Upgrade van Fiat Panda (2006) naar... 5-8k

A

Anoniem

Guest
Dag,

Ik rijd een prima Fiat Panda (1.2) met 100k uit 2006. De jongen heeft geen airco en dat was afgelopen zomer geen pretje.

Ik wil zo rond april/mei een nieuwe auto aanschaven.
Dit vind ik belangrijk:
- Zuinig
- Comfortabel
- Betrouwbaar
- 5 deurs

Dit vind ik niet belangrijk:
- Snufjes
- Uiterlijk
- Vermogen

Ik hoef geen flitsende bolide, maar ik wil een degelijke auto voor dagelijks gebruik (25k per jaar). Ik merk dat ik de grootte van de Panda lekker vind, maar het is niet erg hier wat op in te leveren. Zelf heb ik al gekeken naar de Hyundai i10/i20. Daarnaast ben ik bereid tussen de 5000 en 8000 euro te betalen.

Eeuwige dank voor wie mij kan helpen met mijn zoektocht - ik heb er weinig verstand van.

Als de Panda goed beviel qua auto en formaat, waarom dan niet weer een Panda?
Nu met Airco, lekker zuinig enz enz
Neem wel de 85pk versie, die rijdt net even lekkerder dan de 60pk versie

Onderstaande auto is slechts een voorbeeld voor wat betreft bouwjaar, uitvoering, km stand

2012 Fiat Panda TwinAir 85 Sempre, met 57.000 op de teller voor EUR 6.450,-

fiat-panda-twinair-turbo-85pk-sempre-trekhaak-airco-lichtmetalen-velgen-dealer-onderhouden.jpg

Succes met je zoektocht!

Lastig te verklaren maar de laatste generatie panda staan idd voor ontzettend vriendelijke prijzen te koop. Voor een up, splash, Karl, picanto, i10 betaal je aanzienlijk meer.

De panda laatste generatie is er ook met een 1.2

Thanks voor de reactie! Gevoelsmatig is het een beetje gek om 5000 EUR extra te besteden aan... dezelfde auto :p (ik heb de Panda aangeschaft voor 1500 EUR)

Gaat deze auto mij echt zoveel extra comfort brengen?

GGA 7297862 zei:

Dat is een kwestie van proefritten maken, voor die 5000 EUR extra krijg je wel een 6 jaar nieuwere auto! En helaas, de gebruikte auto's worden duurder.

Een iets grotere Fiat:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/fiat-500l-0-9-twinair-easy-eco-airco-cruise-pdc-bluetooth-benzine-grijs-6077075b-ee57-486c-95f6-a1438ce96674?cldtidx=14&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-212552777

GGA 7297862 zei:
Thanks voor de reactie! Gevoelsmatig is het een beetje gek om 5000 EUR extra te besteden aan... dezelfde auto :p (ik heb de Panda aangeschaft voor 1500 EUR)

Je koopt niet dezelfde auto, maar je koopt zijn opvolger, maar heb je nu de 1.2? Want zover ik weet heeft die geen 100 pk, das de 1.4

Het is wel een nieuwe generatie Panda, en die vind ik toch wel een stukje nieuwer/beter dan z'n voorganger. Dit nieuwe model is inderdaad vrij gunstig geprijsd tweedehands. De Twinair is even wennen om te rijden en ook is ie wat gevoelig qua onderhoud: elk jaar de olie vervangen is erg belangrijk bijvoorbeeld.
Maar ten opzichte van een Panda uit 2006 lijkt het me een mooie stap vooruit!

Is een Twingo iets ?

Hoewel ik persoonlijk met 25k per jaar toch echt wel graag een B-segmented zou willen hebben , maandelijks iets duurder, maar wel meer auto , zoals een Suzuki Baleno , een Peugeot 208 , of een Mazda 2 , 3 opties onder de 1000kg leeg gewicht.

Met 25.000 km per jaar lijken mij de Peugeot 208 1.6(e) HDI, Citroen C3 1.6 (e) HDI, Renault Clio 1.5 DCI ook erg goede en betrouwbare opties.

Toyota Yaris 1.3, vanaf medio 2009 met 100 pk en 6 versnellingen.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris?bmin=2009&pmin=5000&pmax=8000&kmax=140000&cmin=1200&vmin=70&opt=38&drn=60&srt=pr-a

De 208 en Mazda 2 die NVE87 aanlevert, samen met de Opel Karl van Total Loss lijken mij allen uitstekende opties, dat spreekt mij meer aan dan de nieuwe variant van de Panda.

Waarop, behalve bouwjaar en kilometers, baseer je dan de 'beste deal'? De auto's lijken mij qua snufjes, uiterlijk en vermogen gelijkwaardig. Welke hiervan staan beter te boek? Ik hoor wel eens dat Franse auto's in het 'budgetsegment' af en toe wel eens een beurtje nodig hebben.

Alle auto's hebben af en toe een beurtje nodig. Een 208 en een Mazda 2 zijn net een klasse groter dan een Karl of een Panda. Lijkt me wel prettig als je veel rijdt.

Elke auto heeft om de zoveel tijd een beurt nodig. De verschillen in het A en B segment zijn in betrouwbaarheid niet heel groot. Ik heb in veel auto's gereden, het verschil in comfort is wel heel groot. Mijn tip is dan ook maak een uitgebreide proefrit.

Volgens de Reliability Index zijn de goedkoopste merken in reparatiekosten 1 Suzuki, 2 Renault 3 Fiat en 4 Peugeot.

Zelf hebben we een vrij nieuwe Renault Clio benzine uit 2020 en een Citroën C3 diesel uit 2011 met inmiddels 214.000 km. Ik kan niet anders zeggen dat ze het heel goed doen. Ook de voorgaand Renault uit 2009 was heel betrouwbaar en heel goedkoop in reparaties en onderhoud.

Als je zoveel rijdt is wat meer comfort wel heel erg prettig. De Citroen C3 en Peugeot 208 delen heel veel techniek, ik zou zelf een 1.6 diesel kiezen omdat die erg fijn, krachtig, robuust en zuinig is, en goedkoop in aanschaf.

Ik hoop dat je niks slechts hebt gehoord over Koreaanse auto's https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-tweeling-opel-karl-chevrolet-spark/

Ik ben terughoudend voor een diesel omdat ik in Amsterdam woon en veel plekken diesel-onvriendelijk zijn. Ook is de verwachting dat dit de komende jaren nog meer wordt.
Daarnaast dacht ik dat diesels in het algemeen al iets vervuilender zijn dan benzine auto's

Terug
Bovenaan