Twingo, probleem gordel

Kevin9512

Startmotor
Ik heb een probleem met een Twingo 2 van 2011.
De auto heeft een pieptoon die waarschuwt voor het niet dragen van de gordel.

Nu is het zo dat deze zelfs met de gordel om blijft piepen net zo lang tot de piep uitgaat maar het gordel lampje aanblijft.
Waar moet ik de oorzaak zoeken, zou het in de gordel insteek kunnen zitten of is dit eerder iets elektronisch in de stekkers?

Moeilijk van afstand te zeggen.
Zelf zou ik het als volgt aanpakken: eerst de stekkers onder de stoel een keer loshalen, goed schoonmaken, inspuiten met contactspray.
Kijken wat er dan gebeurt. Probleem niet opgelost?
Dan zou mijn volgende verdachte de gordelvanger zijn.
Maar daar valt niet veel aan te controleren / repareren voor zover ik weet.
Dan zal je toch ff naar de garage moeten, of een vervangingsonderdeel monteren als je zelf handig bent.

Dit kan verschillende oorzaken hebben.

In de stoel en het gedeelte waar de gordel in klikt zit een sensor.
( er kan dus ook gewoon bijvoorbeeld vuil voor zitten)

Kijk eerst of je niet iets zwaars op een stoel hebt staan.

Er kan een stekker onder de stoel los zitten, en/of geen goed contact maken.
Er kan ook sprake zijn van een interne draadbreuk, of een van de sensoren is defect.

En laat anders de garage er naar kijken.

Inderdaad eerst even kijken of er niets op de bijrijdersstoel ligt waardoor de sensor denkt dat er iemand op zit of dat de sensor dit denkt zonder dat er iemand op zit.
Heel makkelijk te controleren door de bijrijdersgordel even vast te klikken.

Het is zo dat als je de gesp iets verder erin drukt hij stopt en de gordel "herkent". De Twingo heeft volgens mij geen druk sensoren in de stoelen

kans dat gewoon de schakelaar in de gesp wat verbogen is, waardoor die slecht ingedrukt wordt. of gewoon slecht contact maakt. zelfde idee als bij een lampje.
Even kijken hoe t zit, ws moet even het kapje eraf en dan kun je er aan.

Wellicht ziet het bij jou iets anders uit, maar deze tutorial geeft eigenlijk wel duidelijk weer hoe je het eventueel kan repareren.
https://e30journey.blogspot.com/2018/10/seat-belt-receiver-repair-and.html

Anders gewoon een andere er in zetten.
Let wel op dat bepaalde gespen niet zomaar te demonteren zijn ivm de gordelspanner. Dan moet je er een stuk voorzichtiger mee omgaan en de accu vooraf een tijdje al los hebben liggen.

Inmiddels de gehele spanner inclusief gordelhouder vervangen. Was een klusje van 15 minuten. Heeft het probleem opgelost!

Het probleem is ook bij mijn Twingo ontstaan.

Oplossing : aluminium tape om de gordel plakken zodat hij weer contact maakt…..

Terug
Bovenaan