Velgen met sensoren tbv banden spanning controle

DeeYee

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik sta op het punt nieuwe LM velgen aan te schaven voor een Ford Focus ST-Line velg maat 17".

Vraag 1:
Nu vroeg ik mij af of je genoodzaakt orginele Ford velgen aan te schaven omdat alleen met deze velgen de banden spanning gemeten kan worden. Klopt dat?

Of kan je elke willekeurige LM velg koop en komt het wel goed?

Vraag 2:
Zit die sensor in de (orginele) velg of werk dit toch anders?

Sensor zit in het ventiel.
Die sensoren kunnen gewoon overgezet worden naar de nieuwe velgen, als ze nog intact zijn. Ongeacht van welke fabrikant de velgen zijn.

TPMS sensoren zijn tegenwoordig gemeengoed, alleen slechte bandenbedrijven weten niet hoe ze er veilig mee omgaan.
Ze kunnen bij verkeerde (de)montage van de band namelijk sneuvelen.
Daarnaast kan een goed bedrijf ook nieuwe sensoren inleren als dat nodig is. (bijvoorbeeld bij een 2e set voor de winterbanden)

De meeste merken hebben merkspecifieke sensoren, maar universele die in te leren zijn kan ook. Met een beetje zoeken kom ik op zo'n 100-120 euro voor een nieuwe set Ford sensoren. Voor Ford is het zoiets, al is deze uitgerekend niet geschikt voor de ST-line:

https://www.originalcarparts.nl/ford-tmps-sensoren-2036832

Universele, nog in te leren sensoren zijn goedkoper. Het ventiel is los te vervangen, indien nodig.
En verder is het inderdaad wat Pobresh zegt, deze sensoren zitten aan het ventiel vast en kunnen dus over naar een andere velg.

Vandaag heb ik nieuwe LM orginele Ford velgen laten monteren met sensoren en nieuwe Continental Winter banden.
De sensoren zijn idd in mijn auto computer opnieuw ingesteld.
Heb nu idd 2 sets banden. Winter en zomer.

Ze hebben mij de sensoren laten zien. 170 euro voor een set van 4 stuks.

Zijn die sensoren alleen maar om de bandenspanning te meten? Of doen ze nog iets meer?

DeeYee zei:
Vandaag het ik nieuwe LM orginele Ford velgen laten monteren met sensoren en nieuwe Continental Winter banden.
De sensoren zijn idd in mijn auto computer opnieuw ingesteld.
Heb nu idd 2 sets banden. Winter en zomer.

Ze hebben mij de sensoren laten zien. 170 euro voor een set van 4 stuks.
Zijn ied alleenmaar om de bandenspanning te meten? Of doen ze nog iets meer?

Nee, alleen bandenspanning.

Ik heb 4 banden bij aankoop van een Ford Ecosport laten vervangen door de "dealer" dat kon bij hun "goedkoper" omdat het Profile tire filiaal naast hun ook van de dealer was. Prima
3de dag na aflevering op maandagochtend, eerste waarschuwing, bandenspanning te laag, gelukkig zit een tankstation achter mijn huis, dus lucht er in en opzoek naar dichtstbijzijnde bandenreparateur omdat ik geen reserve wiel heb. Na dat Kwikfit gelukkig geen tijd had ben ik bij de Ford dealer terecht gekomen deze gaf aan dat mijn aankoop dealer het ventiel en sensor gesloopt had, dus ze mochten 130€ dokken. 14 dagen later was ook het 2de ventiel lek maar gelukkig sensor heel. Dus weer naar de dealer. Deze gaf aan dat menig bandenboer sensoren slopen. Een eerder genoemde bedrijf had de sensor maar vastgeplakt aan het ventiel? Ford gebruikt met zijn Sync 1 en 2 systemen ventielen die alleen maar aangeven dat de spanning zakt, ik heb geen idee of Sync 3 uitgebreider is? Mijn vrouw rijdt een Opel Karl, hier zitten sensiiop die de exacte spanning per band aangeeft.

Terug
Bovenaan