Ventilator-ECO/airco werkt niet

Mr Bart

Startmotor
Sinds een week komt er nauwelijks lucht uit de luchtroosters van mijn Ford Mondeo (2006).
Bij de garage duwde de man op de knop en zei 'ja, er komt geen lucht uit, nieuw motortje nodig van ventilatie'. Dit zou rond de €200,- zijn?
Ik heb gezegd hier nog even mee te wachten. Vooral met vochtig weer/wintermaanden ben ik er ondanks zachte winters niet heel gerust op. Bij warm weer kan ik ramen wat open zetten.
Wat zou ik het beste doen en is uitval van eco/airco bekend bij dit model (MK3)?

Bij de volgende apk moet je hem toch vervangen, goed werkende ventilatie is een eis. Kan je net zo goed gewoon meteen doen, kan je ook gewoon comfortabel blijven.

200 Euro is eigenlijk geen verkeerd bedrag voor zo'n reparatie. Het motortje zelf zal zo'n 50€ kosten en de rest voor het uit en inbouwen. Spreek wel duidelijk af dat ze eerst een goede diagnose stellen want als je random zomaar wat onderdelen gaat vervangen kan het erg duur uitpakken allemaal; bij de meeste auto's zitten dit soort componenten op erg moeilijk bereikbare plekken.

Mijn blower (Ford Mondeo Mk3) heeft geloof ik 6-7 streepjes. Als je de auto start en alle streepjes aan hebt, ratelt hij eerst en wordt het daarna minder, geen luchtstroom.
Het lijkt -ironisch- alsof bijv. 3-4 van die streepjes hij wel een beetje lucht blaast, vanuit stilstand nauwelijks. Het lijkt mij vooral heel vervelend met winterweer (vocht, ijs) over een tijd aan de binnenkant, nog eerder dan het klimaat voor mijzelf -hoewel wat frisse lucht bij 30*C natuurlijk wel comfortabeler is dan in een mini-sauna (ook nog donkere lak+donkere bekleding: heet). Afgelopen weekend weer even warm, rijd ik toch maar met 2 ramen op een kier.
Wat mij een beetje verbaasde is dat ze in twee garages alleen vanachter het dashboard op die knoppen drukken.
Een trucje om te calibreren werkt niet (benedenluchtstroom+off tegelijk indrukken en daarna op automatic duwen) en levert alleen R8 op het scherm op.

Ooit viel bij mij de airco uit, en gaf de auto aan dat de temp. te hoog opliep. Dit was niet waar, er bleek alleen een weerstand kapot te zijn. Vervangen, en alles werkte weer.

bij mijn auto had ik het zelfde probleem de garage heeft de kabel boom vervangen en het probleem was opgelost helaas was het wel een duur geintje

Thanks,

Terug
Bovenaan