Van sedan naar kleine auto

Mr Bart

Startmotor
Ik heb mijn sedan met redelijk ruimte en comfort ingeruild voor een oudere Hyundai i20, die nog niet veel gelopen heeft (130k).
Eerst dacht ik: het zal wel flink wennen zijn qua inleveren qua comfort, ik rijd toch meestal alleen en hoef meestal niet veel bagage mee te nemen. Eigenlijk is het enorm meegevallen: zitting is verstevigd, schakelen gaat smooth, airco werkt snel, muziek (heb vaak radio aan) is prima/diepe bassen al op laag volume, belasting+verzekering zijn lage kosten en qua brandstof lijkt het ook alsof ik een stuk minder hoef te tanken en zelfs met parkeren pas je vaak nog net ergens tussen (waar dat met mijn sedan vaak niet gemakkelijk ging). Ik had hiervoor een heel ander beeld van 'kleine auto's'. De omgeving denkt echter dat je soms op je kop bent gevallen om een luxe auto in te leveren voor een kleine of dat er wellicht een persoonlijke financiële crisis is. Ik dacht, als de hatchback mij niet bevalt kan ik altijd nog naar een andere auto zoeken, het is niet dat je er levenslang aan gebonden bent, geen ramp.
Zouden jullie van een luxe auto naar een meer functioneel-kleine auto gaan of vind je dat een soort 'degradatie van reputatie/status'?
Aangezien ik iets in de juridisch-financiële hoek doe en ik zie dat steeds meer elektrische en wel grote auto's rijden, vraag ik mij af of je niet overkomt als een 'sukkel' of dat ze zich juist realiseren dat het idee/experiment met 'cut costs' ook z'n voordeel heeft?

Ik heb dat ook gedaan. Had hiervoor een Mazda 3 en heb daar 5 jaar in gereden met veel plezier. Maar 4 jaar geleden toch ingeruild voor een Mini Cooper uit 2014. Heb er absoluut geen spijt van, de Mazda reed al goed maar de Mini rijd vele malen beter. Ook met parkeren ideaal, nadeel is natuurlijk de vele malen kleinere bagageruimte, bij het minste moet de achterbank al plat.

Mijn motto is altijd al geweest: rijk word je niet door het geld over de balk te smijten.
Dus wat mijn omgeving er van denkt zal me worst wezen: als ik goed werk aflever dan wel een goed product aanbiedt dan is dat wat er toe doet; mijn ervaring is dat alleen als je slecht werk aflevert men over dit soort muggenzifterij begint.
En wat familie of buren er van denken? Geen idee, luister ik toch niet naar....Daarom ook een Camry op LPG, en soms de Suzuki Baleno van mijn vrouw: allebei betrouwbaar, goedkope km's, en het rijdt lekker. Als dan een concurrent met een Audi aankomt kan ik tenminste aangeven dat ik goedkoper ben omdat ik niet op hun kosten duur mobiel ben. Dat argument wordt hier vrijwel altijd met een glimlach beantwoord :)

Als je in een branche werkt, of bent opgevoed, waar status afhangt van de auto waar je in rijdt is het een ingewikkeld iets. Ooit bij een BMW Dealer gewerkt waar een directeur van een groot schildersbedrijf aangaf dat een kleinere auto dan een 7 serie de indruk zou wekken dat zijn bedrijf slecht liep en een registeraccountant zijn BMW528i optisch liet ombouwen naar 520i "omdat anders klanten denken dat ze te veel betalen voor mij". Ik reed in die tijd in een Nissan Sunny.... Geen BMW. Nu ben ik aan het kijken of een elektrische deelauto (fiat 500 of Corsa, zoiets) wat voor ons is, die komt er dan als 3e auto bij.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn sedan met redelijk ruimte en comfort ingeruild voor een oudere Hyundai i20
Nou ben ik wel benieuwd naar welk merk en type sedan je hebt ingeruild. Ik kan uit ervaring zeggen dat een i20 natuurlijk wel een bijzonder hoogwaardig produkt is. :D Het harde premium plastic van het prachtig vormgegeven dashboard voelt ook na 14 jaar en ruim 240.000 km nog heerlijk keihard aan en is nog kras en rammelvrij!

muziek (heb vaak radio aan) is prima/diepe bassen al op laag volume,
Dan neem ik aan dat je het nieuwere type hebt vanaf 2014? Ik vind het geluid van de standaard speakers juist een stuk minder en blikkeriger dan in mijn vorige auto, een Mazda 2 uit 2003. Ik heb in die van mij zelf speakers achter ingebouwd (is niet standaard maar de bedrading zit er wel)

Ik heb zelf eigenlijk alleen maar B-en C segment auto's gehad. Naast het financiele plaatje voornamelijk ook omdat ik simpelweg niet groter nodig heb. En inderdaad: een compacte auto is lekker wendbaar en makkelijk te parkeren. Ook met een gezin en bagage op vakantie voldoet dat voor ons altijd prima!

Nou ben ik wel benieuwd naar welk merk en type sedan je hebt ingeruild. Ik kan uit ervaring zeggen dat een i20 natuurlijk wel een bijzonder hoogwaardig produkt is. ....
Mr Bart heeft levendige draadjes gestart over de status van zijn vorige A4 en wat zijn vriendin eist op gebied van premium deluxe.. (misschien verwar ik soortgelijke topics)

Beste Mr Bart, maak je niet zo druk over dat status gedoe. 90% van je omgeving ziet het verschil niet tussen een 15 jaar oude 316i en een nieuwe M5. Ze denken bij allebei 'dikke dure bmw'.

Ik ben zelf in het leasebak tijdperk van 3 series en Alfa 156 naar Astra en Leon gegaan en andersom. Het maakt allemaal geen reet uit. De ene moet €300 eigen bijdrage aftikken voor een Tiguan maar rijdt als voorloper 8 maanden in een Golf. Vervolgens wordt de Tiguan gejat en rijdt hij weer 3 maanden in een C'eed.
De ander kan een 5 serie leasen maar kiest voor een Mini want dat rijdt leuker en handiger in de stad of hij gaat liever 4 keer ver op vakantie met een 32 urige werkweek. (Of belt 8 keer per maand een taxi naar schiphol omdat hij altijd in buitenland werkt)

Ik ken ook wat straten en parkeergarages waar je vrij nauwkeurig iemands huisprijs of salaris weet: van Leon tot Ferrari. Er is geen pijl op te trekken (en nee ik kijk niet naar de 'tweede auto').

Jonge mannen, nieuw geld, voetballers, ondernemers die "het gemaakt hebben", boeven en degelijke willen nog wel eens tot de absolute max gaan qua uitgaven aan de auto. Veel mensen vinden het al prima dat de kinderen erin passen en hij elke dag start. Ook al hebben ze 2 miljoen op de bank.

Wat je dagelijks rijdt is voor 90% van de bevolking gewoon totaal oninteressant en zelfs wanneer je denkt iets bijzonders onder je kont te hebben zul je zien dat er bij het volgende stoplicht weer iemand staat met een véél dikkere bolide dan jij. Koop gewoon wat jij fijn vind en wat prima binnen je budget past dan zit je altijd goed. Vergeet ook niet dat er heel veel van die mooie wagens op de zaak staan en via een of andere fiscale constructie in de boekhouding zijn gefrot.

Zouden jullie van een luxe auto naar een meer functioneel-kleine auto gaan of vind je dat een soort 'degradatie van reputatie/status'?

Status zal mij een worst wezen. Voor mij gewoon een gebruiksobject. Ik rij toevallig ook in een i20.

Ik heb liever de (financiele) vrijheid om per direct mijn baan op te kunnen zeggen en een paar jaar iets anders te doen. Wereldreis ofzo.

CUT

Ik ken ook wat straten en parkeergarages waar je vrij nauwkeurig iemands huisprijs of salaris weet: van Leon tot Ferrari. Er is geen pijl op te trekken (en nee ik kijk niet naar de 'tweede auto').

CUT

Moed sein: peil.

De omgeving denkt echter dat je soms op je kop bent gevallen om een luxe auto in te leveren voor een kleine of dat er wellicht een persoonlijke financiële crisis is.
unquote

Ik zou zeggen, laat de rest maar denken, het is jouw keuze, als jij tevreden bent is het toch OK?

"Luxe" heeft wat mij betreft niets te maken met het formaat van de auto.

Zelf heb ik eigenlijk altijd C-segment hatchbacks gereden. Althans de auto's die ik zelf uit kon kiezen.

Heb wel een Mondeo Wagon (2012) gehad uit de pool, ik vond dat tegenvallen. Geen (bijzonder) zit- of veercomfort, en de veelbejubelde rijeigenschappen kon ik niet ontwaren. Met 30 km/h over een rotonde was gewoon keihard ondersturen. Ook de eerste generatie 508 ken ik vrij goed, zelfde verhaal edoch. Het voornaamste voordeel van beide modellen is denk ik de prettige achterbank, met veel beenruimte en een relatief lange zitting. Daar kunnen de meeste C-segmenters niet tegenop. Voor de bagageruime echter hoef je zo'n D-segmenter niet te kiezen, noch voor comfort of voorzieningen. Maar goed ook niet verwonderlijk wat dat betreft dat het segment inmiddels verregaand uitgestorven is.

Een meer premium D-segmenter als de BMW 3-serie vind ik een ander verhaal, dat rijdt gewoon echt goed en leuk. Maar die kies je dus wat mij betreft voor de rijeigenschappen. Qua ruimte ontstijgt die auto het gemiddelde C-segment niet echt vind ik.

Bij B-segmenters ben ik vaak in eerste instantie wel gecharmeerd van de rijeigenschappen (Fiesta, Puma, Swift, Clio) en de handzaamheid, maar over de iets langere run merk ik dan altijd weer dat het niet rustig genoeg op de weg ligt, een beetje alsof je op een hobbelpaard zit. Interieurafwerking krijgt duidelijk minder aandacht, bepaalde opties zijn niet beschikbaar en de ruimte schiet toch net wat tekort.

Kortom, ik zou niet groter maar ook niet kleiner gaan, C-segment is voor mij best of both worlds.

En om het tweede deel van de vraag te beantwoorden: reputatie/status van een auto is iets waar ik totaal niet over nadenk.

Laatst bewerkt:
Ik heb een paar jaar terug zo'n i20 als huurauto in Portugal gehad. Prima auto. Achterbank onbruikbaar als je een Noord-Europese lichaamslengte hebt, maar dat is met alle compacte auto's. En als je een aantal mensen van meer dan 1,90m in 1 auto wilt stoppen zijn er maar heel weinig auto's waarbij je genoeg ruimte hebt.

Aangezien ik iets in de juridisch-financiële hoek doe en ik zie dat steeds meer elektrische en wel grote auto's rijden, vraag ik mij af of je niet overkomt als een 'sukkel' of dat ze zich juist realiseren dat het idee/experiment met 'cut costs' ook z'n voordeel heeft?
Mij kan het niet schelen wat een ander er van vindt. Je bent gewoon wie je bent.
Ik kan ook makkelijk in een premium merk auto rijden, maar ga dat ga ik dan zeker niet doen voor mijn omgeving. Veel mensen letten er ook helemaal niet op.

Mijn vorige auto was een D segment auto, stationcar, de ruimte gebruikte ik alleen steeds minder. En heb nu een B segment Renault Clio 5 130 TCe RS Line met automaat. Het is gewoon een luxe, fijne en comfortabele auto. Ik ben er nog steeds erg blij mee. En als er veel mee moet dan doe ik er een aanhangwagen achter.

Terug
Bovenaan