Veel benzineverbruik snelweg?

kvdh98

Net ingestapt
Wat mij duidelijk is is dat wanneer je een constante snelheid rijd (alleen niet harder dan 100km/h) dat je een stuk zuiniger rijd dan in de stad en steeds moet optrekken bij kruisingen.

Nu heb ik 4 dagen terug mijn tank volgetankt en ik zie dat ook aan de indicator. Ik rijd niet veel met de auto, voor kleine stukjes pak ik vaak de fiets. Wanneer ik naar mijn vriendin rijd rijd ik ongeveer een half uur (waarvan zo'n 20min over de snelweg). Hierbij is een deel van deze weg een 130km/h traject. Op dat traject neem ik het er ook van en rijd ik ook zo'n 120km-130km/h. Wat mij opvalt is dat wanneer ik zo'n 3-4km deze snelheid gereden heb de benzine indicator ineens helemaal tegen het volgende streepje al aanzit terwijl deze eerst op vol stond. Verbruikt het snelweg gebruik bij die snelheid zoveel of is dit gewoon bij deze snelheid?

Dat is redelijk gewoon. Een auto is bij een constante snelheid van 80 á 90km/u veelal op zijn zuinigst. Als je harder gaat wordt de luchtweerstand steeds groter en verbruikt de auto een stuk meer. Om er een gevoel bij te krijgen kun je misschien je hand eens voorzichtig uit het raam steken bij 80/90 en 120/130 km/u, ik denk dat je dan het verschil in weerstand wel merkt ;)

Verbruik in de stad is, zoals je zelf ook al zegt, vaak ook relatief hoog omdat je dan geen constante snelheid rijdt en de auto iedere keer weer die 1000kg+ in beweging moet brengen.

Benzineverbruik heeft ook te maken met het aantal toeren dat de motor draait bij een bepaalde snelheid.
Een kleine motor maakt nu eenmaal meer toeren bij een hogere snelheid en zal dan ook meer verbruiken.

Zo kan een Prius zelfs meer verbruiken dan een BMW M3.

En de luchtweerstand speelt ook grote rol. Onze CX-3 was zuiniger dan de 3, maar bij 130-140 is het toch significant andersom.

Langzamer rijden en ja ik heb de op nog niet gelezen, aangezien een hoog benzine gebruik op de autosnelweg gewoon betekend dat je te snel rijdt. Dus als je minder Benzine wilt verbruiken, probeer dan zo rond de 100km/u te rijden.

106Goku zei:
Langzamer rijden en ja ik heb de op nog niet gelezen, aangezien een hoog benzine gebruik op de autosnelweg gewoon betekend dat je te snel rijdt. Dus als je minder Benzine wilt verbruiken, probeer dan zo rond de 100km/u te rijden.

Vaak wel, niet altijd.
Mijn hoge verbruik op de snelweg komt door een lambda-sensor die de pijp aan Maarten heeft gegeven ;)
(Van 1:11,beetje naar 1:8á9)

De motor van TS zal inderdaad wel aardig moeten werken om 130km/u te halen en behouden

Ja dat is iets wat je ook gewoon kunt aanvoelen, als ik met mijn auto de 130km/u probeer te bereiken dan merk ik dat het de auto aardig wat moeite kost.

spyderweb zei:
Een kleine motor maakt nu eenmaal meer toeren bij een hogere snelheid en zal dan ook meer verbruiken.

Niet altijd mijn eigen 1.2 draait 3100 toeren bij 120 km/h en tegen de 4000 bij 135 op de teller. Mijn moeder haar 1.6 draait al 4000 bij 124 op de teller.

Een en ander ligt natuurlijk ook aan de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak en het karakter (maximale toerenbereik) van het blok

Ik krijg niet het idee dat de auto moeite moet doen om 130km/h te rijden. Voorheen reed ik in een Renault twingo 1.2 1997 van mijn ouders, al was het heel moeilijk daar uberhaupt iemand mee in te halen, hij deed er heel wat seconden over om van 90-100km/h naar de 120km/h te gaan en dat kan die gewoon niet hebben. Ik rijd nu in een vw polo 1.4 uit 1997 en die is binnen no-time van de 100 naar de 130 en inhalen gaat lekker makkelijk!

bij 120-130km/h zit ik ongeveer aan de 3300-3500tpm, is nog niet zo heel veel toch?

Maar de indicator springt meestal na zo'n km of 40-50 naar zijn volgende streepje denk ik? Na 70km gereden te hebben stond ie nog steeds op vol maar na ff een paar km 130 te hebben gereden stond ie meteen op het streepje ervoor (alsof ik daarmee meteen een grote hoeveelheid liters verbruikt had).

Download eens de app Drivvo en ga je auto volledig voltanken, waarna je de km stand noteert en de eerst volledig keer dat je tankt doe je hetzelfde. Zo kom je snel genoeg erachter wat je verbruik is bij +- 130 rijden of 100.

spyderweb zei:
Benzineverbruik heeft ook te maken met het aantal toeren dat de motor draait bij een bepaalde snelheid.

Zo kan een Prius zelfs meer verbruiken dan een BMW M3.

Het ligt iets complexer. Een 4 liter blok draait natuurlijk minder toeren dan een 2 liter blok maar spoelt er wel per wenteling 2 maal zoveel gasmengsel door.

Topgear filmpje: Tja de M3 hangt lekker bij de Prius in het kielzog :) Ik denk verder dat het een combinatie was meer 'stuurwerk' voor de prius (boven z'n toeren) terwijl de M3 er heel rustig in z'n 6e versnelling achteraan kon rollen. Met minder bochten zou de Prius makkelijk winnen.

Het grote voordeel op de snelweg : continu rijden, weinig remmen, stationair en schakelen.
Het grote nadeel op de snelweg: luchtweerstand (en banden) deze gaat exponentieel omhoog, zeer weinig auto's halen 300 km/u, zelfs met 300pk.

Het grote nadeel in de stad is niet alleen het acceleren en remmen, maar ook het feit dat je veel stationair draait en (te laat) schakelt. Vooral bij de grote motoren geeft dit veel verlies. En daarom zie je nu ook automaten met 9 versnellingen, de motor blijft dan in het optimale bereik.

Een turbomotor scoort theoretisch goed omdat wanneer je heel langzaam optrekt het blokje heel efficent draait (alsof het gewoon een 1 liter blokje is), ga je echter meer gas geven vanwege tegenwind, lekker racen en hard optrekken, dan gaat die turbo er meer lucht inproppen, alsof je een 2 liter blok hebt.

kvdh98 zei:
Ik krijg niet het idee dat de auto moeite moet doen om 130km/h te rijden. Voorheen reed ik in een Renault twingo 1.2 1997 van mijn ouders, al was het heel moeilijk daar uberhaupt iemand mee in te halen, hij deed er heel wat seconden over om van 90-100km/h naar de 120km/h te gaan en dat kan die gewoon niet hebben. Ik rijd nu in een vw polo 1.4 uit 1997 en die is binnen no-time van de 100 naar de 130 en inhalen gaat lekker makkelijk!

bij 120-130km/h zit ik ongeveer aan de 3300-3500tpm, is nog niet zo heel veel toch?

Maar de indicator springt meestal na zo'n km of 40-50 naar zijn volgende streepje denk ik? Na 70km gereden te hebben stond ie nog steeds op vol maar na ff een paar km 130 te hebben gereden stond ie meteen op het streepje ervoor (alsof ik daarmee meteen een grote hoeveelheid liters verbruikt had).

Dat zal vooral komen door het karakterverschil tussen beide blokjes, ze hebben beiden standaard een topvermogen van 60PK, de Polo heeft dit bij 4700RPM en de Twingo bij 5200RPM. De Polo heeft wel standaard een hoger koppel (en juist dat is belangrijk bij [tussen]acceleraties) 116Nm bij 2800RPM tegenover 93Nm bij 2500RPM voor de Twingo

De top van de Polo ligt op 160km/u, 130km/u is daar al best dicht in de buurt vandaar dat je blok er toch stevig voor moet werken

een turbo zuipt, de reden dat een downsize officieel zo zuinig is omdat je in de rijtest b.v. optrekt van 0 naar 120 in een minuut of 2-3: je gebruikt de turbo dan ook niet. Ook staat een auto 30% van de tijd stil in die test dus met start/stop daalt het verbuik dan ook heel erg.
In de praktijk sta je geen 30% stil en acccelereer je sneller. Ook is een atmosferische motor bij hogere snelheden op zijn efficiëntst daar waar een klein turbo-blokje dan aan de bak moet met zijn turbo; bij lage snelheden is het net omgekeerd.

106Goku zei:

BetekenT dat je te snel rijdt? Wat is "te" snel? Te snel voor wat?

Het meerverbruik van een mono volumes en SUV’s onderschat men ook dikwijls, vooral op de snelweg.
Auto’s met deze mindere stroomlijn verbruiken daarom makkelijk tot 2l /100 km meer ofwel zakt het rijbereik van zo’n 16 km/l naar 12km /l

ofwel zakt het rijbereik van zo’n 16 km/l naar 12km /l

Welke 16 en welke 12?

De auto's die ik reed en rijd halen net de 10l/100km. Zuiniger gaat niet. O ja, dat zijn sedans of combi's.

Terug
Bovenaan