Uitlaat Ford Fiesta MK7 99KW 134PK

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Sinds een jaartje of 4 ben ik een blije bezitter van een Ford Fiesta MK7 1.6 Metal met 134 PK. Het is een sportief ogende auto en ik heb er onlangs een sportuitlaat (enkel de einddemper) onder laten zetten. Ik heb mij laten adviseren bij een op 'tuning' gericht bedrijf, welke de uitlaat ook voor mij gemonteerd heeft.

Bij nader onderzoek (ja, dit had ik beter van tevoren kunnen doen) kwam ik er achter dat de gemonteerde einddemper geschikt is voor de 1.6 motor met 120 pk (88KW). Het verschil is onder andere dat de diameter van de einddemper 50 mm is, terwijl het originele uitlaatsysteem een diameter van 55mm heeft. De einddemper is dan ook gemonteerd met een verloopstukje.

Mijn vraag is daarom; is het nadelig voor de motor dat de einddemper een iets kleine diameter heeft van de rest van het uitlaatsysteem? Ik kan mij voorstellen dat de motor de uitlaatgassen nu iets minder goed kwijt kan, wat wellicht nadelig kan zijn voor het vermogen?

Mocht dit slecht voor de motor zijn dan overweeg ik om een andere einddemper te (laten) monteren die wel specifiek geschikt is voor dit model.

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven. Indien er meer gegevens nodig zijn dan hoor ik dat graag!

Ik ben geen autosporttechneut, maar dit euveltje scheelt qua vermogen m.i. echt geen klap.

Theoretisch gezien wel. Uberhaupt ook vreemd dat een sport-uitlaat kleiner van diameter is dan origineel.
In de praktijk zal het niet heel erg veel uit maken, omdat het een einddemper is.
Ik zou echter liever voor een passende einddemper gaan. Want je gaat er in principe nu op achteruit.
Het kan enkele (waarschijnlijk totaal niet merkbare) pk's schelen.
Een sportuitlaat zou juist een verbetering moeten geven en enkele (ook waarschijnlijk niet merkbare) pk's kunnen toevoegen.
Als het verschil tussen een verkeerde en een goeie uitlaat echter 10pk verschil geeft (verkeerde uitlaat 5pk minder, juiste uitlaat 5pk meet ern opzichte van standaard)
Ga je dat wel merken.

Het bedrijf heeft je in deze gewoon verkeerd geadviseerd of heeft zelf totaal niet opgelet. Als je een kleinere diameter krijgt dan de uitlaat is, had er een lampje moeten gaan branden dat dat dus niet klopt.

Terug
Bovenaan