Uitvallen van mijn auto

Anoniem384037

Net ingestapt
Goedendag,

Ongeveer twee maanden geleden heb ik een Hyundai i20 uit 2009 gekocht met een kilometerstand van ongeveer 165.000. De laatste tijd valt mijn auto echter regelmatig uit. Wanneer ik de auto direct probeer opnieuw te starten, verschijnt er een EPS-waarschuwing op het dashboard. Om deze melding te laten verdwijnen, moet ik de auto volledig uitzetten en daarna weer starten. Het uitvallen van de auto gebeurt vooral als ik langzaam rijd, bijvoorbeeld in de file of wanneer ik volledig stil sta bij een stoplicht, en het probleem treedt steeds vaker op—nu bijna dagelijks. Daarnaast duurt het soms even voordat de auto start, en recentelijk wil de auto helemaal niet starten. Na een korte wachttijd lukt het dan alsnog. Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Ik verwacht dat dat EPS lampje niet gerelateerd is aan het uitvallen Dat is voor de elektrische stuurbekrachtiging. Die kan door het uitvallen wat "in de war" raken..

Oorzaak kan van alles zijn. Van valse lucht tot een sensor die verkeerde waardes doorgeeft, waardoor de mengselvorming niet juist is. Of een gasklep/stationair regeling die niet meer goed werkt.

Is er nog verschil tussen warme en koude motor?

Hoe technisch ben je zelf onderlegd? Anders zou ik even de auto laten uitlezen. Meestal is zo'n fout wel reproduceerbaar ter plekke, als je zegt dat het steeds vaker gebeurt en veelal bij langzaam rijden/stilstand.

Bedankt voor je snelle reactie, we hebben de auto 2 keer laten uitlezen. 1 keer toen er geen meldingen waren en 1x met de melding EPS waaruit het volgende kwam:

“OBD-II
P0339
Crankshaft position (CKP) sensor - circuit intermittent
status : pending

Engine control unit
P0339
Crankshaft position (CKP) sensor - circuit intermittent
Status : test conditions are met, Validated and stored in non volatile memory, validated fault present at time of request.”

Dit zijn dus de resultaten van het uitlezen terwijl er een EPS melding was, zonder EPS melding verscheen er geen meldingen bij het uitlezen. Daarnaast gebeurt dit wanneer de motor net onder de 90 graden is, dus bij een warme motor en niet bij een koude motor. Overigens is de luchtfilter ook een beetje schoongemaakt maar geen idee of dat relevant is.

Goedendag,

Ongeveer twee maanden geleden heb ik een Hyundai i20 uit 2009 gekocht met een kilometerstand van ongeveer 165.000. De laatste tijd valt mijn auto echter regelmatig uit. Wanneer ik de auto direct probeer opnieuw te starten, verschijnt er een EPS-waarschuwing op het dashboard. Om deze melding te laten verdwijnen, moet ik de auto volledig uitzetten en daarna weer starten. Het uitvallen van de auto gebeurt vooral als ik langzaam rijd, bijvoorbeeld in de file of wanneer ik volledig stil sta bij een stoplicht, en het probleem treedt steeds vaker op—nu bijna dagelijks. Daarnaast duurt het soms even voordat de auto start, en recentelijk wil de auto helemaal niet starten. Na een korte wachttijd lukt het dan alsnog. Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Misschien dat de stationair regelklep smerig is en niet helemaal vrij beweegt op momenten, kan ook het uitvallen tijdens stationair staan verklaren.

Is vrij makkelijk te checken, de regelaar zit eigenlijk altijd wel op het gasklephuis, tevens ook makkelijk te vinden door de kabel te volgen die aan het gaspedaal verbonden zit

Het is gewoon wat er staat: de krukaspositiesensor geeft een slecht of soms zelfs geen signaal. dat kan verschillende oorzaken hebben, het meest waarschijnlijke is een beschadigde kabel vanaf de sensor.

P0339 is geen rare foutcode na uitval. De motor is immers uitgevallen en dan krijgt die sensor altijd een signaal dat er iets niet klopt met de krukaspositie... Die staat immers stil terwijl de motor net nog liep.
Dat hoeft niet op een probleem met die sensor te duiden dus...

Al kan het natuurlijk wel een probleem aanduiden, want als die sensor stuk is, valt de motor ook spontaan uit...

Heel erg nuttig is die foutcode dus ook niet in dit geval :unsure: Maar je hebt iets.

Je geeft aan dat het alleen bij warme motor gebeurt: Ik zou wat dat betreft de auto "live" uitlezen en de sensorwaarden gaan bekijken terwijl deze warm wordt. Meestal valt er dan wel iets op wat rare waardes geeft.
Ook als de krukassensor ineens niet meer mee doet (dan zie je ook gelijk of het door de sensor komt dat de auto uitvalt, of dat de melding komt door het uitvallen)

Maar aangezien je "normaal" kunt rijden en het probleem alleen voorkomt bij langzaam/stationair rijden, verwacht ik dat de krukassensor wel normaal werkt. Anders zou de auto tijdens het rijden spontaan uitvallen en daarna weer probleemloos te starten zijn of bijvoorbeeld weer te starten na afkoelen.

@JesseVM99
Het schoonmaken van het gasklephuis is een goeie suggestie, maar een vuile klep geeft in de meeste gevallen slechts een onregelmatig stationair toerental als symptoom. Meestal blijft een motor daar gewoon mee lopen.

Hier is het probleem specifiek met een warme motor. Dat betekend meestal een mengsel of sensorprobleem.
Een probleem met de stationairregeling zou altijd op moeten vallen (daarnaast hebben veel gaskleppen geen aparte regelaar meer sinds midden jaren 90)

Te veel lucht door een lek inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk (voor de lambda) of lekke pakking, of te veel/weinig brandstof doordat een sensor foutieve waardes doorgeeft aan de ecu. Waardoor het mengsel niet klopt.

Daarom, sensorwaarden bekijken bij een draaiende motor, liefst tijdens het opwarmen tot de auto er zelf mee stopt.

(daarnaast hebben veel gaskleppen geen aparte regelaar meer sinds midden jaren 90)
Ai, ik met beide mijn oude jaren 90 auto's T_T

Ik krijg nu wel het idee dat het inderdaad wel één van de sensoren kan zijn die met het brandstof/zuurstof mengsel verbonden zijn, dat er verkeerde waardes aan de ecu doorgegeven worden

Helaas ben ik zelf meer bekwaamd met mechanische dingen, zoals een carburateur
Komt vast wel een oplossing uit!

Kan je die krukassensor niet lostrekken om noodloop te forceren? Dan loopt de motor niet 100% efficient en je moet niet zo blijven rondrijden maar als je dan verder geen problemen hebt lijkt de sensor wel heel erg op de boosdoener.

@Vorq Bij de meeste moderne motoren -> geen krukassignaal = geen draaiende motor...
Dat is vaak juist het signaal wat de ecu gebruikt voor het bepalen van eigenlijk alles zoals ontstekingstijdstip en inspuitmoment. Andere motoren gebruiken alleen een nokkenassensor of beide sensoren om dat te regelen.
In principe dus de distributie-sensoren van de hele keten... Als de ecu niet weet hoe de motor staat, werkt het gewoon niet. Vandaar dat die foutcode zowel gevolg als oorzaak van het uitvallen kan zijn.

@JesseVM99 Een carburateur kan ook valse lucht en verkeerd mengsel problemen veroorzaken... Net zoals een vasthangende choke-regeling voor het koud stationair.
In de basis komt het op hetzelfde neer, verdiep je maar eens in de eerste generaties monopoint injectie-motoren en hoe dat nog heel erg veel lijkt op een carburateur. Mooie manier om de basis te leren.

@Vorq Bij de meeste moderne motoren -> geen krukassignaal = geen draaiende motor...
Dat is vaak juist het signaal wat de ecu gebruikt voor het bepalen van eigenlijk alles zoals ontstekingstijdstip en inspuitmoment. Andere motoren gebruiken alleen een nokkenassensor of beide sensoren om dat te regelen.
In principe dus de distributie-sensoren van de hele keten... Als de ecu niet weet hoe de motor staat, werkt het gewoon niet. Vandaar dat die foutcode zowel gevolg als oorzaak van het uitvallen kan zijn.

@JesseVM99 Een carburateur kan ook valse lucht en verkeerd mengsel problemen veroorzaken... Net zoals een vasthangende choke-regeling voor het koud stationair.
In de basis komt het op hetzelfde neer, verdiep je maar eens in de eerste generaties monopoint injectie-motoren en hoe dat nog heel erg veel lijkt op een carburateur. Mooie manier om de basis te leren.
Dat klopt helemaal!
Alleen met een carburateur heb je hoofdzakelijk twee afstel schroefjes waar je direct mee kan rommelen mocht de motor niet helemaal lekker lopen

Sinds de carburateur het geheel is wat de brandstof/zuurstof mengsel regeling bepaalt

Dat klopt helemaal!
Alleen met een carburateur heb je hoofdzakelijk twee afstel schroefjes waar je direct mee kan rommelen mocht de motor niet helemaal lekker lopen

Sinds de carburateur het geheel is wat de brandstof/zuurstof mengsel regeling bepaalt
Ik ga je hier toch even een pm over sturen om het topic niet verder te vervuilen...
Zo simpel is het afstellen van een carburateur niet... en er zijn diverse verschillende en complexere carburateurs.
Daarnaast is een probleem als valse lucht echt niet iets wat je even moet bijstellen bijvoorbeeld...

Bedankt voor jullie reacties, vandaag is de auto alweer uitgevallen en nu blijft de EPS aan en is er ook een oranje motorlampje gaan branden…. We hebben het weer laten uitlezen en het geeft hetzelfde aan. We hebben gemerkt dat er te veel motorolie in de motor zit, zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Wat is teveel...? Het is nooit goed als het oliepeil boven max. staat. Er moet een oorzaak zijn dat dit zo ver gekomen is. Degene die het systeem heeft uitgelezen is een vakgarage? Indien ja, hebben ze je een advies gegeven?

Bedankt voor je reactie, we hebben de auto bij de garage gebracht en de krukassensor gefixt, daarnaast ook wat olie weg gehaald. Hopelijk is alles nu orde, nogmaals bedankt voor alle reacties!

Terug
Bovenaan