Velgen Ford Focus C-Max 2007

Sietse1990

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Na een zoektocht naar een andere auto voor een gezin besloten een wat duurdere auto te kopen i.p.v. auto's van rond de 1.000 euro. We hebben uiteindelijk een mooie Ford Focus C-Max uit 2007 gevonden bij een dealer welke we uiteindelijk hebben gekocht. Nu wilden we eigenlijk winterbanden hebben omdat we vinden dat zo'n auto wel iets meer verdient dan één set banden en dan ook maar meteen velgen erbij zodat het makkelijk te wisselen is. Navraag bleek dat de prijs 1150 was voor een set banden op licht metalen velgen. Nu vonden we dat een beetje veel, dus hebben we zitten kijken voor tweedehands velgen.

Uiteindelijk heb ik een setje gevonden welke ik er nog mooi uit vind zien voor een leuk prijsje. Echter staat er dat het vanaf 2007 is en omdat ik nog het oude model heb vraag ik me af of dit gaat passen. Na flink wat zoeken kom ik tot de conclusie dat mijn steek hetzelfde is als die set banden. Echter is de vraag of ook de naaf hetzelfde is. Als ik ga zoeken kom ik namelijk op 63.3 of 63.4 uit en de set is 63.4, dus ik hoopte dat iemand mij met meer zekerheid kon vertellen of dit gaat passen of niet.

Verder kwam ik ook tot de conclusie dat de ET maat afwijkt. Die van de auto zou 52.5 moeten zijn, maar die uit de advertentie zijn 48. Wat ik zag is dat deze 5mm mogen afwijken, dus dan zou alles boven de 47.5 toch goed moeten zijn?

Verder heb ik nog één vraag. De garage had vermeld dat er geen distributieriem inzat, maar een ketting. Echter twijfel ik een beetje en als het een riem is, is hij aan vervanging toe aangezien hij nu 9, bijna 10 jaar oud is. Hoe weet ik dit zeker? Het gaat hier dus om een ouder model uit februari 2007 met een 2.0 liter benzine motor.

Sorry voor de vast simpele vragen, maar ik ben niet zo goed thuis in auto's. Maar nu met een voor ons luxe auto vinden we het toch belangrijk worden. In ieder geval alvast bedankt voor de tijd te nemen om dit te lezen en te beantwoorden.

Met vriendelijke groet, Sietse

Ga er maar van uit dat het 63,4 is en dat het gewoon prima gaat passen! Nieuwe velgen zijn veel te duur als je kijkt wat de prijs 2e hands is.

En naar mijn weten heeft die ook een ketting idd, vervangen is aan te raden rond de 250.000 km ;) Dan kan ie daarna weer door tot de 5 ton. (y)

Bedankt voor de reactie!

De auto heeft net 110.000 gelopen, dus dan kan ik er in ieder geval nog even tegenaan. Een ketting heeft niet per x jaar een vervanging nodig toch?

Ik verwacht ook dat 63.4 zou moeten passen, maar omdat ik twijfel wilde ik het even zeker weten, omdat ik verschillende waardes vond op internet. Ik had al wel iets gevonden van verloopstukjes welke ik eventueel zou kunnen gebruiken, maar deze gaan niet tot 0.1 verschil. Ik ga in ieder geval even verder kijken naar velgen.

Anders de dealer even opbellen die kan je vast de precieze naafdiameter wel vertellen.

Maar nee ketting droogt niet uit dus is er geen grens aan jaren, ook niet aan kilometers hoor, maar het is gewoon een slimme investering als je over 160.000 km nog steeds blij bent met de auto en er nog jaren mee door wilt.

je kan ook naar aftermarket velgen kijken. Voor <€600 heb je een nieuwe set velgen met fatsoenlijke winterbanden.

Bedankt voor de tip, ik heb nu velgen op het oog welke ik vanavond zou kunnen ophalen voor 275 euro welke zo goed als nieuw zijn. Uiteraard ook niet de originele van Ford, maar dat scheelt alsnog een flink bedrag. Wel is het zo dat je vaak bij een nieuwe set verloopstukjes krijgt dat het zou moeten passen op elke diameter, maar als het uiteindelijk toch niet gaat passen, dan verkoop ik de banden en ga ik verder kijken.

Carfanatic zei:
je kan ook naar aftermarket velgen kijken. Voor <€600 heb je een nieuwe set velgen met fatsoenlijke winterbanden.

Ik heb idd ook net even gezocht via een willekeurige velgenboer in dit geval velgenshop.nl. Als ik de goedkopere 16 inch lichtmetalen velgen kies + 4 winterbanden van een, naar mijn weten, prima B merk zoals Kleber of Hankook kom ik op 530/540 euro uit. Da's idd héél wat goedkoper dan de dealer.
Sommige van die shops vragen dan een heel redelijke toeslag om ze ook voor je deur te monteren.

Maargoed, marktplaats kan natuurlijk ook.

Terug
Bovenaan