Van 1 naar 2 dagelijkse auto's. Welke? Zeer verschillende eisen.

RobG

Startmotor
Het wordt binnenkort tijd om mijn wagenpark om te gooien. De 'familieauto' heeft zijn beste tijd wel gehad na 23 jaar en ruim 4 ton, waarvan meer dan 2 ton in mijn bezit. Hij kan nog wel even door, er is geen haast, maar ik merk dat die minder wordt. Meer 'kwaaltjes'.

Huidige situatie:
Man, vrouw, 10 maanden oude baby. Op termijn gezinsuitbreiding (+1) gepland + hond (Een hond van het formaat Hond, niet formaat eekhoorntje).
'familie'auto: Peugeot 406 coupe. Die gaat er uiteindelijk uit.
Hobbyauto: Peugeot 205 CTI, enigszins 'gekieteld' en geupgrade. Die blijft, maar heeft normaal gesproken geen van A naar B functie en is er eigenlijk alleen voor het leuke. Dus niet voor werk, sportclub of boodschappen.

Toekomstige situatie:
406 vervangen door twee auto's. Een voor mijn vrouw, een voor mij.

Auto voor mij:.
  • Ik moet erin passen met 1 meter 88 en een lang torso (en dus relatief korte benen). De 406 is daar qua hoofdruimte een grensgeval.
  • Laag gewicht (ivm rijplezier. MRB is irrelevant)
  • Handgeschakeld (dus met koppelingspedaal; harde eis)
  • Er moet wel een kinderzitje in passen
  • Vermakelijk om te rijden
  • Circa 7k km/jaar
  • Bouwjaar: Zal me worst wezen.
Voor het echt leuke heb ik de 205, maar ik vind ook voor een semi-dagelijkse auto dat het leven te kort is voor een saaie auto (qua rijeigenschappen).
Waar zat ik aan te denken? Vlotte versie van een Swift? Fiesta? Clio? Zoiets. Maar kan ook iets totaal anders zijn, ook qua formaat.

Auto voor mijn vrouw:.
  • Comfortabel
  • Stil
  • Automaat
  • Vlot
  • Ruim
  • 15k km/jaar
  • Ik moet er ook in passen, net als de rest van het gezin
  • De rijeigenschappen moeten niet zo ontzettend zaaddodend zijn dat ik er een hekel aan krijg om erin te rijden. Ik reed laatst in een Touareg en ik voelde mijn levensvreugde uit mijn kleine teen vloeien. Ik weet dat je bij een familiewagen niet zo veel eisen kan stellen en de hoofdbestuurder is mijn vrouw met haar compleet andere eisen dan die van mij, maar er zijn grenzen.
  • Goed geschikt voor de snelweg voor lange afstanden (lees: Autobahn met bijbehorende 'met het verkeer mee' snelheden)
  • Bouwjaar: relatief jong
Waar zat ik aan te denken? Mondeo, Insignia, zoiets. Maar hier kan het ook iets totaal anders zijn.

Voor beide geldt:.
  • Geen crossover/SUV. Ik ben 40, geen 70.
  • Geen VAG, BMW
  • Geen wagen waar je voor het imago betaalt. Ik heb liever de underdog.
  • We wonen in Duitsland, dus MRB en BPM zijn geen factor.
  • We kunnen thuis niet stekkeren, dus een auto met een stekker is zinloos.
  • Geen diesel

Ik ben niet bang om een beetje te sleutelen (kleppendekselpakking, bougies, etc) maar ik ben geen monteur en heb geen brug.
Het lukt me prima om met een kinderzitje te werken in mijn 406 coupe. Hetzelfde geldt voor mijn vrouw. Achterdeuren zijn natuurlijk een plusje, maar ik hoef zeker niet in de hoogte.

Budget, gezamenlijk: €20k (Duitse prijzen). Een duidelijk groter deel daarvan voor de auto voor mijn vrouw, mijn auto kan flink minder dan de helft kosten. We hebben geen haast en kijken gewoon rustig om ons heen. Het gaat me vooral om jullie ideeën ter inspiratie, niet om specifieke auto-advertenties. Je kan ook een suggestie doen voor een van de twee.

And now then something completely different :)
Out of the box:
de afgelopen maanden staan er bij de Domeinen iedere keer een hele serie vrijwel nieuwe Stellantis auto's; het lijkt er op dat het import-bedrijf heeft gerommeld met de belastingen en dus heeft de Belastingdienst ze allemaal in beslag genomen....
Ze worden bij opbod verkocht (dus niet zoals bij de gebruikelijke blinde inschrijving): je ziet dus wat het hoogste bod is en je kan zelf beslissen of je er overheen gaat en tot hoever je wilt gaan zonder teveel te bieden. Enige nadeel: ze kunnen niet gegund worden als men het bod te laag vindt.
Sommige hebben nog geen kenteken, anderen hebben (nog) een Pools kenteken, maar er staan er ook een paar met Nederlands kenteken.
Dus voor je vrouw:
Peugeot 2008 nieuwste type datum 1e toelating 16 juni 2021, met slechts 5400 km op de teller, automaat
Hoogste bod nu €11.777; stel je biedt €12.000 + 15% opgeld is = €13.800
Je laat bieden en kopen door iemand (familie?) in NL dus bij export naar Duitsland krijg je €2000 rest-BPM terug
Heb je voor minder dan 12k een vrijwel nieuwe auto :)
deze dus
ps ik zie net dat er ook een Mercedes C-klasse C350e combi staat uit 2015, is misschien beter voor de Autobahn, staat nu op 11k

Voor hem een DS3, Alfa MiTo, Clio, Punto.
Voor hem en haar een Talisman met 4ws, Mazda6 of een KIA Optima.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Out of the box:
de afgelopen maanden staan er bij de Domeinen iedere keer een hele serie vrijwel nieuwe Stellantis auto's; het lijkt er op dat het import-bedrijf heeft gerommeld met de belastingen en dus heeft de Belastingdienst ze allemaal in beslag genomen....
Ze worden bij opbod verkocht (dus niet zoals bij de gebruikelijke blinde inschrijving): je ziet dus wat het hoogste bod is en je kan zelf beslissen of je er overheen gaat en tot hoever je wilt gaan zonder teveel te bieden. Enige nadeel: ze kunnen niet gegund worden als men het bod te laag vindt.
Sommige hebben nog geen kenteken, anderen hebben (nog) een Pools kenteken, maar er staan er ook een paar met Nederlands kenteken.
Dus voor je vrouw:
Peugeot 2008 nieuwste type datum 1e toelating 16 juni 2021, met slechts 5400 km op de teller, automaat
Hoogste bod nu €11.777; stel je biedt €12.000 + 15% opgeld is = €13.800
Je laat bieden en kopen door iemand (familie?) in NL dus bij export naar Duitsland krijg je €2000 rest-BPM terug
Heb je voor minder dan 12k een vrijwel nieuwe auto :)
deze dus
ps ik zie net dat er ook een Mercedes C-klasse C350e combi staat uit 2015, is misschien beter voor de Autobahn, staat nu op 11k

Dat nieuwe spul is wel reuze interessant! Veiling sluit morgen?

Voor jezelf, probeer een ford fiesta of een Seat Ibiza.
Ik heb een fiesta uit 2013, 0 problemen, rijdt bijna net zo goed als de nieuwe focus, maar weegt amper 1000 kilo. Neem je een ST met 125pk, dan kun je wel wat lol beleven.
Mn zoon ruim 1,90 zit zelfs prima.
De nieuwe fiesta is een stukkie zwaarder, en voelt wat goedkoper aan qua materiaal.

Voor je vrouw, keuze genoeg. Corolla 2.0L, Mondeo, Focus, Mazda 6, BMW-3 , Skoda Octavia.
Maar als het echt stil en comfortabel moet zijn: Lexus IS300h of ES300h. Maar geen station helaas , dus hond op de achterbank.....

^*Hij wil geen VAG en ook geen BMW:T

( wat overigens best jammer is want een leuke Octavia of 3 serie is heus geen verkeerde auto)

Een Renault Clio en een Renault Talisman.
Een Ford Fiesta en een Ford Mondeo.
Een Fiat Grande Punto/ Punto Evo/ Punto en Fiat Croma.

ENTE zei:
^*Hij wil geen VAG en ook geen BMW:T

( wat overigens best jammer is want een leuke Octavia of 3 serie is heus geen verkeerde auto)

Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik heb een nogal nare nasmaak met het VAG concern om meerdere redenen. BMW is wat mij betreft gestopt met het maken van aantrekkelijke auto's na de E46. Ik heb zelf een paartje E30s gehad, en dat waren geweldige auto's maar nu klassiekers. Daarnaast zijn BMW's relatief duur in de aankoop, duur in het onderhoud, niet meer interessant qua rijeigenschappen (itt. vroeger) en hier nabij München nogal cliche. Daarom sla ik beide fabrikanten graag over.

ENTE zei:
Voor hem een DS3, Alfa MiTo, Clio, Punto.
Voor hem en haar een Talisman met 4ws, Mazda6 of een KIA Optima.

Dat is een interessant rijtje. Eigenlijk iedere auto die je noemt.
De DS3 vind ik optisch erg leuk, maar ik ben een beetje huiverig voor de THP/Prince motor. Die PSA/BMW hybride is niet meer zo technisch duurzaam als de oudere PSA motoren die ik gewend ben, meen ik. Daar zou ik eerst wat onderzoek moeten doen naar bouwjaren, motortypen, etc. Het makkelijkste is natuurlijk gewoon om het niet te doen en naar de concurrentie te kijken.

Ook de 'voor haar' lijst is interessant. De Kia stond echt helemaal niet op mijn radar, maar is op papier een goede keuze.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Out of the box:

Heel erg interessant! En natuurlijk heb ik familie in NL. Een 2008 vind ik niet interessant (te klein voor haar, daarnaast een crossover) maar het veiling idee is wel erg interessant. Dat moet ik eens in de gaten houden.

Ik snap je punt wel een beetje RobG.
Moet alleen wel glimlachen als je in je openingspost expliciet schrijft geen VAG en geen BMW dat er toch reacties komen met een 3-serie, Ibiza en Octavia :)

Een Honda Civic zat ik ook nog aan te denken. Rijden ook fantastisch, ondergewaardeerd door velen.

Voor de fun een Mini Cooper. Bijvoorbeeld een S van de tweede generatie (wel wat geld in de zak houden voor evt. een nieuwe ketting). Wil je iets meer geld voor een tweede auto, dan kan je ook voor de 'gewone' Cooper gaan.
Daarnaast een Mondeo is heel geen gek idee. De vorige generatie Focus is net wat krap dus een Mondeo is een goed alternatief.

Jij een Opel Astra K 1.4T hatch 150pk
Zij een Opel Astra K 1.0T automaat ST

Voordelen:
Jij past in beide
Het gezin past in beide
De 1.4T is de underdog als het gaat om rijplezier
De 1.0T is lekker zuinig
Zaken zijn uitwisselbaar (velgen, stoelen, etc.)

Zou dat lukken in Duitsland voor 20K?

Leuke aanvraag!

Voor hem:
- Honda CR-Z: stuurt leuk, is licht en hoewel het een hybride is, is ie toch handgeschakeld. Bovendien een niet alledaags model en net wat specialer dan een hatchback. In Duitsland te krijgen voor 6000 euro.
- Hyundai Veloster: ook een soort van coupé maar dan met een extra deurtje. Iets zwaarder dan de CR-Z en stuurt ook iets minder strak.
- Verder vind ik de eerder gesuggereerde MINI leuk want dat stuurt goed al is het onderhouds BMW techniek. In Coupé vorm ook nog eens best uniek. Een vlotte Swift of Fiesta is natuurlijk ook leuk maar minder een underdog. Wellicht een Alfa Romeo Mito of Abarth Punto?
- Jaguar X-TYPE: compleet iets anders dan hierboven genoemde auto's maar stuurt serieus fijn en is een behoorlijk underdog. Als je een benzine kiest heb je altijd een V6 en dat is ook leuk natuurlijk. Voor heel weinig te koop.
- Renault Laguna Coupé: mooi ontwerp, erg betrouwbaar en stuurt ook behoorlijk leuk en relatief lichtvoetig. Van bovenstaande opties lijkt dit misschien het meest op de 406 Coupé?

Voor haar:
- Mazda 6: het model vanaf 2013 ziet er nog steeds fris uit, het stuurt leuk en ziet er leuk uit. Is een diesel nog wat in Duitsland? De 175pk sterke 2.2 diesel is behoorlijk goedkoop te krijgen.
- Subaru Levorg: met 170pk vlot genoeg maar of je de CVT 'zaaddodend ' vindt is een kwestie van smaak. Het is in ieder geval een uniek ding dat niet verkeerd stuurt.
- Infiniti Q50: weinig aanbod en het aanbod dat er is zijn vooral diesels maar het is een uniek ding en stuurt fijn.
Verder kom je vooral bij de bekende merken uit: Ford Mondeo, Opel Insignia. Of eventueel een segmentje lager: Ford Focus, Honda Civic, Opel Astra, Renault Megane.

Terug
Bovenaan