Twijfel tussen Volvo's

A

Anoniem

Guest
Beste forumleden,

Na lang wikken en wegen tussen verschillende auto's en opties (leasen of kopen) heb ik besloten om een tweedehandse auto te kopen. Ik heb vorige week een paar dealers bezocht en mijn keuze valt op twee verschillende Volvo's, beide diesel:

1. een luxe uitgevoerde S80 uit 2013 met 165pk, 170.000 op de teller. Ik vind de auto qua ruimte super, perfect om roadtrips mee te maken ook.

2. een V40. D4 uit 2014, 190pk en met 110k op de teller. Het is een hele fijne auto maar de ruimte & zicht achterin vind ik een grote minpunt. V40 verbruikt wat minder dan de S80 maar verschil is ook weer niet extreem.

Beide auto's zijn erg comfortabel. V40 voelt wel "sportief & verser". Qua wegenbelasting zijn beide ongeveer gelijk (S80 is per kwartaal 3 tientjes duurder). Wel heb ik het gevoel dat de waardeafschrijving hoger ligt bij de V40. Ook vind ik kwaliteit en comfort erg belangrijk.

Wat is jullie advies, beste forumleden? Vind het beide echt super leuke auto's, ik weet dat het beide verschillende type auto's zijn maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt!

De 2 liter diesel met 190 pk van de V40 is een juweel van een blok.

Naast het feit dat de auto uiteraard vele malen nieuwer is, nieuwere technologie en meer. En door de grotere afzet waarschijnlijk nog goedkoper in onderhoud ook.

Het ligt er ook aan hoeveel je per jaar rijd, ik zou bij heel veel kilometers voor de S80 gaan groter en dus comfortabeler. Rijd je minder kilometers dan de V40.

Tja, deze keuze kunnen wij niet voor je maken. Aangezien je aangeeft comfort belangrijk te vinden zou ik voor de S80 gaan.

Volgens mij neig je daar zelf ook het meest naar. Je schrijft bij de S80 alleen positieve punten en bij V40 ook twee negatieve punten, waarna je het verbruik van de S80 probeert te rationaliseren. Keus gemaakt zou ik zeggen:)

Ah! Dat heb ik zo niet bedoeld, de V40 voelde uiterst comfortabel en sportief aan maar wil ongeveer 5 jaar met de auto verder kunnen en deze ook gebruiken voor roadtrips naar het buitenland. Dan slaat de twijfel bij mij toe of de V40 daar ook geschikt voor is zoals de S80 en welke oa kwalitatief beter is of zit daar niet veel verschil in?

De V40 is een fijne auto om mee onderweg te zijn, lange afstanden zou ik niet bang voor zijn qua comfort. Een V40 is wel echt een twee persoonsauto, maar biedt daar dan ook meer dan voldoende ruimte voor. Wil je lange reizen gaan maken met meer dan twee personen dan wordt een V40 (zelfs met dakkoffer) aan de krappe kant.

Verder zul je tijdens de proefrit gemerkt hebben dat een V40 redelijk stevig gedempt is, zeker in verhouding met de S80. Of je dat prettig vindt is aan jou natuurlijk.

Het verschil qua kwaliteit ken ik niet. Wel is de S80 die jij noemt één van de latere, daar zijn de kinderziektes wel uit. De V40 is er eentje van het eerste bouwjaar met de ‘nieuwe’ D4, die kende in het begin nog wel wat problemen met onder andere EGR-klep. Hier zijn overigens ook modificaties voor geweest. Als deze zijn uitgevoerd zou dat voor mij geen reden zijn om hem te laten staan. Ik denk wel dat de V40 sneller gaat afschrijven aangezien er genoeg op de markt zijn en er nog een heleboel uit de lease komen. Je vindt ze nu al voor hele redelijke prijzen. Maar goed, dat is koffiedik kijken.

Ben (was) zelf ook lange tijd fan van de S80, ondertussen vind ik het model er een "beetje bejaard" uitzien. Heb dan in juli 2016 toch besloten een gebruikte 2015-er V40 II D3 5-cyl. Aut. te kopen welke volledig aan mijn eisen betreffend auto voldoet. Aangezien ik in het buitenland ook veel op smalle wegen rij, komen mij de afmetingen van de V40 II ten goede, een S80 is langer, breder en zwaarder. De V40 II is heel stabiel gebouwd, geen piepje of kraakje en heb er inmiddels ca. 70k mee gereden, de totaal-km-stand staat op 95k. Bij het brandstofverbruik zit ik op 4.70 ltr./100km, ook na te zien op Spritmonitor.de., geen reparaties, de jaarlijkse onderhoudsbeurt bij mij ca alle 30k. De V40 II is een veilige auto en veel moderner qua design en uiterlijk als een S80. Bij een ev. latere verkoop zal dit ook een positief effekt hebben.

Ook zijn de hoofdsteunen van de achterbank middels een hendel omlaag te klappen als er geen passagiers achterin zitten, komt het zicht naar achteren ook weer ten goede.

Nico GTR zei:

Hmmmm....

lala9292 zei:
De V40 is er eentje van het eerste bouwjaar met de ‘nieuwe’ D4, die kende in het begin nog wel wat problemen met onder andere EGR-klep. Hier zijn overigens ook modificaties voor geweest. Als deze zijn uitgevoerd zou dat voor mij geen reden zijn om hem te laten staan.

Precies dit. EGR blijft een verschrikking door milieueisen. Inderdaad een terugroepactie voor koeler en slangenset.
Check even of de auto niet een piepend/zoemend geluid maakt, steeds meer meldingen over de balansassen die teveel geluid maken. Lijkt niet schadelijk, Volvo is al eventjes bezig met verbeterde balansassen, maar weinig info.

Zo'n S80 is lekker onderscheidend en wat lijkt me dat een fijne auto! Veel leuker dan zo'n leasebak-lookalike als een V40.

Mijn vrouw heeft toevallig een leenauto op dit moment, een S80 uit 2010, D5 summum met automaat.

Rijdt waanzinnig lekker, sterke snelle motor met die fantastische 5 cilinder roffel.
Heerlijke stoelen en chique afgewerkt en lekker ruim. Genoeg opties tbv het comfort.
Dit is een pre facelift waarbij het navi scherm uit het dashboard omhoog komt. Ik meende vanaf 2012 is deze ingebouw, wat eigenlijk er meer gedateerd uit ziet omdat tegenwoordig die schermen allemaal los op het dashboard staan.

De V40 is natuurlijk 2 klassen lager.

Ik zou voor de S80 gaan. Je krijgt een waanzinnige wagen voor bescheiden prijzen.

Terence zei:
Nico GTR zei:

Hmmmm....

De EGR is hier in de V60 pas een probleem geworden bij een kilometerstand van 185.000 km en die is kosteloos door de dealer vervangen. Ja de aloude 2.0 5 cilinder was beter. Maar verder, fijn veel koppel en vermogen, ontzettend soepel en gekoppeld aan de automaat een ontzettend fijne cruiser.

Naar aanleiding van dit topic eens gekeken naar S80's. En hier krijg ik toch wel weke knieën van hoor: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1391587252-volvo-s80-t4-automaat-momentum.html>
Prachtig! Een V40 is ook leuk, maar met zo'n S80 verwen je jezelf veel meer.

Je kunt natuurlijk ook de tussenmaat nemen, een fijne S60. Eem goede mix van comfort en ruimte van een S80 en het modernere en wat goedkopere maandlasten van de V40.

En doorgaans zijn S60 modellen als occasion vrij gunstig

Een auto met veel (met name electronische) problemen die S80. En een volkomen gedateerd uiterlijk.

Barri zei:
Naar aanleiding van dit topic eens gekeken naar S80's. En hier krijg ik toch wel weke knieën van hoor: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1391587252-volvo-s80-t4-automaat-momentum.html>
Prachtig! Een V40 is ook leuk, maar met zo'n S80 verwen je jezelf veel meer.

Er moet ook gekeken worden naar de rijstijl van de heer. De volvo V40 zal een stuk zuiniger zijn bij een vlotte rijstijl. Daarbij ga je het ook in de binnenstad voelen dat je met een grote auto rondrijd van 4,85m in de lengte als je de S80 kiest. Hij is wel een stuk comfortabeler. De v40 vind ik persoonlijk wat meer een stuurmansauto, kan je best lekker mee hoeken. De s80 is een heel ander geval.

Zoals al eerder geopperd, waarom de S60 niet?
Beetje een best of both worlds verhaal.
En als diesel relatief voordelig te krijgen ook. :)

Excuses voor de late reactie, het waren hele drukke dagen. Allen bedankt voor de suggesties en inside information! Waardeer ik zeer en helpt me ook bij het maken van een goede keuze. Ik heb inderdaad ook gekeken naar een S60 maar van de nieuwe modellen vind ik de achterkant niet zo mooi (smaken kunnen verschillen).

Naar aanleiding van de geschreven ervaringen heb ik besloten om toch maar weer een proefrit te maken in beide, daarna zal ik een keuze maken en de keuze hier posten + de redenen. Toevallig zie ik de laatste tijd heel veel V40's rijden (onbewust let je brein daar natuurlijk op) en ze zien er inderdaad erg mooi uit. S80, design is inderdaad wat gedateerd maar vind het toch nog een klassieke look hebben waarbij je toch best veel comfort krijgt.

Ik wil jullie nogmaals allen hartelijk bedanken en hoop snel een update te geven!

Terug
Bovenaan