Twijfel andere auto of door rijden met huidige

Huidige auto houden of auto inruilen

• Totaal aantal stemmers
    41
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Beste forumleden.

Zoals de titel het aangeeft twijfel ik of ik mijn huidige auto ga inruilen of toch zal inruilen voor een jongere auto.

Huidige auto betreft een 2011 Ford Mondeo hatchback 1.6 EcoBoost in Titanium uitvoering. Welke nu ongeveer 170.000km op de teller heeft staan. I.v.m leeftijd zal Februari volgend jaar de distributieriem (en waterpomp) vervangen moeten worden tevens zal ik dan voor en achter de banden moeten vervangen, grote onderhoudsbeurt (+APK), airco service laten uitvoeren. Allemaal regulier onderhoud dat bij leeftijd en km stand van een dergelijke auto horen en de auto bevalt nog erg goed.

Bij mijn (ford) dealer hebben ze ook wel 2 interresante auto's staan.
1. 2017 - Ford Mondeo wagon 2.0 EcoBoost 240pk Automaat titanium, 42.000km (geimporteerd door de ford dealer).
2. 2019 - Ford Focus wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST-Line, 24.000km (geimporteerd door de ford dealer).

Momenteel rij ik ongeveer 12.000km per jaar maar daar zal zeer waarschijnlijk binnenkort zo'n 30.000km per jaar (woon-werk) bij komen omdat mijn werkgever wil dat de bedrijfs auto ingeleverd wordt

Wat is jullie mening inruilen of huidige auto houden

2k uitgeven aan onderhoud, of 20k uitgeven aan wat anders. Zolang de auto nog bevalt zou ik lekker doorrijden.

Bij 30.000 km per jaar lijken mij zowel de Mondeo met 240 pk als de Focus met 182 pk geen goede opties. Bij 12.000 km per jaar is brandstof een veel kleinere kostenpost.

Ik zou gewoon doorrijden met de huidige auto, of als je toch wat anders wil alvast rekening houden met een hoger kilometrage door een zuinige auto te kiezen. Om bij Ford te blijven kijk dan gewoon naar een Ford Mondeo Hybrid of als het zeker is voor een Focus of Mondeo op diesel.

Je huidige kan nog eel ff mee. Als je straks echt op 42k per jaar zit op zoek naar een diesel

Lekker doorrijden.

Voor de 'heb' en bling is er van alles te verzinnen maar ik denk niet dat je met 12000 per jaar ernstig lijdt onder de iets oudere Ford.

Zoals gezegd: als je echt veel gaat rijden moet je nóg verstandiger gaan handelen.

Deze vraag is niet te beantwoorden omdat je niet aangeeft wat je keuzecriteria zijn. Welke aspecten wil je afwegen? Geld? Zin in iets anders? Andere criteria?

Heb je zo'n grote auto echt nodig?
Als het goedkoop moet rijden dan kun je beter naar een Fiesta diesel kijken.
Als je het formaat auto nodig hebt, lekker blijven rijden met wat je nu hebt. Met zoveel KMs per jaar schrijft zo'n (relatief) nieuwe auto heel hard af en dat kost vele malen meer dan het grote onderhoud dat er nu aan zit te komen.

Ik zou nog een jaartje doorrijden. Als over een jaar de Corona-ellende voorbij is (hopen), dan zakken de prijzen van occasions ook weer wat. Je Mondeo zal nu al niet heel veel meer opbrengen.

Bedankt voor alle reacties

@bobsled Ik heb niet per definitie een grote auto nodig zit er voor 80% alleen in maar vindt een grotere auto fijner rijden en zitten kleinere auto's zijn meestal niet echt gebouwd voor een forse man van 1.93m.

@Jeff Vink. Geld is geen motivatie dan ga ik er hoe dan ook op achterruit bij inruil 3k aan onderhoud of 28k aan een andere auto (inclusief inruil). Een jongere auto is leuk maar niet per se noodzakelijk, beetje leuk vs verstand is het eigenlijk.

Ik denk dat ik voorlopig mijn huidige auto hou.

Een nieuwere, betere auto is natuurlijk altijd fijn, in de regelmaat zijn ze zuiniger, stiller, sneller en veiliger en heb je natuurlijk weer meer gadgets die het rijplezier en comfort ook verhogen. Echter is nu wel een slechte tijd om veel geld stuk te slaan op een nieuwe auto, zeker wanneer je niet op de schopstoel zit en de huidige auto écht vervangen moet worden. Tel daarbij op de onzekerheid wat betreft het aantal te rijden kilometers en de enige juiste uitkomst is eigenlijk dat het verstandig is om in de huidige auto te blijven rijden en na een jaar ongeveer de situatie opnieuw te evalueren.

Wat gaat de werkgever betalen voor die 30K ?

Zal een rekensom worden.... met dat wat je nu rijdt zijn de totale kosten schappelijker, denk ik.

@Durashift, hier wordt ik in mijn mening zeer benadeeld. Want HR blijft vast houden aan een max van €142,- per maand (= € 1.704,- per jaar).

Denk dat je voor jezelf moet afwegen of je met 30.000 km per jaar die auto nog wilt rijden, gelet op verbruik en of de auto verder goed bevalt en voor zover bekend geen beginnende kwalen vertoont. Het kan best tot over 300.000 km goed gaan, maar dat weet je nooit helemaal zeker.

Anders de auto inruilen voor één die beter past (lees: veel goedkoper in gebruik). Dan zou ik niet meteen gaan voor een auto van 28k, maar één van 15k (jaar of 5 oud) met liever minder dan 100.000 km gelopen. Dan heb je de hoge afschrijving van een bijna-nieuwe niet, maar heb je wel gewoon een goede moderne wagen met nog redelijk lage kilometerstand. Je gaat 30.000 per jaar rijden, waarmee je de afschrijving van een bijna nieuwe auto die al hoog is nog verder opvoert en dat is zonde van het geld.

Verder vind ik het wel een naaistreek van je werkgever om je zo op kosten te jagen door de bedrijfswagen terug te eisen. Laat ze dan ook maar betalen voor de extra kosten die je gaat maken. 18.000 x 0,19 per km zou je normaal 3420 euro per jaar moeten opleveren, jij krijgt met 1704 euro zo'n 10 cent per km vergoed. Daar kun je inclusief onderhoud en afschrijving geen auto van rijden, jou kost dat buiten de vergoeding 0,10 tot 0,20 euro per km uit eigen zak afhankelijk van wat je voor auto gaat rijden.

@AnnoNu: excuus voor de late reactie, de berekening is eigenlijk nog erger. Ik ga alleen voor het werk al die 30.000km rijden daar komt die 12.000km die ik nu jaarlijks gemiddeld rij bij op dan kom je op ongeveer 42.000 km per jaar uit.

De situatie is nu iets veranderd. Huidige auto heeft nu problemen met het infotaimentsysteem. Teloofkoppeling, bediening climate control en aanjager werken niet meer en comminucatie tussen infotaiment systeem en boardcomputer is niet meer aanwezig. Het systeem is er nu uit gehaald voor onderzoek en wanneer mogelijk revisie (kans wordt klein geacht). Origineel nieuw systeem is erg prijzig (€ 2.7k). Ik zal dit nog wel laten herstellen omdat Ik denk dat de auto zonder infotaiment systeem bijna niets opbrengt bij eventuele verkoop/inruil

Shop vooral bij elektronica experts, garages zullen heel snel die complete modules gaan verwisselen. Als het dan een roestig stekkertje blijkt te zijn dan zullen ze wijselijk hun mond houden.

Vraag eens bij circuitsonline.net "vraag & aanbod."

Je kunt dit probleem eens zoeken op forum van de focusclub.
Op eBay kun je best wel wat media units vinden
Die nieuwprijs slaat nergens op.
Eventueel een zoekvraag doen op onderdelenzoeker.nl

De grootste afschrijving heb je al achter de rug. Met defecten krijg je weinig voor de auto, maar je de auto weer netjes, dan kun je deze goed verkopen via marktplaats. En een betere deal maken als je een nieuwe koopt.

Ik weet niet waarom je een 186 pk nodig hebt. Caravan?
Ik heb de 125pk Focus uit 2020 en dat is zat in Nederland en in de Alpen. Qua grootte en comfort voegt een Mondeo weinig toe. Ik vind de adaptieve cruise control, Android auto en alle rijhulpen geweldig en die oudere Mondeo loopt daarin wat achter. Op de snelweg 100km/u moet je 1:20 kunnen halen in de praktijk. Kun je vergeten met de 1.5.

Met je afstanden kun je ook eens kijken bij Carnext voor een gebruikte diesel Mondeo.

Terug
Bovenaan