat het iets met de riem te maken heeft, want dat zou geen invloed moeten hebben op het verbruik.
Iemand die meer hieruit kan begrijpen?

Terug
Bovenaan