Twijfel tussen "nieuwe" auto

Iemand 8081001

Wegverkenner
Goedendag,

Op dit moment rij ik een Opel Astra K 1.0 2017, fijne auto maar het is tijd voor iets "nieuws".

Ik twijfel zelf tussen de volgende opties:

Dacia Sandero (2020+)
Suzuki Swift (2019+)
Suzuki Baleno (2019)
En heel misschien de Mitsubishi Space Star..

Het liefst met zo min mogelijk KM, ik rij gemiddeld 2000 KM per maand.

Mijn budget is rond de €16.500,-.

Ik rij ongeveer 90 km per dag waarvan95% snelweg (80&100 wegen).

Musthaves:
*Infotainment (android auto/carplay),
*Cruise Control
*Airco
En meer heb ik persoonlijk niet nodig qua extra (luxe) opties.

Welke raden jullie mij aan of kijk ik in een hele verkeerde hoek, zijn er andere merken/modellen welke beter zullen zijn voor mijn gebruik volgens de forumleden?

Alvast bedankt!

De Suzuki Swift heeft een vriend van mij, best een volwassen auto, de rest ben ik lezend op dit forum een beetje tegengekomen. Dus eigenlijk indirect. De Dacia heeft 2 verschillende modellen met en zonder LPG, in mijn vorige (jaar geleden) topic werd een LPG mij niet aangeraden.

Totaal te besteden budget is €16.500.

Is je Astra K een hatchback? Gezien je naar een Swift kijkt. Heb je verder nog eisen qua ruimte? De K is best ruim op de achterbank namelijk. Met Suzuki zelf geen ervaring, je leest wel vaak dat ze goed scoren op betrouwbaarheid.

De Dacia Sandero heeft af fabriek lpg.
De degelijke en betrouwbare 1.0 TCe is zeer geschikt voor het rijden op het voordelige lpg.

Het laatste model Dacia Sandero is een moderne en ruime auto, die bekend staat als zeer voordelig in onderhoud, reparaties en kosten.

Ik zou zelf de Dacia Sandero kiezen.

Kijk dan ook naar de Renault Clio 5 vanaf 2019 die veel techniek deelt met de Dacia Sandero.
De Clio is veel comfortabeler en meer auto dan de Suzuki's en Mitsubishi, en is stiller en luxer dan de Dacia.
Ik heb zelf een al 3 jaar een Clio 5 en ben er super tevreden over. Het is een zeer betrouwbare, hele fijne en degelijke auto. De Clio is ook geleverd met de zelfde 1.0 TCe.

Laatst bewerkt:
Is je Astra K een hatchback? Gezien je naar een Swift kijkt. Heb je verder nog eisen qua ruimte? De K is best ruim op de achterbank namelijk. Met Suzuki zelf geen ervaring, je leest wel vaak dat ze goed scoren op betrouwbaarheid.
De Astra is inderdaad een hatchback, ruim maar onnodig helaas. Rij 90% vand de tijd alleen namelijk.
Is een Renault Zoe een optie?
De Zoe kan ik bij mijn werk niet laden helaas en voelt te beperkt op dit moment een elektrische auto.
De Dacia Sandero heeft af fabriek lpg.
De degelijke en betrouwbare 1.0 TCe is zeer geschikt voor het rijden op het voordelige lpg.

Het laatste model Dacia Sandero is een moderne en ruime auto, die bekend staat als zeer voordelig in onderhoud, reparaties en kosten.

Ik zou zelf de Dacia Sandero kiezen.

Kijk dan ook naar de Renault Clio 5 vanaf 2019 die veel techniek deelt met de Dacia Sandero.
De Clio is veel comfortabeler en meer auto dan de Suzuki's en Mitsubishi, en is stiller en luxer dan de Dacia.
Ik heb zelf een al 3 jaar een Clio 5 en ben er super tevreden over. Het is een zeer betrouwbare, hele fijne en degelijke auto. De Clio is ook geleverd met de zelfde 1.0 TCe.
De Clio lijkt me ook een mooie optie inderdaad maar 2019 Clio en 2021 Sandero, zit toch wel 2 jaar tussen. Merk je daar iets van denk je?

Ik ben een leek op het gebied van autos, rijden is geen probleem maar nooit echt onderzocht welke motoren betrouwbaar zijn etc.

Twijfelde voorheen tussen de Astra en de Rio, toch de Astra geworden maar de Rio zou ook nog een optie kunnen zijn neem ik aan. Echter zie ik MHEV en de normale, teveel opties en te weinig kennis...

Even naar de Clio gekeken, wist niet dat ze in de zelfde prijs categorie zaten als de Sandero.. Zie 2020/21 modellen voor onder de 16.5..

Ik zie TCe 100 en TCe 90 staan welke van de 2 is de betere keus?

Ik lees, behoudens dat Astra wellicht iets te groot is, eigenlijk geen echte redenen om voor iets anders te gaan? Zie niet een van de genoemde auto's als een echte vooruitgang of verbetering en om per saldo nu flink wat geld neer te leggen om misschien een paar tientjes per maand te besparen klikt niet echt logisch. Heb je er een goede berekening op los gelaten, want als Astra verder bevalt en betrouwbaar is zou ik gewoon lekker doorrijden.

Zeker goede vraag hierboven, al heb ik daarin onlangs zelf ook de "verkeerde" keuze gemaakt. Benieuwd hoeveel de Astra op de teller heeft.
Wat de TCe betreft, volgens mij is de 90 de betere keus, lees ik vaak terug.

Ten opzichte van de Astra lever je wel flink in met de genoemde auto’s. Comfort, maar ook de stoelen zijn veel minder dan in de Astra. Met 25k per jaar is de vraag of dat nu echt slim is.

Ik zal even toelichten waarom ik de Astra verkoop; de Astra heb ik gekocht met 30xxx op de teller. Mijn vorige baan heb ik onverwachts veel meer moeten rijden dan ik verwacht had (zou 30xxx zijn in een jaar maar werd ruim 80xxx). Voor mij extreem veel (paar x per week Groningen - Maastricht afstand gereden hele jaar door). De reden dat ik de Astra niet verkocht was ook omdat het eerst een project zou zijn voor een maand en elke maand werd het verlengt niet wetende dat het een jaar zou duren. Ook meteen de reden dat ik afscheid heb genomen van mijn werkgever.

Op dit moment heb ik een nieuwe baan waarbij ik dat niet meer hoef te rijden. Mijn omgeving zegt dat de Astra (nu 110xxxx) veel heeft gereden en beter kan verkopen voordat er veel onkosten komen etc.

Daarom ben ik op zoek naar een auto met een lage KM stand welke ik een jaar of 2/3 kan rijden zonder (/weinig) problemen en met een jaar garantie het liefst. De Astra is keurig onderhouden elke 25xxx km een grote beurt.

Motorisch is er helemaal niets mee voor zover ik dit kan beoordelen. Bijna alleen maar snelweg gereden ook (denk 80%).

Hoop dat het een beetje duidelijk is. Hoor graag jullie bevindingen over de situatie en wat volgens de leden het beste is.
Je hebt de auto net een jaar en nu alweer opzoek naar wat nieuws? Begin vorig jaar was je nog opzoek naar je Astra.
Ten opzichte van de Astra lever je wel flink in met de genoemde auto’s. Comfort, maar ook de stoelen zijn veel minder dan in de Astra. Met 25k per jaar is de vraag of dat nu echt slim is.

Zeker goede vraag hierboven, al heb ik daarin onlangs zelf ook de "verkeerde" keuze gemaakt. Benieuwd hoeveel de Astra op de teller heeft.
Wat de TCe betreft, volgens mij is de 90 de betere keus, lees ik vaak terug.
Welke keuze heeft u gemaakt en wat was de reden hiervoor en heeft u "spijt" van uw keuze?

Bij de Renault Clio 5 1.0 had je eerst een 5 bak met 100 pk en later een 6 bak, op benzine was de motor toen terug geregeld naar 90 pk, op lpg was het vermogen 100 pk. De 6 bak moet soepeler schakelen, de 5 bak schakelt iets stroever maar daar valt ook goed mee te leven. Ik denk dat je dat gewoon zelf moet proberen.

De stoelen zitten prima, in elke uitvoering zitten andere stoelen.
Ik heb zelf een Clio 130 TCe met 7 traps automaat RS Line, hier in zitten grote en in vele standen verstelbare sportstoelen die erg goed zitten. Bij de Intens heb je lagere opstaande randen, maar die zitten ook erg goed. In de Zen heb ik wel gezeten in de showroom maar niet in gereden, dat is te kort voor een goed oordeel.

Je Opel Astra is nog niet erg oud, en de kilometerstand laag, de kans op dure problemen is niet groot. Mijn vorige Renault heb ik gereden tot 180.000 km zonder grote problemen of kosten.

Welke keuze heeft u gemaakt en wat was de reden hiervoor en heeft u "spijt" van uw keuze?
Ik heb een grote auto, Mondeo, die bijna 2 ton heeft gereden. Heel fijne auto, maar duur in belasting en kon wat zuiniger in verbruik. Daarnaast zocht ik stuurverwarming omdat ik zeer slecht doorbloede handen heb (Raynaud).

Maar was het noodzakelijk? Nee. De Mondeo rijdt nog erg goed en de distributieriem was al vervangen, ik verwachtte geen grote kosten.
Maar naast dat het leuk is om te zoeken, is de huidige auto (Focus) jonger, zondermeer fijner op de weg en zuiniger, zowel in verbruik als belasting. Onderhoud zal wellicht overeenkomen. Ik liep tegen een mooi exemplaar aan voor een heel fijne prijs.

Dus zeker geen spijt. Maar als ik jouw verhaal lees, 110k en auto uit 2017. .. ik zou doorrijden!

Laatst bewerkt:
Ik zou lekker doorrijden in de Astra. Wat je eventueel meer zou uitgeven aan onderhoud, bespaar je op,afschrijving. Bovendien is 110000 km net in gereden. Mijn ervaring is dat grote kosten (onderstel, schokdempers, etc) pas bij rond de 300000 a 400000 km komen. En daarna kun je weer 200000 a 300000 km verder.

ik koop tegenwoordig mijn auto’s met hoge km-standen. Iets meer onderhoudskosten, maar geen afschrijving. ik koop ze tegenwoordig met km-standen van rond de 400000 km en rijd ze naar 600000 a 700000 km. Afschrijving per jaar nog geen €500. Onderhoudskosten tussen de €2000 en €2500 per jaar. En ik rijd ongeveer 50000 km per jaar.

De duurste auto die ik heb gehad was een nieuwe. Afschrijving €5000 per jaar en nog steeds €1000 per Jaar onderhoud.

Laatst bewerkt:
Boosterjet is 1.0 en 1.4 beiden met turbo. Zeer zeker aan te raden boven de 1.2, die geen turbo heeft.
De 1.0 is een 3 cylinder met turbo en de 1.2 is een 4 cylinder zonder turbo. Die net turbo heeft meer vermogen. Het kan dus best zijn dat je de ene helemaal goed niks vind en het andere juist wel. De 1.2 staan wel voor schappelijker prijzen te koop. De 1.4 is een 4 cylinder met turbo en is het topmodel van de Swift waarvoor je diep in de buidel moet tasten, dus die zou ik buiten beschouwing laten

Jouw omgeving beweerd dat een astra met 110.000 km met hoofdzakelijk snelweg kilometers van ellende uitelkaar valt? Met jouw astra heb je goud in handen immers je hebt hem ook nog goed onderhouden. Dat je perse geen auto moet kopen boven de ton is kroegpraat

Laatst bewerkt:
Gewoon doorrijden. Zoiets inruilen kost je op de eerste dag al 2000-€3000 winst voor de handel en dat moet je dan met tientjes minder kosten en honderd meer afschrijving gaan "terugverdienen".

Zelfs als de motor en bak eronderuit vallen is de Astra nog voordeliger.

Dus als ik het goed begrijp, is doorrijden met de Astra de betere keuze.. Ik kan de Astra wel verkopen voor het bedrag dat ik hem zelf gekocht heb! Of ik had een hele goede deal of de waarde is het zelfde gebleven(?). Is het dan nog beter om de Astra te blijven rijden?

Jouw omgeving beweerd dat een astra met 110.000 km met hoofdzakelijk snelweg kilometers van ellende uitelkaar valt? Met jouw astra heb je goud in handen immers je hebt hem ook nog goed onderhouden. Dat je perse geen auto moet kopen boven de ton is kroegpraat
Ja qua waarde vermindering is wat ze inderdaad zeggen en sommigen hebben nooit een auto boven de ton gereden ook. Kopen altijd een auto elke 2 jaar (vaak demo modellen of van een jaar oud)

Bij de Renault Clio 5 1.0 had je eerst een 5 bak met 100 pk en later een 6 bak, op benzine was de motor toen terug geregeld naar 90 pk, op lpg was het vermogen 100 pk. De 6 bak moet soepeler schakelen, de 5 bak schakelt iets stroever maar daar valt ook goed mee te leven. Ik denk dat je dat gewoon zelf moet proberen.

De stoelen zitten prima, in elke uitvoering zitten andere stoelen.
Ik heb zelf een Clio 130 TCe met 7 traps automaat RS Line, hier in zitten grote en in vele standen verstelbare sportstoelen die erg goed zitten. Bij de Intens heb je lagere opstaande randen, maar die zitten ook erg goed. In de Zen heb ik wel gezeten in de showroom maar niet in gereden, dat is te kort voor een goed oordeel.

Je Opel Astra is nog niet erg oud, en de kilometerstand laag, de kans op dure problemen is niet groot. Mijn vorige Renault heb ik gereden tot 180.000 km zonder grote problemen of kosten.
Wat vreemd dat het vermogen wisselend is bij eenzelfde motorisering.

Maar dus als ik het goed begrijp is een 6 bak de betere keuze.

Klopt de Astra is niet heel oud, gelukkig ook niks mis mee. Maar wat ik had begrepen is dat die nu qua waarde goed zit vandaar. (Goed aanbod gekregen ook).

Dus als ik het goed begrijp, is doorrijden met de Astra de betere keuze.. Ik kan de Astra wel verkopen voor het bedrag dat ik hem zelf gekocht heb! Of ik had een hele goede deal of de waarde is het zelfde gebleven(?). Is het dan nog beter om de Astra te blijven rijden?
Het is een "verstandige" keus, of het ook de keus is die jij wilt maken is geheel aan jou natuurlijk.
Occasions zijn op moment relatief (erg) prijzig, wellicht dat je er daarom een vergelijkbaar bedrag voor terugkrijgt.
Dan is het dus de vraag of je blijer wordt van een andere auto. Ik zou zelf de Astra K niet inruilen voor een genoemde Suzuki omdat ik de Astra mooier vindt. Ook andere al benoemde punten waarop je inlevert maken dat ik adviseer de Astra aan te houden. Kilometerstand vind ik niet spannend.
Met 25k km per jaar kan je nog prima wat jaren doorrijden. En je weet nu wat je hebt, bij een andere auto occasion niet.
Maar zoals ik al zei, zelf was ik ook onverstandig nadat mij is geadviseerd de Mondeo te blijven rijden:LOL:

Als je tevreden bent over de Astra, die nog maar van 2017 is, zie ik eerlijk gezegd geen argument om een andere auto te kopen, of wil je per se kleiner?

Heel erg bedankt allemaal, ik hou de Astra dan nog even. Qua uiterlijk is die inderdaad een stuk mooier (smaak kwestie) en qua comfort zit het beter volgens de meeste..

Twijfels zijn er natuurlijk nog en als er andere meningen/gedachten zijn hoor ik deze ook graag!

Oh, ik zie net echt heel veel verschil eerlijk gezegd. Is dit de "slechte" Peugeot motorisering waar veel over te lezen is of is dit gewoon een Opel motor?
Je bedoelt de 1.2 PureTech, die bij Opel niet zo heet. Zou goed kunnen, ze zaten toen al bij PSA (nu Stellantis). Dan zou ik toch liever bij de huidige Astra blijven. Maar ook al zou het een goed blok zijn, is de totale auto het overstappen waard? Inderdaad geen enorm verschil, meestal niet bij facelift. En het verschil in kilometerstand is voor jou één jaar rijden.

Je bedoelt de 1.2 PureTech, die bij Opel niet zo heet. Zou goed kunnen, ze zaten toen al bij PSA (nu Stellantis). Dan zou ik toch liever bij de huidige Astra blijven. Maar ook al zou het een goed blok zijn, is de totale auto het overstappen waard? Inderdaad geen enorm verschil, meestal niet bij facelift. En het verschil in kilometerstand is voor jou één jaar rijden.
Dat is ook een punt inderdaad, blijf gewoon bij de Astra! Nog een jaartje dan :).

Heel erg bedankt voor de duidelijke reacties en hulp!

Er zijn geen problemen bekend met de 1.2 maar de motor is ook nog niet zo heel lang op de markt en heeft net als vele moderne motoren alleen de juiste dure olie nodig.

Die omgeving van jou heeft weinig verstand van auto's zo te lezen.
Lekker de Astra houden en mee door blijven rijden.
De afschrijving per jaar van een nieuwe 2e hands is meer dan het onderhoud van je Astra kost.

Boosterjet is 1.0 en 1.4 beiden met turbo. Zeer zeker aan te raden boven de 1.2, die geen turbo heeft.
Ik heb de Boosterjet én de gewone 1,2 beiden langere tijd gereden..... als je flink door wilt rijden neem je de duurdere boosterjet , is gewoon normaal meekomen met het verkeer voldoende kun je zeker de 1,2 nemen. Beiden zijn erg zuinig in verbruik en laag in gewicht dus weinig houderschapsbelasting . Suzuki is spreekwoordelijk betrouwbaar...

Mijn vrouw heeft een S-Cross 1.0 boosterjet gehad. Prima motor ook in de S-Cross.
Met name het koppel is hoger bij een lager toerental bij de boosterjet.

Auto met 110k km die goed is onderhouden kan makkelijk nog 90k km mee. En ja dan zal je allicht eens een keer wat meer kwijt zijn aan onderhoud. Maar dat gaat nooit opwegen tegen de investering die je nu wil doen in een jongere, kleinere auto met minder km op de teller. Dus ook in mijn beleving zou ik voorlopig gewoon lekker doorrijden met de Astra.

Terug
Bovenaan