Twijfels chiptuning

Aron 8261765

Net ingestapt
Dag lezers,

Bedankt dat je even de tijd neemt om dit te lezen. Ik zit namelijk met een vraag en heb jullie advies daarbij nodig.

Ik ga precies over twee weken op vakantie met de auto naar Kroatië. Ik zit er aan te denken om mijn auto te laten chiptunen, zodat dit wat geld scheelt met benzine kosten. Is dit verstandig?

M'n auto is een Peugeot 308 vti 1.6 uit 2007 met 120 pk (160Nm)
Getuned wordt 'ie 135 pk (180 Mm).

Deze getallen zeggen mij echter niets. Is dit verstandig om te doen? Heb ik profijt van +15 pk?

Groetjes

Zo te zien heeft je auto niet eens een Turbo, dan heeft chippen echt 0,0 nut, die 15 pk lijkt me dan ook een veel te optimistische winst die zogenaamd gehaald zou moeten worden. Verder natuurlijk een aparte reden om te chippen, eerst honderden Euro's uitgeven voor het chippen om dan ( waarschijnlijk alleen op papier ) een paar Euro te besparen op brandstof. Dus ik zeg Nee.

Zonder het in- en uitlaattraject aan te passen zit de meeste winst van het chippen tussen de oren. (en in de portemonnee van de chipper:))

Wat kost het chippen en wat is de verwachte brandstofbesparing?
Dan kun je uitrekenen hoe snel je de kosten terugverdiend.

Ik zou het lekker achterwege laten. Als het budget van de vakantie afhangt van de brandstofkosten kun je beter niet gaan of een vrachtwagen met Kroatisch kenteken opzoeken om daar de hele rit achteraan te rijden.

Het benzineverbruik wordt vooral veroorzaakt door de rechter voet, ik denk dat chiptunen/opvoeren weinig of niets zal uithalen.

Geld lekker in je zak houden. Wel je oliepeil goed in de gaten houden, die blokken lusten wel een slokje. Goede vakantie!

Als ik ongeveer de langste afstand neem (Den Helder->Zuid Kroatie), is dit ongeveer 2000 km. Bij 1:12 (gewoon een wilde gok) is dit ongeveer 166 liter benzine. Stel dat je auto 20% zuiniger zou worden door tuning (wat onmogelijk is), verbruik je 138 liter benzine. Dus 28 liter benzine minder, dan mag je zelf uitrekenen of dit uit kan. Wel keer twee doen natuurlijk voor de heen-en-terug reis.

Er kunnen veel redenen zijn voor chiptuning, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat deed om op een vakantierit geld uit te sparen.
Zoals hierboven al aangegeven is de eventuele "besparing" makkelijk uit te rekenen.
Als er al een besparing uit zou komen is dit pas aantrekkelijk bij een reis om de wereld en niet op een ritje naar Kroatië.
Advies: niet doen.

Nee niet doen. Ik ken een oplossing die veel beter werkt en hooguit een euro kost:

Banden stevig oppompen. 0,2 bar boven je boekje.

Nog een tip: rechter spiegel inklappen als het lekker rustig cruisen is.

Bovenstaande achter een vrachtwagen hangen werkt prima. Tot 50m dacht ik.

Lekker op 99km/u cruisen gaat je ook flink schelen.

Wauw, bedankt voor jullie reacties allemaal!
De tips neem ik zeker mee, bedankt voor het meedenken.

Ik ben erbij vergeten te melden dat het uiteindelijk niet alleen bedoeld is specifiek voor deze reis, maar ook voor in de toekomst 😄. Wellicht volgend jaar met een caravan naar het zuiden. En wintersport niet te vergeten!

Nu vroeg ik mij alleen nog af, is het +15 pk verschil waard? Waarschijnlijk heb ik deze auto nog een jaar of 5 in m'n bezit.

Om meer vermogen uit een motor te halen moet er meer lucht naar binnen en na verbranding van de benzine moet alles er ook weer uit kunnen... (De verhouding benzine-lucht dient constant te blijven). Hoe ga je dat electronisch doen? Veelal is niet de inspuiting van de benzine de beperking, maar wel diameters gasklephuis, kleppen, kleptiming, uitlaatspruitstuk, katalysator, uitlaatdemper.... Simpel wat meer benzine erin spuiten hoeft geen vermogen winst op te leveren. Het meten van koppel gebeurt met volledig geopende gasklep. Hoe vaak ga je "volgas" op vakantie?

Zoals ik al eerder zei, die 15 pk winst op een 1.6 liter motor zonder Turbo lijkt me onmogelijk en erg onrealistisch. Dus nog steeds Nee, niet doen, zonde van het geld.

Total Loss zei:
Zoals ik al eerder zei, die 15 pk winst op een 1.6 liter motor zonder Turbo lijkt me onmogelijk en erg onrealistisch. Dus nog steeds Nee, niet doen, zonde van het geld.

Ik geef je gelijk hoor; in 99 van de 100 gevallen mag je blij zijn met een wat betere gasrespons en als er al iets van vermogenswinst is geboekt zit dat hem waarschijnlijk in het verleggen van de toerenbegrenzer of het spelen met de timing.

Er zijn echter wél gevallen waarbij de motor door de fabrikant is geknepen zoals bij de Mini One: deze kreeg dezelfde motor als de Mini Cooper maar softwarematig begrensd. Voor dit blok kun je dus wel met een chip zo'n 25 pk extra beuren (van 90 naar 115), maar zoals gezegd is dat vrij uniek en zeker niet bij de 1.6 VTi van toepassing.

@Zadelsnuiver Klopt inderdaad. Maar dat werkt inderdaad alleen zo wanneer heel duidelijk is dat het om een geknepen versie gaat van een gelijkwaardige sterkere variant.

Terug
Bovenaan