RobG
Startmotor
Het wordt binnenkort tijd om mijn wagenpark om te gooien. De 'familieauto' heeft zijn beste tijd wel gehad na 23 jaar en ruim 4 ton, waarvan meer dan 2 ton in mijn bezit. Hij kan nog wel even door, er is geen haast, maar ik merk dat die minder wordt. Meer 'kwaaltjes'.
Huidige situatie:
Man, vrouw, 10 maanden oude baby. Op termijn gezinsuitbreiding (+1) gepland + hond (Een hond van het formaat Hond, niet formaat eekhoorntje).
'familie'auto: Peugeot 406 coupe. Die gaat er uiteindelijk uit.
Hobbyauto: Peugeot 205 CTI, enigszins 'gekieteld' en geupgrade. Die blijft, maar heeft normaal gesproken geen van A naar B functie en is er eigenlijk alleen voor het leuke. Dus niet voor werk, sportclub of boodschappen.
Toekomstige situatie:
406 vervangen door twee auto's. Een voor mijn vrouw, een voor mij.
Auto voor mij:.
Waar zat ik aan te denken? Vlotte versie van een Swift? Fiesta? Clio? Zoiets. Maar kan ook iets totaal anders zijn, ook qua formaat.
Auto voor mijn vrouw:.
Voor beide geldt:.
Ik ben niet bang om een beetje te sleutelen (kleppendekselpakking, bougies, etc) maar ik ben geen monteur en heb geen brug.
Het lukt me prima om met een kinderzitje te werken in mijn 406 coupe. Hetzelfde geldt voor mijn vrouw. Achterdeuren zijn natuurlijk een plusje, maar ik hoef zeker niet in de hoogte.
Budget, gezamenlijk: €20k (Duitse prijzen). Een duidelijk groter deel daarvan voor de auto voor mijn vrouw, mijn auto kan flink minder dan de helft kosten. We hebben geen haast en kijken gewoon rustig om ons heen. Het gaat me vooral om jullie ideeën ter inspiratie, niet om specifieke auto-advertenties. Je kan ook een suggestie doen voor een van de twee.
Huidige situatie:
Man, vrouw, 10 maanden oude baby. Op termijn gezinsuitbreiding (+1) gepland + hond (Een hond van het formaat Hond, niet formaat eekhoorntje).
'familie'auto: Peugeot 406 coupe. Die gaat er uiteindelijk uit.
Hobbyauto: Peugeot 205 CTI, enigszins 'gekieteld' en geupgrade. Die blijft, maar heeft normaal gesproken geen van A naar B functie en is er eigenlijk alleen voor het leuke. Dus niet voor werk, sportclub of boodschappen.
Toekomstige situatie:
406 vervangen door twee auto's. Een voor mijn vrouw, een voor mij.
Auto voor mij:.
- Ik moet erin passen met 1 meter 88 en een lang torso (en dus relatief korte benen). De 406 is daar qua hoofdruimte een grensgeval.
- Laag gewicht (ivm rijplezier. MRB is irrelevant)
- Handgeschakeld (dus met koppelingspedaal; harde eis)
- Er moet wel een kinderzitje in passen
- Vermakelijk om te rijden
- Circa 7k km/jaar
- Bouwjaar: Zal me worst wezen.
Waar zat ik aan te denken? Vlotte versie van een Swift? Fiesta? Clio? Zoiets. Maar kan ook iets totaal anders zijn, ook qua formaat.
Auto voor mijn vrouw:.
- Comfortabel
- Stil
- Automaat
- Vlot
- Ruim
- 15k km/jaar
- Ik moet er ook in passen, net als de rest van het gezin
- De rijeigenschappen moeten niet zo ontzettend zaaddodend zijn dat ik er een hekel aan krijg om erin te rijden. Ik reed laatst in een Touareg en ik voelde mijn levensvreugde uit mijn kleine teen vloeien. Ik weet dat je bij een familiewagen niet zo veel eisen kan stellen en de hoofdbestuurder is mijn vrouw met haar compleet andere eisen dan die van mij, maar er zijn grenzen.
- Goed geschikt voor de snelweg voor lange afstanden (lees: Autobahn met bijbehorende 'met het verkeer mee' snelheden)
- Bouwjaar: relatief jong
Voor beide geldt:.
- Geen crossover/SUV. Ik ben 40, geen 70.
- Geen VAG, BMW
- Geen wagen waar je voor het imago betaalt. Ik heb liever de underdog.
- We wonen in Duitsland, dus MRB en BPM zijn geen factor.
- We kunnen thuis niet stekkeren, dus een auto met een stekker is zinloos.
- Geen diesel
Ik ben niet bang om een beetje te sleutelen (kleppendekselpakking, bougies, etc) maar ik ben geen monteur en heb geen brug.
Het lukt me prima om met een kinderzitje te werken in mijn 406 coupe. Hetzelfde geldt voor mijn vrouw. Achterdeuren zijn natuurlijk een plusje, maar ik hoef zeker niet in de hoogte.
Budget, gezamenlijk: €20k (Duitse prijzen). Een duidelijk groter deel daarvan voor de auto voor mijn vrouw, mijn auto kan flink minder dan de helft kosten. We hebben geen haast en kijken gewoon rustig om ons heen. Het gaat me vooral om jullie ideeën ter inspiratie, niet om specifieke auto-advertenties. Je kan ook een suggestie doen voor een van de twee.