VELGEN en BPM

Ludo Geerlings

Net ingestapt
Velgen en BPM.

Bij aankoop van een Renaut Kadjar Intens 130 EDC ontdekte ik dat er een prijsverschil van 400 euro op Extreme 19 inch velgen met dezelfde wagen maar handgeschakeld..., heeft met de BPM te maken... terwijl ik zie dat er minder BPM op staat standaard...
De EDC=automatische versnelling bak heeft met de 17 inch, iets minder uitstoot en nu met 19 inch veel meer dan de handgeschakelde,
kan iemand mij dit uitleggen..?
Staat op rapport zegt Dealer,... maar ja zelfde auto, cat. C en minder uitstoot met de 17 inch...

Al vast bedankt voor een reactie...

Daar is een hele pagina in gereserveerd in de prijslijst. Wanneer er andere velgen wordt gekozen, kan de BPM wijzigen. Bij 19 inch heb je waarschijnlijk een hogere uitstoot, en dus een hogere BPM, dan bij 17 inch. En inderdaad, de impact verschilt weer per motorisering en aandrijflijn.

edit: het verschil is wel gek:
handgeschakeld 17 inch 126gr
handgeschakeld 19 inch 130gr
automaat 17 inch 123gr
automaat 19 inch 134gr

Maarja, het is wat het is... Ik zou daarom nooit voor 19 inch kiezen bij een automaat. Dat wordt namelijk best duur. Alhoewel Renault je aardig tegemoet komt: meerprijzen Extreme velgen:
handbak: 1195 wv 556 BPM
automaat: 1595 wv 1529 BPM
Oftewel, de netto prijs van de velgen bij de automaat is maar €54,55. Renault is hier wel heel gul geweest dus!

Grotere velgen hebben doorgaans bredere banden en daardoor meer brandstofverbruik. En dus meer uitstoot. Het ziet er tof uit die grote velgen, maar voor de rest heeft het bijna alleen maar nadelen.

Barri zei:
edit: het verschil is wel gek:
handgeschakeld 17 inch 126gr
handgeschakeld 19 inch 130gr
automaat 17 inch 123gr
automaat 19 inch 134gr
..
Oftewel, de netto prijs van de velgen bij de automaat is maar €54,55. Renault is hier wel heel gul geweest dus!

Op dunnere banden doet een veeltraps automaat doet het beter qua CO2. Op brede banden gooit het hogere gewicht van de automaat roet in het eten omdat er dan naar verhoudig meer rolweerstand is.

Ja voor de automaatkopers is Renault gul maar dat maken ze weer goed op degene die €650 extra betalen bij de handbak.

Laat je auto lekker afleveren op de meest voordelige wielen, deze kun je dan gebruiken voor je winterbanden.
De gewenste wielen laat je gewoon los leveren. In de lease wereld is dit zeer gebruikelijk.

Het achteraf monteren van sportpakket (lees: bumpers, gril, spoiler etc.) is ook niet ongewoon.

Terug
Bovenaan