Tweedehands voor startend gezin

Mark 9663200

Net ingestapt
Goedemiddag,

Wij verwachten binnenkort ons eerste kindje en zijn in de markt voor een nieuwe auto. Ik heb op dit moment een BMW 1 serie uit 2022 maar wij verwachten dat deze straks met alle spullen voor vakanties mogelijk te klein gaat zijn en wij willen daar dus een grote(re) auto bijkopen. Ik heb zelf al wat rondgekeken en de volgende auto's vind ik mooi:
BMW 330i / 330e Sedan of Station.
Volvo S60/V60, het liefst dan met een T6 of T8.
Seat Tarraco.

Ik twijfel nog erg over een station omdat ik mijzelf nog jong vind (30 jaar) maar ik ben ook weer bang dat een sedan te weinig ruimte gaat hebben mochten we over een paar jaar een 2e kindje willen.

Ik zie daarnaast veel gemixte verhalen over PHEV's en was benieuwd wat jullie mening hierover was en of jullie nog andere suggesties hadden die aansluiten bij bovenstaande autos. Mijn eisen zijn eigenlijk vooral een sportief uiterlijk, het liefst vlot (boven de 200pk), relatief nieuw (na 2018) en wat luxe. Wij kijken rond de 30 tot 35k. Ik vind persoonlijk de S60 T6/8 het mooist, maar of deze heel betrouwbaar is dat blijkt nogal uiteen te lopen.

Waarom boven de 200pk? Ga je met een kleine achterin echt de bochten om hoeken? Een sedan is niet praktisch. Zoek een mooie 320i of V60 B3/B4, praktisch, luxe en snel zat.

Met een jonger en mogelijk uitbreidend gezin zou ik in ieder geval de optie sedan laten vallen. Je gaat de ruimte toch nodig krijgen en de buggy's en andere spullen die je mee gaat nemen nemen al snel de nodige volume in. Ik zou ook niet zo heel zwaar aan het vermogen tillen als je er geen speciale doelen mee hebt (trekken caravan of reizen naar bergen, of beide uiteraard).
Als ik jouw criteria neem en dan sorteer op prijs, dan valt me op dat onder de eerste treffers op deze site al meerdere Volvo's zitten. Daar zitten ook nog best leuke uitvoeringen op als ik door de suggesties blader. Als je in deze klasse en de 3-serie kijkt, is er een reden dat je de Mercedes-Benz C-Klasse niet in je zoektocht hebt genomen? Als ik die erbij zet dan zijn ze over het algemeen wel ouder.

Ik begrijp dat je de S60 mooier vind, dat doe ik ook, maar met klein(re) kinderen is een V60 veel praktischer.
Buggy, luiertas, later een stepje of fietsje.
Je hebt een royaal budget en dus veel keuze. De V60 dateert uit 2018 alweer, maar is naar mijn mening nog niet gedateerd :giggle: . Verdiep je bij dat model wel in de opties kan ik aanbevelen. Mijn top 3 op dat vlak, de lederen comfortstoelen met zitverlenging / elektrisch verstelbare lendensteun, upgraded audio en elektrische koffer.

Volgens mij is het wel duidelijk aan bovenstaande reacties: station is wat je moet willen. Niks om je voor te schamen, hoe jong je ook bent. Je gaat spijt krijgen als je voor een sedanuitvoering gaat.

Je genoemde Seat vind ik dan wel weer een ouwelullenbak ;)

Aangezien je aangeeft dat je uiterlijk het belangrijkste vindt kun je zelf de beste keuze maken welke auto's voldoen aan je eisen.

PHEV zijn relatief zware auto's en daarbij een hoge MRB. Je moet behoorlijk fanatiek stekkeren en korte stukjes rijden om dit lucratief te maken. Aangezien je sportiviteit belangrijk vind zou ik daar vanaf stappen. Al die extra kilo's helpen niet met leuke bochtjes maken.

Met jouw wensen zou ik voor een BMW 330 station gaan.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor al jullie antwoorden! Ik ga me dan een beetje richten op de 330 en V60.

Wat betreft mijn vermogenseis: ik vind vermogen zelf gewoon leuk en fijn tijdens het rijden, meer een gevoel en natuurlijk met optrekken. Ook gaan we ieder jaar op wintersport en willen we mogelijk ook ooit een caravan o.i.d.

Ik heb zojuist even een 330i en 330e vergleken qua wegenbelasting en de 330e lijkt zelfs 1 euro per maand goedkoper. Mis ik hier iets? Er zijn namelijk een stuk meer 330e varianten te koop in onze prijscategorie.

De Phev uitvoeringen van de 3 en C-klasse hebben een hele kleine kofferbak en zijn dus handig. Ik zou gewoon voor een sedan gaan, ruim genoeg. Vroeger reden we veel kleinere auto's en paste het ook.

Je bent nooit te jong voor een leuke auto. De 330i touring is een topper, praktisch genoeg voor een jong gezin en rijeigenschappen en prestaties zijn ronduit goed.

Vroeggâh, zetten we onze kinderen ook nog niet in de gordels. Als je bij gezinsuitbreiding gaat voor iets anders; een station. Je weet nog niet wat je gaat verslepen! ;)

Vroeggâh, zetten we onze kinderen ook nog niet in de gordels. Als je bij gezinsuitbreiding gaat voor iets anders; een station. Je weet nog niet wat je gaat verslepen! ;)
Niks waar je een station voor nodig hebt, ga dan meteen voor een Crafter of Sprinter.
Je kan natuurlijk ook voor een 2020 320i GT gaan

Is een X3 wellicht wat? Met 4WD ook heel handig voor de wintersport :) Ik vind 'm qua uiterlijk sportiever dan een Seat Tarraco, dus ik noem 'm maar even voor de zekerheid.

Genoeg keuze voor 30-35K. Voorbeeld:

Hoezo twijfelen als 30 jarige over een station omdat je je er te jong voor vindt ? Een station wordt meestal gebruikt door mensen met een actief leven die vaak veel spullen meenemen voor sport, uitjes e.d. Ik zou als 30 jarige niet gezien willen worden een in sedan. Een sedan associeer ik juist als een oude lullen bak of als auto voor keurige saaie personen.

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist even een 330i en 330e vergleken qua wegenbelasting en de 330e lijkt zelfs 1 euro per maand goedkoper. Mis ik hier iets? Er zijn namelijk een stuk meer 330e varianten te koop in onze prijscategorie.
Ja. Phev heeft nu nog MRB korting en dat vervalt.

Persoonlijk ben ik het meeste fan van de V60 T8 dan.

Prettig rijdende auto ook, heb mij enkel laten wijsmaken dat je er tweedehands niet goed vanaf geraakt?? Maar dat hoeft op zich de pret niet te bederven.

Met een kleine op komst, zeker met alle meuk de eerste paar jaar, ga voor die station!

Is me een raadsel waarom je voor een SUV zou gaan, je bent pas 30 toch?

Ben als 40er vorig jaar weer van een SUV naar een station terug gegaan en had dat eerder moeten doen. Rijdt toch wat directer allemaal.

Zowel die BMW als de Volvo zijn prima auto's. Zie de V60 wel heel vaak overigens dus zou daarom zelf voor de BMW gaan.

Een BMW 3 touring vind ik zelf altijd bedroevend klein van binnen als het gaat om de praktische ruimte achterin.
De BMW 5 touring van een vriend van me vind ik in de koffer ook altijd veel kleiner aan doen dan je zou verwachten van buiten omdat de vloer zo hoog ligt. Ik vermoed vanwege de ruimte die nodig is voor de achterwielaandrijving.
Als het iets uit het lijstje moest worden, ging ik voor een V60. Maar anders voor een Mazda 6.

Station uiteraard. SUV's en sedans zijn voor pensionados. Koop er ook maar meteen dakdragers en een dakkoffer bij, want iedere auto die je nu uit zoekt is toch te klein voor de eerste 2 jaar vakanties.

200+ PK is totaal overbodig. Met je kroost achterin, of met de wetenschap dat dat op je wacht, ga je waarschijnlijk een stuk rustiger rijden. Als je sportief wilt rijden, kun je altijd de 1-serie nog nemen.

Koop er ook maar meteen dakdragers en een dakkoffer bij, want iedere auto die je nu uit zoekt is toch te klein voor de eerste 2 jaar vakanties.
Goed punt. Zeker bij een 3-serie nodig. Met een Mazda 6 lukt het misschien nog net zonder als je goed bent in tetris.

Goed punt. Zeker bij een 3-serie nodig. Met een Mazda 6 lukt het misschien nog net zonder als je goed bent in tetris.
Haha dat wordt wat. Ik heb nooit in een Mazda 6 proefgereden maar ik heb in 2021 wel proefgereden in een CX-30 en een Mazda 3 en daarvan vond ik de automaat niet geweldig volgens mij. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik denk dat ik er wel over uit ben dat het een station moet worden. Het enige waar ik nog over twijfel is de betrouwbaarheid van een PHEV. We hebben een oprit dus zouden prima kunnen opladen en op werk kan ik heel goedkoop laden alleen je hoort vaak horror verhalen over 10.000 euro voor een vervanging van de accu. Indien deze niet betrouwbaar zijn zou ik voor een bezine moeten gaan, al zijn die er van de BMW wel minder binnen het budget.
Een BMW 3 touring vind ik zelf altijd bedroevend klein van binnen als het gaat om de praktische ruimte achterin.
De BMW 5 touring van een vriend van me vind ik in de koffer ook altijd veel kleiner aan doen dan je zou verwachten van buiten omdat de vloer zo hoog ligt. Ik vermoed vanwege de ruimte die nodig is voor de achterwielaandrijving.
Als het iets uit het lijstje moest worden, ging ik voor een V60. Maar anders voor een Mazda 6.

Station uiteraard. SUV's en sedans zijn voor pensionados. Koop er ook maar meteen dakdragers en een dakkoffer bij, want iedere auto die je nu uit zoekt is toch te klein voor de eerste 2 jaar vakanties.

200+ PK is totaal overbodig. Met je kroost achterin, of met de wetenschap dat dat op je wacht, ga je waarschijnlijk een stuk rustiger rijden. Als je sportief wilt rijden, kun je altijd de 1-serie nog nemen.
Ik ga inderdaad met een kindje achterin rustig rijden, maar ik ga er natuurlijk ook zonder kinderen in rijden en dan vind ik zelf wat meer vermogen altijd wel leuk :p.

Ik begrijp je wel hoor. Mijn eerste familiebak (station natuurlijk ;)) had ook nog 200+ pk voor de leuk. Prioriteiten zijn hier verschoven toen er kinderen kwamen, dat gebeurt bij de meeste mensen.

De eis voor 200+ pk was er dan ook niet meer toen ik de auto vervangen heb voor een ander (station natuurlijk ;)).

Ik heb de Mazda 6 zelf niet gereden. Deze stond op de shortlist toen ik mijn vorige auto verving, maar is het niet geworden vanwege de meer ouderwetse automaat en in de basis een wat oudere auto. Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk geen proefritten heb gemaakt. Wel een ontzettend mooi apparaat wat mij betreft.

Zoals ik al aangaf is een PHEV waarschijnlijk niet goedkoper in het gebruik, omdat je met een klap hogere MRB zit vanwege het gewicht en de accu's meestal vrij snel leeg zijn. Daarna zuipt ie harder dan de benzineversie vanwege het gewicht. En dan heb je inderdaad ook nog het risico van een kapot accupakket, maar volgens mij valt dat in de praktijk wel mee. De actieradius neemt wel af als de accu ouder wordt.

Wat mis ik de Mondeo station op dat gebied, een gigantische kofferbak had dat ding.

Maar ik kan je verder helemaal bijtreden, voor een kampeertrip van 2 nachten heb ik mij het ooit beklaagd dat ik de dakkoffer thuis gelaten heb (Mégane 3 station)

Haha dat wordt wat. Ik heb nooit in een Mazda 6 proefgereden maar ik heb in 2021 wel proefgereden in een CX-30 en een Mazda 3 en daarvan vond ik de automaat niet geweldig volgens mij. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik denk dat ik er wel over uit ben dat het een station moet worden. Het enige waar ik nog over twijfel is de betrouwbaarheid van een PHEV. We hebben een oprit dus zouden prima kunnen opladen en op werk kan ik heel goedkoop laden alleen je hoort vaak horror verhalen over 10.000 euro voor een vervanging van de accu. Indien deze niet betrouwbaar zijn zou ik voor een bezine moeten gaan, al zijn die er van de BMW wel minder binnen het budget.

Ik ga inderdaad met een kindje achterin rustig rijden, maar ik ga er natuurlijk ook zonder kinderen in rijden en dan vind ik zelf wat meer vermogen altijd wel leuk :p.
Ik zou gewoon voor een G21 330e gaan. Zeker als je de ruimte wilt en de mogelijkheid hebt om te stekkeren. Ik heb zelf een 530e sedan gehad en sinds 3 weken overgestapt naar een 330e touring. Ook vanwege een kleine op komst.

Men doet alsof een 330e/i touring te klein is maar er is ruimte zat. Kinderwagen, bedje en alle spullen gaan er zo in. Als ruimte echt een probleem is kan je altijd overgaan naar een dakkoffer, hoewel dat vaak echt niet nodig is. Zeker met 1 achterin kan je een bank plat gooien. Vroeger ging men ook op vakantie met een kleine wagen, de 330e is zeker ruim genoeg. Rijdt in mijn optiek een stuk dynamischer dan een 5 serie, scheelt ook ruim 23cm in lengte. Een 5-serie rijdt heerlijk comfortabel maar is een lel van een wagen met bijna 5m lengte.

Daarnaast rijdt de 330e erg zuinig en haal je het voordeel er zeker uit als je ook kleine stukjes rijdt. Hij heeft veel vermogen (292pk en 420nm) en gaat als de brandweer (heb wel xDrive). Vorige 530e heeft nog nooit problemen opgeleverd en de hybride paketten van BMW staan bekend om betrouwbaarheid. Eventuele reparatie op celniveau kan altijd, dan ben je voor max. 3-4 duizend klaar als je de hele rits moet vervangen. BMW geeft niet voor niets 6 jaar en/of 100.000km garantie op het accupakket. Ik heb een 330e met 113.000 gekocht en SOH was nog 95%, waarbij 35.000km elektrisch gereden zijn.

Het stukgaan van hybrides valt relatief wel mee. Maar je zou toch net die winkel dochter kopen die een halfjaar heeft gestaan en de accu gaat voortijdig stuk. Of een elektromotor. En dan kost het toch behoorlijk geld.

Ik begrijp je wel hoor. Mijn eerste familiebak (station natuurlijk ;)) had ook nog 200+ pk voor de leuk. Prioriteiten zijn hier verschoven toen er kinderen kwamen, dat gebeurt bij de meeste mensen.

De eis voor 200+ pk was er dan ook niet meer toen ik de auto vervangen heb voor een ander (station natuurlijk ;)).

Ik heb de Mazda 6 zelf niet gereden. Deze stond op de shortlist toen ik mijn vorige auto verving, maar is het niet geworden vanwege de meer ouderwetse automaat en in de basis een wat oudere auto. Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk geen proefritten heb gemaakt. Wel een ontzettend mooi apparaat wat mij betreft.

Zoals ik al aangaf is een PHEV waarschijnlijk niet goedkoper in het gebruik, omdat je met een klap hogere MRB zit vanwege het gewicht en de accu's meestal vrij snel leeg zijn. Daarna zuipt ie harder dan de benzineversie vanwege het gewicht. En dan heb je inderdaad ook nog het risico van een kapot accupakket, maar volgens mij valt dat in de praktijk wel mee. De actieradius neemt wel af als de accu ouder wordt.
In ieder geval bij BMW valt dat onwijs mee. Je regenereert erg veel wat anders puur verlies is, hier haal je onder de streep winst mee in een PHEV. Zeker als je een lager model zoals een station hebt valt het op CC snelheid reuze mee. Verschil in verbruik is echt verwaarloosbaar. Tenzij je met een lege accu continu gaat optrekken en afremmen, dan verbruik je meer brandstof.

Wij verwachten binnenkort ons eerste kindje
Leuk, gefeliciteerd! Wanneer verwacht je de kleine?

Ik twijfel nog erg over een station omdat ik mijzelf nog jong vind (30 jaar) maar ik ben ook weer bang dat een sedan te weinig ruimte gaat hebben mochten we over een paar jaar een 2e kindje willen.
Een sedan kan heus wel weet ik uit eigen ervaring (de kleine is nu 3 en als gezin hadden we een Lexus GS, Lexus IS en nu een Jaguar XE) maar de reden dat we geen station hadden/hebben is dat van die modellen geen stations bestaan. Als Lexus en Jaguar stationwagens zouden maken dan had ik een station gekozen. Niet eens zozeer dat je méér spullen mee kunt nemen in de bagageruimte maar vooral omdat je grotere items kunt meenemen. Denk aan een 'babygym' of een driewieler die dan net wat makkelijk mee kan naar oma. Bovendien is het achterportier wat groter/hoger bij de station en dat is makkelijk wanneer je de kleine achterin een stoeltje moet zetten.

Ik zie daarnaast veel gemixte verhalen over PHEV's en was benieuwd wat jullie mening hierover was en of jullie nog andere suggesties hadden die aansluiten bij bovenstaande autos.
Voor wat betreft de keuze voor de PHEV zou ik eerst checken:
- Heb je een eigen oprit waar je zou kunnen laden?
- Liggen er ook nog eens zonnepanelen op je dak waarvan je de overcapaciteit mooi in de accu van de auto kwijt kunt?
- Rij je met enige regelmaat korte stukken (minder dan 50km)?

Als je op straat moet pluggen dan wordt het te veel gedoe en bovendien is het laden op straat best duur. Je eigen zonnestroom is het voordeligst en leveren dus hele goedkope kilometers op. Het meeste profijt van de accu heb je op korte stukjes (al is een 330e ook op langere ritten zuinig).

Ook goed om te weten:
- Een voordeel van een PHEV is dat er veel aanbod is en ze vaak lekker krachtig zijn
- Nadeel is een kleinere bagageruimte omdat de accu daar ruimte wegsnoept. Een 330e sedan heeft een idioot kleine kofferruimte bijvoorbeeld. Dan moet je wel een station voor de ruimte.

En dan vooral het sommetje maken: is een PHEV nog voordelig als de MRB stijgt? En helemaal koffiedik kijken: blijft die MRB zo hoog? Met de huidige politieke onzekerheid en het protest tegen de hoge MRB voor EVs (en PHEVs) is het de vraag met een meer pragmatisch kabinet de MRB weer naar realistische waarden wordt aangepast.

Mijn eisen zijn eigenlijk vooral een sportief uiterlijk, het liefst vlot (boven de 200pk), relatief nieuw (na 2018) en wat luxe. Wij kijken rond de 30 tot 35k. Ik vind persoonlijk de S60 T6/8 het mooist, maar of deze heel betrouwbaar is dat blijkt nogal uiteen te lopen.
Waarom boven de 200pk? Ga je met een kleine achterin echt de bochten om hoeken? Een sedan is niet praktisch. Zoek een mooie 320i of V60 B3/B4, praktisch, luxe en snel zat.
Ik kan me de wens voor 200+pk juist goed voorstellen. Het hebben van een power reserve rijdt gewoon relaxt en ook met een kleine achterin kan je heus wel eens gas geven zonder het gek of gevaarlijk te maken.

Als we het over ruimte op de achterbank hebben ben ik het wel met Hencque eens want vooral op de achterbank wordt het snel krap vanwege de enorme autostoelen waarin kinderen in vervoerd moeten worden. In de Lexus IS en in iets mindere mate in de Jaguar XE hebben wij de passagierstoel heel ver naar voren staan zodat de kinderstoel op de achterbank er goed achter past. Voor ons kan dat prima want mijn partner, die vaak in de passagierstoel zit, is niet zo groot. Als er wel eens een langer iemand op de passagierstoel mee rijdt dan zit diegene voorin vaak klem. Hoe groot is jouw partner / degene die op de passagierstoel zal plaatsnemen?

Mijn advies dan ook zijn om ook vlot een kinderautostoel uit te zoeken en die lekker mee te nemen wanneer je voor een auto gaat kijken. Dan weet je meteen of de ruimte op de achterbank voldoende is en vooral of er voldoende ruimte voor de passagier voorin. De laatste G21 generatie van de 3-serie is niet meer zo krap als de 3-series van vroeger maar een ruimtewonder is het interieur ook niet.

Omdat je je wellicht nog niet hebt verdiept in kinderstoelen:
- Van 0-1 kiezen mensen vaak voor een 'babyschaal' of 'maxi cosi' zoals dat in de volksmond heeft. Een draagbaar stoeltje waarin je de kleine met stoeltje en al in de auto zet. Je klikt het draagbare stoeltje vast in een base die met isofix in de auto vast zit. Handig omdat je dat kleine babytje met stoel en al kunt verplaatsen.
- Vanaf ongeveer 1 jaar is je kind alweer te groot voor een 'babyschaal' en heb je volgende stoel nodig in de auto. Het is er eentje die achterwaarts staat (het kind kijkt naar achteren en zit dus niet in de rijrichting). Een kind van 1-2 klimt er nog niet zelf in en je moet altijd de gordels nog even vastmaken dus dan is een wat grotere deuropening van een station makkelijker dan de krappe opening van een sedan. Een voorbeeld van zo'n stoeltje is een Britax Swingfix.
- Vanaf 1,5 jaar mag je kind voorwaarts zitten (dat scheelt ruimte) maar je wil eigenlijk dat je kind zo lang mogelijk (idealiter tot 4 jaar) achterwaarts zit. Simpelweg omdat dat veiliger is. Het is altijd fijn als je kind slaapt in de auto dus je wil de stoel zo plat mogelijk kantelen (kantelmachanisme zit in de stoel) en ook dat neemt meer ruimte in dan een stoel die erg rechtop zit.
Bovenstaande stoelen hebben vaak isofix én een steunpoot en nemen veel ruimte in omdat ze achterwaarts staan en dus ruimte tussen de rugleuning van de passagierstoel en de rugleuning van de achterbank innemen.

Vanaf 3,5/4 jaar ga je naar een Swingfix Kidfix en die zijn flink compacter, ook omdat je kind dan voorwaarts zal zitten.
Adac heeft een goede lijst om stoeltjes te vergelijken: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/kindersitze/kindersitztest/

Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen voor de reacties.
Leuk, gefeliciteerd! Wanneer verwacht je de kleine?
Dankjewel! We verwachten haar volgende week eigenlijk al!
Voor wat betreft de keuze voor de PHEV zou ik eerst checken:
- Heb je een eigen oprit waar je zou kunnen laden?
- Liggen er ook nog eens zonnepanelen op je dak waarvan je de overcapaciteit mooi in de accu van de auto kwijt kunt?
- Rij je met enige regelmaat korte stukken (minder dan 50km)?
Wij hebben wel een oprit maar geen zonnepanelen, we betalen op dit moment 25 cent per kwh.

Als we het over ruimte op de achterbank hebben ben ik het wel met Hencque eens want vooral op de achterbank wordt het snel krap vanwege de enorme autostoelen waarin kinderen in vervoerd moeten worden. In de Lexus IS en in iets mindere mate in de Jaguar XE hebben wij de passagierstoel heel ver naar voren staan zodat de kinderstoel op de achterbank er goed achter past. Voor ons kan dat prima want mijn partner, die vaak in de passagierstoel zit, is niet zo groot. Als er wel eens een langer iemand op de passagierstoel mee rijdt dan zit diegene voorin vaak klem. Hoe groot is jouw partner / degene die op de passagierstoel zal plaatsnemen?
Mijn vrouw is redelijk lang, ik denk rond de 1.78. In de 1 serie zit zij wel wat krap voorin met de kinderstoel achterin (hebben we alvast even getest).

Ik zag dus inderdaad veel keuze op de hybride markt zoals:
330e Touring
V60 T8
V60 T6
Ik vind het alleen lastig om iets te kunnen vinden over de betrouwbaarheid van de accu's en dat is eigenlijk het enige waar ik me dan zorgen over maak. Onderhoud is toch wel duur dus dat boeit me niet zo.
Qua benzine:
330i (Vind ik overigens net te duur, dan blijf ik het budget opschuiven :D)

Mooie auto's ook de Lexus en Jaguar! Speciale reden dat je graag bij die merken blijft?

Ik zit ook ergens in m'n achterhoofd met een elektrische auto, dat lijkt me ook wel een keer leuk, maar geen idee hoe betrouwbaar occassions daarvan zijn.

Spannend je eerste kindje! Veel succes gewenst alvast!

Qua auto heb ik een aantal jaren geleden een zelfde soort keuze moeten maken. Ik ben toen uitgekomen op een Ford Focus ST Wagon. Wellicht nog een optie om naar te kijken? Van het nieuwste type kun je wat vinden binnen je eisen.

Als Lexus en Jaguar stationwagens zouden maken dan had ik een station gekozen.
xgkyiyfbjfud_800.jpg

Goed verhaal verder Rroelll.
Er zijn overigens ook stoeltjes geschikt voor 1 tot 12 jaar. Scheelt één keer vervangen.

Bedankt iedereen voor de reacties.

Dankjewel! We verwachten haar volgende week eigenlijk al!
Wauw, dat is heel binnenkort. Alvast heel veel succes en geluk!

Wij hebben wel een oprit maar geen zonnepanelen, we betalen op dit moment 25 cent per kwh.
Als je een hele chille baby hebt dan heb je tijdens je verlof misschien nog even tijd om eens puzzelen op een berekening - mocht je exact willen weten of een PHEV voordeliger is dan en gewone benzine.

Mijn vrouw is redelijk lang, ik denk rond de 1.78. In de 1 serie zit zij wel wat krap voorin met de kinderstoel achterin (hebben we alvast even getest).
Als het in de 1-serie acceptabel is dan zou je wel verwachten dat het in een 3-serie zeker prima past. Dan hoef je dus niet naar een 5-serie te kijken.

Ik zag dus inderdaad veel keuze op de hybride markt zoals:
330e Touring
V60 T8
V60 T6

Zijn er bepaalde opties/specs waar je naar zoekt?

Ik vond keyless entry (of Comfort Access in BMW speak) super fijn als je met een maxi cosi in je hand zo de deur kunt open doen zonder dat je naar een sleutel moet zoeken.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/v...vance_adjustment=organic&applied_mia_tier=t10
Ik vind het alleen lastig om iets te kunnen vinden over de betrouwbaarheid van de accu's en dat is eigenlijk het enige waar ik me dan zorgen over maak. Onderhoud is toch wel duur dus dat boeit me niet zo.
Ik kan ook nauwelijks horror verhalen vinden van slechte accu's in 330e's. Wat meer gemoedsrust heb je natuurlijk met goede garantie. Ik zie bij Duitse BMW dealers vaak iets staan over een accu certificaat en uitgebreide garantie. Mijn voorkeur zou daarom uit gaan naar een auto van een BMW dealer (eventueel uit Duitsland). Ik zag dat de linkjes die je deelde allemaal handelaren waren en geen merkdealers. Je budget lijkt me groot genoeg om bij de merkdealer te shoppen.

In Nederland zie ik bij de BMW dealers niet veel aanbod maar in Duitsland des te meer. Wat denk je van dit exemplaar?:
Of deze die veel nieuwer is: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=42060127
De

De BPM op een PHEV is vaak maar een paar honderd euro.

Mooie auto's ook de Lexus en Jaguar! Speciale reden dat je graag bij die merken blijft?
Niet specifiek voor die merken gekozen, wel voor de modellen.

De Lexus IS was een 300h F-Sport en die vond ik absoluut briljant. Stuurt heel scherp en ondanks een leeftijd van 10 jaar voelde die auto alsof ie nieuw was. Ook net wat luxer dan de gemiddelde D-segmenter. Grootste nadeel vond ik de aandrijflijn die weliswaar super slim en zuinig is maar ook wat gezapig. Helaas maakt Lexus geen sportieve sedans (of stations) meer.

De Jaguar XE kwam simpelweg omdat ik nog graag een keer een dikke V6 met supercharger wilde bezitten en de Jag gewoon heel lekker stuurt. De andere optie was een BMW 330e Touring en die is in alle opzichten de slimmere keuze: voor hetzelfde geld als de Jag is een G21 330e nieuwer, ruimer, praktischer, zuiniger, heeft modernere infotainment en is goedkoper in gebruik maar ik dacht 'YOLO!' en wilde gewoon die supercharged V6.

Als ik ooit een tweede kind krijg (en een sedan dan écht te klein wordt) dan is de kans groot dat er een BMW 330e komt.

Ik zit ook ergens in m'n achterhoofd met een elektrische auto, dat lijkt me ook wel een keer leuk, maar geen idee hoe betrouwbaar occassions daarvan zijn.
Phoe, dat is weer een hele andere categorie. In je budget kan je zeker een Ioniq 5 vinden of een Mustang Mach-E en een Kia EV6 misschien net. Ook fijne auto's!
Daar speelt accu degradatie toch wel een grotere rol dan met een PHEV en van de EV6 en Ioniq 5 heb ik eea gelezen over boordladers(?) die kapot gaan? Dan wil je helemaal op garantie kunnen terugvallen.

Helemaal waar! Maar helaas alleen met viercilinder of diesel. Schijnbaar zijn er maar een paar honderd Sportbrakes gebouwd met de Supercharged V6. Op de Duitse prijslijsten van de XF Sportbrake komt de Supercharged V6 ook niet voor. Jammer wel, want die Sportbrake is prachtig én ruim.

Goed verhaal verder Rroelll.
Dank!
Er zijn overigens ook stoeltjes geschikt voor 1 tot 12 jaar. Scheelt één keer vervangen.
Een stoel van 1-12 jaar lijkt me onmogelijk of onveilig. Kinderen tot 1,5 jaar moeten verplicht achterwaarts zitten en na 4 jaar past achterwaarts echt niet meer. Bovendien: als er 30-35k voor een auto kan komen dan kan er ook wel 3x een stoeltje van 500 euro gekocht worden.

Als je een maxicosi op een achterbank moet zetten heb je veel liever een SUV of MPV.
Zo’n maxicosi met kind er in terwijl jezelf gebukt in half in een auto hangt wordt ineens heel onhandig zwaar en de riem inklikken vraagt ook wat van je lenigheid.
Dan waardeer je je suv ineens heel erg net zoals een ruime kofferbak.

Een stoel van 1-12 jaar lijkt me onmogelijk of onveilig. Kinderen tot 1,5 jaar moeten verplicht achterwaarts zitten en na 4 jaar past achterwaarts echt niet meer.
Als ze anderhalf zijn, dan zijn ze nog steeds 1 ;) Maar misschien was mijn laatste ook al wel 2 toen hij in zijn huidige stoeltje ging.
Ik regel de auto's, mijn vrouw de stoeltjes. Geen idee welke maxi-cosi's er nu in zitten, maar je kunt ze steeds aanpassen waardoor er uiteindelijk geloof ik zelfs alleen een zitverhoger overblijft.
Voor een kleiner kind heb je van die draaibare stoeltjes, dat maakt het in- en uithalen een stuk makkelijker.

Bovendien: als er 30-35k voor een auto kan komen dan kan er ook wel 3x een stoeltje van 500 euro gekocht worden.
Of juist niet meer hè ;)

Als je een maxicosi op een achterbank moet zetten heb je veel liever een SUV of MPV.
Zo’n maxicosi met kind er in terwijl jezelf gebukt in half in een auto hangt wordt ineens heel onhandig zwaar en de riem inklikken vraagt ook wat van je lenigheid.
Dan waardeer je je suv ineens heel erg net zoals een ruime kofferbak.
Dit is wel waar. Een hogere auto is erg praktisch als je kinderen moet in- en uitladen.

Terug
Bovenaan