Tweedehands Seat Leon 1.0tsi

ReJo

Net ingestapt
Beste forum leden,

Al tijdje lees ik dit forum aandachtig, Nu heb ik zelf een vraag, komende zaterdag ga ik proefrijden in een seat leon 1.0: https://www.autotrack.nl/a/seat-leon-benzine-2016-50206283

Deze wordt verkocht bij CarNext, standaard half jaar garantie.
Deze leon heeft nog maar 32k km gereden in 4 jaar tijd. Zeer weinig, klinkt als iemand die een leasebak had maar heel dicht bij zijn werk woonde. Wat vinden jullie?
Er zit verder alles op wat ik wil (trekhaak en skiluik leuke pre).
Momenteel rijd ik in een Audi a3 (8p) uit 2004, hier heb ik nog aparte wintervelgen voor met winterbanen, als ik het goed begrijp is de steekmaat allemaal hetzelfde (volgens steekmaat.nl) en daarom te gebruiken op deze leon, klopt dat?
Verder, de 1.0 tsi motortjes schijnen zich erg goed te gedragen en worden ook wel als betrouwbaar beschouwd als ik de verhalen mag geloven en lekker zuinig. Ik ben benieuwd.

Denken jullie dat ik hier een goede auto mee koop, of is deze wat duur of andere zaken?

Alvast bedankt,

Als je de verhalen mag geloven zijn dit de slechtste motoren die er bestaan. Althans, dat is de mening van alle "experts" op deze site. In de praktijk rijden er honderdduizenden van die dingen gewoon vrolijk en zonder problemen rond. :)

Als de prijs goed lijkt me dit een prima koop. Wel even goed de historie checken voor de zekerheid. 8k per jaar is niet veel, maar er kan een prima verklaring voor zijn. Misschien private lease geweest met max. 10k per jaar?

R Wolters zei:
Als je de verhalen mag geloven zijn dit de slechtste motoren die er bestaan. Althans, dat is de mening van alle "experts" op deze site. In de praktijk rijden er honderdduizenden van die dingen gewoon vrolijk en zonder problemen rond. :)

Als de prijs goed lijkt me dit een prima koop. Wel even goed de historie checken voor de zekerheid. 8k per jaar is niet veel, maar er kan een prima verklaring voor zijn. Misschien private lease geweest met max. 10k per jaar?

Volgens mij lees ik hier weinig negatieve verhalen over de 1.0 tsi

Ik rij zelf al 2 jaar en 57000 kilometer in een octavia 1.0 tsi (weleens waar met DSG) maar die bevalt prima. Voor een basismotor snel genoeg, en bij normale belasting hoor je hem niet. Over de betrouwbaarheid valt dan natuurlijk nog niet veel te zeggen. Maar tot nu toe zonder problemen. Hij verbruikt ca. 0,5 liter olie op 30.000 kilometer. Maar gezien mijn vlotte rijstijl vind ik dat totaal geen issue.

Zo'n lage kilometerstand bij een 4 jaar oude auto zou ik eerder een nadeel dan een voordeel vinden. De kans is groot dat er dan alleen korte stukjes mee gereden zijn en dat is natuurlijk niet goed voor een auto.

Maak gewoon een uitgebreide proefrit, het is een jonge auto is dus waarschijnlijk een goede auto.
Kijk wel even onder de oliedop, witte mayonaise of flinke koolaanslag zegt dat de auto veel korte stukjes heeft gereden en weinig belast is. Dat is niet erg goed voor de motor.

De 1.0 TSI is een vrij jonge motor, er zijn tot op heden geen zwakke punten bekend, en is een prima keus.

JMF zei:
Hij verbruikt ca. 0,5 liter olie op 30.000 kilometer. Maar gezien mijn vlotte rijstijl vind ik dat totaal geen issue.

Is het verversingsinterval bij deze motor ook om de 2 jaar of 30K KM (wat het bij veel VAG modellen is)? Daar kan het olieverbruik wel eens mee te maken hebben. Waarschijnlijk bij 1x per jaar of 15K tot 20K KM kan dit probleem wel eens verholpen zijn, en voor de levensduur van de motor scheelt dat ook enorm.

Sowieso word het eerste jaar de olie al ververst. En daarna om de 2 jaar of 30K km. Wat bij mij dus neerkomt op elk jaar olie verversen.

Let wel even op: heel veel leasemaatschappijen rekken de termijn van de beurten vaak iets op, en verkopen de auto vlak voor een volgende beurt.
Om je een voorbeeld te geven: stel je voor een auto met scheme beurten 30/60/90/120 dan zie je vaak 32, 64 en 97 en wordt ie verkocht met 118.
Is op zich helemaal niet erg maar het is wel iets om rekening mee te houden (=er komt een beurt aan van x100 euro).

R Wolters zei:
Als je de verhalen mag geloven zijn dit de slechtste motoren die er bestaan. Althans, dat is de mening van alle "experts" op deze site.

Niet zo zeuren, die brakke motoren komen uit de tijd 2008-2014, als je dat zelfs als VW fan niet durft toe te geven ben je wel triest.
Dit gaat over een auto uit 2016 en zal heus wel goed zijn.

Dank allen voor de reactie.

Ik ben benieuwd, ik ga morgen een proefritje maken.

Ik lees specifiek over deze motor ook niet veel negatiefs, eerdere hypothetisch negatief (dat men tegen downsizen in het algemeen is enzo..). Uiteraard lees je wel veel ellende over de motoren zo rond 2012/2013. Mijn leidinggevende heeft een skoda octavia met een 1.0tsi en rijd daar dagelijks 80km mee, hij vind het een zeer prettige auto en lekker zuinig.

Ik zal de olie is bekijken, verder nog goede wijsheden waar ik op moet letten?
Het onderhoudsboekje geeft aan dat deze in april zijn laatste onderhoud had. Dus volgens mij geen noodzaak om een onderhoudspakket te doen, overigens laat ik de auto na (eventuele) aankoop nog even door een bevriende monteur nakijken (helaas te ver weg om dat tijdens een proefrit te doen;)

Het advies is je al gegeven maar ik zou de historie van de Leon goed checken. Dit zeg ik omdat mijn A3 1.0 met DSG deze week voortijdig uit de lease is gehaald met een vergelijkbare kilometerstand en verwacht deze binnenkort gewoon op de website van de leasemaatschappij. Ik zou die auto niemand gunnen. Ik stond regelmatig bij de dealer met de melding "olie bijvullen", de DSG is na goed 20.000 kilometer al vervangen en doorlopend storingen die dealer niet adequaat opgelost kreeg. Op basis van mijn ervaringen zou ik als particulier niet snel voor een auto van het formaat Leon kiezen met "maar" een 1.0 motor. In mijn geval bleek dat in een A3 geen goed huwelijk en ook het zo bejubelde MMI systeem was een bron van ergernis en problemen. Benieuwd of de proefrit je overtuigd maar in mijn geval is het Audi, nie wieder.

Gullwing zei:
R Wolters zei:
Als je de verhalen mag geloven zijn dit de slechtste motoren die er bestaan. Althans, dat is de mening van alle "experts" op deze site.

Niet zo zeuren, die brakke motoren komen uit de tijd 2008-2014, als je dat zelfs als VW fan niet durft toe te geven ben je wel triest.
Dit gaat over een auto uit 2016 en zal heus wel goed zijn.

Precies dit.
Huilie huilie doen om niets.

Ik rijd zelf een Cadillac CTS en is rommel van de eerste plank, ga ik dat lopen verdedigen? Welnee , maar als ie rijdt rijdt ie heerlijk.
Heb hem vandaag opgehaald na 3 en halve week in de garage te hebben gestaan, zijn natuurlijke habitat is dat geworden.

Aldus een 'Expert'

De auto beviel goed!Ik heb deze gekocht:) over 2 weken wordt deze geleverd.
Er waren een paar dingetjes die opvielen, de handrem ging stroef, maar die gaan ze fixen, zou me niet verbazen doordat deze zo weinig heeft gereden heel veel tijd met de handrem aangetrokken heeft gestaan wat mogelijk invloed heeft op de mechaniek (iemand anders nog ideeen?). Tijdens schoonmaak heeft het schoonmaakbedrijf een agressief goedje gebruikt voor de kunststof gril waardoor deze wit is uitgeslagen, deze wordt ook vervangen. Bij 100km/h ging die een beetje trillen de auto, blijken net nieuwe zomerbanden op de voorwielen te zitten, waarschijnlijk in een onbalans. Maar ook dat wordt gemaakt. Aangezien er standaard een half jaar garantie op zit vind ik dit soort dingetjes ook niet heel spannend.

CarNext komt goed over, prettige verkopers, goede service en zeker niet de duurste van het segment, nu valt er ook niet te onderhalen over de prijs, maar hierdoor heb je geen spanningsveld om te onderhandelen, dat bevalt mij wel.

Terug
Bovenaan