VAG T(F)SI - Veel verhalen, veel vraagtekens

A

Anoniem

Guest
Een tijdje terug heb ik op een ander deel van het forum al eens rondgevraagd over een advies voor de aankoop van een 2e hands auto.
Mijn oog was gevallen op een (getunede) Seat Leon 2.0 TFSI Sport-Up uit 2006.
Keuze voor Leon was vooral vanwege de ruimte en het uiterlijk.
Toen werd er gezegd dat ik sowieso al op moest letten met getunede auto's, maar al helemaal met de T(F)SI motoren van de VAG-groep i.v.m. de distri-ketting.
Ik had ook gekeken naar een Audi A6, maar dit werd ook afgeraden.

Na de nodige uurtjes internet en fora doorpluizen heb ik zoveel verschillende kanten/dingen gezien/gelezen dat ik eigenlijk de weg weer kwijt ben.
Ik lees veel problemen met de 1.2 en 1.4 (en van vooral van VW), maar dan ook weer alleen bepaalde uitvoeringen. Maar ik zie ook die 1.8 en 2.0 voorbij komen bij verschillende merken.

Mijn vraag is nu dus ook:
Kan iemand voor mij uittekenen welke series auto's/motoren deze issues hebben (zowel Leon als evt. Audi mochten er nog verschillen zijn)? In welke jaren waren hiervan de meeste problemen?
En belangrijker: Is het probleem "permanent" op te lossen (ik las dat de nieuwere kettingen van betere materialen gemaakt zijn, waardoor het probleem verholpen zou zijn), of kunnen er na bvb het vervangen van de ketting (en spanners) alsnog problemen zijn?

Zijn er nog andere redenen om huiverig te zijn voor een Seat Leon of eventueel een Audi A6 qua techniek?
Ik las bij de Leon wel het een en ander over vocht (vooral in de winter), en bij Audi over het olieverbruik (een liter per 5000 km bijvoorbeeld).
Komt dit veel voor?

Bij voorbaat dank.
 
2006 is te vroeg voor de verhalen van ketting. Maar zolang er geen vervolgschade is, dan is het opgelost met een nieuwe ketting en de hele rataplan.

vanaf 2012 zijn de meeste problemen, maar het vrij hoge olieverbruik is al wat langer. Al is dat heeeel erg afhankelijk per auto. Kortom heb jij een die altijd goed is warm gereden wat grappig genoeg met getunede autos vaker zo is omdat de eigenaar iets meer mechanische symphatie heeft. Dan heb je er veel minder last van dan met een motor die altijd gelijk op zijn staart is getrapt.
 
Collega van mij heeft een (Seat leon) 2.0 TFSI, loopt op mengsmering.. :T
 
Het verhaal bij Radar van de olie-problemen zijn me bekend. Heb deze aflevering vol ongeloof en met open mond zitten kijken.
Maar dit geeft nog geen volledig antwoord op de vraag: In welke jaren zijn deze slechtere olieschraapveren dan toegepast?
Welke bouwjaren/motorblokken zou ik moeten ontwijken?

En de auto loopt op mengsmering?!
Verklaar je nader. :p
 
Flaker91 zei:
...
En de auto loopt op mengsmering?!
Verklaar je nader. :p

Ik zou alle vag zooi ontwijken. Of er juist een slaatje uit slaan. Zo'n gare kopen voor een prikkie en dan reviseren.

Mengsmering is voor 2-takt brommers en kettingzagen: 1:50 olie/benzine    dus zeg 1000 km is 100 liter benzine en 2 liter olie ;)
 
V0RQ zei:
Flaker91 zei:
...
En de auto loopt op mengsmering?!
Verklaar je nader. :p

Ik zou alle vag zooi ontwijken. Of er juist een slaatje uit slaan. Zo'n gare kopen voor een prikkie en dan reviseren.

Mengsmering is voor 2-takt brommers en kettingzagen: 1:50 olie/benzine    dus zeg 1000 km is 100 liter benzine en 2 liter olie ;)

Er moet toch wel een tijd geweest zijn dat het WEL goed was? :p
Ik heb verder nul ervaring, reviseren zal waarschijnlijk niet zo handig zijn.

Ik had het inderdaad net nog opgezocht, schijnt wel minder te zijn voor je bougies en nog wat onderdelen.
 
Flaker91 zei:
Het verhaal bij Radar van de olie-problemen zijn me bekend. Heb deze aflevering vol ongeloof en met open mond zitten kijken.
Maar dit geeft nog geen volledig antwoord op de vraag: In welke jaren zijn deze slechtere olieschraapveren dan toegepast?
Welke bouwjaren/motorblokken zou ik moeten ontwijken?

Ja, als ze daar bij VAG nou eens openheid van zaken over zouden geven... Maar helaas, zoals zo vaak de afgelopen 10, 15 jaar hullen ze zich weer liever in nevelen met als gevolg dat je nooit precies zult achterhalen wat nu goed is en wat niet, met als gevolg dat het gewoon allemaal direct verdacht is risicovol is. Zie je nu ook weer met dat dieselschandaal: natuurlijk weten ze exáct voor welke motor welke software is toegepast. En dan blijken er deze week toch ineens wéér andere motorseries opgedoken te zijn die het probleem ook hebben. Toevallig, toevallig. En zo weet je het dus nooit. Als er voor al die problemen die ze het afgelopen decennium gehad hebben -en ja, dat zijn er inmiddels heel wat- gewoon fatsoenlijke terugroepakties hadden gehad, compleet met mea culpa en uitleg wat er nu precies verbeterd is, dan was het allemaal geen enkel punt geweest. Dan had je het nu precies kunnen weten. Maar ja, imago, imago. TSI was al een besmette naam, TDI iets minder, maar nu? Geen idee. Ik zou zeggen, koop en vind uit. En reserveer gewoon voor de zekerheid een milletje of 6 voor af en toe een blokwissel. Dat krijg je met een merk waar de techneuten zijn verdrongen door de boekhouders.
 
Flaker91 zei:
Er moet toch wel een tijd geweest zijn dat het WEL goed was? :p

Zeker, tot ongeveer eind jaren 90 was het ongeveer het beste wat je kon krijgen, samen met het spul uit Japan. Na 2001 ging het snel bergafwaarts, toen de term "over engineered" uit het woordenboek geschrapt werd en de termen "schrapen" en "aaibaar dash" er voor terug kwamen.
 
de beste auto's kun je kopen voor de eeuwwisseling. Alles wat daarna werd gemaakt was een compromis tussen veiligheid en kosten.
 
Nissan GT-R zei:
de beste auto's kun je kopen voor de eeuwwisseling. Alles wat daarna werd gemaakt was een compromis tussen veiligheid en kosten.

Juist... (n)
 
Nissan GT-R zei:
de beste auto's kun je kopen voor de eeuwwisseling. Alles wat daarna werd gemaakt was een compromis tussen veiligheid en kosten.

Inderdaad tussen 1990 en 2000 zijn de beste auto's gemaakt. Wel injectiemotoren geen canbussysteem. En nog ongecompliceerde diesels zonder al die milieuzooi zoals roetfilters , egr kwam volgens mij eind jaren negentig wel in opmars maar die zijn simpel af te doppen.
 
Vandaar dat volumemodellen als Golf, Escort en Astra hun dieptepunt in de jaren 90 bereikten wat betreft kwaliteit, en een merk als Mercedes-Benz erg hard haar best deed om het degelijke imago van zich af te schudden, middels de befaamde elandtest, buitensporige roest- en laten elektronicaproblemen. Toptijd!
 
Uitzonderingen bevestigen de regel.

Er waren zat pareltjes op de markt destijds qua betrouwbaarheid waar zelfs de Lancia Kappa tussen zat.
 
Klopt, de Kappa staat - zo heb ik ooit eens vernomen - onder Lancisten te boek als meest betrouwbare Lancia ooit. Sowieso deden de Italiaanse merken het in die tijd heel behoorlijk. Maar naar mijn waarneming lijkt er juist in de jaren 90 een kentering te zijn geweest bij de volumemerken voor wat betreft betrouwbaarheid. Vooral Duitse merken is mijn beleving, en aan het einde van de jaren 90 verschuift dit ook iets naar de Japanse merken. Denk maar aan de GDI-motoren van Mitsubishi.
Anderzijds vierden 'nieuwe' merken als Skoda, Seat en de Koreaanse merken - wat betreft betrouwbaarheid - destijds wel hoogtijdagen.
 
Maar ik heb het dus louter en alleen over VAG. Tot eind jaren 90 werden de oude motortypes gebruikt waarbij ook nog alles van metaal gemaakt was. Na 2000 begon de massale invoering van plastic op plekken waar je het toch niet zag. Inlaatspruitstukken bv waren tot dan toe aluminium gietstukken met stalen pakkingen, daarna werd het plastic met pakkingen van postelastiek. Die dus meer dan eens lekken, met een onvindbare, waardeloze motorloop tot gevolg. Versnellingsbakken waren tot dan toe fatsoenlijk gebout, vanaf de Golf 4 begonnen ze ineens met klinken. Raamhouders waren tot en met de Golf 3 van fatsoenlijk staal, daarna werden ze van plastic. Waar na een paar jaar in een bloedhete en ijskoude deur de rek uit is, waardoor ieder VAG raam minstens één keer in z'n leven in de deur geflikkerd is. De besparingen op de technische delen zijn echt al minstens 10 jaar heel erg goed te zien. Het dunne laagje chroom aan de oppervlakte ziet er mooi uit, maar de besparingen onder het oppervlak zijn onmiskenbaar. Alles voor de besparing. Goed te verdedigen voor een budgetmerk als Dacia, maar hier? Daarom is het ook allemaal niet zo'n toeval, de "pech" met de kettingen, de te dunne olieschraapveren, de manipulatiesoftware en tig andere voorbeelden. Het kan heel lang goed gaan, maar de garantie voor probleemloos rijden krijg je er echt niet meer bij.
 
Rob0032 zei:
Klopt, de Kappa staat - zo heb ik ooit eens vernomen - onder Lancisten te boek als meest betrouwbare Lancia ooit. Sowieso deden de Italiaanse merken het in die tijd heel behoorlijk. Maar naar mijn waarneming lijkt er juist in de jaren 90 een kentering te zijn geweest bij de volumemerken voor wat betreft betrouwbaarheid. Vooral Duitse merken is mijn beleving, en aan het einde van de jaren 90 verschuift dit ook iets naar de Japanse merken. Denk maar aan de GDI-motoren van Mitsubishi.
Anderzijds vierden 'nieuwe' merken als Skoda, Seat en de Koreaanse merken - wat betreft betrouwbaarheid - destijds wel hoogtijdagen.

Rob, koop een Jap uit de jaren '90 en 99,9999% kans dat ie nog 30 jaar mee kan. Die GDi was nou net de uitzondering maar een willekeurige Mazda, Honda, Subaru, Toyota, Nissan, Mitsubishi uit die jaren rijdt, en rijdt, en rijdt....
 
FW Ta-183 Huckebein I zei:
Rob0032 zei:
Klopt, de Kappa staat - zo heb ik ooit eens vernomen - onder Lancisten te boek als meest betrouwbare Lancia ooit. Sowieso deden de Italiaanse merken het in die tijd heel behoorlijk. Maar naar mijn waarneming lijkt er juist in de jaren 90 een kentering te zijn geweest bij de volumemerken voor wat betreft betrouwbaarheid. Vooral Duitse merken is mijn beleving, en aan het einde van de jaren 90 verschuift dit ook iets naar de Japanse merken. Denk maar aan de GDI-motoren van Mitsubishi.
Anderzijds vierden 'nieuwe' merken als Skoda, Seat en de Koreaanse merken - wat betreft betrouwbaarheid - destijds wel hoogtijdagen.

Rob, koop een Jap uit de jaren '90 en 99,9999% kans dat ie nog 30 jaar mee kan. Die GDi was nou net de uitzondering maar een willekeurige Mazda, Honda, Subaru, Toyota, Nissan, Mitsubishi uit die jaren rijdt, en rijdt, en rijdt....

Weliswaar uit een periode ervoor, maar ik heb twee Japanners (ik heb geen last van een oorlogstrauma...) voor de deur staan en ben bekend met de betrouwbaarheid ervan. Maar ook de techniek van Japanners is niet onfeilbaar. Om nog maar te zwijgen van de roestgevoeligheid van die auto's, want ook dat probleem was/is nog niet volledig onder controle. Dus als ik jou was dan zou ik er zeker geen gif op innemen dat 'ie nog dertig jaar mee zou kunnen.
 
Rob0032 zei:
Klopt, de Kappa staat - zo heb ik ooit eens vernomen - onder Lancisten te boek als meest betrouwbare Lancia ooit. Sowieso deden de Italiaanse merken het in die tijd heel behoorlijk. Maar naar mijn waarneming lijkt er juist in de jaren 90 een kentering te zijn geweest bij de volumemerken voor wat betreft betrouwbaarheid. Vooral Duitse merken is mijn beleving, en aan het einde van de jaren 90 verschuift dit ook iets naar de Japanse merken. Denk maar aan de GDI-motoren van Mitsubishi.
Anderzijds vierden 'nieuwe' merken als Skoda, Seat en de Koreaanse merken - wat betreft betrouwbaarheid - destijds wel hoogtijdagen.

Ik kan dat op basis van mijn persoonlijke ervaringen met Italianen alleen maar bevestigen; meer dan 500 K kilometers met twee Alfa 164 (2.0 TS en 3.0 V6) en een Lancia Kappa 3.0V6. De Maserati Shamal was niet helemaal zo betrouwbaar en de onderhoudskosten niet bepaald laag en mijn buitenechtelijke flirt met een Renault Safrane V6 was ronduit dramatisch, maar ik zag toen al dat collega's, die in grotere BMW's en Mercedessen reden (als beroepsmilitair in Duitsland was gezien de benzineprijzen (taxfree), het niet hoeven betalen van wegenbelasting en het laten uitvoeren van onderhoud in de autohobbyclub door professionele monteurs een 6 cilinder wel het minimum..) er meestal echt niet beter van af kwamen dan mij in mijn Italiaanse schonen...

Inmiddels ben ik al jaren leaserijder en heb ik met VAG ook zo mijn ervaringen en die zijn niet bepaald positief.
Een A4 Avant 2.0 TDI uit 2005 (pompverstuiver) heeft meer in de garage gestaan dan gereden en de motor was een groot drama; uiteindelijk voor het einde van de leasetermijn door de leasemaatschappij de handel in geduwd.
Tot enkele maanden geleden reed ik bij mijn vorige werkgever een A5 2.0TFSI uit 2010; bij 90K is het complete blok eruit geweest om gereviseerd te worden omdat er tot medio 2011 slechte zuigers toegepast zijn, die tot overmatige slijtage en olieverbruik leidden. Bij mij ong. 1 liter per 1500 km. Daar staat meer dan genoeg over op internet. Ga je voor een auto met dit type motor, check dan of het blok gereviseerd is. Daarnaast had ik ook nog continu gedonder met de Multitronic. Kortom ik ben wel klaar met producten van VAG.

Als het dan toch Duits moet zijn voor jou (schijnt een veelvoorkomende besmetting te zijn    :T) ga dan gewoon voor een BMW 3/5 of Mercedes C/E....
Als er daar dan een keer iets mis mee is, dan is je kant op garantie/coulance in elk geval een flink stuk groter.
 
Majortom zei:
Als het dan toch Duits moet zijn voor jou (schijnt een veelvoorkomende besmetting te zijn    :T) ga dan gewoon voor een BMW 3/5 of Mercedes C/E....
Als er daar dan een keer iets mis mee is, dan is je kant op garantie/coulance in elk geval een flink stuk groter.

Voor mij hoeft het geen Duitser te zijn hoor!
Maar ik vind de Leon gewoon een prettige auto om te zien.
Mercedes C heb ik overwogen (maar dan wel een uit +- 2007, met het nieuwe neusje), maar dat werd al gauw vrij duur.
Persoonlijk vind ik BMW iets minder interessant.

Ik ben na de eerste negatieve verhalen al verder gaan kijken, zowel gebaseerd op suggesties op het forum als op eigen nieuwe ideetjes.
Hoewel het nog niet nodig is om gelijk wat aan te schaffen, zit ik de laatste tijd vooral te kijken naar een Abarth Punto Evo/Grande Punto, een Fiat Bravo (de versie met 150 pk, Sport) en evt als het past een MiTo. Bij alle drie is het nog wel de vraag of ik in deze auto's pas met mijn afmetingen, binnenkort eens testen.
Vervolgens zou een bezoekje aan Squadra nog een optie zijn.

Maar ik zie in ieder geval een constante lijn in de reacties. Aan de ene kant blij dat de reacties niet te veel uiteen lopen, aan de andere kant erg jammer dat er nu zeker enkele opties afvallen.
 
Nissan GT-R zei:
de beste auto's kun je kopen voor de eeuwwisseling. Alles wat daarna werd gemaakt was een compromis tussen veiligheid en kosten.

Volledig eens!!
En dan vooral op motorisch gebied, randzaken zoals het plaatwerk bij mercedes en de plastic raamvangers bij VAG zijn de eerste tekenen van foute bezuiniging keuzes.

Ik heb een audi S3 quattro gehad met de 1.8 20VT motor, zonder twijfel een van de beste benzine turbo motoren die VAG ooit heeft gebouwd.
Ook de Bmw M52 zes in lijn, geweldig stukje engineering, een ook mijn huidge M112 van Mercedes, dit zijn nog motoren die voor de eeuwigheid zijn gebouwd lijkt het wel.
 
Bofkont zei:
randzaken zoals het plaatwerk bij mercedes

Noem dat maar een randzaak. Houdt alles normaliter behoorlijk op z'n plaats en, in mijn ogen, symboliseert het ook de kwalitatieve teloorgang van Mercedes-Benz.
 
Ben ik zeker met je eens Rob,Vooral de roest problematiek van de W203/W210 is te schandalig voor woorden., maar eerlijk is eerlijk ben nu bezig met mijn 2e SLK technisch/motorisch zijn het geweldig goede wagens, ik heb er nooit wat mee gehad nog, en in de slk kringen waar ik vrij veel actief in ben eigenlijk overal hetzelfde.
 
Bofkont zei:
Nissan GT-R zei:
de beste auto's kun je kopen voor de eeuwwisseling. Alles wat daarna werd gemaakt was een compromis tussen veiligheid en kosten.

Volledig eens!!
En dan vooral op motorisch gebied, randzaken zoals het plaatwerk bij mercedes en de plastic raamvangers bij VAG zijn de eerste tekenen van foute bezuiniging keuzes.

Ik heb een audi S3 quattro gehad met de 1.8 20VT motor, zonder twijfel een van de beste benzine turbo motoren die VAG ooit heeft gebouwd.
Ook de Bmw M52 zes in lijn, geweldig stukje engineering, een ook mijn huidge M112 van Mercedes, dit zijn nog motoren die voor de eeuwigheid zijn gebouwd lijkt het wel.

Toch is Mercedes echt weer terug naar boven, en inderdaad Rob, maar Mercedes had ondertussen te weinig klanten omdat je nog betaalde voor wat je kreeg.
De algehele teloorgang is nu echt doorgezet, ik leer het zelfs, zodra ik 3 cent kan besparen op een onderdeel, direct melden en je bent een toffe peer......3 CENT!

Maar ja, even Renault als voorbeeld nemen, alles wat tussen 1999 en 2001 is ontworpen en in 2002 t/m 2004 op de markt kwam was huilen qua elektronica. Allemaal vanwege kort genomen bochten.
Mercedes begon iets eerder en ging besparen op roestpreventie en kwaliteitspanelen. De japanners hadden niet gerekend op het klimaat hier en kwamen ook te kort. Maar technisch kun je er alles mee doen, het gaat niet kapot.

Vroeger werd er gewoon een optelsom gemaakt van productiekosten, engineeringkosten en winst. delen door het aantal te "verkopen"    exemplaren. En dan had je de prijs voor de consument.
Nu zijn er panels van consumenten die bepalen hoeveel ze voor een auto willen betalen, schatten ze meer dan wat jij had bedacht om een beetje winst te maken heb je het goed gedaan.
Schatten ze lager, ja probleem....wat doe je dan. Daarom doet VAG het zo goed de afgelopen jaren. Mensen betalen er nog steeds grof geld voor.....

Maar laten we maar niet teveel off-topic gaan.
 
Sorry Datsun, ik heb je best hoog zitten, maar je post hangt samen van open deuren, vooroordelen en ongerechtvaardigde veralgemeniseringen. Heel leuk dat je dit zo op school leert hoor, maar het betekent niet garant te staan voor de waarheid.

Nissan zei:
Toch is Mercedes echt weer terug naar boven, en inderdaad Rob, maar Mercedes had ondertussen te weinig klanten omdat je nog betaalde voor wat je kreeg.

Qua verkoopaantallen zijn ze zeker naar boven, maar kijk eens naar de recente kwaliteitsproblemen bij die semi-elektrische C-klasse. Mercedes-Benz had niet zozeer te weinig klanten begin jaren 90, maar ze wilden vooral heel veel meer klanten. Vandaar ook die expansiedrift in nieuwe modellen (C Estate, SLK, M-klasse, CLK, Smart).

Nissan zei:
De algehele teloorgang is nu echt doorgezet, ik leer het zelfs, zodra ik 3 cent kan besparen op een onderdeel, direct melden en je bent een toffe peer......3 CENT!

Is een heel simpel economielesje. Als je dit principe niet overneemt dan zul je a) van heel goede huize moeten komen of b) het niet redden op de vrije markt.

Nissan zei:
Maar ja, even Renault als voorbeeld nemen,

Waarom niet Mitsubishi als voorbeeld nemen? Of Skoda? Het is niet zo dat Renault de hele autobranche vertegenwoordigt natuurlijk.

Nissan zei:
Maar technisch kun je er alles mee doen, het gaat niet kapot.

Wederom een aanname die niet juist is. Ik noemde al eerder de GDI-motoren, maar wat te denken van de Smart-motortjes? Die zijn volgens mij letterlijk allemaal stukgegaan. En zo zijn er legio voorbeelden. Juist door de opkomende drift naar technische vooruitgang denk ik dat je een decennium terug moet als het gaat om oerdegelijke motoren, enkele uitzonderingen daargelaten. Maar als je kijkt naar de volumemerken/-modellen dan zie je dat ze kwalitatief gezien een hoogtijdagen vierden.

Nissan zei:
Nu zijn er panels van consumenten die bepalen hoeveel ze voor een auto willen betalen, schatten ze meer dan wat jij had bedacht om een beetje winst te maken heb je het goed gedaan.

Ik twijfel ten zeerste aan de hoeveelheid waarheid die hierin verweven zit, om eerlijk te zijn. Ik geloof best dat consumentenpanels gebruikt worden, maar puur en alleen op indicatieve basis. Ik zou ook niet weten waarop een merk zichzelf in een strop zou hangen...
 
Rob0032 zei:
Sorry Datsun, ik heb je best hoog zitten, maar je post hangt samen van open deuren, vooroordelen en ongerechtvaardigde veralgemeniseringen. Heel leuk dat je dit zo op school leert hoor, maar het betekent niet garant te staan voor de waarheid.

Gelukkig maar, nee uiteraard. Bij ons wordt er ook wel eens vol ongeloof gereageerd (als studenten zijnde) maar toch zijn veel merken hetzelfde. Binnen de VAG groep ligt voor de hand. En ik heb nog maar het begin gezien. Dat weet ik ook. Maar ik hoop toch dat het meeste wat ik leer waarheid is. Al is er altijd de kans dat het niet zo is.

Rob0032 zei:
Qua verkoopaantallen zijn ze zeker naar boven, maar kijk eens naar de recente kwaliteitsproblemen bij die semi-elektrische C-klasse. Mercedes-Benz had niet zozeer te weinig klanten begin jaren 90, maar ze wilden vooral heel veel meer klanten. Vandaar ook die expansiedrift in nieuwe modellen (C Estate, SLK, M-klasse, CLK, Smart).

Inderdaad betere bewoording. Ik ben nog geneigd die onder kinderziektes te scharen. Maar het is wel een voorbeeld van kostenbesparing. Het testen gaat niet ver genoeg door. En daardoor krijg je dit soort dingen.

Rob0032 zei:
Is een heel simpel economielesje. Als je dit principe niet overneemt dan zul je a) van heel goede huize moeten komen of b) het niet redden op de vrije markt.

Ja, maar toch, 3 cent besparing als het de kwaliteit beinvloedt voelt niet goed. Als het dan nog sterk genoeg is.......dat is dan vaak het credo. Misschien niet genoeg uitgebreid. Zolang het de eisen haalt is het goed, als het je eisen te ruim haalt moet je terug. Want dan kan het goedkoper....
Dat is toch wat anders binnen de high-miler groep van vrachtwagens. De topmodellen worden gewoon op 1,3 miljoen km ontworpen.....dan praat je over kwaliteit.

Rob0032 zei:
Waarom niet Mitsubishi als voorbeeld nemen? Of Skoda? Het is niet zo dat Renault de hele autobranche vertegenwoordigt natuurlijk.

Nou van Renault weet ik meer dan van Mitshubishi of Skoda......maar uiteraard zullen er genoeg voorbeelden zijn van de andere merken die deze trend van de afgelopen jaren beamen.

Rob0032 zei:
Wederom een aanname die niet juist is. Ik noemde al eerder de GDI-motoren, maar wat te denken van de Smart-motortjes? Die zijn volgens mij letterlijk allemaal stukgegaan. En zo zijn er legio voorbeelden. Juist door de opkomende drift naar technische vooruitgang denk ik dat je een decennium terug moet als het gaat om oerdegelijke motoren, enkele uitzonderingen daargelaten. Maar als je kijkt naar de volumemerken/-modellen dan zie je dat ze kwalitatief gezien een hoogtijdagen vierden.

Maar dan zitten we al in het tijdperk wat ik niet meer bedoelde. Wederom niet uitgebreid genoeg en inderdaad. Ook die merken doen eraan mee.
Maar een starlet of Charade uit de jaren 90....zul jij het ook mee eens zijn. Het roest. Maar het blijft werken.
En dan blijft het een feit dat als je alles baseert op natuurkundige principes het langer blijft werken dan als je alles probeert te regelen met elektronica het bekende gezegde. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk.......ja dat geldt maar weer eens.
Heb je helemaal gelijk in.
Die Smart motor? Heb je het dan over de 1.3 uit de forfour of die in de fortwo. Want dat is een blok waarvoor mercedes zich moet schamen.

Rob0032 zei:
Ik twijfel ten zeerste aan de hoeveelheid waarheid die hierin verweven zit, om eerlijk te zijn. Ik geloof best dat consumentenpanels gebruikt worden, maar puur en alleen op indicatieve basis. Ik zou ook niet weten waarop een merk zichzelf in een strop zou hangen...

Ja uiteraard wordt de prijs niet door hen bepaalt. Maar jij weet ook dat als een auto in de showroom duurder is dan de concurrent die er wel iets extras voor moet bieden.
De reden dat auto's zoals de nieuwe SangYong Tivoli niet heel erg goed meedoet......hij is luxe. En hij is goed. Maar wel duur. En dat heeft nu met name te maken met belastingen. Maar het is ook zeker iets om rekening mee te houden.
En dit is het puntje wat ik een op een over heb genomen van een van mijn docenten.....dus die moet ik zelf ook nog waarheid zien worden. Die houd je van me tegoed oke? ;)
 
Nissan GT-R zei:
Rob0032 zei:
Sorry Datsun, ik heb je best hoog zitten, maar je post hangt samen van open deuren, vooroordelen en ongerechtvaardigde veralgemeniseringen. Heel leuk dat je dit zo op school leert hoor, maar het betekent niet garant te staan voor de waarheid.

Gelukkig maar, nee uiteraard. Bij ons wordt er ook wel eens vol ongeloof gereageerd (als studenten zijnde) maar toch zijn veel merken hetzelfde. Binnen de VAG groep ligt voor de hand. En ik heb nog maar het begin gezien. Dat weet ik ook. Maar ik hoop toch dat het meeste wat ik leer waarheid is. Al is er altijd de kans dat het niet zo is.

Rob0032 zei:
Qua verkoopaantallen zijn ze zeker naar boven, maar kijk eens naar de recente kwaliteitsproblemen bij die semi-elektrische C-klasse. Mercedes-Benz had niet zozeer te weinig klanten begin jaren 90, maar ze wilden vooral heel veel meer klanten. Vandaar ook die expansiedrift in nieuwe modellen (C Estate, SLK, M-klasse, CLK, Smart).

Inderdaad betere bewoording. Ik ben nog geneigd die onder kinderziektes te scharen. Maar het is wel een voorbeeld van kostenbesparing. Het testen gaat niet ver genoeg door. En daardoor krijg je dit soort dingen.

Ik zou het zelf niet zo gauw onder kinderziektes scharen, maar ik ben met je eens dat het testen tekort lijkt te schieten. Het zal deels kostenbesparing zijn, maar ik denk ook dat het komt door de snelle doorloop van modellen en, in het geval van Mercedes-Benz, een verkeerde focus op kwantiteit.

Nissan GT-R zei:
Rob0032 zei:
Is een heel simpel economielesje. Als je dit principe niet overneemt dan zul je a) van heel goede huize moeten komen of b) het niet redden op de vrije markt.

Ja, maar toch, 3 cent besparing als het de kwaliteit beinvloedt voelt niet goed. Als het dan nog sterk genoeg is.......dat is dan vaak het credo. Misschien niet genoeg uitgebreid. Zolang het de eisen haalt is het goed, als het je eisen te ruim haalt moet je terug. Want dan kan het goedkoper....
Dat is toch wat anders binnen de high-miler groep van vrachtwagens. De topmodellen worden gewoon op 1,3 miljoen km ontworpen.....dan praat je over kwaliteit.

Ik kan me voorstellen dat zoiets niet goed voelt. Heel nobel zelfs, maar voor een zwaar economisch product niet realistisch. Ik denk dat je bij auto's, en dan voornamelijk als constructeur, moet bedenken wat de economische levensduur is en wat je eigen belang daarbij is. Wat is immers het belang bij een duurzaam product?

Nissan GT-R zei:
Rob0032 zei:
Waarom niet Mitsubishi als voorbeeld nemen? Of Skoda? Het is niet zo dat Renault de hele autobranche vertegenwoordigt natuurlijk.

Nou van Renault weet ik meer dan van Mitshubishi of Skoda......maar uiteraard zullen er genoeg voorbeelden zijn van de andere merken die deze trend van de afgelopen jaren beamen.

Mijn punt was vooral dat Renault een extreem geval was van slechte elektronica aan het begin van deze eeuw. En hoewel je het vaker zag (Fiat, PSA), vind ik het niet bepaald representatief. Net zo min als Mitsubishi of Skoda.

Nissan GT-R zei:
Rob0032 zei:
Wederom een aanname die niet juist is. Ik noemde al eerder de GDI-motoren, maar wat te denken van de Smart-motortjes? Die zijn volgens mij letterlijk allemaal stukgegaan. En zo zijn er legio voorbeelden. Juist door de opkomende drift naar technische vooruitgang denk ik dat je een decennium terug moet als het gaat om oerdegelijke motoren, enkele uitzonderingen daargelaten. Maar als je kijkt naar de volumemerken/-modellen dan zie je dat ze kwalitatief gezien een hoogtijdagen vierden.

Maar dan zitten we al in het tijdperk wat ik niet meer bedoelde. Wederom niet uitgebreid genoeg en inderdaad. Ook die merken doen eraan mee.
Maar een starlet of Charade uit de jaren 90....zul jij het ook mee eens zijn. Het roest. Maar het blijft werken.
En dan blijft het een feit dat als je alles baseert op natuurkundige principes het langer blijft werken dan als je alles probeert te regelen met elektronica het bekende gezegde. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk.......ja dat geldt maar weer eens.
Heb je helemaal gelijk in.
Die Smart motor? Heb je het dan over de 1.3 uit de forfour of die in de fortwo. Want dat is een blok waarvoor mercedes zich moet schamen.

Ja jij hebt het over de jaren 90, maar ik vind dat 'de beste' auto's een decennium eerder werden gemaakt. Mede naar aanleiding van de kentering die je in de jaren 90 lijkt te zien, hetgeen ik al uiteengezet heb. In principe blijven die Starlet en Charade ook gewoon rijden, maar ook die zijn niet perfect. Voor wat betreft hetgeen ik in het vet heb gezet: hoewel ik dat zeker geen fout willen noemen, vind ik wel dat je hier een best goed punt hebt. Maar het is niet uitsluitend is in mijn ogen, daarvoor zijn er namelijk te veel factoren die meespelen bij een verbrandingsmotor.
Ik had het overigens over het turbomotortje uit de City-Coupé.

Nissan GT-R zei:
Rob0032 zei:
Ik twijfel ten zeerste aan de hoeveelheid waarheid die hierin verweven zit, om eerlijk te zijn. Ik geloof best dat consumentenpanels gebruikt worden, maar puur en alleen op indicatieve basis. Ik zou ook niet weten waarop een merk zichzelf in een strop zou hangen...

Ja uiteraard wordt de prijs niet door hen bepaalt. Maar jij weet ook dat als een auto in de showroom duurder is dan de concurrent die er wel iets extras voor moet bieden.
De reden dat auto's zoals de nieuwe SangYong Tivoli niet heel erg goed meedoet......hij is luxe. En hij is goed. Maar wel duur. En dat heeft nu met name te maken met belastingen. Maar het is ook zeker iets om rekening mee te houden.
En dit is het puntje wat ik een op een over heb genomen van een van mijn docenten.....dus die moet ik zelf ook nog waarheid zien worden. Die houd je van me tegoed oke? ;)

Of een Tivoli 'goed' is, is lastig vast te stellen. Ik lees er ook wisselende verhalen over, hoewel hij nooit bovengemiddeld wordt. Positief noch negatief. Maar ook hier, ondanks een gunstiger belastingklimaat, zie ik de Tivoli - goddank - maar nauwelijks. Ik denk dat prijzen sowieso veel minder ter zake doen, mede dankzij de almaar groeiende leasemarkt. Kijk maar naar het succes van premiummerken.
 
Jep ontwikkeltijd voor een model schijnt 1,5 jaar te zijn....dus zodra de auto uitkomt werk je aan de facelift en een jaartje later? Begin je aan de nieuwe generatie.
Volgens een presentatie van Tata steel die ik vorig jaar gevolgd heb waren ze toen al aan het kijken met VW naar staalsoorten voor de nieuew Golf 7.

Zeker, helemaal waar. En dan komen de eisen om de hoek kijken, zoals bij de ford pinto uit de jaren 60. Hij vloog in de brand als de auto van achteren werd aangereden met 65 Mph. bijna 10 Miles binnen de overheidseis. Maar toch vonden veel mensen hun dood.
Nu wordt daar veel van geleerd....Maar blijft toch altijd weer een voorbeeld hoe het niet moet. En zelfs toen was het een kostenbesparing. De advocatuur en kosten voor schadevergoedingen werden op minder geraamd dan de kosten voor het aanpassen van alle autos. Iets wat ze onder druk alsnog moesten doen.

Nee, dat klopt ook wel. Elk merk had wel iets, maar ja zoals velen ook zeggen. Echt slechte autos worden niet meer gemaakt.

Jep, chemisch, natuurkundig en thermodynamisch moet allemaal hand in hand werken. En dat motortje was een ramp. Mercedes schijnt die te hebben ontworpen. Olieschraapveren en afdichtingen waren allemaal slecht met als gevolg elke 150.000 km een volledige revisie.

Precies, ik vind het wel een geinige auto, maar hij steekt niet boven het maaiveld uit. Dus voor de consumentenmarkt is ie dan al geflopt omdat het de minder slimme keuze is. En inderdaad premium doet het goed op de leasemarkt. Lage bijtelling en je heet Volkswagen, Audi, BMW, MB, Volvo. heb je het gemaakt en je loopt wel.
En met private lease in opkomst. Gaat een groot deel van de markt daarop draaien.
 
Vind Lederhosen best grappig. En om daarin te gaan lopen vergt toch wel enige zelfspot :p
 
Meeuw zei:
Vind Lederhosen best grappig. En om daarin te gaan lopen vergt toch wel enige zelfspot :p


Ik ben alleen bang dat de meerderheid van de dragers, met uitzondering van het Oktoberfest, er de zelfspot niet van inziet, maar je punt is absoluut terecht.....
Zo'n lederhose is overigens wel handig bij de lach of ik schiet humor die ze hanteren en waarbij de gemiddelde Beier zich dan van het lachen op de bovenbenen kletst...dat heeft blijkbaar zelfs tot een folkloristische dans geleid...o_O
 
Terug
Bovenaan