Twijfels over een juiste keuze stationwagen

Sebastian

Net ingestapt
Beste autoliefhebbers,

Ik ben van plan om dit jaar een andere auto aan te schaffen. Momenteel rijd ik in een Mazda 3 uit 2006, maar deze voldoen niet meer aangezien er binnenkort gezinsuitbreiding komt.

Ik heb een budget van ongeveer 12.000 euro en ben op zoek naar een betrouwbare stationwagen waarmee we ook probleemloos op vakantie kunnen.
Ik ben echter vertwijfeld. De auto moet voldoen aan de volgende eisen:
- minimaal bj 2013
- maximaal 130.000 km op de teller
- benzine
- bij voorkeur navigatie en parkeersensoren (geen must, maar wel pre)

Ik ben geïnteresseerd geraakt in de volgende auto’s
- Skoda Octavia
- Ford focus
- Seat Leon
- Volkswagen Golf

Welke van deze auto’s zou een beste keuze zijn? Hoe vaker ik Google, hoe lastiger de keuze...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

Sebastian

Je moet ze gewoon eens bekijken en rijden. De Octavia is het ruimst. Maar de Focus rijdt (naar mijn mening) het lekkerst.

Zelf zou ik de Ford Focus kiezen vanwege de goede rijeigenschappen en de betrouwbaarheid. De Opel Astra vanaf 2016 is een veel nieuwer model, in mijn ogen zeker een erg goed alternatief.

Kijk ook naar de Kia Ceed 2 vanaf 2012 en Hyundai I30, dit zijn goede auto's.

Bij Skoda, Seat en VW wel goed opletten dat je een TSI neemt met een riem en niet met een ketting.

Een Civic is ook een betrouwbare topper, alleen moet het design je aanspreken.

De Golf, Leon en Octavia zijn onderhuids identieke auto's. Golf is wat mooier afgewerkt, octavia het ruimst en de Leon het sportiefs qua looks

Maar Ik zou uit jou lijstje voor de Focus gaan, beste totaalpakket

Net als totall loss zou ik ook eens naar de astra kijken; niet alleen veel waar voor je geld. Kwalitatief zijn ze goed en het is gewoon een hele moderne auto. Toen de generatie astra K op de markt kwam waren de modellen die jij in jou lijstje hebt staan al lang op de markt. Logisch dus dat op allerlei vlakken zo'n astra wat moderner en frisser aan voelt.

zoiets bijvoorbeeld

- krachtige 150 PK 4 cilinder
- allerlei luxe zoals stoel en stuurverwarming
- bouwjaar 2016
- niet alleen parkeersensoren voor en achter maar ook camera
- apple carplay (android auto volgens mij ook)
- allerlei moderne veiligheidssystemen

De Toyota Auris Hybrid is ook een goede keuze.

Toyota Auris

toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-aspiration-incl-dakdragers-navigatie.jpg

toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-aspiration-incl-dakdragers-navigatie.jpg

Auto encyclopedie zei:
Bij Skoda, Seat en VW wel goed opletten dat je een TSI neemt met een riem en niet met een ketting.

Een Civic is ook een betrouwbare topper, alleen moet het design je aanspreken.

Ik heb momenteel wel een ketting in m'n Mazda 3 en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Vanwaar jouw waarschuwing hiervoor? Zijn de kettingen van deze auto's kwetsbaar?

Peugeot 308 SW kun je ook nog overwegen. Relatief lichte auto en daardoor gunstig in de MRB. De 1.2 Puretech is een goede motor.
Verder zou ik zeker ook de Astra K overwegen zoals hierboven al vermeld is.

AsconaGT zei:
De Golf, Leon en Octavia zijn onderhuids identieke auto's. Golf is wat mooier afgewerkt, octavia het ruimst en de Leon het sportiefs qua looks

Net als totall loss zou ik ook eens naar de astra kijken; niet alleen veel waar voor je geld. Kwalitatief zijn ze goed en het is gewoon een hele moderne auto. Toen de generatie astra K op de markt kwam waren de modellen die jij in jou lijstje hebt staan al lang op de markt. Logisch dus dat op allerlei vlakken zo'n astra wat moderner en frisser aan voelt.

zoiets bijvoorbeeld

- bouwjaar 2016

Klinkt goed en ziet er goed uit die astra. Alleen heb ik bij Opel altijd het idee dat de betrouwbaarheid minder is en een hogere afschrijving heeft dan de anderen die ik in m'n lijstje heb staan. Of het waar is weet ik niet, maar het is meer een gevoel.

Bijzonder, waar komt dat gevoel vandaan? Ik zou namelijk geen aanleiding weten om dat te denken.

AsconaGT zei:

zoiets bijvoorbeeld

- bouwjaar 2016
Ik kan me vergissen maar deze lijkt geen climate control te hebben maar gewoon handbediende airco. Dus zo luxe is die ook weer niet. En ook standaard stoelen, die vond ik niet zo fijn als AGR stoelen. Ik zou dan toch echt voor een versie gaan met AGR stoelen.

De Opel Astra K vanaf 2016 scoorde goed op betrouwbaarheid en was veel beter dan voorgangers. De auto is moderner dan de auto's in het lijstje van kanshebbers.

Bij een budget van rond de € 12.000 zou ik me niet erg druk maken over de inruilwaarde. Auto's die nu populair zijn daar betaal je nu ook relatief veel geld voor,
de vraag is of een auto over een aantal jaar nog steeds populair is.

De verschillen in inruilwaarde zijn ook niet erg groot, je bespaart vaak meer als een auto goedkoper in onderhoud en reparaties is.

Volgens de Reliability Index zijn de VW Golf en Seat Leon duur in reparatiekosten.
De Skoda Octavia, Kia Ceed, Toyota Auris en Opel Astra zijn gemiddeld.
De Ford Focus en Renault Megane zijn goedkoop in reparatiekosten.

Dit zijn gemiddelden je kunt met bijvoorbeeld een Focus ook gewoon pech hebben.

Bijzonder, waar komt dat gevoel vandaan? Ik zou namelijk geen aanleiding weten om dat te denken.

Ik vind zo'n Opel een beetje middelmaat. De stationcar vind ik geen mooie auto om te zien en een Focus rijdt beter. De Leon ziet er van buiten het leukste uit en de Golf is het mooist afgewerkt en comfortabelst.
Overigens zijn Astra's zeker niet waardevast maar is dat ook een voordeel als je voor niet al teveel geld een relatief jonge auto zoekt met wat luxe.
Kwalitatief niet minder of beter als de andere uit je lijstje. Niet de lekkerst schakelende handbak, zeker niet als je een Mazda gewend bent.

Een Mazda 6 Sportbreak vanaf 2012 kan ik je ook echt aanraden. Ruim, betrouwbaar en maar 1280 kilo. En ze rijden heerlijk! Motoren zijn zeer degelijk dus eentje met wat meer km's is ook nog de moeite waard. Niet de goedkoopste in aanschaf want zeer waardevast. Heb je zelf ook weer een keer profijt van.

Ik zou de navi wens laten vallen. Mooi als het erop zit, maar niet erg als het mist.
Waze of Google Maps is zoveel beter dan heel veel af fabriek navi systemen.

SSander zei:
Ik zou de navi wens laten vallen. Mooi als het erop zit, maar niet erg als het mist.
Waze of Google Maps is zoveel beter dan heel veel af fabriek navi systemen.
Mee eens, geeft je ook actuelere kaarten en betere verkeerssituatie. Plus is je telefoon 10x zo snel en werkt Siri of Google Assistent geweldig.

Een scherm met Android auto / Apple Carplay is eigenlijk genoeg. En deze kun je achteraf in laten bouwen voor zo'n 400€ (met dab+ radio ) . Naadloos vaak met behoud van stuurbediening en optioneel achteruitrijcamera.

Kristian zei:

Ik vind zo'n Opel een beetje middelmaat. De stationcar vind ik geen mooie auto om te zien en een Focus rijdt beter. De Leon ziet er van buiten het leukste uit en de Golf is het mooist afgewerkt en comfortabelst.
Overigens zijn Astra's zeker niet waardevast maar is dat ook een voordeel als je voor niet al teveel geld een relatief jonge auto zoekt met wat luxe.
Kwalitatief niet minder of beter als de andere uit je lijstje. Niet de lekkerst schakelende handbak, zeker niet als je een Mazda gewend bent.

Een Mazda 6 Sportbreak vanaf 2012 kan ik je ook echt aanraden. Ruim, betrouwbaar en maar 1280 kilo. En ze rijden heerlijk! Motoren zijn zeer degelijk dus eentje met wat meer km's is ook nog de moeite waard. Niet de goedkoopste in aanschaf want zeer waardevast. Heb je zelf ook weer een keer profijt van.

Mee eens wat je Opel betreft. Ik ben ook even naar de Mazda 6 vanaf 2012 gekeken en inderdaad heeft deze auto de voorkeur. Hij staat niet in m’n lijstje, omdat ze vrij aan de prijs zijn vergeleken met de anderen. Het is echter een totaalpakket, betrouwbaar en heeft hele goede testuitslagen en reviews. Ziet er bovenal erg mooi uit.
Ik moet er alleen iets meer in de buidel voor tasten en genoegen nemen met een iets hogere kilometrage. Maar als ik het zo lees, kan ik prima zo’n auto met iets meer kilometers aanschaffen denk ik.

Niet eens zo gek veel over je budget qua euro's en km.
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/139358398/Android?s=41-41-12-12-1-8&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Terug
Bovenaan