Tweedehands auto (€ 25.000 budget)

Hey allen,

Ik ben momenteel op zoek naar een tweedehandsauto met een budget van ongeveer 25k (hier kan eventueel een klein beetje van afgeweken worden)

Momenteel ben ik in bezit van een Hyundai i30 fastback (140pK) met ongeveer 55.000 km (4,5j) op de teller en zou graag lichtjes upgraden in luxe en ruimte indien mogelijk.

Mijn wensen:
- benzine of hybride-benzine
- voldoende ruimte voor een koersfiets in te leggen
- liefst een sportief kantje
- Geen wagens met een gedateerd interieur en scherm.
- Km stand 50k of lager

Auto's die ik eventueel al in gedachten had:
- Opel insignia grand sport
- Peugeot 508
- Volvo s60

Mijn autokennis is zeer beperkt en enige hulp is zeker op prijs gesteld.
Alvast bedankt :)

Volgens mij had ik niet eens een neerklapbare achterbank en zette ik een koersfiets op de achterbank van een 3-serie sedan E46. Ik heb een grote maat fiets. Wel voorwiel even loshalen.

Als je hulp op prijs stelt: Ik zou lekker doorrijden in die zo goed als hagelnieuwe wagen van je. Een auto van €25k gaat je grote bakken geld kosten. Je rijdt amper volgens mij (55.000 4,5j, ik neem aan niet gisteren gekocht). Je volgende auto mag best anderhalve ton op de klok hebben overigens, maar waarom zou je het in hemelsnaam doen.

En zoals @Frits79 noemt, je auto wordt er niet beter van telkens die fiets erin en eruit.

De Volvo S60 zou ik dan niet kiezen, is een sedan, niet handig om een fiets in te krijgen.

De Peugeot 508 en Opel Insignia zijn prima opties.
Bij de Peugeot kun je het beste de 1.6 liter motor kiezen.

De al aangeraden Renault Talisman en VW Arteon zijn ook hele goede opties.

(Zoals al aangegeven gaat een andere auto wel meer geld kosten.)

Laatst bewerkt:
Ik gooide altijd een laken achterin en dan de fiets erop, voorwiel eraf. Heeft de auto echt geen last van hoor. Waarom zou de auto daar minder van worden?
Voorzichtig op de achterbank zonder voorwiel vind ik ook een goed idee. Wel oppassen met de ketting en zo, daarom een laken.
Ik zou ook geen andere auto nemen, auto is nog best jong en heeft weinig kilometers gereden! En een i30 moet ruim genoeg zijn lijkt mij...

Ik gooide altijd een laken achterin en dan de fiets erop, voorwiel eraf. Heeft de auto echt geen last van hoor. Waarom zou de auto daar minder van worden?
Voorzichtig op de achterbank zonder voorwiel vind ik ook een goed idee. Wel oppassen met de ketting en zo, daarom een laken.
Ik zou ook geen andere auto nemen, auto is nog best jong en heeft weinig kilometers gereden! En een i30 moet ruim genoeg zijn lijkt mij...
Denk dat de fastback i30 niet de meest handige i30 telg is voor het vervoer van een fiets

Daarom gewoon een fietsendrager op de trekhaak, om nou een andere auto te koop om je fiets er in te gooien terwijl en een simpele oplossing voor is.

Daarom gewoon een fietsendrager op de trekhaak, om nou een andere auto te koop om je fiets er in te gooien terwijl en een simpele oplossing voor is.
Dat is deels ook persoonlijk. Ik ken een aantal jongens die hun fiets niet op een drager wil. Of compleet ingepakt en dan heel voorzichtig omdat het carbon is.
Dan ben je nog sneller wanneer je de fiets achterin legt.
Fietsendrager moet je ook monteren en eventueel de haak ook wanneer deze afneembaar is.

Nee, niet de meest handige. Maar echt handig wordt het nooit. Zelfs in een ruime station past de fiets met beide wielen erin niet achterin de kofferbak. Gelukkig kan je het voorwiel makkelijk afnemen bij een koersfiets...
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de personen uitvoering van bestel auto's en daar schuif je een fiets zo in, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit niet ts zijn smaak is

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de personen uitvoering van bestel auto's en daar schuif je een fiets zo in, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit niet ts zijn smaak is
Zeker goed optie. Zelf ooit met een Transit op vakantie geweest. 4 kinderen, grote tent, alle fietsen mee en nog ruimte over. Ideaal, maar wel heel wat anders dan een i30 fastback.

Maar goed, ik vraag mij af of Tom (TS) zo ook wijzer is

Maar ik denk dat met deze wensen en dit budget de Insignia, Talisman, 508 en Arteon al mooie opties zijn. Grote ruime auto's. Allemaal 'meer' auto dan een Hyundai i30 (denk ik). Maar ook duurder in de maandelijkse lasten. En je slaat er 25k op stuk, maar gaat er vervolgens in bouwjaar, kilometerstand e.d. amper op vooruit. Dus doorrijden lijkt me de verstandigste optie. Wil je echt iets anders en heb je de centen, dan zijn dit wel goeie opties. Rationeel zou je ook een Skoda Octavia (ik zou dan zoeken naar het nieuwste model, vanaf 2021) of de Skoda Superb (balzaal achterin en op de achterbank) in je overwegingen kunnen meenemen.

Bedankt al voor alle reacties!
Ter verduidelijking, ik zoek niet zo zeer een andere auto zodat ik mijn fiets hier achterin kan leggen (gaat nu ook), maar ik zou wel willen dat het bij die nieuwe wagen ook gaat.

Verder dacht ik dat wanneer ik mijn auto nu zou verkopen ik hier zelf ook nog het meeste geld zou kunnen uithalen, waarna ik met een relatief kleine investering een upgrade zou aanschaffen. Maar als ik zo hoor lijkt dit jullie niet het beste plan.

Wat is in jouw ogen een relatief kleine investering (5.000 euro? 10.000 euro?)? Wat verwacht je nog voor je i30 terug te krijgen als je deze gaat verkopen? Een garagebedrijf zal altijd iets willen verdienen op een verkoop en inruil. Maar je hebt tegenwoordig ook opkopers (wijkopenauto's e.d.). Dan ga je zonder inruil op pad voor je nieuwe gebruikte bolide. Of je verkoopt particulier.

En ik snap het best dat je na een aantal jaren de i30 gewoon 'zin' hebt in wat anders. Heel herkenbaar.

..

Verder dacht ik dat wanneer ik mijn auto nu zou verkopen ik hier zelf ook nog het meeste geld zou kunnen uithalen, waarna ik met een relatief kleine investering een upgrade zou aanschaffen. Maar als ik zo hoor lijkt dit jullie niet het beste plan.

Inruilen kost altijd geld. Zeker met zo'n jonge auto en €25k budget geeft je eigenlijk €5k-€10k aan de dealer. Hier krijg je ook een stuk garantie voor terug en als je van 2 zitter naar station gaat is er ook wel wat voor te zeggen (of van V8 naar hybride), maar als je dat elke 2 jaar doet dan snap je wel dat het een prijzige aanpak is.

Daarna heb je afschrijving. Die is op een auto als je bovenstaande 'omruilpremie' niet meetelt ongeveer 20% per jaar. Voor de afschrijving wil je dus een auto hebben die maar €1000 - €5000 waard is.

Als laatste heb je dan onderhoud. Een dure occassion zal de eerste 20.000km/1jaar weinig kosten. Na 10 jaar wordt dit een heel stuk pittiger, mensen zien dit vaak als reden om in te ruilen. Het is alleen niet 'eerlijk' om bij een 10-15 jaar oude auto te zeggen "er moet voor €5000 onderhoud in, het is het niet waard". Als dit allemaal zaken zijn zoals remmen, banden, olie, koppeling, accu, dan kan je die kosten met een auto van 4-5 jaar oud ook hebben.

Wordt het comfort flink minder (geen navi, bluetooth, slechte verlichting, slechte stoelen, rammels, schimmels, vlekken, scheuren) dan kan je bij vervelende 'ouderdomskwaaltjes' (lekkages, diverse elektronica, roest) wel echt gaan denken aan inruilen. Er rijden natuurlijk auto's van 40-50 jaar voor dagelijks gebruik, voor de liefhebber is niks te gek, financieel kom je echter ook heel ver (kijk maar naar die oude diesel Mercedessen die 10 jaar terug zo populair waren).

Bedankt al voor alle reacties!
Ter verduidelijking, ik zoek niet zo zeer een andere auto zodat ik mijn fiets hier achterin kan leggen (gaat nu ook), maar ik zou wel willen dat het bij die nieuwe wagen ook gaat.

Dan zal je hem particulier moeten proberen te verkopen en kijken waar het schip strant, dilemma is wellicht een hoop gedoe en dat je dan tijdelijk zonder auto zit en anderen moet vragen om potentiële nieuwe auto's te bekijken buiten fietsafstand

Ik rij nu meer dan 2 jaar met een Insignia, wel als sports tourer en ik kan hem je aanraden. Is die perfect? Nee dat zeker niet. Maar kwalitatief is het gewoon een degelijke auto. Voelt zeer solide aan, sturen is behoorlijk direct maar de auto zelf is meer op comfort gericht. MIjn auto heeft nog adaptieve dempers zodat de auto 'sportief' word, een stuk stugger en je kunt er dan ook behoorlijk potje mee sturen, maar het is en blijft een grote ruimte auto en geen sportwagen. dus die optie zou ik niet specifiek naar zoeken.

Verder vind ik het interieur uitblinken; infotainment werkt super snel, overzichtelijk en soepel met apple carplay en android auto. Misschien oogt het niet super spectaculair met mooie grapics, maar het loopt wel gewoon soepel en dat heb ik helaas wel een anders gezien bij andere merken. En lekker wat knopjes in het interieur zodat alles ergonomisch top is. Daarnaast zijn ze vrij goed uitgerust qua luxe. zakena ls 360 graden camera, open dag, verwarmbaar stuur en stoelen, head up display (in de voorrruit en niet met zo'n raar schermpje) leer, matrix led. Allemaal zaken die je vrij goed kunt vinden op zo'n auto. Ik heb ook d AGR stoelen die 18-voudig elektrisch verstelbaar zijn; een mooie optie om maar te kijken als je daar waarde aan hecht. Voor 20-25 K vind je hele mooie fraaie jonge exemplaren.

vanaf 2019 heb je een nieuwe versie van infotainment, vanaf 2021 is er een facelift geweest met nieuwe motoren

Terug
Bovenaan