Tweede hands auto kopen: Polo 1.4 uit 2010 met 200k of iets anders tot €6.000?

SanderTak f3476490

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een andere auto, en ben benieuwd naar een frisse mening.
Mijn wensen: benzine, handbak, cruise controle, 5 deurs hatchback, 30.000km pj, ~1:20 op de snelweg, trekhaak.
Budget: ~6000eu

Vorig jaar heb ik mijn eerste auto gekocht als starter met weinig budget, namelijk een VW Golf 1.9TDI uit 2008. Prima auto voor veel kms, maar de wegenbelasting en verzekering vind ik te duur. Daarnaast staat er nu 300.000km op de teller en heb ik nu meer budget dan toen.
Afgelopen maand heb ik een Toyota Auris hybride CVT proef gereden, maar dat voelde erg suf, licht en plastic aan.

Momenteel zit ik te kijken naar een VW Polo 1.4 uit 2010 , met 200k op de teller voor 5.500eu.
Wat zijn jullie meningen en verdere punten waar ik naar moet kijken?

Dat je een Auris hebt geprobeerd geeft aan dat je nog een vrij brede blik hebt qua merk. Ik denk dat het goed is te breed te onderzoeken waar je blij van wordt. Hoe breder je blik en hoe flexibeler je bent hoe meer waar voor je geld vind waarschijnlijk.

Ik vind de 2e hands markt momenteel behoorlijk prijzig. Mijn indruk is dat die markt soort van leeg aan het koken is maar goed op een gegeven moment moet je wat.

30kkmper jaar is toch vrij behoorlijk en rechtvaardigd wel een diesel. Die 1.9 tdi's zijn vrij goed maar vergen wel onderhoud. Saai maar goed onderhouden en doorrijden is waarschijnlijk de meest rationele optie.

Vanuit die brede orientatie zou ik ook onderzoeken of andere merken als Hyundai, Suzuki, Honda, Ford en Dacia misschien iets voor je zijn. Je weet het nooit. Je kunt ook de andere kant op denken en het over een andere boeg gooien en een wat ouder meer premium model kopen. Dan moet je wel rekening houden met wat hogere onderhoudskosten maar als je die kan betalen kan dat ook plezier geven.

Wat betreft die polo dat is een benzine versie. Die Tsi motoren staan niet bekend om hun goede reputatie. De latere jaren zijn beter. Ze zijn doorgaans wel zuinig. Omdat het een benzine motor is die meer toeren maakt dan een diesel kun je hem vergelijken met een diesel met tussen de 250 en 300 km op de teller en dan is de vraag of je er wat mee opschiet.

meningen en verdere punten waar ik naar moet kijken
@SanderTak f3476490 , interessante vraag. Met 30.000 km zit je tussen benzine en diesel in. Maar het is ook afhankelijk van je wensen welke auto je zou willen. Je kunt de Golf altijd doorrijden, maar 300.000 km kan al best stevig zijn. En met bouwjaar 2008 zou je volgend jaar uitdagingen kunnen gaan opleveren als milieuzones worden aangescherpt.
Ik heb een kleine selectie gemaakt die best een gevarieerd aanbod oplevert. Daarbij springen twee Méganes en een Fiat Tipo in het oog. De Mégane (en de iets jongere Clio met dezelfde motor) heeft al een goede reputatie. Met de wat mindere Fiat Tipo heb je een jonge stationwagen voor een gunstige prijs. Ik vermoed dat bijvoorbeeld @Barri ook wel ideeën heeft.

Een compacte diesel , lpg auto, of hybride lijkt mij bij 30.000 km per jaar wel zo voordelig.

Een Polo 1.4 uit 2010 met 200.000 km zou ik niet aanraden, de motoren waren niet bepaald degelijk.

Voor een diesel kun je kijken naar de al genoemde Renault Clio 1.5 DCI, of naar bijvoorbeeld een Citroën DS3 1.6 e HDI, of Peugeot 208 met deze motor.
Mijn vriendin rijdt naar volle tevredenheid al 10 jaar in een Citroën C3 uit 2011 met deze 1.6 e HDI , tot nu toe zijn er geen dure dingen stuk gegaan, of dure reparaties geweest.

Een Dacia Sandero kun je veel op lpg vinden.

Voor een hybride kun je kijken naar een Honda CR-Z of een Insight.

Wat een bijzondere selectie, ik zie er nog niet echt meerwaarde in. Ts zit toch niet te wachten op een ibiza 1.2 tdi of panda twinair

• Leuk
Waarderingen: Mc1
Als je iets zoekt uit het vroegere turbo tijdperk, dan is de punto 1 4 t-jet een auto om in de gaten te houden. Bij de punto voor de evo gaan of voor de update van de grande.

1 op 20 kan je sowieso vergeten bij de meeste modellen binnen budget, of je moet een C1 of Aygo kopen.

Met mijn Mini Cooper uit 2014 haal ik 1:20 op de snelweg. Ik zou er alleen geen 30dkm per jaar mee willen rijden.

Terug
Bovenaan