Wij verwachten binnenkort ons eerste kindje
Leuk, gefeliciteerd! Wanneer verwacht je de kleine?
Ik twijfel nog erg over een station omdat ik mijzelf nog jong vind (30 jaar) maar ik ben ook weer bang dat een sedan te weinig ruimte gaat hebben mochten we over een paar jaar een 2e kindje willen.
Een sedan kan heus wel weet ik uit eigen ervaring (de kleine is nu 3 en als gezin hadden we een Lexus GS, Lexus IS en nu een Jaguar XE) maar de reden dat we geen station hadden/hebben is dat van die modellen geen stations bestaan. Als Lexus en Jaguar stationwagens zouden maken dan had ik een station gekozen. Niet eens zozeer dat je méér spullen mee kunt nemen in de bagageruimte maar vooral omdat je grotere items kunt meenemen. Denk aan een 'babygym' of een driewieler die dan net wat makkelijk mee kan naar oma. Bovendien is het achterportier wat groter/hoger bij de station en dat is makkelijk wanneer je de kleine achterin een stoeltje moet zetten.
Ik zie daarnaast veel gemixte verhalen over PHEV's en was benieuwd wat jullie mening hierover was en of jullie nog andere suggesties hadden die aansluiten bij bovenstaande autos.
Voor wat betreft de keuze voor de PHEV zou ik eerst checken:
- Heb je een eigen oprit waar je zou kunnen laden?
- Liggen er ook nog eens zonnepanelen op je dak waarvan je de overcapaciteit mooi in de accu van de auto kwijt kunt?
- Rij je met enige regelmaat korte stukken (minder dan 50km)?
Als je op straat moet pluggen dan wordt het te veel gedoe en bovendien is het laden op straat best duur. Je eigen zonnestroom is het voordeligst en leveren dus hele goedkope kilometers op. Het meeste profijt van de accu heb je op korte stukjes (al is een 330e ook op langere ritten zuinig).
Ook goed om te weten:
- Een voordeel van een PHEV is dat er veel aanbod is en ze vaak lekker krachtig zijn
- Nadeel is een kleinere bagageruimte omdat de accu daar ruimte wegsnoept. Een 330e sedan heeft een idioot kleine kofferruimte bijvoorbeeld. Dan moet je wel een station voor de ruimte.
En dan vooral het sommetje maken: is een PHEV nog voordelig als de MRB stijgt? En helemaal koffiedik kijken: blijft die MRB zo hoog? Met de huidige politieke onzekerheid en het protest tegen de hoge MRB voor EVs (en PHEVs) is het de vraag met een meer pragmatisch kabinet de MRB weer naar realistische waarden wordt aangepast.
Mijn eisen zijn eigenlijk vooral een sportief uiterlijk, het liefst vlot (boven de 200pk), relatief nieuw (na 2018) en wat luxe. Wij kijken rond de 30 tot 35k. Ik vind persoonlijk de S60 T6/8 het mooist, maar of deze heel betrouwbaar is dat blijkt nogal uiteen te lopen.
Waarom boven de 200pk? Ga je met een kleine achterin echt de bochten om hoeken? Een sedan is niet praktisch. Zoek een mooie 320i of V60 B3/B4, praktisch, luxe en snel zat.
200+ PK is totaal overbodig. Met je kroost achterin, of met de wetenschap dat dat op je wacht, ga je waarschijnlijk een stuk rustiger rijden. Als je sportief wilt rijden, kun je altijd de 1-serie nog nemen.
Ik kan me de wens voor 200+pk juist goed voorstellen. Het hebben van een power reserve rijdt gewoon relaxt en ook met een kleine achterin kan je heus wel eens gas geven zonder het gek of gevaarlijk te maken.
Een BMW 3 touring vind ik zelf altijd bedroevend klein van binnen als het gaat om de praktische ruimte achterin.
De BMW 5 touring van een vriend van me vind ik in de koffer ook altijd veel kleiner aan doen dan je zou verwachten van buiten omdat de vloer zo hoog ligt. Ik vermoed vanwege de ruimte die nodig is voor de achterwielaandrijving.
Als we het over ruimte op de achterbank hebben ben ik het wel met Hencque eens want vooral op de achterbank wordt het snel krap vanwege de enorme autostoelen waarin kinderen in vervoerd moeten worden. In de Lexus IS en in iets mindere mate in de Jaguar XE hebben wij de passagierstoel heel ver naar voren staan zodat de kinderstoel op de achterbank er goed achter past. Voor ons kan dat prima want mijn partner, die vaak in de passagierstoel zit, is niet zo groot. Als er wel eens een langer iemand op de passagierstoel mee rijdt dan zit diegene voorin vaak klem. Hoe groot is jouw partner / degene die op de passagierstoel zal plaatsnemen?
Mijn advies dan ook zijn om ook vlot een kinderautostoel uit te zoeken en die lekker mee te nemen wanneer je voor een auto gaat kijken. Dan weet je meteen of de ruimte op de achterbank voldoende is en vooral of er voldoende ruimte voor de passagier voorin. De laatste G21 generatie van de 3-serie is niet meer zo krap als de 3-series van vroeger maar een ruimtewonder is het interieur ook niet.
Omdat je je wellicht nog niet hebt verdiept in kinderstoelen:
- Van 0-1 kiezen mensen vaak voor een 'babyschaal' of 'maxi cosi' zoals dat in de volksmond heeft. Een draagbaar stoeltje waarin je de kleine met stoeltje en al in de auto zet. Je klikt het draagbare stoeltje vast in een base die met isofix in de auto vast zit. Handig omdat je dat kleine babytje met stoel en al kunt verplaatsen.
- Vanaf ongeveer 1 jaar is je kind alweer te groot voor een 'babyschaal' en heb je volgende stoel nodig in de auto. Het is er eentje die achterwaarts staat (het kind kijkt naar achteren en zit dus niet in de rijrichting). Een kind van 1-2 klimt er nog niet zelf in en je moet altijd de gordels nog even vastmaken dus dan is een wat grotere deuropening van een station makkelijker dan de krappe opening van een sedan. Een voorbeeld van zo'n stoeltje is een Britax Swingfix.
- Vanaf 1,5 jaar mag je kind voorwaarts zitten (dat scheelt ruimte) maar je wil eigenlijk dat je kind zo lang mogelijk (idealiter tot 4 jaar) achterwaarts zit. Simpelweg omdat dat veiliger is. Het is altijd fijn als je kind slaapt in de auto dus je wil de stoel zo plat mogelijk kantelen (kantelmachanisme zit in de stoel) en ook dat neemt meer ruimte in dan een stoel die erg rechtop zit.
Bovenstaande stoelen hebben vaak isofix én een steunpoot en nemen veel ruimte in omdat ze achterwaarts staan en dus ruimte tussen de rugleuning van de passagierstoel en de rugleuning van de achterbank innemen.
Vanaf 3,5/4 jaar ga je naar een Swingfix Kidfix en die zijn flink compacter, ook omdat je kind dan voorwaarts zal zitten.
Adac heeft een goede lijst om stoeltjes te vergelijken:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/kindersitze/kindersitztest/