Van prototype tot productiemodel

renault_clio_touring_concept-manu-07_01-1024.jpg

Nice! (y)

7810141217166_clio.jpg

Leluk! (n)

@ M. X: Leuke toevoegingen, maar die Jaguar R-D6 en S-Type snap ik niet helemaal. De R-D6 werd op de IAA Frankfurt 2003 gepresenteerd, de S-Type in 1999.

En ik kan me niet voorstellen dat de Concept Fascination iets met de E-coupe te maken heeft, eerder met de CLS.

Micha D. zei:
En ik kan me niet voorstellen dat de Concept Fascination iets met de E-coupe te maken heeft, eerder met de CLS.

De Fascination (2008) was een Shooting Brake prototype die toch hintte naar de E Coupé die het jaar erop zou verschijnen (1, 2).

M. X zei:
De Seat Bolero Concept (1998) heeft het helaas niet gehaald als Toledo (1999).

Dat komt omdat het design van de Toledo II van de hand is van Giugiaro. Oorspronkelijk was het bedoeld als design voor de Skoda Octavia, maar daarvoor werd het als iets te uitzinnig geacht. Om de dure kunsten van Giugiaro niet helemaal te verspillen, is de auto met gewijzigde neus en kont de tweede generatie Toledo geworden.

Was een topic aan het zoeken en kwam deze tegen. Erg leuk om te zien. Hier wat recentere modellen:

Audi Q8 Concept vs Q8
C7eMYbg.jpg

RC2j2Kb.jpg

uYL24EE.jpg

c7B4uiz.jpg

Citroën Aircross Concept vs C5 Aircross
HF3HUO6.jpg

8SgWUSs.jpg

UKwkJBe.jpg

nMKztQq.jpg

Kia Proceed Concept vs Proceed
0L1Ttzj.jpg

9YvlSmo.jpg

Mazda Kai Concept vs Mazda3
COEpX3E.jpg

avyGve6.jpg

Mercedes-Benz AMG GT Concept vs AMG GT 4-door
mBFsXSU.jpg

6TpI7uh.jpg

lDiOWA7.jpg

Q1czCfd.jpg

Nissan IDs Concept vs Leaf
J3kYSPs.jpg

Anl0XCS.jpg

uVkLdNx.jpg

BpObb0f.jpg

Peugeot Exalt Concept vs 508
17gKH4r.jpg

XMItmN8.jpg

39JWSwS.jpg

1QOE13R.jpg

Renault Kwid Concept vs Kwid
Yje4fm3.jpg

pHkKHtU.jpg

2Slc8yE.jpg

MhW2b1T.jpg

Skoda Vision X Concept vs Kamiq
SaQ9HIG.jpg

Ux84EQm.jpg

4gfUH6k.jpg

VZgILGd.jpg

Subaru XV Concept vs XV
DLYKQBf.jpg

zwHn49L.jpg

vsvCnzv.jpg

61wimJs.jpg

Toyota FT-1 Concept vs Supra
CSGxqc3.jpg

WKOpXUV.jpg

9HLc1lT.jpg

olYxXRb.jpg

VW ID Concept vs ID.3 (impressies maar zo gaat ie er wel uit zien)
qnT2JAs.jpg

SHhS3Wl.jpg

g22vEcd.jpg

SLAgoNK.jpg

Volvo 40.2 Concept vs Polestar 2
LK8Xeue.jpg

b6U3psa.jpg

Ik kom eigenlijk nooit prototypes tegen, maar deze wil ik toch wel met jullie delen.
Het was augustus 2006 en ik reed met mijn Citroën Dyane in de Dordogne en omstreken, toen ik bij een Renaultdealer ineens deze Vel Satis conceptcar uit 1998 zag staan.

De uiteindelijke Vel Satis zou pas in 2002 op de markt komen.

Het was even zoeken naar een geschikt topic en kwam ik dit topic uiteindelijk tegen. Echt oude concept cars zie je nog maar weinig. Of verdwenen of heel goed bewaard en die zie je bijna nooit weer. Als 'fan' van een automerk lees je wel eens over zo'n oude concept en ken je alleen wat oude foto's.

Mazda heeft op de Automobile Council 2025 de Mazda S8P Concept van stal gehaald. De concept voor de eerst generatie Mazda Luce. In ons land geleverd als Mazda 1500/1800.

08_o.jpg

09_o.jpg

The "S8P" is a prototype model of Mazda's flagship sedan produced by Italy's Bertone and created in 1962 by a young Giorgetto Giugiaro. The interior and exterior, as well as mockups of the main mechanisms, were created in detail at the Turin factory, and it arrived at Toyo Kogyo's headquarters in Hiroshima in July 1964.

De ronde koplampen van het productiemodel vind ik mooier:

5SaHWMQ.jpeg

Terug
Bovenaan