A
Anoniem
Guest
Een tijdje terug heb ik op een ander deel van het forum al eens rondgevraagd over een advies voor de aankoop van een 2e hands auto.
Mijn oog was gevallen op een (getunede) Seat Leon 2.0 TFSI Sport-Up uit 2006.
Keuze voor Leon was vooral vanwege de ruimte en het uiterlijk.
Toen werd er gezegd dat ik sowieso al op moest letten met getunede auto's, maar al helemaal met de T(F)SI motoren van de VAG-groep i.v.m. de distri-ketting.
Ik had ook gekeken naar een Audi A6, maar dit werd ook afgeraden.
Na de nodige uurtjes internet en fora doorpluizen heb ik zoveel verschillende kanten/dingen gezien/gelezen dat ik eigenlijk de weg weer kwijt ben.
Ik lees veel problemen met de 1.2 en 1.4 (en van vooral van VW), maar dan ook weer alleen bepaalde uitvoeringen. Maar ik zie ook die 1.8 en 2.0 voorbij komen bij verschillende merken.
Mijn vraag is nu dus ook:
Kan iemand voor mij uittekenen welke series auto's/motoren deze issues hebben (zowel Leon als evt. Audi mochten er nog verschillen zijn)? In welke jaren waren hiervan de meeste problemen?
En belangrijker: Is het probleem "permanent" op te lossen (ik las dat de nieuwere kettingen van betere materialen gemaakt zijn, waardoor het probleem verholpen zou zijn), of kunnen er na bvb het vervangen van de ketting (en spanners) alsnog problemen zijn?
Zijn er nog andere redenen om huiverig te zijn voor een Seat Leon of eventueel een Audi A6 qua techniek?
Ik las bij de Leon wel het een en ander over vocht (vooral in de winter), en bij Audi over het olieverbruik (een liter per 5000 km bijvoorbeeld).
Komt dit veel voor?
Bij voorbaat dank.
Mijn oog was gevallen op een (getunede) Seat Leon 2.0 TFSI Sport-Up uit 2006.
Keuze voor Leon was vooral vanwege de ruimte en het uiterlijk.
Toen werd er gezegd dat ik sowieso al op moest letten met getunede auto's, maar al helemaal met de T(F)SI motoren van de VAG-groep i.v.m. de distri-ketting.
Ik had ook gekeken naar een Audi A6, maar dit werd ook afgeraden.
Na de nodige uurtjes internet en fora doorpluizen heb ik zoveel verschillende kanten/dingen gezien/gelezen dat ik eigenlijk de weg weer kwijt ben.
Ik lees veel problemen met de 1.2 en 1.4 (en van vooral van VW), maar dan ook weer alleen bepaalde uitvoeringen. Maar ik zie ook die 1.8 en 2.0 voorbij komen bij verschillende merken.
Mijn vraag is nu dus ook:
Kan iemand voor mij uittekenen welke series auto's/motoren deze issues hebben (zowel Leon als evt. Audi mochten er nog verschillen zijn)? In welke jaren waren hiervan de meeste problemen?
En belangrijker: Is het probleem "permanent" op te lossen (ik las dat de nieuwere kettingen van betere materialen gemaakt zijn, waardoor het probleem verholpen zou zijn), of kunnen er na bvb het vervangen van de ketting (en spanners) alsnog problemen zijn?
Zijn er nog andere redenen om huiverig te zijn voor een Seat Leon of eventueel een Audi A6 qua techniek?
Ik las bij de Leon wel het een en ander over vocht (vooral in de winter), en bij Audi over het olieverbruik (een liter per 5000 km bijvoorbeeld).
Komt dit veel voor?
Bij voorbaat dank.