Van dikke diesel naar kleine A segmenter.

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

Zoals de titel al verteld ga ik de overstap maken van een V60 D4 naar een segment auto. Reden is veel minder kilometers en ik heb de ruimte niet meer nodig.

Ook is een a segment auto in de stad een stuk fijner.

Nu is er zo veel keuze, dat ik wel wat hulp kan gebruiken bij de keuze. Vandaar dat ik wat van jullie tips of kennis zou willen weten.

De shortlist tot nu toe is:
De 3 van de VAG. Up, Mii en citigo.
De citroen aygo en Peugeot.
De suzuki celerio.
Of de kia picanto of hyundai i10.

De celerio heeft het beste gebruik en zal ook zeer betrouwbaar zijn. Het grote voordeel van de 3 van VAG vind ik opties als Cruise, met als bij de i10 en de picanto.

Ik weet niet of ik dit heel belangrijk vind met 35 km door dorpjes en 80 wegen.

Alvast bedankt voor jullie input.

Up is de meest volwassen A-segmenter. En lekker vol met optie te bestellen. Zou mijn keuze zijn.

Eigenlijk staat er niet bij wat het budget is, en of de auto nieuw of gebruikt moet zijn. Verschillende A segment auto's zijn op dit moment gebruikt buitensporig duur. Verschillende B segment auto's rijden vaak aanzienlijk fijner, en er is vrijwel geen prijsverschil.

Van het lijstje zou ik de Kia Picanto of de Hyundai I10 kiezen. Ze zijn veel jonger dan de VAG drieling en ze zijn mooier en luxer uitgevoerd. En Kia geeft standaard 7 jaar fabrieksgarantie en Hyundai 5 jaar.

Uit het A segment zou ik zelf de in Korea gebouwde Opel Karl kiezen, de auto en het interieur zijn zeer volwassen, en de motor van de Karl is standaard krachtiger dan zijn concurenten. Ook de duurdere Opel Adam vind ik een erg leuke en volwassen auto in het compacte segment.

Weet niet of het nieuw of gebruikt moet zijn maar zo'n beetje het allerbeste uit het segment staat er niet bij, de Opel Karl.
Samen met de I10 en de Picanto verreweg de beste opties, alle 3 erg volwassen en je krijgt veel auto voor je geld. Van de Karl staan er hier en daar vast nog wel nieuwe exemplaren op voorraad. Eventueel kan je ook nog de Karl Rocks kiezen.
Indien ruimte ( en 5-deuren ) niet nodig zijn is een Opel Adam nog een leuk alternatief, heel erg volwassen en luxe, wel alleen nog gebruikt te krijgen aangezien deze nieuw niet meer geproduceerd worden. Rijd als een B-segmenter ( staat ook op onderstel van de Corsa ) en is te krijgen/vinden met mooie opties die je elders niet zo snel zal vinden in dat segment.

voorbeeld Karl

voorbeeld Karl Rocks

Staan ook nog nieuwe Adams her en der, hier een Rocks uitvoering als voorbeeld.

voorbeeld Adam Rocks

Zeker leuke opties die Opels!
Mijn budget is 11.000 euro.

De auto is inmiddels al verkocht.

De opel karl ziet er top uit inderdaad. Is deze ook betrouwbaar?

De Opel Karl staat bekend als een zeer betrouwbare auto. De auto is een in Zuid Korea geproduceerde Chevrolet Spark van de niet in Nederland geleverde 2e generatie. In mijn ogen is het echt een aanrader.

Voor een A-segmenter zou ik kijken naar een Kia Picanto of Hyundai i10.
Toch zou ik een goede B segmenter niet onderschatten. Zeker als je uit een erg stille V60 komt.

Ga voor de referentie eens met een goede B segmeter rijden.
Vaak zijn ze
- In de praktijk bijna net zo zuinig
- Maar ietsje zwaarder
- Hebben ze meer actieve en passieve veiligheid
- Zijn de rij eigenschappen vaak flink beter, met name weggedrag en interieurgeluid.

Mijn suggestie: rijd voor de referentie met zo-een:
Renault Clio 0.9 TCE

of zo-een

Ford Fiesta 1.0 ecoboost

en helemaal out of the box

Renault Zoë - electirsch

In het A-segment zijn de Opel Karl en de Kia Picanto de 2 beste wagens, volgens diverse tests.
De Hyundai i10 is een mooie 3e.

De PSA 3-ling en de VAG 3-ling zijn allemaal nét wat minder. Daarnaast zijn de VAGjes naar verhouding ook nog iets duurder.
De Renault Twingo wordt vaak slecht beoordeeld in tests en is daarnaast niet helemaal vrij van problemen.
De Ford Ka en Fiat 500 zijn allebei betrouwbaar maar wel al een stuk ouder. De Ka+ is een grotere auto, bijna B-segment.

Ik persoonlijk zou voor een Karl of Picanto gaan.

Mitsubishi Spacestar?

Een heel fijne B-segmenter is de Mazda2. Rijdt voortreffelijk is betrouwbaar, is zuinig door de Sky Activ motor En weegt minder dan 1000 kilo. Ik rij met een vlotte rijstijl 1op17.5 gemiddeld. Met een automaat uitvoering. Ga je voor een handgeschakelde moet 1 op 19 ook mogelijk zijn.

Een suzuki Baleno is veel meer auto dan het a-segment spul , maar heeft wel het gewicht en het verbruik van een auto uit het a-segment. baleno is zelfs lichter dan de i10 uit het a-segment.

baleno

suzuki-baleno-1-2-dualjet-90pk-exclusive.jpg

is er ook in mild hybride, nadeel is dat die dan 1 categorie zwaarder is in de wegenbelasting

mild hybride

suzuki-baleno-1-2-smart-hybrid-high-executive-navigatie-cruise-control-climate-control-enz-suzuki-de.jpg

Verder is er ook nog een turbo uitvoering ,maar die er te koop staat voor je budget vertrouw ik niet, das te mooi om waar te zijn.

Ik vind de opel Adam van zo'n 1000 kg nou niet echt een goede suggestie.

De spacestar is met name met de 1.2 van na de facelift een verstandige keuze.

Auto encyclopedie zei:

Puur naar het gewicht gekeken niet nee. Maar de Adam rijdt voor zijn segment heel volwassen, bijna zoals een C segmenter.

Bobslee zei:
Auto encyclopedie zei:

Puur naar het gewicht gekeken niet nee. Maar de Adam rijdt voor zijn segment heel volwassen, bijna zoals een C segmenter.

Ja dat geloof ik ook wel, want is o.a. ook leverbaar met lekkere turbo blokjes, maar weet niet of die turbo blokken de beruchte 6bak hebben of niet. De blokken zonder turbo hebben een 5 bak, dus dat is prima verder.

maar dan zal ik toch eerder voor een mazda 2 gaan.

De Fiat Panda is hier nog niet genoemd....de meest verkochte A segment auto van Europa en niet voor niets !
Ik rijd vaak in de Volkswagen Up van mijn moeder , een emotieloos hokje op 4 wielen ...het rijdt maar daarmee heb je het ook wel gehad met zijn oorverdovende 60 pk . Je zit heel laag , bijna op straatniveau wat allesbehalve comfortabel is en daarbij kijk je altijd op onbekleed kaal blik . Daarbij weet de VW dealer ook nog forse prijzen te rekenen voor die paar duizend km per jaar voor onderhoud . Altijd een feestje als ik dan met de Twinair Panda van mijn vriendin op stap mag ook al kost dat dan wat meer benzine .
Maak eens een proefrit ! De Opel Adam ken ik ook.... een collega van mij heeft er eentje : beetje geïnspireerd op de Fiat 500 maar wat rijdt dat ding lekker ! Een aanrader maar eigenlijk van een klasse hoger en dus duurder....

Maluch zei:
De Fiat Panda is hier nog niet genoemd....de meest verkochte A segment auto van Europa en niet voor niets !
Ik rijd vaak in de Volkswagen Up van mijn moeder , een emotieloos hokje op 4 wielen ...het rijdt maar daarmee heb je het ook wel gehad met zijn oorverdovende 60 pk . Je zit heel laag , bijna op straatniveau wat allesbehalve comfortabel is en daarbij kijk je altijd op onbekleed kaal blik . Daarbij weet de VW dealer ook nog forse prijzen te rekenen voor die paar duizend km per jaar voor onderhoud . Altijd een feestje als ik dan met de Twinair Panda van mijn vriendin op stap mag ook al kost dat dan wat meer benzine .
Maak eens een proefrit ! De Opel Adam ken ik ook.... een collega van mij heeft er eentje : beetje geïnspireerd op de Fiat 500 maar wat rijdt dat ding lekker ! Een aanrader maar eigenlijk van een klasse hoger en dus duurder....
Onderhoud bij een dealer zal altijd duurder zijn dan een merkloze garage, maar je kunt de prijzen van een kleine beurt van tevoren al raadplegen op de vw site (kleine beurt 155 euro, grote beurt 200). Is i.m.o. niet heel gek duur voor dealeronderhoud. Het lijkt mij stug dat zo'n panda daar ver onder zit. Elke a segmenter is goedkoop in onderhoud aangezien het allemaal simpele techniek is met relatief goedkope onderdelen.

Sowieso is de keuze in het a segment voornamelijk persoonlijke voorkeur/smaak. Ik heb zelf in zowel een up als een panda gereden, maar mijn voorkeur gaat juist sterk uit naar de up.

Auto encyclopedie zei:
Bobslee zei:
Auto encyclopedie zei:

Ja dat geloof ik ook wel, want is o.a. ook leverbaar met lekkere turbo blokjes, maar weet niet of die turbo blokken de beruchte 6bak hebben of niet. De blokken zonder turbo hebben een 5 bak, dus dat is prima verder.

maar dan zal ik toch eerder voor een mazda 2 gaan.
Oef, das 'n goeie. Misschien dat de 1.4T die wel heeft, maar dan is 't wel de verbeterde versie.
Persoonlijk vind ik de 1.0T met 115pk het lekkerst rijden. Veel koppel voor zo'n kleine auto! Die heeft volgens mij ook een 6-bak, maar wel van een ander type.

Hier hebben wij een Up voor de deur, prima ding! Vooral de stoelen en volwassen rijgedrag is een absoluut pluspunt en doet niet onder voor een segmentje groter.

Toch zou ik voor een Opel Karl, i10 of Picanto gaan.

Het zit hem in kleine dingen bijvoorbeeld de afwerking; waar je in de up op kaal plaatwerk kijkt aan de binnenkant is het bij de Karl, i10 en picanto mooi afgewerkt.
De achterste raampjes heeft de Up van die klap dingen. Bij die eerder genoemde 3 modellen kun je ze gewoon helemaal open draaien al dan niet elektrisch bij de duurdere versies.
De Up heeft standaard 60 PK, de meesten hebben die motorisering ook dat houd niet echt over terwijl bij de andere modellen van 75PK het vanaf vermogen is al dan niet de keuze uit een 4 cilinder. Net wat meer vermogen dus.
Dan heb je bij de Koreanen ook nog een stukje garantie van 5 of 7 jaar.
Bij de up is vrijwel alles optioneel. zo hebben wij het middelste uitrustingsniveau maar zaken zoals cruise control moet daar nog weer apart bijbesteld worden. Veel upjes hebben dit dus niet. Een opel Karl heeft dat altijd standaard en zijn sowieso doorgaans net wat rijker uitgerust dan een up die toch wel heel kaal zijn in de basis.
De Up maar plek aan 4 personen, auto's zoals de Karl mag je er 5 in vervoeren, oke het is heel smal maar als het echt moet is het wettelijk toegestaan.

En zo nog wel wat kleine verschillen

Opel Adam heb ik ook eens mee gereden, als je de ruimte niet nodig hebt; doen! Je kunt discussiëren over het uiterlijk maar wat rijd dat ding lekker! En je ziet dat het materiaalgebruik aan de binnenkant gewoon op een hoger plan staat

Terug
Bovenaan