Vanaf welke jaren werden autos niet leuk meer ivm safety systems?

kww

Wegverkenner
Als ik naar auto's kijk dan is dat zowel hybride als benzine tot 15 a 17 duizend.
Voorkeur voor niet al te grote sedan met automaat en een beetje vermogen.
Lees ik dan de reviews dan kom ik vaak een iritante stuur tegen die je naar tegenliggers stuurt of knipperende waarschuwingen wanneer het systeem snelheidsborden tegenkomen.
Daar zit ik niet op te wachten, maar een beetje moderne automaat zoals de 7, 8 of 9 traps is wel leuk en een beetje zuinig ook.
Bij hybride kom ik weleens verschillende modi tegen, maar ik wil ook graag een modi die beide motoren gezamenlijk gebruikt en niet schakelt.
Waar heb ik naar gekeken bijvoorbeeld: BMW 330e, Mercedes C of E 350E, Lexus GS300.
De vraag is eigenlijk vanaf wanneer werden de veiligheidsmaatregelen te veel?

Maar wat wil je? Want je hebt 2 verschillende hybrides, je hebt de gewone hybride zoals in de Lexus en je hebt de plugin versies zoals in de Mercedes of de BMW. Bij de laatste is het handig als je kan laden in de buurt of het liefste thuis.
Maar hoe nieuwer hoe meer veiligheidssystemen.

Welke maakt niet zo veel uit, ik heb een eigen oprit en zonnepanelen.
Hoe nieuwer snap ik, maar waren het bepaalde jaren dat het verplicht werd?

Welke veiligheidssystemen vind je “te veel”? Als vuistregel kan je stellen dat hoe duurder de nieuwprijs, de eerder die zaken daar zijn Ingebouwd, al dan niet als optie.
Tweede aspect is hoe makkelijk je ze kan uitzetten. Op een knop drukken of 4 lagen diep moeten gaan in een touchscreen maakt wel een verschil na elke keer starten.
Derde aspect is wat je wil van luxe, bij bepaalde zaken kom je automatisch bij recentere / duurdere auto’s terecht. Bvb LED rondom, Adaptive CC etc. die wellicht dan ook die safety systems zullen hebben.

Voor mezelf sprekend zou ik zeggen dat het kantelpunt ergens richting 2018/2019 zal liggen.

Veel zaken zijn uiterst nuttig en wil ik niet missen.
Maar de twee genoemde zijn een echte no-no.
Sturen doe ik zelf en ik bepaal ook zelf mijn snelheid.
De 330E van 2016 had het bijvoorbeeld al en geen mogelijkheid om electro en benzine tegelijk te gebruiken.
Die valt dus al af.
De GS kan dat wel bijvoorbeeld.

Had nog wel eens een Genesis V6 of een Grandeur willen hebben. hoop vermogen en comfortabel. En niet te veel, of bijna geen, elektronische hulpmiddelen.

Tweede aspect is hoe makkelijk je ze kan uitzetten. Op een knop drukken of 4 lagen diep moeten gaan in een touchscreen maakt wel een verschil na elke keer starten.
Dat lijkt me een belangrijke factor inderdaad.
Één van de eerste dingen die ik doorgaans doe als ik wegrijd is de baanbegeleiding (of hoe het ook heet) uitzetten. Dat gaat gelukkig met de druk op een knop en klaar.

Het is best als merkafhankelijk hoeveel er geregeld kan worden met fysieke knoppen of dat alles via het schermpje moet..

In een beetje fatsoenlijke auto kan je dat allemaal met 2 keer op een knopje drukken uitzetten.

Ons bedrijf heeft tijdelijk Golfjes van 1 jaar oud. 1 liter drie cilinder.
Eco tips, waarschuwingen voor snelheden, op een smalle weg stuurt ie mij naar de tegenliggers, steeds opmerkingen over schakelen terwijl dat eigenlijk niet handig is.
Oja en tot slot een versnellingsbak die uit een 20 jaar oude Polo kon komen.
Als een auto het rijden over wil nemen, laat hem dan alles doen.
Dan ga ik wel achterin zitten en lekker muziek luisteren oid.

Terug
Bovenaan