V-snaar piept nog na vervangen

Ivan 9168695

Net ingestapt
Goedenavond,

Ik heb onlangs de auto van mijn oma gehad, Daewoo Matiz uit 2001. Als ik mijn lichten aanzette, piepte de v-snaar ontzettend. Deze heb ik laten vervangen, ook gelijk de waterpomp, distributieriem en het oliefilter. Hij heeft nu een maand niet gepiept, maar nu doet hij het af en toe weer als ik rem op de koppeling. Ik wil niet dat het zo erg wordt als eerst want daar was niet mee te rijden.. Iemand enig idee wat dit nog kan zijn? De vorige keer waren de reperaties ruim 600 euro, hoeveel zou het kosten? Anders koop ik namelijk liever een ander goedkoop auto’tje. Misschien handig om te weten: hij heeft pas 58000 gelopen en dus relatief veel stil gestaan..

Als een V-snaar piept moet je beginnen met hem gewoon even opnieuw spannen, kan zijn dat de garage hem net niet lekker heeft gespannen, dat hij nog een klein beetje opgerekt is geraakt of dat de moer/bout van het spannende onderdeel van het geheel niet helemaal lekker vast zat. Vaak is het de dynamo die je kan draaien om hem te spannen. Je moet een V-snaar tussen je vingers zonder overdadig veel kracht een kwartslag kunnen draaien, dan zit hij lekker gespannen. Te straks is ook niet goed.

Je hebt garantie op een reparatie.
Als de riem piept, dan slipt deze.
Gewoon even terug naar de garage, die zullen de riem strakker zetten. Ik ga er vanuit dat ze de juiste riem hebben gebruikt van een goede kwaliteit, zo niet dan zullen ze deze opnieuw vervangen.

Gewoon even laten nastellen bij de garage waar het onderhoud gedaan is. Mag niks kosten! Enne, remmen op de koppeling? Niet meer doen, anders kun je de koppeling straks ook vervangen...

Na al deze investeringen zou ik zeker geen andere auto halen en al helemaal geen goedkope. Met deze Matiz uit betrouwbare bron weet je redelijk wat je hebt, bij een 'nieuwe' onbekende goedkope auto weet je alleen dat je veel onkosten zult hebben.

Heb hetzelfde gehad: bleek de dynamo aan het einde van z'n leven te zitten.....dus niet snaar gewoon even strakker zetten maar ook eerste de dynamo even laten controleren !

Lager van de dynamo kan inderdaad ook aan zijn einde zijn. Spanrol kan ook op zijn max zitten.

Niet per se remmen op de koppeling. Bij het terugschakelen gebeurt het, daarbij rem je vaak automatisch iets af. Verkeerd verwoord, excuus

Wat bedoel je precies met remmen op de koppeling? Klinkt voor mij als verkeerd gebruik van de koppeling.

Is het niet de koppeling die slipt en bijna door zn platen heen is en dat je dat hoort?
Bij een auto met een lage kilometerstand is dat wel een pijnpuntje.

Terug
Bovenaan