Vanuit Spanje naar Nederland rijden met verlopen APK

A

Anoniem

Guest
Hallo, is er iemand die mij misschien kan helpen met mijn dilema?

Ik woon inmiddels al bijna 1,5 jaar in Spanje, maar ivm met weinig tijd en de dramatische Spaanse bureaucratie is het er eigenlijk nooit van gekomen om een Spaans kenteken te regelen. Ik heb geprobeerd de auto te verkopen hier in Spanje, maar dit blijkt vrijwel onmogelijk zonder een Spaans kenteken.

Nu is de auto sinds de apk verlopen is (september) al geschorst, ik zit er nu aan te denken om een keer met de auto terug te rijden naar Nederland, en deze daar te verkopen. Voor zover ik begrijp mag je met een auto zonder apk rijden mits je een afspraak hebt bij een rdw erkend keuring station, dus mijn vraag is nu, als ik de verzekering voor de auto weer activeer, en een afspraak maak bij een keur station, mag ik dan met de auto vanuit Spanje naar Nederland rijden? En zo ja, kan deze dan geschorst blijven? Of moet ik de auto dan ook ontschorsen?

Alvast bedankt!

Onderweg vanuit Spanje naar Nederland moet de auto in ieder geval uit de schorsing en verzekerd zijn. Na het uit de schorsing halen heb je nog twee weken om de auto APK gekeurd te krijgen, daarna ontvang je automatisch een boete.

Mocht je onderweg in het buitenland aangehouden worden, dan zal men bij mijn weten niet naar het APK bewijs vragen, wel naar de registratie en verzekering. Ik weet niet hoe het zit qua verzekering bij een ongeval, of men er dan moeilijk over doet dat je geen geldige APK hebt.
In Nederland zelf mag je officieel niet rijden zonder APK, behalve direct naar het APK station als je op diezelfde dag een afspraak hebt.

Al met al dus nogal omslachtig en niet geheel zonder risico. Zoals hierboven aangegeven, kun je in Spanje ook een Nederlandse APK laten doen.

Volgens mij mag je max 1 jaar op NL kenteken blijven rijden als je je in het buitenland ingeschreven hebt. 12 maanden bureaucratie is wel heel lang..... Zou nu wel een lastig verhaal kunnen worden. Als verhuisgoed kan je ook niet meer mee, den ik. Ik ben naar een niet-EU land verhuisd. Afspraak bij de 'RDW', COC mee en gekeurd. Verzending regelen, kentekenplaten ophalen en zij hebben de oude platen naar NL gestuurd. Half uurtje tijd en een paar telefoontjes.

Als het nog een redelijk nieuwe auto is, zou het misschien best rendabel zijn om hem te exporteren. Je krijgt dan der BPM terug. Afhankelijk van de auto kan dit nog best wat zijn.

Kwiznix zei:
(..), als ik de verzekering voor de auto weer activeer, en een afspraak maak bij een keur station, mag ik dan met de auto vanuit Spanje naar Nederland rijden? (..)(..)

Vraag bij je verzekeraar eerst na wát hun condities zijn met het rijden van een ongekeurde auto. Het is nogal een afstand waar best iets kan gebeuren. Wenst een verzekeraar wel jouw 'nalatigheid' te verzekeren (waar het feitelijk op neerkomt, natuurlijk).

Het is een beetje buiten het seizoen.. maar je kan misschien beter een plekje op een autotransporter proberen te regelen welke met Spaanse (ex) rentals naar NL vertrekt.

Kwiznix zei:
(..)
En zo ja, kan deze dan geschorst blijven? Of moet ik de auto dan ook ontschorsen?

Ontschorsen.. anders val je bij de eerste de beste ANPR camera binnen onze landsgrenzen al op. ;)

Jaren geleden heb ik een Nederlands gekentekende auto in Portugal gehad. Dit mocht toen maximaal een jaar, maar ik wist vantevoren al dat ik dit jaar zou overschrijden. Dit heb ik toen met de verzekeraar (niet met de tussenpersoon!) overlegd en die is akkoord gegaan. Ergens heb ik die e-mail nog. De voorwaarde die ze hadden gesteld was dat de auto altijd op tijd volgens de fabrieksspecificaties onderhoud zou krijgen en dat moest ik kunnen aantonen als er een incident zou plaatsvinden. Uiteindelijk is de auto een jaar te laat gekeurd, een dag nadat de auto in Nederland terug kwam, maar de auto heeft nog nooit zo goed (en vaak) onderhoud gehad.

Ik heb nog de vraag gesteld hoe het dan zat als ik een schade zou veroorzaken wat een gevolg zou zijn van een APK defect. Het antwoord was interessant: Dan kan de verzekeraar uitkering weigeren, ook als er nog een geldige APK op zit. Dus ook op andere data dan de APK datum moet je auto aan de AP-keuringseisen voldoen van de verzekeringsvoorwaarden.

Clignoteur zei:
Ik heb nog de vraag gesteld hoe het dan zat als ik een schade zou veroorzaken wat een gevolg zou zijn van een APK defect. Het antwoord was interessant: Dan kan de verzekeraar uitkering weigeren, ook als er nog een geldige APK op zit. Dus ook op andere data dan de APK datum moet je auto aan de AP-keuringseisen voldoen van de verzekeringsvoorwaarden.
Dat is toch ook vrij logisch, dat een auto altijd aan de APK eis moet voldoen? Anders zou je voor de keuring bijvoorbeeld even een stel banden kunnen lenen en na de keuring de tot de draad versleten banden er weer op zetten.
Zelfde geldt voor bijvoorbeeld uitstekende delen. Ik heb een aantal weken geleden een aanrijding gehad waardoor een gedeelte van de stootbalk open en blood lag. Daar mocht ik niet meer mee rijden van de politie, ondanks dat de auto verder nog prima te rijden was. Maar niet meer APK waardig dus niet meer toegestaan in het verkeer deel mee te nemen.

Als het kenteken lampje niet brandt is het afkeur. Of misschien realistischer, dimlicht kapot en iemand rijdt op een b-weggetje tegen de linkerkant aan. Want dacht dat het een motorfiets was.

Terug
Bovenaan