Uitlijnen en verlagen

JD82

Net ingestapt
Ik heb me een setje H&R veren aangeschaft van 35mm 🥳. Nu hoor ik verschillende verhalen over uitlijnen. De 1ne zegt dat je onmiddellijk mag uitlijnen na installatie van de veren, de andere zegt dat je 1ste enkele 100km moet rijden zodat de veren zich kunnen zetten en dan pas uitlijnen. Welke is het nu eigenlijk? Graag wat deskundige advies 👍

Ik doe zelf altijd een weekje ongeveer rijden met de verlaging en daarna uitlijnen, kan me voorstellen dat de nieuwe veren wel wat tijd nodig hebben om zich in te nestelen eerst. Een goede monteur kan bij het installeren van de verlaging al op het oog de geometrie in grote lijnen al goed zetten zodat je niet met een ontzettend scheve afstelling hoeft te rijden.

Om de veren te kunnen monteren zal bij veel auto's al een hoop gedemonteerd moeten worden en dus na montage de uitlijning opnieuw afgesteld moeten worden. Wordt dus 2 x "vierkant" uitlijnen, na montage en na 500-1.000km. Neem wel een uitlijner met verstand van zaken! Het heeft enorm veel invloed op het stuurgedrag van je auto.

Soms kan het handig zijn om camber bouten te monteren, zeker bij achterwielaangedreven auto's waarbij dat niet standaard instelbaar is.

Nu zit er bij de H&R veren geen goca attest, enkel TUV, en zoals je al kon raden heeft men in k*t belgie een goca attest nodig want TUV telt hier niet.
Waar kan ik dit attest verkrijgen in belgie en wat is de kostprijs hiervan?

JD82 zei:
Nu zit er bij de H&R veren geen goca attest, enkel TUV, en zoals je al kon raden heeft men in k*t belgie een goca attest nodig want TUV telt hier niet.
Waar kan ik dit attest verkrijgen in belgie en wat is de kostprijs hiervan?

Omdat mijnheer de regelgeving niet kent en spullen aanschaft die niet voldoen, is het een k* :):)

Informeer je eerst voor je iets aankoopt…

TÜV is bijna over de hele wereld een geaccepteerde certificering dus ik snap dat je het vervelend vind dat ze in België weer anders moeten doen.

Je kan het eens bij de Belgische importeur van H&R proberen (Bandenservice Maco BVBA in Brecht) of anders direct bij H&R zelf?

Terug
Bovenaan