Ventilatie / temperatuur Toyota Verso

Guest
Sinds een tijdje hebben we een Verso 1.8 benzine, model 2011 in gebruik. Nu vallen er qua ventilatie 2 zaken op:
  1. de auto schakelt vaak, typisch bij het starten, om naar interne ventilatie
  2. in de auto wordt het heel warm, zelfs als de buitentemperatuur rond 20/21 graden is en de temperatuur op 'LO' staat
Hierbij moet ik nog opmerken dat we rijden met de ramen dicht en de airco uit. Bij onze vorige auto, een Yaris, zetten we de airco alleen aan bij zo'n 24 graden, bij lagere temperaturen was de ventilatie al voldoende.

Als we de ramen van de Verso even open zetten, dan koelt de auto beduidend af.

De garage geeft aan dat het omschakelen naar interne ventilatie normaal is - dit zou door de software veroorzaakt worden en een keuze zijn van Toyota. Voor het warm zijn/worden van de auto wordt gewezen op de goede isolatie van de auto in combinatie met wellicht ietwat kleine afvoeropeningen waardoor er meer lucht wordt gecirculeerd.

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik begrijp dat de auto voorzien is van een automatische klimaatregeling?

Volgens mij kan je dan kiezen tussen een 'AUTO'(matisch) stand en, door het uitschakelen daarvan, een handmatige bediening.
Bij handmatige bediening kan je zelf de instellingen bepalen, dus ook de uitstroom openingen en de ventilator stand.
Probeer de handmatige instelling eens..

Persoonlijk lijkt het mij niet de bedoeling dat er 'standaard' naar de interne recirculatie wordt geschakeld.. Die stand is eigenlijk alleen bedoeld als de buitenlucht 'stinkt'. Als je lang op die stand rijdt.. gaat het vaak IN de auto lekker 'beslaan'.

Durashift zei:
Persoonlijk lijkt het mij niet de bedoeling dat er 'standaard' naar de interne recirculatie wordt geschakeld.. Die stand is eigenlijk alleen bedoeld als de buitenlucht 'stinkt'. Als je lang op die stand rijdt.. gaat het vaak IN de auto lekker 'beslaan'.

Jawel hoor, bij mijn Honda wordt er automatisch naar interne circulatie geschakeld als de "gewenste" temperatuur sterk afwijkt van de in de auto heersende temperatuur.
Als dat verschil is opgeheven, door koeling dan wel verwarming, wordt er weer automatisch teruggeschakeld naar de "buitenlucht" (of moet ik dat nou "externe circulatie" o_O noemen?). Dat kan soms wel tot 10 minuten (koelen) tot een kwartier (verwarmen bij -10) duren zonder dat de boel beslaat.

Nou weet ik niet hoe dat bij de Verso hoort te werken, maar ik denk dat de temperatuursensor in de auto óf niet (goed) werkt, óf op een zodanige plaats zit dat hij heel ongelukkig meet.

Klopt, voor een snelle temperatuur af- of opbouw kan je de buitenlucht beter buiten sluiten.

Aan de andere kant.. circulatie van luchtstromen biedt naar mijn idee een goede manier voor een juiste temperatuur beheersing..

Anders kan de tip, om bij warm weer en een warme auto, na de start eerst even met de ramen open te rijden zodat de warme lucht sneller verdwijnt en daarmee de airco helpen door minder vermogen (verbruik) te hoeven inschakelen.

Ik meen dat een groter glasoppervlak ook voor meer warmte kan zorgen bij zonnig weer.

Toyota is geen uitblinker in Climate control. Ik heb er ook eentje, in een Camry. Ik word er horendol van. Ik weet niet wat hij allemaal uitspookt, gek word ik er van. Ik zie van alles gebeuren op het schermpje, dan denk ik al gauw, hou maaar eens op. Ik zet het gewoon uit. Handmatig gaat ook prima. Uitstekend zelfs.
Ik heb er ook over geklaagd en ik kreeg zo'n zelfde antwoord dus, over computer en zo.

Soloman zei:
Toyota is geen uitblinker in Climate control. Ik heb er ook eentje, in een Camry. Ik word er horendol van. Ik weet niet wat hij allemaal uitspookt, gek word ik er van. Ik zie van alles gebeuren op het schermpje, dan denk ik al gauw, hou maaar eens op. Ik zet het gewoon uit. Handmatig gaat ook prima. Uitstekend zelfs.
Ik heb er ook over geklaagd en ik kreeg zo'n zelfde antwoord dus, over computer en zo.

Gewoon afblijven en het ding even een paar minuten zijn werk laten doen, anders werkt het niet idd en dat zal het dan ook nooit doen. ECC is een prima uitvinding mits je het gebruikt zoals het bedoeld is.

We gebruiken de handmatige stand omdat het systeem anders naar ons gevoel te vaak de airco aanzet. Maar zelfs dan schakelt het naar interne ventilatie bij het starten.
Durashift zei:
Ik begrijp dat de auto voorzien is van een automatische klimaatregeling?

Volgens mij kan je dan kiezen tussen een 'AUTO'(matisch) stand en, door het uitschakelen daarvan, een handmatige bediening.
Bij handmatige bediening kan je zelf de instellingen bepalen, dus ook de uitstroom openingen en de ventilator stand.
Probeer de handmatige instelling eens..

Ik heb het systeem de terugschakeling naar buitenlucht nooit zelf zien maken, volgens mij ook niet in de auto-stand.
Dank voor de tip van de temperatuursensor, daar kan ik nog naar laten kijken.
Jazzik zei:
Jawel hoor, bij mijn Honda wordt er automatisch naar interne circulatie geschakeld als de "gewenste" temperatuur sterk afwijkt van de in de auto heersende temperatuur.
Als dat verschil is opgeheven, door koeling dan wel verwarming, wordt er weer automatisch teruggeschakeld de "buitenlucht" (of moet ik dat nou "externe circulatie" nut smiley noemen?). Dat kan soms wel tot 10 minuten (koelen) tot een kwartier (verwarmen bij -10) duren zonder dat de boel beslaat.

Nou weet ik niet hoe dat bij de Verso hoort te werken, maar ik denk dat de temperatuursensor in de auto óf niet (goed) werkt, óf op een zodanige plaats zit dat hij heel ongelukkig meet.

Na aankoop heeft de garage het hoofdonderdeel van de airco moeten vervangen omdat er schimmel in zat. Ik denk dat de vorige gebruiker niet in de gaten had dat het systeem op intern bleef staan.

Los daarvan, airco moet je de laatste 10 minuten van de rit wel uitzetten om schimmel te voorkomen!
Aras zei:
Airco aan laten staan. Dat ding zit er om de temperatuur aan te passen.

dkker zei:
Na aankoop heeft de garage het hoofdonderdeel van de airco moeten vervangen omdat er schimmel in zat. Ik denk dat de vorige gebruiker niet in de gaten had dat het systeem op intern bleef staan.

Los daarvan, airco moet je de laatste 10 minuten van de rit wel uitzetten om schimmel te voorkomen!
Aras zei:

Nee hoor, das war einmal en geldt vooral voor het handmatig bedienen. Juist bij een automatisch systeem krijgt schimmel (e.d.) niet de kans omdat je er regelmatig gebruik van maakt.

In dat geval is er dus zeker iets mis met het systeem, anders zou het niet zo slecht zijn geworden in zo'n korte tijd.

R-W zei:
dkker zei:

Aras zei:

Nee hoor, das war einmal en geldt vooral voor het handmatig bedienen. Juist bij een automatisch systeem krijgt schimmel (e.d.) niet de kans omdat je er regelmatig gebruik van maakt.

In dat geval is er dus zeker iets mis met het systeem, anders zou het niet zo slecht zijn geworden in zo'n korte tijd.

Euh, jij maakt er toch een handmatig systeem van? Bij een volledige ECC heb je niet echt omkijken naar het koelen, drogen en verwarmen, je stelt een temp in en dat is het. Rekening houden met drogers, vocht en leidingen is overbodig, behalve normaal onderhoud. Geintjes als voortijdig uitzetten zijn dan ook niet nodig en sterker nog, af te raden. Bij mijn Volvo bijv slaat de ventilatie na ong 3 kwartier nog eens een paar minuten aan als de airco hard heeft moeten werken om eea nog even goed door- en droog te blazen.

Het is zo slecht geworden bij de vorige gebruiker die vast niet zo eigenwijs was als ik.

R-W zei:

Euh, jij maakt er toch een handmatig systeem van? Bij een volledige ECC heb je niet echt omkijken naar het koelen, drogen en verwarmen, je stelt een temp in en dat is het. Rekening houden met drogers, vocht en leidingen is overbodig, behalve normaal onderhoud. Geintjes als voortijdig uitzetten zijn dan ook niet nodig en sterker nog, af te raden. Bij mijn Volvo bijv slaat de ventilatie na ong 3 kwartier nog eens een paar minuten aan als de airco hard heeft moeten werken om eea nog even goed door- en droog te blazen.

R-W zei:
dkker zei:

Aras zei:

Airco gaat volgens mij automatisch aan als hij dat wil. Hij regelt alles zelf, en dat is het frustrerende. Overgeleverd aan een robot.:p

Soloman zei:
R-W zei:
dkker zei:

Aras zei:

Airco gaat volgens mij automatisch aan als hij dat wil. Hij regelt alles zelf, en dat is het frustrerende. Overgeleverd aan een robot.:p

Hmtja, nergens last van, topsysteem. Nooit geklooi met te warm, te koud, verkeerde stand enz.

@dkker, ook goed, dat zal het zijn.

Soloman zei:

Nee hoor, je bent niet overgeleverd aan een robot. Jij vertelt die robot namelijk wat 'ie doen moet. En die van mij doet dat dan ook, net als die van R-W!
Cool! :cool:

Toyota corolla verso 2006
verwarming doet het niet, blijft koude lucht blazen .?? Wat kan het zijn

kees Bakker001 zei:

Je rakelt nou wel een heel oud draadje op... Handiger om een eigen topic hier voor te starten denk ik.
Maar goed, de kachel wordt niet warm. Dat kan aan verschillende dingen liggen als de motor zelf wel goed op temperatuur komt dan zou het aan het luchtverdeelhuis onder het dashboard kunnen liggen. In dat huis wordt de verdeling tussen koude en warme lucht geregeld. Als je klimaatregeling hebt dan kan het in de aansturing van de regelklep zitten en als je handmatig bediende airco hebt dan kan het ook simpelweg een losgeschoten kabeltje zijn waarmee je de luchtregelklep beweegt.

kees Bakker001 zei:

Begin te controleren of er nog genoeg koelvloeistof in zit en of er goed ontlucht is. De kachelradiateur is doorgaans het hoogste punt in het koelsysteem en de eerste plek waar een gebrek aan koelvloeistof zich openbaart.

Is het een diesel of benzine?

Klacht bij serieuze motorproblemen was dat de kachel niet meer warm werd. Bij de diesels van die tijd dan.

Terug
Bovenaan