marsman
Net ingestapt
Hoi,
Ik heb een nieuwe baan. Altijd een leasewagen gereden, 50-60K kilometers per jaar, dus diesel en een station voor de kids. De nieuwe werkgever kent alleen een mobiliteitsbudget. Voor nu rij ik in een oude 320D station e46 die ik van familie heel goed heb overgenomen. Geen bijtelling meer, nauwelijks afschrijven en onderhoud nihil. Voorlopig alles ok en het is wel lachen om zo'n oud beestje te rijden (wat heb je nog meer nodig....).
Nu is het zo dat ik de komende maanden wel ga kijken naar wat nieuws. Er zit wat groot onderhoud aan te komen bij de Bimmer en dat ga ik niet meer doen. Ik kan nog even vooruit, maar wil ergens volgend voorjaar wat nieuws.
Qua kilometers zal ik niet zoveel meer rijden als voorheen. Ik schat hooguit 30K per jaar, maar waarschijnlijk minder. Dus benzine. Ook een station is niet meer per sé nodig, maar nog wel eens handig. Verder moet er een caravan mee die geladen 1500kg weegt. Budget rond de 20K en ik zoek echt een betrouwbare auto nu het onderhoud zelf betaald moet gaan worden. Verder heb ik altijd sportieve auto's gereden (V60 Rdesign, Golf Station dik uitgevoerd, etc). Dat zoek ik nu weer. Als laatste heb ik geen E-rijbewijs. Dat betekent dat het totale gewicht van de auto rond max 2.000 kg moet zijn, omdat ik anders de caravan op kenteken wat lager moet gaan zetten (max gewicht auto + caravan boven de 3.500kg = E-rijbewijs)
Qua voorpret kijk ik nu (weer) naar een BMW 320i oid. Ook een Mazda 6 station staat op de shortlist. Beide auto's die ik mooi vind en fijn vindt rijden. Ik zoek het ook wel een beetje in deze klasse. Ook weer gekeken naar een V60 maar in de benzinevarianten is het gewicht best wel hoog (T4) en valt daarmee een beetje af.
Bij toeval viel mijn oog op een Golf GTE en ben wat aan het nadenken geslagen. Ik heb best wat ritjes die rond de 50km enkele reis zitten. O.a. mijn woon werk en om en rond het huis. Kan best eens zijn dat een GTE een goede optie is, hij mag ook 1500kg trekken. Ik heb ook altijd met plezier in mij leasegolf gereden.
Ik moet nog een keer gaan proefrijden. Vraag hier: is een GTE prive een beetje een goede keuze? Ik denk dat je max 30 km op een acculading gaat doen. Het onderhoudsinterval is 15.000 km er ik lees hier en daar wel tegenstrijdige berichten over issues en hogere onderhoudskosten. Hij heeft ook de 1.4 TSI die bij mij niet bepaald een betrouwbaar imago heeft. Maar ik vind het een mooie wagen en hij is redelijk betaalbaar.
Is een GTE een goede optie of toch voor de BMW/Mazda gaan gezien mijn eisen? Volgens mij is het de enige plug in die dit trekgewicht aankan en die past in mijn straatje.
Ik heb een nieuwe baan. Altijd een leasewagen gereden, 50-60K kilometers per jaar, dus diesel en een station voor de kids. De nieuwe werkgever kent alleen een mobiliteitsbudget. Voor nu rij ik in een oude 320D station e46 die ik van familie heel goed heb overgenomen. Geen bijtelling meer, nauwelijks afschrijven en onderhoud nihil. Voorlopig alles ok en het is wel lachen om zo'n oud beestje te rijden (wat heb je nog meer nodig....).
Nu is het zo dat ik de komende maanden wel ga kijken naar wat nieuws. Er zit wat groot onderhoud aan te komen bij de Bimmer en dat ga ik niet meer doen. Ik kan nog even vooruit, maar wil ergens volgend voorjaar wat nieuws.
Qua kilometers zal ik niet zoveel meer rijden als voorheen. Ik schat hooguit 30K per jaar, maar waarschijnlijk minder. Dus benzine. Ook een station is niet meer per sé nodig, maar nog wel eens handig. Verder moet er een caravan mee die geladen 1500kg weegt. Budget rond de 20K en ik zoek echt een betrouwbare auto nu het onderhoud zelf betaald moet gaan worden. Verder heb ik altijd sportieve auto's gereden (V60 Rdesign, Golf Station dik uitgevoerd, etc). Dat zoek ik nu weer. Als laatste heb ik geen E-rijbewijs. Dat betekent dat het totale gewicht van de auto rond max 2.000 kg moet zijn, omdat ik anders de caravan op kenteken wat lager moet gaan zetten (max gewicht auto + caravan boven de 3.500kg = E-rijbewijs)
Qua voorpret kijk ik nu (weer) naar een BMW 320i oid. Ook een Mazda 6 station staat op de shortlist. Beide auto's die ik mooi vind en fijn vindt rijden. Ik zoek het ook wel een beetje in deze klasse. Ook weer gekeken naar een V60 maar in de benzinevarianten is het gewicht best wel hoog (T4) en valt daarmee een beetje af.
Bij toeval viel mijn oog op een Golf GTE en ben wat aan het nadenken geslagen. Ik heb best wat ritjes die rond de 50km enkele reis zitten. O.a. mijn woon werk en om en rond het huis. Kan best eens zijn dat een GTE een goede optie is, hij mag ook 1500kg trekken. Ik heb ook altijd met plezier in mij leasegolf gereden.
Ik moet nog een keer gaan proefrijden. Vraag hier: is een GTE prive een beetje een goede keuze? Ik denk dat je max 30 km op een acculading gaat doen. Het onderhoudsinterval is 15.000 km er ik lees hier en daar wel tegenstrijdige berichten over issues en hogere onderhoudskosten. Hij heeft ook de 1.4 TSI die bij mij niet bepaald een betrouwbaar imago heeft. Maar ik vind het een mooie wagen en hij is redelijk betaalbaar.
Is een GTE een goede optie of toch voor de BMW/Mazda gaan gezien mijn eisen? Volgens mij is het de enige plug in die dit trekgewicht aankan en die past in mijn straatje.