Twijfel over koppeling

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal.

Het gaat om een Fiat Punto 55S, 1996 en met 442000km op de teller.

Al een aantal maanden hoor ik enig gegier als ik de koppeling laat opkomen. Dit hoor ik alleen in zijn eerste en tweede versnelling en alleen de eerste 2 minuten rijden. Daarna is het weg. Lijkt druklager te zijn.

Het koppelingspedaal voelt vrij sponzig, door bovenstaande hebben we het koppelingspedaal iets anders afgesteld, waardoor het pedaal hoger zit. Het pedaal voelt dus sponzig, maar ook dit verschilt sterk. Vooral met koude motor voelt de koppeling zo, als ik op mijn werk kom (20/25min rijden) voelt de koppeling steviger.

De afgelopen 2 weken valt het mij op dat de versnelling soms niet lekker in zijn drie gaat. De pook zou eigenlijk nog een centimeter verder moeten zeg maar. Ook heb ik het idee dat de auto soms enigszins inhoudt, ook vooral bij de derde versnelling.

Nu heb ik een test gedaan voor de koppeling: Ik rijd 50km/pu in zijn vijf en geef dan vol gas. De auto bromt wel, volgens mij omdat hij het niet echt prettig vindt, maar volgens mij gaan de toeren gelijk met de snelheid. Ik heb geen toerenteller, dus het gaat op gehoor. Als de koppeling defect raakt, moet het dan klinken alsof je gas geeft met de koppeling ingedrukt? Daarnaast heb ik ook de volgende test gedaan: Auto in zijn 1, geen handrem en dan starten. De auto blijft gewoon stilstaan dan, wat volgens mij ook de bedoeling is.

Komt de koppeling eraan? Wat zeggen jullie?

Ik zeg ja. Maar niet noodzakelijk omdat de platen zijn versleten. De drukgroep kan ook kapot.

Auto in zijn 1, handrem erop en starten zonder voet op de koppeling? Dan heb je geluk dat je startmotor het nog doet.

Als je dat op die manier doet gaat er een hoge spanning door je systeem heen, ik ben even het waarom vergeten. Maar dat kan een aantal componenten lamleggen.

Maar ja, pedaal hoog, sponzig, en wat je verwacht bij de 5e versnelling is dat de auto rustig optrekt zonder dat de motor echt snel klimt in toeren.
Het moet heel langzaam gaan zoals je gewend bent.

Drukgroep, de koppelingspedaalbekrachtiger in combinatie met de olie daarin, en daarna de platen als onderdelen...

Nissan GT-R zei:
Auto in zijn 1, handrem erop en starten zonder voet op de koppeling? Dan heb je geluk dat je startmotor het nog doet.

Zonder handrem Met koppeling ingedrukt! Volgens mij gaat het toerental rustig omhoog, maar bromt de auto omdat ie het moeilijk heeft als je vol gas geeft in zijn 5 als je 50 rijdt. De klepstoters (denk ik?) ratelen dan ook een beetje.

Oke gelukkig maar, het brommen is normaal vrijwel elke auto vindt dat lastig het kan.....net en daarom als je motor dus redelijk snel de toeren ingaat treedt de overbelastingsbeveiliging van je koppeling in en dat is met die krachten een teken dat de plaat versleten is.

Maar als de drukgroep kapot is, vervang dan direct de koppeling als de garage dat niet aangeeft.

En klepstoters tikken over het algemeen maar dat moet ook te horen zijn bij stationair toerental. Dat betekent trouwens wel dat ze te ruim staan. Maar ik gok dat je hydraulische klepstoters hebt.

Ik heb de afgelopen dagen de auto, als ik deze parkeerde, op de handrem gezet ipv in de versnelling. Het koppelingspedaal voelde een stuk steviger.

De koppeling bleek, na verschillende tests in orde te zijn. Wat het geval zou kunnen zijn: bij het schakelen van zijn 1 naar zijn twee maakt de auto gebruik van één 'arm' (weet de juiste naam niet). Als je van zijn twee naar zijn drie gaat dan gebruikt hij er twee. Het kan zijn dat deze wat versleten zijn. Maar door te schakelen met minder dwang (hand op de pook), maar rustiger, waardoor de pook bijna vanzelf in zijn drie gaat. Sindsdien gaat het een stuk beter.

Terug
Bovenaan