uitlaat repareren met gun gum??

Jantine90

Net ingestapt
Hoi mensen :)

Ik heb twee maanden terug een autootje gekocht:

vhgtio.jpg

Leuk ding, rijdt best lekker, heeft alleen geen stuurbekrachtiging maar oke, je kan niet alles hebben :p

Nou moet de auto dus gekeurd worden. Ik had met de garage waar ik altijd kom afgesproken dat ik hem morgen langs breng, en dat ze hem vrijdag gaan keuren. Uiterste datum is de 30e, dus dan heb ik nog een paar dagen tijd voor eventuele reparaties die gedaan moeten worden voor de herkeuring.

Nou heb ik dus een dilemma: de uitlaat is een paar dagen terug stuk gegaan. Het lukt me niet om voor morgen een nieuwe uitlaat in huis te hebben en hem ook al gemonteerd te hebben, voordat ik hem laat keuren.

2m838zn.jpg
f4fgjp.jpg

Ik dacht zelf, misschien kan ik de uitlaat er onder weg halen, en het afgebroken stuk repareren met gun gum. Mijn broertje zegt alleen dat dat geen optie is en er echt een nieuwe demper op moet. Ik ben misschien wat eigenwijs, maar het lijkt mij dat dit wel te repareren is met gun gum, als het zorgvuldig gedaan wordt? Maar ik heb hier geen ervaring mee.
Wat is jullie mening?

Groetjes,
Jantine

Kan de keuring niet gewoon verzet worden? Als je nu een nieuwe uitlaat ergens op de kop tikt heb je hem voor de 30e vast wel binnen.

Daar moet een nieuwe demper op, ik zou ook de afspraak verzetten. Dempertje vervangen is zo gepiept.

Die demper is volledig door gerot, dat repareer je echt niet meer met gun gum of zelfs dichtlassen.

Ik zou de auto bij de garage neerzetten, goedkoop dempertje eronder laten zetten en als ze dan toch bezig zijn kunnen ze de APK ook gelijk mee pakken ;)

Nee, dat repareer je niet meer met gungum.
Je hoeft de APK overigens niet af te zeggen, je kunt hem gewoon laten keuren. Uiteraart zal hij hierop afgekeurd worden, maar als je hem binnen 2 weken laat maken, melden ze hem alsnog af als het dan in orde is.

Laatst ook zo gedaan met m'n 626. kentekenpapieren waren nog niet aangepast bij de rdw en kwam dus niet overeen met de motor in het vooronder.
Afkeur uiteraart, maar verder was alles apk technisch in orde. Paar dagen later waren de gegevens bij de rdw eindelijk up to date, dus direct naar het keuringsstation. Zij de gegevens gecontroleerd en direct afgemeld.

De flexiwrap van gungum is hiervoor inderdaad wel bedoeld. Maar dan alleen als de pijp nog niet volledig losgerot is van de demper. In dit geval is het dus nutteloos. Gungum is geen lijm maar een soort afdichtkit. Je kunt er dus wel een beginnend gat mee dichten (al is het tijdelijk) maar geen pijp mee aan elkaar zetten. of een pijp op een demper zetten.
Met laswerk krijg je het wel goed maar die demper is intern ook doorgerot.

Zou de keurafspraak verzetten of even naar de sloperij rijden, daar hebben ze vast wel een dempertje voor je liggen voor een paar tientjes.

misschien heb je veel geluk en komt je auto zo door de keuring.

mijn berlingo is op 31/08/16 gekeurd voor verkoop(belgie) en ging door met een lekke uitlaat en 2 kale banden(rara maar waar) banden zijn al vervangen. uitlaat is bij de demper achter het zelfde kapot. klinkt wel lache maar rij er niet te lang mee door.

Zelf heb ik goede ervaringen met de bandage en de pasta van Gun gum, de Flexiwrap heb ik nooit gebruikt.

Maar volgens volgend filmpje zou het toch moeten kunnen:
https://www.youtube.com/watch?v=0AB-dU--HmA

Degene die gaat keuren gelijk een nieuwe uitlaat onder laten zetten. Je gaat nu lopen klooien en je geld aan Gungum uitgeven. Als je het al dicht krijgt, is het met een paar weken weer lek.

snelle willy zei:
misschien heb je veel geluk en komt je auto zo door de keuring.

mijn berlingo is op 31/08/16 gekeurd voor verkoop(belgie) en ging door met een lekke uitlaat en 2 kale banden(rara maar waar) banden zijn al vervangen. uitlaat is bij de demper achter het zelfde kapot. klinkt wel lache maar rij er niet te lang mee door.

Wat denk je nu zelf o_O:confused:
Keuring station waar jij bent geweest is zwaar crimineel bezig.

Als je hier in NL een auto zo goedkeurt en je krijgt een steekproef ben je volgens gelijk je keuringspapieren kwijt of in ieder geval een dikke aantekening, dit is toch wel heel erg overduidelijk niet gasdicht.

Gewoon een nieuwe demper kopen, kost bijna geen drol van dit soort wagentjes.
Is het de midden of einddemper trouwens??
https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/middendemper/citroen/saxo-s0-s1-bouwjaar-1996-02-2004-04/c1745-394-11344.html
https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/einddemper/citroen/saxo-s0-s1-bouwjaar-1996-02-2004-04/c1744-394-11344.html

J. Lawieck zei:
Zelf heb ik goede ervaringen met de bandage en de pasta van Gun gum, de Flexiwrap heb ik nooit gebruikt.

Maar volgens volgend filmpje zou het toch moeten kunnen:
https://www.youtube.com/watch?v=0AB-dU--HmA

Tijdelijk. Als je geluk hebt houdt het net tot na de keuring. Maar het kan onderweg erheen ook al los komen.
Gungum is pakking, geen lijm. Het wordt naderhand keihard en als er beweging mogelijk is brokkelt het dus gewoon af. Het aan elkaar zetten van een pijp houdt ook niet lang.

Daar denken handelaren anders over, heb wel eens een auto gekocht waarvan 20% van de uitlaat uit Gun gum bestond.
En het hield nog ook, APK daarna (1 jaar later) was de uitlaat nog steeds gasdicht.

Maar dit is een gevalletje lassen of andere einddemper.

Carkiller zei:
Daar denken handelaren anders over, heb wel eens een auto gekocht waarvan 20% van de uitlaat uit Gun gum bestond.
En het hield nog ook, APK daarna (1 jaar later) was de uitlaat nog steeds gasdicht.

Maar dit is een gevalletje lassen of andere einddemper.

Tja dat is de handelaarsgeest... Maar meestal houdt het dan ook niet lang. Heb je toevallig een handelaar gehad die wel wist hoe je met gungum moet omgaan ;)

Als je het goed gebruikt kan het lang houden. Heb zelf ook een gungum reparatie die het 4 jaar heeft uitgehouden. Maar dat was geen demper die moest worden vastgezet.

Als je de demper van de topicstarter met 2 stukjes draadeind of stalen stangetjes terug aan de pijp vastlast, kan de flexiwrap wel worden gebruikt en is het een redelijk duurzame reparatie als je het spul verder goed gebruikt.
Blijft echter een beunreparatie.

Heb even gekeken bij mijngarage.nl en je kenteken ingevoerd. De eerste 5 hits vragen tussen de 151 en 200€ voor een nieuwe demper.

Weet niet waar je de auto gekocht hebt maar waarom geen nieuwe APK erbij bedongen?

Terug
Bovenaan