Valt deze kras zelf te repareren?

Hans 3347259

Net ingestapt
Beste,

Recentelijk merkte ik een kras op aan de zijkant van de bijrijdersportier. Is deze kras zelf te herstellen (met een lakstift bijv?) of kan ik hiermee het beste naar de garage? Heb daarnaast een All risk verzekering, maar het lijkt met het handigst die niet in te schakelen ivm schadevrije jaren?

Als je de vraag moet stellen is het antwoord Nee. En zeker nooit zelf met een lakstift aan de slag op metaal, klein plekje op bumper ofzo kan nog wel maar een kras met een stift nooit doen. Is raadzaam om iemand te zoeken die de kras kan poetsen, met wat geluk en kunde kom je vaak een heel eind en kan je de kras zo goed als onzichtbaar wegpoetsen, als hij echt te diep is lijkt spuiten me de enige optie maar de vraag is of dat economisch wel verantwoord is.

De kras zoals ik hem zie op de foto lijkt me veel te klein en te ondiep om er veel geld aan uit te geven, laat staan dit te melden bij je verzekeraar. In de handel is autowax met de kleur van de carrosserie beschikbaar. Hiermee kun je de kras "opvullen" en is dan zo goed als onzichtbaar. Het resultaat is echter niet blijvend. Naa een paar maanden verweert de kleur in de wax, en moet je mogelijk opnieuw kleurenwax aanbrengen. Maar het is de goedkoopste manier om de kras grotendeels onzichtbaar te maken en te houden. Méér zou ik er zelf niet aan doen.

Op basis van deze matige foto lijkt de kras me vrij oppervlakkig. Je kunt het als volgt checken: blijft je nagel in de kras hangen, dan is-ie doorgaans te diep om weg te kunnen polijsten. Anders kun je de auto eens professioneel laten behandelen (het beste) of, als je tevreden kan zijn met een minder mooi resultaat, een doe-het-zelf-setje.

De kras zoals ik hem zie op de foto lijkt me veel te klein en te ondiep om er veel geld aan uit te geven, laat staan dit te melden bij je verzekeraar. In de handel is autowax met de kleur van de carrosserie beschikbaar. Hiermee kun je de kras "opvullen" en is dan zo goed als onzichtbaar. Het resultaat is echter niet blijvend. Naa een paar maanden verweert de kleur in de wax, en moet je mogelijk opnieuw kleurenwax aanbrengen. Maar het is de goedkoopste manier om de kras grotendeels onzichtbaar te maken en te houden. Méér zou ik er zelf niet aan doen.
Een kras opvullen met wax op kleur? Hoe zie je dat voor je?
Simpelweg polijsten, eventueel zelfs beetje wetsanden eerst en even checken of de kras weg is. Anders met een tandenstoker en wat lak op de punt door de kras halen, 2 keer herhalen (wanneer het droog is) en vervolgens de kras weer polijsten. Dat haalt hem wel weg.

• Leuk
Waarderingen: Elco
er zijn talloze youtube filmpjes die je duidelijk uitleggen hoe dit sorot krassen weg te werken. Meeste resutlaten zijn verbluffend. Soms zie je onder een bepaalde hoek, en als je weet dat er ooit een kras zat, nog een kleine beetje wat sporen, maar meestal voor de gewone huis tuin en keuken wagen een prima resultaat. Bij mij heeft een of andere hufter met een scherp voorwerkp op drie plaatsen krassen gemaakt op mij nwagen. Die heb ik ondertussen geheel opgevuld. Die ga ik binnenkort met verschillende gradaties schuurpapier glad schuren, en dan polijsten.

Gewoon spotrepair, wordt de kras plaatselijk bijgespoten en het is relatief goedkoop.
Zijn wel garages die speciale dagen hebben, eens in de maand, voor dit soort schades.

Terug
Bovenaan